CPU Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:56
Beste Tweakers,

Op dit moment heb ik het volgende systeem: (alleen relevante onderdelen)

-FX 6300
-Asrock 970 Extreme 4
-8GB DDR3 Corsair Vengeance
-R9 290
-SSD/HDD
-Mugen 3

Nu merk ik dat bij sommige spellen die ik graag speel, strategie spellen/simulators e.d., mijn CPU mijn GPU zwaar bottlenecked.

Door een financiële meevaller heb ik opeens een paar honderd euro te besteden en ik wou nu dus graag mijn CPU vervangen zodat ik spellen als Total War en Cities:Skylines weer goed kan draaien.

Uiteraard stap ik over naar Intel, voor redenen die duidelijk zijn. Een ****K processor is een vereiste, maar welke?

In eerste instantie zat ik er aan te denken voor de nieuwe i5 6600K + een instapmodel moederbord + 16 gb DDR4 te gaan, en mijn oude set dan te verkopen. (Mugen 3 neem ik uiteraard mee)

Maar wat ook een optie kan zijn is om voor een 4690k of een 4790k te gaan. Moederborden hiervoor zijn goedkoper en ik kan mijn RAM meenemen en aanvullen tot 16 gb. Het prestatieverschil is minimaal, de i5 is iets langzamer dan de i5 6600k en de i7 is iets sneller en iets meer futureproof en waardevast vanwege HT. Daarentegen is het gevoelsmatig vaak de juiste keuze om voor het meest recente wat beschikbaar is te gaan. Ook heb je met Skylake DDR4 geheugen, al biedt dat weinig tot geen prestatieverschil in gamen.

Ik heb een financieel plaatje gemaakt en kwam tot het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/bfu6e.jpg

Waarbij depr staat voor het bedrag dat ik nog terug krijg voor mn oude hardware. (verschil in waarde hangt af van overstappen naar DDR4 of niet)

Zoals jullie kunnen zien valt er voor elke optie wel wat te zeggen, en ik twijfel daarom ook waar ik verstandig aan doe. Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03-2025
Voor een K processor heb je ook een Z moedebord (rond de 130-140 euro, voor zwaar overklokken) nodig en een goede CPU koeler om te kunnen overklokken..

[ Voor 10% gewijzigd door KappaRoss op 29-11-2015 16:35 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:28
Ik zou lekker voor een i5 6500/6600 non k gaan met een simpel en goedkope B150 bordje. De overstap van haswell naar skylake is behoorlijk groot aangezien de single core peformance extreem hoog is. DDR4 is tegenwoordig net zo duur als DDR3. Voor de stilte zou een 20-30 euro koeler het werk moeten doen.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
In plaats van een Excel bestandje kun je veel beter een Wenslijst maken en de producten in een mooi lijstje in je topic zetten (hoe?).
Zo wordt het voor een stuk overzichtelijker en bovendien voor jou makkelijker.

Is tweedehands koop een optie? Er gaan veel leuke LGA1150 prcocessors over de V&A. Zelf heb ik laatst een 4670k voor slechts €170 kunnen bemachtigen, om maar een voorbeeld te geven.
Dan kun je voor een paar tientjes nog 8GB RAM er bij prikken voor 16GB totaal.
Pak er een leuk bordje (Z97 chipset! anders kun je niet overclocken) bij en je bent voor rond de €300 klaar.

Als tweedehands geen optie is dan zou ik gewoon voor een 6600k + 16GB DDR4 + Z170 moederbord gaan. Ben je wel wat duurder uit, maar kun je weer wat langer vooruit.

Informaticus of vakkundig Googler?

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:56
Bedankt voor jullie reacties! Een koeler heb ik al, de Mugen 3, dus die zet ik dan op de i5.

Ik denk dat ik toch maar gewoon voor het meest recente ga, de 6600k. Zeker met PC hardware voelt het gewoon beter om hetgeen te kopen wat nieuw is.

Ik was zoiets als dit van plan te bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 264,51€ 264,51
1Gigabyte GA-Z170-HD3P€ 104,95€ 104,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 102,50€ 102,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 471,96

Ik hoef geen extreme overclock te draaien, gewoon ergens tussen de 4.0 en 4.5 GHz, dat moet wel kunnen denk ik met dit bord?