Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowmeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 11:12

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
Sinds donderdag draait mijn (12cm) CPU fan te langzaam.
Ik heb een Scythe Mugen 2 cooler op m'n CPU en deze draait opeens nog maar 300-500 RPM. Daardoor wordt de CPU te heet en krijg ik bij het POST-en een foutmelding op de snelheid vd fan. Ik kan uiteraard de melding negeren in de BIOS maar de fan draait te langzaam meldt de BIOS.

Als ik een 3 pins fan gebruik (zonder PWM) gaat alles goed, deze (domme) fan draait op 1000 RPM ofzo dus geen probleem. Ik heb een nieuwe fan gekocht, de bekende Noctua NF-F12, maar ook deze draait volgens de BIOS te langzaam.

Is er een probleem met met mobo's PWM implementatie?

TL;DR PWM fans (Scythe Mugen 2 en Noctua NF-F12) draaien 300-500 RPM en een niet PWM 3-pins fan (merkloos) draait zonder problemen op 1000-1200 RPM.

Chewing gum while cutting unions will prevent you from crying, it won't prevent you from being sad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Wat zijn de specs van je systeem? Dan kunnen we beter helpen!

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
En welke temps praten we over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowmeister

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
Het is al weer een wat ouder moederbord en CPU
Moederbord is een Asus P8P67 en de processor is een Core i5 2500.

De temperatuur was met de langzame Scythe Mugen 2 wel 124 graden. Ik rook iets branden en sloot direct de PC af. Daarna probeerde ik de non-PWM fan (die erg lawaaierig is) en daarna de nieuwe Noctua NF-F12.
Met de Noctua NF-F12 is de snelheid nog steeds te langzaam (555 RPM momenteel) maar de temperatuur valt wel mee. Net een uur Assassin's Creed Syndicate gespeeld en de hoogst gemete temperatuur is 44 graden.

Chewing gum while cutting unions will prevent you from crying, it won't prevent you from being sad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
44 graden is prima

Test even of de fan met 100% load Prime of LinX wel 1500 rpm loopt, monitor je teperatuur.

Maak een screenshot zodat we mee kunnen kijken, Als je niet weet hoe dat moet kan je in het LinX stable overclock topic kijken hoe dat moet.
LinX Stable Club

Monitor goed je temperartuur tijdens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowmeister

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
Hmm nu valt de temperatuur inderdaad helemaal mee. Dit is tijdens een run van LinX

Echter wat ik niet snap is waarom deze nieuwe fan zo langzaam begint en niet op 1500RPM komt. Op het hoogste punt is het 1000 RPM en bij het booten van mijn PC maar 300RPM, hetgeen een foutmelding oplevert omdat deze snelheid minder is dan de ingestelde 600 RPM waar die BIOS op controlleerd.

Was de oude fan (Scythe Mugen 2) dan inderdaad kapot omdat deze zo opeens langzaam was? En waarom start de nieuwe fan (Noctua NF-F12) direct met 600+ RPM

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/A8pWEct.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Ik weet niet hoe jij je bios hebt ingesteld, maar met 62 graden hoeft jou fan nog niet maximaal te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sermo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-05-2024
Late reactie:

Bij een fan gaat het om de luchtverplaatsing, niet om het aantal toeren.

Een goede fan zoals Noctua die maakt draait langzaam, maar weet toch een flinke hoeveelheid lucht te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk niet dat hij daar na 4 jaar nog wat aan heeft.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.