Condensatoren vervangen, maar met welke?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Nu online

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb hier een TV die maar half werkt, het beeld heeft heel veel ruis en de helderheid is laag. Het gaat trouwens om een LG 42PC1RR. Ik heb hem zoals elke tweaker zou doen open geschroefd en gekeken of ik een mankement kon vinden. Behalve een dikke laag stof leek er niks mis naast het feit dat er in de voeding een aantal condensatoren zijn opgezwollen, waarvan sommige beginnen met lekken. Ik denk dus dat dit het probleem is, althans dat hoop ik.

Ik zou deze graag willen vervangen, maar de vraag is waarmee? Ik ben een beetje bekend met elektronica, maar niet genoeg om in te schatten hoe ver specificaties mogen afwijken.
De caps die er nu in zitten zijn SAMWHA 10V 3300uF WB series. Volgens de datasheet hebben deze een extreem lage impedence van 0.018Ohm bji 100Khz 20C, en een ripple current van 2770mA RMS bij 100Khz 105C.

Ik weet niet goed waar ik als consument deze dingen kan halen, maar als ik op ebay kijk kan ik deze exacte variant niet vinden, wel word de WL series aangeboden. Deze heeft volgens zijn datasheet een hogere impedence van 0.038 Ohm en een ripple van 1700 mA RMS.

Kan iemand mij helpen met een goede vervanger uit te kiezen, en waar ik deze zou kunnen krijgen?

Foto's:
- Binnenkant tv
- Voeding bord (Rode cirkels zijn de gezwollen caps)
- Close-up van losse caps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Volgens mij luistert het niet zo heel nauw als we het hebben over de werking van de voeding voor een tv, het is meer de levensduur, werkingstemperatuur en nauwkeurigheid.

Als je 3300uF 10v van een goed merk hebt betaal je wellicht een 1-2 euro totaal extra maar zit je goed ?

Wellicht dat anderen hier nog meer informatie over hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Breezers op 28-11-2015 16:04 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:30
Aangezien het Elco's bij een schakelende voeding betreft zou ik wel minimaal dezelfde esr of lager en dezelfde of hogere rimpelstroom types pakken.
Zoiets bijvoorbeeld:
http://nl.farnell.com/rub...3300uf-10v-rad/dp/1144687

Ik zou types pakken van rubycon, nichicon of Panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Samoht93 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 16:10:
Ik zou types pakken van rubycon, nichicon of Panasonic.
Indien je niet bij Farnell kunt bestellen, kun je deze ook vinden bij :
* Transonic-Electronics €1,29 (12,5mm diam) Panasonic
* Okaphone €1,10 (10mm diam.) Panasonic
of
* Okaphone €3,45 (12,5mm diam) Rybycon
* Elektronica Online €2,70 (16mm) Panasonic