Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:32
Beste allen,

Ben reeds in bezit van een Nikon D3300. Deze heb ik momenteel enkel met de kit lens, en wil een lens gaan toevoegen, bij voorkeur een lichtsterke prime lens.

Nu fotografeer ik veelal landschappen en architectuur. Ook wil ik wat meer "straat en snapfotografie" en wat meer portretten gaan doen. Overigens vind ik zonsondergang of opgang fotograferen ook erg leuk. Kortom, ik fotografeer dus wel wat meerdere takken van sport.

Waarom kijk ik naar een prime lens? Voel me hiertoe aangetrokken vanwege de lichtsterkte van de lens, de scherptediepte, de algemene scherpte en de creativiteit die het vraagt (met je voeten zoomen zeg maar...)

Nu heb ik zelf wat onderzoek gedaan uiteraard, en reeds al tot 2 opties gekomen:

NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
NIKON AF-S 50MM F/1.8G

Vind het lastig om een keuze te maken in bovenstaande 2 lenzen. Budget heb ik vastgesteld op zo'n 300-400 euro maximaal.

Zelf neig ik naar de 35mm te pakken, maar kan mezelf niet goed uitleggen waarom.

Mocht iemand mij iets totaal anders aanraden voor de zaken die ik fotografeer, hoor ik dat ook graag natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Sleehond op 28-11-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-02 15:46
Zelf heb ik de 35 mm variant. Ik maak namelijk veel foto's binnenshuis en merkte dat ik met 50 mm op een DX body vaak te ver naar achteren moest lopen.

Wat je ook kan proberen is om een tijdje je kitlens alleen op 35 of 50 mm laten staan en kijken wat het beste bevalt qua lengte.
Vind wel dat mijn foto's met een prime lens veel scherper en sprankelender lijken te worden doordat je het onderwerp goed eruit kan laten springen door de scherpte-diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
TimmieN schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 23:22:
Zelf heb ik de 35 mm variant. Ik maak namelijk veel foto's binnenshuis en merkte dat ik met 50 mm op een DX body vaak te ver naar achteren moest lopen.

Wat je ook kan proberen is om een tijdje je kitlens alleen op 35 of 50 mm laten staan en kijken wat het beste bevalt qua lengte.
Vind wel dat mijn foto's met een prime lens veel scherper en sprankelender lijken te worden doordat je het onderwerp goed eruit kan laten springen door de scherpte-diepte.
Bedankt voor je feeback. Je noemt paar goede punten. Het gevoel dat ik 50mm idd meer achteruit moet lopen had ik al ja. Ook fijn om te lezen dat je scherpe em sprankelede fotos produceer, iets wat ik ook zeker wil produceren. Weet niet echt of ik heel veel binnenshuis zal fotograferen maar maak wel situaties mee met weinig licht, dus wel gunstig.

Nog meer feedback/voorstanders anyone voor 35mm? Neig ernaar om morgen om de hoek bij de coolblue maar eens te kijken of er 1 op voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
Mijn vrouw en ik fotograferen beiden. Zij heeft zowel de 35mm als 50mm terwijl ik een 17-50 F/2.8 heb.
Toch grijpt ze (wanneer dat kan :P ) mijn lens.
Waarom? Puur praktische redenen. Het verschil tussen 2.8 en 1.8 vind zij persoonlijk niet heel groot en mist ze nauwelijks. Daarentegen hoeft ze niet continu te wisselen en sjouwt ze met minder bagage.

Je moet je denk ik afvragen of jij dat wel gaat missen (F/2.8 vs F/1.8). Zoniet, dan zou dit een leuke optie zijn:
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF V2 (Nikon)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
ChojinZ schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 23:34:
Mijn vrouw en ik fotograferen beiden. Zij heeft zowel de 35mm als 50mm terwijl ik een 17-50 F/2.8 heb.
Toch grijpt ze (wanneer dat kan :P ) mijn lens.
Waarom? Puur praktische redenen. Het verschil tussen 2.8 en 1.8 vind zij persoonlijk niet heel groot en mist ze nauwelijks. Daarentegen hoeft ze niet continu te wisselen en sjouwt ze met minder bagage.

Je moet je denk ik afvragen of jij dat wel gaat missen (F/2.8 vs F/1.8). Zoniet, dan zou dit een leuke optie zijn:
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF V2 (Nikon)
Bedankt, deze had ik nog niet gezien. Is de scherpte van fotos vergelijkbaar met de 35 en 50mm primes? Wil met name goed scherpe fotos krijgen. Verschil tussen 1.8 en 2.8 dus niet bijster groot? Leuke scherpte diepte en wazige achtergrons lijkt me wel heel vet. Ik heb leen kitlens 18-55 dus waarom 17-50....?

Edit, even wat verder opgezocht en gelezen etc. interessante lens! Je hebt een VC versie en non VC, verschil in prijs al gauw wel 80-90 euro. De VC versie zie ik rond 400 euro. Best een pittige prijs al, als je de 35mm voor 189 kan oppikken. Pff maakt het me niet makkelijker op.... :F

[ Voor 11% gewijzigd door Sleehond op 29-11-2015 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Je kan altijd op ebay kijken voor nieuwe of gebruikte lenzen
Als je uit engeland besteld kan het 30% schelen in prijs
Je hoef geen invoer rechten betalen aangezijn vrijhandel tussen eu leden
Bestel je een nikon lens heb je gewoon de eu garantie en kan je gewoon hier laten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:03

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik denk dat de 35mm je meer gaat bevallen :). In je lijstje wat je met je nieuwe lens wilt doen zou ik zelf telkens de 35mm pakken. Hij is meer allround op een crop body, maar optisch heel netjes. En niet duur, Nikon heeft daar een mooi lensje in de lineup

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Ik heb zelf de 35mm gekozen. Ik gaf mezelf ook de of-of keuze. De 50mm geeft binnenshuis al snel een probleem en achteruit lopen gaat lastig met een muur. Voor straatfotografie zou ik liever nog minder mm willen dan 35mm. Maar de 35mm was een goede keuze. Ook gisteren weer lekker mee geschoten.

Lekker compact en licht en voor de prijs kun je je niet miskopen. Wat Nomad ook al zegt, meer all round. Wellicht dat je naderhand altijd nog een 50mm tweedehands op de kop kunt tikken voor erbij, maar ik vermoed dat je de 35mm veel vaker zult gebruiken.

De 50mm is een mooie tweede keuze op crop camera. Zou wellicht kunnen dienen als portretlens. Ook net iets meer isolatie van je onderwerp.

[ Voor 22% gewijzigd door Gim op 29-11-2015 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik had ook beide lenzen. Ik heb daarna de 18-200 gekocht en ik ben daardoor erg lui geworden; ik draai bijna geen lenzen meer op.
Maar daardoor viel me op dat de 50 mm geen enkele toevoeging meer had terwijl de 35mm prima bruikbaar was voor slecht-licht werk (denk aan kroeg enzo). De 35 mm mocht blijven, de 50 mm is verkocht.

Vroegah was trouwens de 50 mm een gouden standaard voor prime's omdat deze overeenkwam met de werkelijkheid. Je camera heeft een cropfactor van 1.5, dus is je 35 mm overeenkomstig met die ouwe gouwe standaard terwijl 50 mm gewoon net iets teveel zoom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je hebt op dit moment vast een zoomlens a la 18-55 of zo? Zet die gewoon eens op 35mm en op 50mm en probeer in beide standen eens een tijdje foto's te maken. Dan merk je denk ik snel genoeg welke optie je voorkeur heeft.

Een betere zoomlens is inderdaad ook een interessante optie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb wel eens een vakantie voornamelijk rondgelopen net een nikon 10-24 en een 35mm 1.8 en moet zeggen dat ik toen weinig miste.

Ik zou sowieso niet als enige lens de 50 nemen, daar ga je spijt van hebben. Ook buiten in die focal length niet echt fijn vind ik. Je kan er hoogstens later een bij kopen voor portretten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou zelf even doorsparen en op zoek gaan naar een nikon 17-55 2.8 voor rond 600 euro zijn die wel te vinden en heb je gewoon heel veel lol van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Thanx voor alle feedback, zeker waardevol.

Heb besloten voor de 35mm te gaan!

Met de 35mm en de kitlens wil ik komende tijd echt aandacht besteden om fotografie verder onder de knie te krijgen. In de toekomst wil ik gaan investeren in een mooie groothoek lens zoals een Nikon 10-24 ofzo.

Kortom, lekker met de 35mm en de kitlens mijzlf meer wegwijs gaan maken en sparen voor een flinke lens in de toekomst. De prijs van de 35mm is gewoon heel lekker om mee uit te breiden.

Iemand ervaring om zon lens nieuwe via Ebay te kopen? Zie geloof ik wel wat scherpe prijzen daar...

[ Voor 9% gewijzigd door Sleehond op 29-11-2015 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Goede keuze! Ik heb nu zelf enkel een Nikon 50mm 1.8, en ik red me er prima mee, maar ik mis wel groot hoek. Ik dacht er ook aan om een 35 1.8 erbij aan te schaffen (via Marktplaats voor € 110,- bijvoorbeeld) of met meer geduld bijvoorbeeld een 24-70 2.8.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastrbeer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 00:11
Slim om voor de 35mm te gaan gezien er nog een crop factor op je camera zit natuurlijk :) Toch iets meer vrijheid naar mijn mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
En hij is binnen, heel even 2-3 shots getest gelijk in huis, mooi resultaat komt er uit!

Heb gecheckt of de Coolblue om de hoek er nog 1 op voorraad had, en ja hoor, om 16:40 gereserveerd en 16:55 vlak voor sluitingstijd opgehaald. Top ontvangen, factuur direct in de mail. Toch een hele fijne service daar.

Dank voor alle adviezen en feedback :) , komende tijd lekker met de 35mm spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Ik zag hem al voorbijkomen op Flickr. Ik zit nu ook te kijken naar een landschapslens, maar wil er ook wat portretten mee maken. Ik ga voor een zoomlens denk ik.

Veel plezier ervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Goede keuze voor de 35mm. Ook de 50mm was een goede keuze geweest, levert je alleen ander soort foto's op. Dus in dat opzicht is er geen goed of fout; beide lenzen zijn prima om wegwijs te raken in de (leuke) wereld van prime-fotografie.

Wel vind ik de 50mm qua bouwkwaliteit en bokeh wat mooier. De 35mm heeft weer daarentegen een wat veelzijdiger, all round brandpuntsafstand (voor portretten zou ik 'm alleen niet zo snel gebruiken).

Ik heb ze zelf overigens beide, maar icm een 12-24mm gebruik ik de 50mm vaker dan de 35mm.

[ Voor 23% gewijzigd door werkenslaap op 29-11-2015 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anoniem: 235591 schreef op zondag 29 november 2015 @ 18:45:
Ik zag hem al voorbijkomen op Flickr. Ik zit nu ook te kijken naar een landschapslens, maar wil er ook wat portretten mee maken. Ik ga voor een zoomlens denk ik.

Veel plezier ervan :)
De nikon 10-24 of sigma 18-35 lijken me daarvoor prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauvL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-06 13:20
Mosterd na de maaltijd (want prime is sowieso een goede keus), maar ik heb me die vraag ook wel eens achteraf gesteld. Na afloop van een vakantie bijv. waarbij je rondgelopen hebt met een of andere zoom.
Pak dan eens Lightroom erbij, of als je dat niet hebt, pak dan de map erbij waarin al je vakantiefoto's zijn opgeslagen en selecteer/sorteer eens op brandpunt. Je zal verbaasd zijn hoe vaak je op dezelfde zoomstand hebt gefotografeerd. Weet je meteen welke prime je volgend jaar mee gaat nemen.
Pagina: 1