Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje omtrent lage write waardes op server.

OS Windows Server 2012 R2
De meting doe ik met : CrystalDiskMark

Op een van onze HP DL380 G6 servers hebben we als test een aantal SSD, s erin gezet in plaats van conventionele SAS schijven. In de g6 zit een standaard P410 controller met 512 MB memory en een BBWC cache batterij. Firmware is up to date en de settings zijn nu:

-2 * Raid 1
-4 * Samsung Pro 256 GB ( 2 * 256 en 2 * 512 GB)
-Physical Drive Write Cache staat aan. ( de een zegt dat dit wel aan moet de ander weer niet...)
-Cache Ratio staat op 50% read 50% write ( stond op 100 % read, en heb ik wat getuned qua test)
-Transformation priority staat op medium
-Rebuild : Medium
-Surface Scan Analysis Priority op Idle.
Strip size staat op 128 KB

Nu zien we dat de Read snelheid rond de 500 MB/s ligt, echter de Write waarde ligt bij de 50.

Is er hier iemand met ervaring met dit soort servers/scenario`s ? Heb wel eea doorgenomen op Google, maar kom niet echt tot een "holy grail" oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

RAID keuze?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe meet en test je en wat had je verwacht?

Welk OS en welk filesystem gebruik je?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 21:30:
Hoe meet en test je en wat had je verwacht?

Welk OS en welk filesystem gebruik je?
OS is windows 2012 R2
NTFS

De meting doe ik met : CrystalDiskMark

Mijn verwachtingen waren eigenlijk 200MB/s aan write minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 21:09:
-Physical Drive Write Cache staat aan. ( de een zegt dat dit wel aan moet de ander weer niet...)
Die cache zit geen battery op dus heb je mogelijk schade (corruptie) bij stroomuitval als dit aan staat, vandaar dat er altijd wordt gezegd dit uit te zetten.

Zie je bij een synthetische test wel een spike in het begin? Als je cache idd op 50% hebt staan hoort hij in het begin een onmogelijk hoge write rate te hebben ivm cache. Als dat niet zo is werkt je write cache dus niet en zit daar je probleem.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
Als eerste, zijn alle firmwares op to date (van de Server, de Controller en de SSD's).
Zo niet update deze dan naar de laatste versie HP SPP 2015.10 is de laatste versie van HP

Zijn dit officiele SSD drives van HP (verwacht het niet), het kan namelijk zijn dat bij het ontbreken van bepaalde firmware op de drives de controller ander gedrag vertoond dan wanneer je wel officiele HP drives gebruikt.

Verder staat de P410 niet echt bekend om zijn uitstekende prestaties met SSD's (integendeel zelfs), voor zover ik weer is dit de laatste HP controller in de P4xx serie die geen echte SSD optimalisaties heeft. Vanaf de P420 serie en hoger zitten deze optimalisaties er wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dennism schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:23:
Voor zover ik weer is dit de laatste HP controller in de P4xx serie die geen echte SSD optimalisaties heeft. Vanaf de P420 serie en hoger zitten deze optimalisaties er wel in.
Klopt...

Ik zou ook zeker even gaat testen of de performance niet beter is met Software Raid ipv via de raid-controller. Ik kan het niet terugvinden, maar ik acht de kans groot dat de P410 ook geen trim support heeft, en dat kun je na verloop van tijd heel erg gaan merken qua performance...

Edit:

Ik maak even een alias aan naar Opslagtechnologie. Dit issue is nl. heel erg storage gerelateerd...

[ Voor 10% gewijzigd door Question Mark op 29-11-2015 13:01 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
Zijn dit officiele SSD drives van HP (verwacht het niet),
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 21:09:
-4 * Samsung Pro 256 GB ( 2 * 256 en 2 * 512 GB)
lezen, lezen, lezen :D

Overigens zijn mijn ervaring dat de P410 en welke samsung drive dan ook geen vrienden zijn, maar dat was jaren geleden dat ik er mee speelde :)

[ Voor 16% gewijzigd door Razwer op 29-11-2015 14:06 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste, zijn alle firmwares op to date (van de Server, de Controller en de SSD's).
Zo niet update deze dan naar de laatste versie HP SPP 2015.10 is de laatste versie van HP

Zijn dit officiele SSD drives van HP (verwacht het niet), het kan namelijk zijn dat bij het ontbreken van bepaalde firmware op de drives de controller ander gedrag vertoond dan wanneer je wel officiele HP drives gebruikt.

Verder staat de P410 niet echt bekend om zijn uitstekende prestaties met SSD's (integendeel zelfs), voor zover ik weer is dit de laatste HP controller in de P4xx serie die geen echte SSD optimalisaties heeft. Vanaf de P420 serie en hoger zitten deze optimalisaties er wel in.
De firmware is up to date, de spp versie wellicht niet. Probeer de spp te downloaden, echter je moet entitled zijn tegenwoordig bij HP.
Zal een even kijken of ik de spp op een andere manier ergens kan vinden en mocht het na het updaten nog niet werken wellicht eens even kijken voor een andere controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 23:29

RammY

Dát!

Misschien een lullige vraag, maar de batterij is vol? (word aangegeven in de post van de P410).
En eventueel zou je kunnen testen met 1 disk ipv een RAID1.
Heb je dan de zelfde resultaten?

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RammY schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:08:
Misschien een lullige vraag, maar de batterij is vol? (word aangegeven in de post van de P410).
En eventueel zou je kunnen testen met 1 disk ipv een RAID1.
Heb je dan de zelfde resultaten?
Batterij is vol (status OK).
Inmiddels geupgrade naar HP SPP 2015.10

Tests lopen nu weer om de performance van de disken te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel apart. Heb even Samsung Magician op de server gezet. Die test de boel wat sneller dan Crystaldisk.

-Cache settings uitgezet voor beide arrays. Dit leidde tot een verlaging naar 30 MB/s write
-Cache settings aangezet voor beide arrays. Dit leidt tot nu toe tot een snelheid van 204 MB/s write

Moet nog even uitvogelen of de SSD`s een firmware upgrade nodig hebben, maar kan die tot nu toe niet vinden bij Samsung voor de 850 Pro versies en Samsung Magician kan helaas de disken niet uitlezen omdat ze in een raid config zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
Razwer schreef op zondag 29 november 2015 @ 14:05:
[...]

[...]

lezen, lezen, lezen :D

Overigens zijn mijn ervaring dat de P410 en welke samsung drive dan ook geen vrienden zijn, maar dat was jaren geleden dat ik er mee speelde :)
Dat had ik wel gelezen :) ik ken echter niet alle HDD/SSD's die HP gebruikt / rebrand, en ik heb vaker HDD's van HP als vervanging gekregen bij o.a. defecten die qua uiterlijk gelijk waren als de drives van de originele fabrikant, maar wel met HP firmware en door HP officieel supported.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Toevallig bestaan die er in zowel hp (msa en dl/gl series en procurve applianced), dell (poweredge, equallogic en compellent) en waarschijnlijk nog meer... dus had prima gekund.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 29-11-2015 16:54 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1