Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:46
Wat ik nu weer heb...

Ik wilde even de software van mijn Raspberry pi opnieuw installeren (ben een beetje aan het hobbyen met domoticz en soms is het handiger om 'schoon' te beginnen).
Oftewel: de image van domoticz opnieuw op het sd kaartje geschreven. Kaartje in de raspberry, raspberry aanzetten, putty (telnet-client) op mijn laptop (win10) opstarten en sessie starten. Al honderden keren gedaan alleen kreeg ik nu de melding "connection timed out". huh?

Vast verkeerd ip-adres ingevoerd, dus inloggen op mijn router, zyxel P-2812HNU om even te kijken welk ip-adres de raspberry heeft gekregen. In het connection status scherm zie ik alleen mijn laptop staan verbonden via wi-fi plus mijn 2 omvormers voor de zonnepanelen ook via wifi.

Maar wat ik niet zie:
- Mijn telefoon (welke toch verbonden is via 192.168.1.43) (wifi)
- Mijn tablet (192.168.1.38) (wifi)
- Mijn raspberry (waarschijnlijk (want kan ik niet zien) via 192.168.1.64 (vast ip-adres) (bekabeld)

Mijn tablet heeft netwerkverbinding + verbinding met internet, ook mijn telefoon, maar ik zie deze nergens verschijnen in mijn Zyxel als "verbonden" en uitgereikt ip-adres.

Wat heb ik gedaan:
- soft reboot zyxel
- hard reboot zyxel
- reboot raspberry
- reboot telefoon
- reboot laptop

- kopje koffie gedronken ;)

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 17:32

TommieW

Numa numa.

Kan je niet je RPi even op een scherm aansluiten? Dan kan je met "sudo ifconfig" snel zien welk IP je hebt gekregen.

Verder is de DHCP client van de RPi soms een beetje anders dan je zou verwachten. In je router wordt het IP adres dat door de DHCP server wordt uitgedeeld "gelinkt" aan het MAC adres. Het probleem zit 'm in welk MAC adres de RPi doorgeeft aan de DHCP server. Standaard geeft hij z'n MAC adres door plus nog 8 bytes random data. Doordat dit random is, krijgt de DHCP server steeds een ander MAC adres door. Deze snapt niet meer bij welk IP adres het MAC hoort, en geeft het dus weer een nieuw adres.

Om dit op te lossen moet je in de configuratie van DHCP op je RPi aanpassen dat hij de clientid doorgeeft en niet de "duid". Welke optie dit precies is, kan even niet meer voor de dag halen, maar dat kan je wel vinden met een beetje Google'en, denk ik.

Dit hele verhaal verklaart nog niet helemaal waarom hij er niet tussen staat op je DHCP server. Dat vind ik zelf ook een beetje gek. Maar omdat je telefoon enzo er ook niet tussen staat, vraag ik me een beetje af hoe up-to-date die tabel dan is...

Hoe dan ook, ik raad je aan om gewoon even een scherm er op aan te sluiten. Ik snap dat het lastig kan zijn als je allerlei dingen hebt aangesloten op de GPIO poorten, maar het is wel de snelste oplossing. Je kan ook nog ieder IP in het netwerk pingen en kijken welke reageert, maar met redelijk wat apparaten moet je daarna nog gaan uitzoeken welke de Pi is.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:46
TommieW schreef op zondag 29 november 2015 @ 09:44:
Kan je niet je RPi even op een scherm aansluiten? Dan kan je met "sudo ifconfig" snel zien welk IP je hebt gekregen.

Verder is de DHCP client van de RPi soms een beetje anders dan je zou verwachten. In je router wordt het IP adres dat door de DHCP server wordt uitgedeeld "gelinkt" aan het MAC adres. Het probleem zit 'm in welk MAC adres de RPi doorgeeft aan de DHCP server. Standaard geeft hij z'n MAC adres door plus nog 8 bytes random data. Doordat dit random is, krijgt de DHCP server steeds een ander MAC adres door. Deze snapt niet meer bij welk IP adres het MAC hoort, en geeft het dus weer een nieuw adres.

Om dit op te lossen moet je in de configuratie van DHCP op je RPi aanpassen dat hij de clientid doorgeeft en niet de "duid". Welke optie dit precies is, kan even niet meer voor de dag halen, maar dat kan je wel vinden met een beetje Google'en, denk ik.

Dit hele verhaal verklaart nog niet helemaal waarom hij er niet tussen staat op je DHCP server. Dat vind ik zelf ook een beetje gek. Maar omdat je telefoon enzo er ook niet tussen staat, vraag ik me een beetje af hoe up-to-date die tabel dan is...

Hoe dan ook, ik raad je aan om gewoon even een scherm er op aan te sluiten. Ik snap dat het lastig kan zijn als je allerlei dingen hebt aangesloten op de GPIO poorten, maar het is wel de snelste oplossing. Je kan ook nog ieder IP in het netwerk pingen en kijken welke reageert, maar met redelijk wat apparaten moet je daarna nog gaan uitzoeken welke de Pi is.
Dank je, het aansluiten van het scherm probeer ik eigenlijk te voorkomen omdat het inderdaad redelijk ingebouwd is.
Maar de ip-tabel is redelijk up to date (eigenlijk realtime). Ik heb zojuist nog even een oude tablet die lag te verstoffen aangezet en die wordt gelijk bij het aanzetten wel zichtbaar in de ip-tabel...