Homeserver samenstellen

Pagina: 1
Acties:

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-12 12:25
Ik wil graag een nieuwe homeserver samenstellen, en ik kan de mening van Tweakers natuurlijk altijd zeer waarderen. Dus bij deze de vraag om wat feedback/advies!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt de nieuwe thuisserver. Het basisdoel van het systeem is opslag, echter wil ik ook sites/databases gaan hosten, net als eigen git-repos. Ik wil ook de mogelijkheid hebben om VMs te kunnen draaien.

Op het moment heb ik de Foxconn R10-D3 barebone met Atom D425 met 2GB RAM en natuurlijk een berg opslag, echter voldoet die wat betreft performance niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De kosten zijn het probleem niet als de hardware lang meegaat zonder dat het echt langzaam wordt. Het basisbudget is €500-700, exclusief opslag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In de huidige server hangen 2 HDD's, die zullen in eerste instantie overgezet gaan worden voor opslag, waarna ze later vervangen worden door/uitgebreid worden met een WD Red RAID. Ook de behuizing staat al vast (staat wel in de wenslijst).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Moederbord
  • Processor
  • RAM
  • Voeding
  • OS-opslag
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken waar mensen goede ervaringen mee hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet zo stil en zuinig mogelijk zijn, zonder direct in te boeten op de capaciteit.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag jullie feedback op het systeem wat ik nu samengesteld heb. Van het systeem staat alleen de behuizing vast: deze valt samen in de stijl van een andere kast die ik voor HTPC doeleinden wil gebruiken (pricewatch: Fractal Design Node 605). De voeding is vooral uitgezocht op geluidsproductie met bijhorende grote en semi-passieve fan. Ik verwacht verder uit te kunnen met de boxed Intel koeler, die lijkt voldoende stil bij lage belasting.

Wenslijst
De basiscomponenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 72,95€ 72,95
1Gigabyte GA-Z170N-WIFI€ 141,80€ 141,80
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 214,70€ 214,70
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 85,-€ 85,-
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 708,35

Voor de processor heb ik de volgende alternatieven:En de schijven voor later:
#ProductPrijsSubtotaal
4WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 109,95€ 439,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 439,80

Dus, wat is jullie mening/advies op deze build?

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Verwijderd

Ik zou echt naar verbruik kijken als je een homeserver in elkaar zet. Zeker als het om een server gaat die 24/7 aanstaat.
Misschien een opzetje maken rond een Intel Xeon E3 1505L

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:02:
Ik zou echt naar verbruik kijken als je een homeserver in elkaar zet. Zeker als het om een server gaat die 24/7 aanstaat.
Misschien een opzetje maken rond een Intel Xeon E3 1505L
Idd, maar Xeons hebben geen onboard video toch? maakt t lastig installeren.
Kan je beter die P-G4400 pakken.
Of beter nog een i3-6xxxT model, zoals deze: pricewatch: Intel Core i3 i3-6100T Boxed

Minder stroom -> minder hitte -> minder koeling nodig -> stiller systeem

Edit: Scratch that, die Xeon heeft wel onboard video en een TDP van maar 25watt (10 watt minder dan die i3-6100T)
Absoluut een aanrader dus.

De gekozen voeding lijkt me trouwens dikke overkill, maar tis wel een 80+ Gold rated model.
Als je een 300watt 80+Gold kan krijgen, nog beter, want dat is nog zuiniger.
Ik gok dat dat systeem niet veel meer als 100watt nodig gaat hebben onder load, als je een i3-6100T neemt.

[ Voor 58% gewijzigd door McKaamos op 28-11-2015 14:09 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-12 15:54

TommieW

Numa numa.

McKaamos schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:05:
Idd, maar Xeons hebben geen onboard video toch? maakt t lastig installeren.
Kan je beter die P-G4400 pakken.
Of beter nog een i3-6xxxT model, zoals deze: pricewatch: Intel Core i3 i3-6100T Boxed

Minder stroom -> minder hitte -> minder koeling nodig -> stiller systeem
Even op het linkje klikken. ;) Deze heeft wel een iGPU.

Je moet nog even overwegen of je ECC geheugen wil hebben. Dit is wel aan te raden als je ZFS wil gebruiken. Bij mijn thuisserver had ik toendertijd niet gekozen voor ECC RAM. Achteraf heb ik daar wel een beetje spijt van.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

TommieW schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:08:
[...]

Even op het linkje klikken. ;) Deze heeft wel een iGPU.

Je moet nog even overwegen of je ECC geheugen wil hebben. Dit is wel aan te raden als je ZFS wil gebruiken. Bij mijn thuisserver had ik toendertijd niet gekozen voor ECC RAM. Achteraf heb ik daar wel een beetje spijt van.
Ik zag t wat laat idd. Die Xeon is zeker een aanrader :)

• BobV
Dat lijkt een processor te zijn die geen normale socket heeft, en dus alleen vast op een moederbord te verkrijgen is. Ik kan zo ook niet een moederbord vinden met die processor...

Ik ben het met McKaamos eens dat de voeding overkill is, maar ik heb hem dus uitgezocht op (semi)-modulair en de grote fan, samen met inderdaad de rating. Ik kan geen fatsoenlijke 300 Watt voeding vinden die 80 Plus Gold is.

Overigens heb ik die i3-6100 ook al als alternatief :)

[ Voor 3% gewijzigd door BobV op 28-11-2015 14:13 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Misschien zijn dit goede alternatieven?
pricewatch: Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless
Is zelfs 80+Platinum en volledig fanloos.

of dit:
pricewatch: FSP Aurum Xilenser (Modular) 400W

Als je die i3 pakt, specifiek de T uitvoering nemen. Die is flink zuiniger ;)

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 28-11-2015 14:20 ]

• BobV
Zijn mooie voedingen, maar ik ben bang dat in deze kast mogelijk de airflow net te laag is om de warmte van passieve voedingen weg te krijgen. Van FSP heb ik overigens nog nooit gehoord, maar weet wel dat Seasonic een top merk is.

Ik ben nog even naar die Xeon aan het kijken, maar het enige wat ik daar eigenlijk over kan vinden is dat het dus een BGA socket is... Kan voor de rest geen gerelateerde producten vinden, maar de hij is natuurlijk pas net uit. Misschien heeft Khildin nog wat meer info?

Verwijderd

Je zou ook nog kunnen kijken naar bijv een HP Microserver. Uitgerust met de Xeon E3-1220Lv2 heeft die echt een superlaag verbruik. (TDP van 17W)

Ik he zelf overigens een G7 met AMD processor draaien. Die draait gemiddeld onder de 30W (met 4 schijven erin)

• BobV
Een andere optie zou zijn om een moederbord met vaste CPU te nemen, zoals deze: pricewatch: ASRock N3700-ITX. De processor heeft een 6W TDP (N3700).

Echter kom je dan weer redelijk in de knoop met de juiste voeding: 550 Watt is veel te veel, maar de de kleinste voeding met een fan groter dan 120mm die ik kan vinden is nog steeds 350W: pricewatch: Super Flower Golden Green HX 350 watt. Andere optie is een be quiet! voeding van 300 Watt (pricewatch: be quiet! Pure Power L8 300W).

Verwijderd

Je zou dan eerder moeten gaan kijken naar een picoPSU. Als die tenminste voldoende vermogen heeft om alle HD's te laten draaien. Ook zal je moeten kijken met welke overige hardware je deze PSU kan gebruiken.
Misschien eens het tweakblog van MUX lezen. Dan kom je misschien nog op ideeën... ;)

• BobV
In principe wel genoeg vermogen, maar te weinig aansluitingen voor alle disks: ander zou het perfect zijn. Nu ik daar zo over nadenk, kan ik waarschijnlijk wel een heel eind komen met SATA-powersplitters en dergelijke.

Even een snel rekensommetje (naar boven afgerond):
N3700-ITX: 20W idle, 40W load
SSD: 1W idle, 4W load
HDD (3x) : 5W idle, 10W load

Komt op een totaal van 46W idle en 74W load. Dan zou dan een picoPSU 90 in principe voldoende moeten zijn, maar denk dat het beter is om voor safe te gaan in dit geval en dus de 120W versie te nemen. Beetje jammer dat ze wel duurder zijn dan die superflower :X

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Heb je al Windows 2008/2012 (R2)?

Review QNAP TS-230 NAS

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:58
McKaamos schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:19:
Als je die i3 pakt, specifiek de T uitvoering nemen. Die is flink zuiniger ;)
Heb je een bron?

Het TDP is lager, maar hij is niet efficiënter dan de normale versie (performance/watt is gelijk).
Zo'n T model (of xeon L model) pak je alleen als je niet voldoende koeling of PSU hebt.

• BobV
Er gaat Debian 8 (Jessie) op komen.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

BobV schreef op zondag 29 november 2015 @ 20:09:
[...]

Er gaat Debian 8 (Jessie) op komen.
Oke, toppie

Review QNAP TS-230 NAS

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

mitsumark schreef op zondag 29 november 2015 @ 20:04:
[...]

Heb je een bron?

Het TDP is lager, maar hij is niet efficiënter dan de normale versie (performance/watt is gelijk).
Zo'n T model (of xeon L model) pak je alleen als je niet voldoende koeling of PSU hebt.
Misschien niet efficienter als je kijkt naar performance per watt, maar wel ruimschoots voldoende performance en zuiniger dan een non-T model.
Omdat het nogsteeds een i3 is, heeftie ook betere performance dan b.v. een Pentium G 4400.
En in een always-on scenario, heb je de hogere prijs van die CPU binnen het jaar terug verdiend op je stroomrekening.

• mitsumark
Waarom denk je dat hij zuiniger is?
Het maximum verbruik is lager, maar hij verzet ook minder werk in dezelfde tijd.
In idle (90-99% van de tijd) is een non T model exact net zo zuinig, tijdens load is hij wellicht zelfs zuiniger omdat ie sneller klaar is met zn taak om weer in idle te gaan.

Voorbeeldje met het overklokken van een pentium:
http://www.tomshardware.c...-performance,3849-16.html

Door het overklokken gaat het piekverbruik (W) omhoog, echter omdat ie zn taak (veel) sneller af heeft kost het in totaal toch minder energie ((k)Wh) om al zn taken te volbrengen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

mitsumark schreef op maandag 30 november 2015 @ 23:29:
Waarom denk je dat hij zuiniger is?
Het maximum verbruik is lager, maar hij verzet ook minder werk in dezelfde tijd.
In idle (90-99% van de tijd) is een non T model exact net zo zuinig, tijdens load is hij wellicht zelfs zuiniger omdat ie sneller klaar is met zn taak om weer in idle te gaan.

Voorbeeldje met het overklokken van een pentium:
http://www.tomshardware.c...-performance,3849-16.html

Door het overklokken gaat het piekverbruik (W) omhoog, echter omdat ie zn taak (veel) sneller af heeft kost het in totaal toch minder energie ((k)Wh) om al zn taken te volbrengen.
Ok, even kort samengevat waarom een T model zuiniger is in alle gevallen:
De bulk van de verlaagde TDP wordt veroorzaakt door een lagere vcore. Niet door minder Mhz (500Mhz halveert de TDP écht niet). Effectief heb je dus een betere performance-per-watt
Ter onderbouwing daar van: zoek op tweakblogs maar even naar Mux z'n blog en dan specifiek z'n blog over Fluffy2, de 5,9watt idle i5-4000-serie PC.
Dat legt perfect uit waarom een lagere vcore zo effectief is. (naast het belang van kwaliteits voltagereglaars, het wegstrippen van onderdelen die je niet nodig hebt, e.d.)

Daarbij heb je altijd te maken met de yields uit de waferproductie. Intel zet specifiek deze modellen in de markt omdat ze in staat zijn om zuiniger te werken dan de reguliere versie. Dat komt dus door de lagere vcore, maar om op een lagere vcore te kunnen werken, moet ook de 'die' van dermate hoge kwaliteit zijn dat die stabiel daarop wil werken.

En ja, je kan de gok nemen om een normale versie te kopen en die te undervolten.
Maar dat is 1) meer werk, 2) vereist een moederbord die uberhaupt kan undervolten, 3) vereist expertise van de persoon die de machine bouwt, 4) kost tijd om de boel te benchen en te testen op stabiliteit, en 5) je moet geluk hebben dat je net zo ver komt als Intel zelf is gekomen met z'n selectieproces.

• mitsumark
Dat de vcore belangrijker is dan MHz is mij bekend.
Ik kan echter geen enkele review vinden waaruit blijkt dat de vcore bij T modellen lager is en dat hij met die lagere vcore een betere performance/watt heeft (ook niet voor oudere T modellen).
In de tomshardware link is de pentium overigens ook flink verhoogd wat betreft vcore, toch gaf dit een betere performance/watt, een lagere vcore is dus niet altijd beter omdat het je aantal MHz nog meer limiteert dan dat het je winst geeft in verbruik.

Ik heb het idee dat de verkrijgbare normale desktop processors op de sweet spot zitten, net zoals een verbrandingsmotor het efficiëntst werkt bij maximum koppel.
Wil je meer vermogen zul je er ontzettend veel meer peut in moeten kiepen (overklokken), wil je er minder peut in kiepen (T model) zul je efficiëntie verliezen (of serieuze wijzigingen moeten invoeren).
https://sites.google.com/...uelTorquePowerAndSoot.jpg

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Eerder vandaag kreeg ik de volgende reactie op mn Node 304 review:

Pixxel in 'productreview: Fractal Design Node 304 Zwart review door Foritain'

Dat ging dan vooral over deze foto.

Jouw gekozen moederbord heeft dezelfde SATA aansluitingen aan die zijkant. Het lijkt misschien net te passen, mits de kabel er in zit alvorens de voeding er in gaat, maar ik vind het wel heeeeel erg krap. Ik zou er in elk geval even goed over nadenken en/of controleren of het gebruik van haakse SATA aansluitingen aan die kant van je moederbord in deze case goed gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Foritain op 01-12-2015 01:50 ]

• BobV
Foritain schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 01:49:
Jouw gekozen moederbord heeft dezelfde SATA aansluitingen aan die zijkant. Het lijkt misschien net te passen, mits de kabel er in zit alvorens de voeding er in gaat, maar ik vind het wel heeeeel erg krap. Ik zou er in elk geval even goed over nadenken en/of controleren of het gebruik van haakse SATA aansluitingen aan die kant van je moederbord in deze case goed gaat.
Thanks voor de melding, dat is goed om in de gaten te houden! (mooi review trouwens _/-\o_)

Ik denk dat ik met de picoPSU dan toch het beste uitkom: de 230AC - 12DC adapter kan op de plek van de voeding geplaatst worden, terwijl ik dan wel de ruimte over hou voor de sata connectors :)

• BobV
Nou, uiteindelijk het volgende systeem besteld (en een 12V 10A voeding van ReplaceDirect)

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3700-ITX€ 111,95€ 111,95
1WD Green HDD, 3TB€ 97,95€ 97,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 78,90€ 78,90
1Kingston HyperX Impact HX316LS9IBK2/16€ 80,01€ 80,01
1Mini-box picoPSU 120€ 42,95€ 42,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 77,18€ 77,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,94

Verder de schijven van mijn oude server erin gezet (na datamigratie), met een verse Debian installatie en gaan met die banaan! Werkt als een zonnetje :)

Apparaat is superstil (heb alleen de casefans op standje laag staan), waarmee de CPU-cores netjes onder de 40 graden blijven. De HDD zitten ongeveer op 30 graden, dus ik zou misschien zelfs wel de fans uit kunnen zetten. Maar aangezien hij zo stil is, is dat echt niet nodig :9

Overigens heb ik dit complete systeem betaald met de winst die ik gehaald heb met mijn iBOOD box van de afgelopen hunt, dus wat dat betreft heb ik al helemaal niet te klagen :p

Bedankt allemaal voor de adviezen, die worden zoals altijd erg gewaardeerd :)

Pagina: 1