Ik wil graag een nieuwe homeserver samenstellen, en ik kan de mening van Tweakers natuurlijk altijd zeer waarderen. Dus bij deze de vraag om wat feedback/advies!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt de nieuwe thuisserver. Het basisdoel van het systeem is opslag, echter wil ik ook sites/databases gaan hosten, net als eigen git-repos. Ik wil ook de mogelijkheid hebben om VMs te kunnen draaien.
Op het moment heb ik de Foxconn R10-D3 barebone met Atom D425 met 2GB RAM en natuurlijk een berg opslag, echter voldoet die wat betreft performance niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De kosten zijn het probleem niet als de hardware lang meegaat zonder dat het echt langzaam wordt. Het basisbudget is €500-700, exclusief opslag.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In de huidige server hangen 2 HDD's, die zullen in eerste instantie overgezet gaan worden voor opslag, waarna ze later vervangen worden door/uitgebreid worden met een WD Red RAID. Ook de behuizing staat al vast (staat wel in de wenslijst).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik sta open voor alle merken waar mensen goede ervaringen mee hebben.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet zo stil en zuinig mogelijk zijn, zonder direct in te boeten op de capaciteit.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag jullie feedback op het systeem wat ik nu samengesteld heb. Van het systeem staat alleen de behuizing vast: deze valt samen in de stijl van een andere kast die ik voor HTPC doeleinden wil gebruiken (pricewatch: Fractal Design Node 605). De voeding is vooral uitgezocht op geluidsproductie met bijhorende grote en semi-passieve fan. Ik verwacht verder uit te kunnen met de boxed Intel koeler, die lijkt voldoende stil bij lage belasting.
Wenslijst
De basiscomponenten:
Voor de processor heb ik de volgende alternatieven:
Dus, wat is jullie mening/advies op deze build?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt de nieuwe thuisserver. Het basisdoel van het systeem is opslag, echter wil ik ook sites/databases gaan hosten, net als eigen git-repos. Ik wil ook de mogelijkheid hebben om VMs te kunnen draaien.
Op het moment heb ik de Foxconn R10-D3 barebone met Atom D425 met 2GB RAM en natuurlijk een berg opslag, echter voldoet die wat betreft performance niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De kosten zijn het probleem niet als de hardware lang meegaat zonder dat het echt langzaam wordt. Het basisbudget is €500-700, exclusief opslag.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In de huidige server hangen 2 HDD's, die zullen in eerste instantie overgezet gaan worden voor opslag, waarna ze later vervangen worden door/uitgebreid worden met een WD Red RAID. Ook de behuizing staat al vast (staat wel in de wenslijst).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Moederbord
- Processor
- RAM
- Voeding
- OS-opslag
Ik sta open voor alle merken waar mensen goede ervaringen mee hebben.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet zo stil en zuinig mogelijk zijn, zonder direct in te boeten op de capaciteit.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag jullie feedback op het systeem wat ik nu samengesteld heb. Van het systeem staat alleen de behuizing vast: deze valt samen in de stijl van een andere kast die ik voor HTPC doeleinden wil gebruiken (pricewatch: Fractal Design Node 605). De voeding is vooral uitgezocht op geluidsproductie met bijhorende grote en semi-passieve fan. Ik verwacht verder uit te kunnen met de boxed Intel koeler, die lijkt voldoende stil bij lage belasting.
Wenslijst
De basiscomponenten:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 72,95 | € 72,95 |
| 1 | Gigabyte GA-Z170N-WIFI | € 141,80 | € 141,80 |
| 1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 214,70 | € 214,70 |
| 1 | Crucial CT2K8G4DFD8213 | € 85,- | € 85,- |
| 1 | Corsair RM550x | € 92,95 | € 92,95 |
| 1 | Samsung 850 EVO M.2 250GB | € 100,95 | € 100,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 708,35 | |
Voor de processor heb ik de volgende alternatieven:
- Huidig: pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed
- pricewatch: Intel Core i3-6100 Boxed
- pricewatch: Intel Pentium G4400 Boxed
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 4 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 109,95 | € 439,80 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 439,80 | |
Dus, wat is jullie mening/advies op deze build?
PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760