Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

totaalvermogen vs. warmteverlies - theoretische vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor een schoolopdracht moet ik een virtueel gebouw ontwerpen in Autocad en vervolgens een EPC-berekening maken hiervoor. De tekening is er en de warmteverliesberekening in excel/officecalc ook.

Omdat de data voor de warmteverliesberekening rechtstreeks uit de tekening komen maar mijn schoolverslag dient te bestaan uit 1) een tekening en 2) een verliesberekening en 3) een epc-berekening ben ik nu een beetje de kluts kwijt aangaande wat deze resterende epc-berekening moet omvatten. Alle EPC-berekeningen die ik heb gezien op internet bevatten altijd een verliesberekening. Verzachtende omstandigheid dat er voor de opdracht alleen transmissieverliezen verwerkt hoeven te worden (geen ventilatie, geen koudebruggen).

Om te beginnen heb ik voor de EPC-berekening de normen 7120 en 12831 doorgespit, maar ik kom er maar niet achter hoe ik de exacte warmtevraag voor mijn gebouw bepaal. Uiteraard zijn dit minimaal de gezamenlijke verliezen door de schil. Dit klopt ook redelijk met de wet van behoud van temperatuur binnen de schil. Maar wordt er normaliter in de epc ook iets van warmtecapaciteit meegenomen? Of anders gezegd: is het raar als ik de opwarmfactor van de wanden achterwege zou laten?

Zijn er bouwkundig onderlegden hier op het forum met hands-on epc-ervaring? Heeft iemand een sample misschien, zodat ik kan zien wat de rekenstappen zijn die ik moet nemen? De epc-factor bereken je met aangewend vermogen, oppervlakte en toegestaan vermogen geloof ik; ik herinner mij zoiets gezien te hebben maar kan de site niet meer terugvinden.

Bedankt voor de bruikbare tips.

maurits

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:21
Ik zou even op school gaan informeren naar een epc berekening programma als enorm, uniec of bink, aangezien zelf een epc berekening maken niet te doen is. Bij de oude norm heb ik ooit zelf de berekening in excel gemaakt voor mn afstuderen maar dat heeft me enkele weken gekost en de nieuwe norm is veel uitgebreider. Daarbij is een epc berekening alleen geldig voor indiening als het gemaakt is met een gevalideerd programma (zoals hierboven gemeld). De epc berekening invullen in een van die programma's is redelijk eenvoudig en wijst zich vanzelf, voor de warmtecapaciteit bijvoorbeeld heb je keuze uit 4 opties.

Mocht je nog verdere vragen hebben stel ze gerust, ik maak de berekeningen dagelijks :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe 1e jaar werktuigbouw. We moeten alleen even snuffelen aan bouwfysica. Tenminste, dat is wat ik denk. Daarom is waarschijnlijk deze epc-opdracht beperkt tot 1 onderdeel: je mag kiezen tussen verwarming, ventilatie/circulatie, verlichting, koeling, bevochtiging, tapwater en opwekken van electriciteit. Ik kies verwarming. Maar om dat een beetje heelhuids uit de normen te trekken is ook geen sinecure.

Voor de opdracht moet je ook aanpassingen op je ontwerp voorstellen, en dan beredeneren wat de reductie van energieverbruik zou zijn. Ik heb voor de originele tekening een rieten dak gekozen omdat ik in een oud boerderijtje woon (antikraak). Maar riet zit niet in Revit Autocad, dus heb ik een standaard Revitdak genomen en daar de warmtegeleidingscoëfficiënt van riet op toegepast. Ik vermoed dat zo'n enorm of bink programma zulke frivoliteiten niet toestaat.

Ik heb nog wel een vraag over hoe warmteverlies via een trapgat 3x1m naar de kelder te waarderen. Ik had mijn tekening al ingeleverd zonder de verdiepingen te scheiden. De kelder is onverwarmd en de ruimte erboven is 16 graden. Dat zuigt behoorlijk natuurlijk, 24/7. Ik ontwerp er nu een geisoleerd hok omheen, of een geisoleerde plaat erop. Dit had ik in eerste instantie moeten doen natuurlijk, maar nu ik de verbeteringen moet waarderen moet ik deze stommiteit ook waarderen. Hoeveel bereken je het warmteverlies door dat gat naar de kelder toe? De lambda van stilstaande lucht is 0,024. Mag ik dat in deze laboratoriumsetting toepassen voor dit trapgat?