full block vs universal block

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 23:18
Mijn huidig systeem is een 2500K (underclocked, mugen 2b erop) met een 270x kaart erin (hoogste frames per watt destijds) en doet dienst als htpc waar veel op gegamed wordt.

Omdat mijn vrouw nu veel meer tv wil kijken, wou ik het systeem een nieuw leven geven in een normale desktop case gekoppeld aan een 1920x1200 monitor in mijn hobbykamer. Na veel wikken en wegen heb ik besloten om Skylake over te slaan en mijn 2500K te behouden en enkel te overclocken om mee te kunnen met een up-to-date videocard.

Ik heb ondertussen een custom loop gekocht bij highflow (maar nog niet geinstalleerd), met een xspc reservoir+D5 en een xspc raystorm pro.
Ik heb een Silverstone FT02 dus uiteraard heb ik daar een 540x180 rad voor gekocht (en reeds ingebouwd).

Wat mij echter het meest zal irriteren is het geluid dat een videocard op full power gaat produceren (en ook de reden dat ik op watercooling ben overgeschakeld). Ik heb deze loop enkel aangeschaft om het geluid terug te dringen en een OC te faciliteren, niet om de loop er heel fancy uit te laten zien.

Nu wordt overal aangeraden om je gpu-cooling samen te kiezen met je gpu, zodat alles compatibel is, dus dat is waar dit topic voor is: de combinatie gpu + block.
Ik heb voor mezelf beslist dat 670 euro het maximum is dat ik wil uitgeven, voor dat geld kan ik een EVGA GTX 980 hydro copper nieuw krijgen. Ik heb geen expliciete voorkeur tussen AMD of nVidia. Mijn laatste Geforce was een MX400, sindsdien altijd in het rode kamp gezeten.

Ik zie de meeste mensen een full block kopen, maar ik zie daar eigenlijk weinig reden toe. (1) Is er behalve esthetics iets dat een koper ertoe zou brengen dit te kopen? Het blok past meestal enkel op die kaart en is dus moeilijk tweedehands te verkopen.

Vandaar dat ik het liefst een universeel block kopen + iets a la Kraken G10, zodat ik mijn block kan blijven gebruiken als ik upgrade. (2) Hoe universeel zijn zulke blokken (futureproof?), (3) wat zijn goede blokken (EK, aquacool?) die te verkrijgen zijn in europa en (4) zijn er alternatieven voor de Kraken G10? Zou ik toch naar full block gaan, (5) zijn er dan alternatieven voor de EVGA hydro copper (=kaart met af-fabriek waterblock)? Google hielp me niet met die laatste vraag en het was puur omdat ik evga ervan verdachte dat ze zoiets zouden maken dat ik er op botste.

5 vragen verborgen dus in bovenstaand verhaal, ik heb ze genummerd. Ik ga ondertussen aan de slag met het inbouwen van mijn nieuwe custom loop op mn 2500K en kijk uit naar antwoorden op de vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Fullblock: gpu, vrm, geheugen en andere essentiële onderdelen koeling.
Universal: gpu koeling.

Fullblock koelt dus tevens de vrm's (stroomvoorziening) en als die niet gekoeld wordt heb je kans dat je videokaart kan overlijden bij extreme belasting. Geheugenkoeling is volgens mij alleen echt belangrijk als je het geheugen gaat overklokken (kan me ook vergissen hoor).

Oftewel; fullblock koelt alles op je videokaart en universal alleen de gpu.

Daarom zou ik altijd voor fullblock gaan :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
@ Wibra

Een 2500K is geen botelneck voor een 980gtx.
Een 980gtx is geen botelneck op een resolutie van 1980 x 1200

Ik zou een 980TI kopen en gewoon op lucht houden, dan heb je koeling genoeg om je 2500K sky high over te klokken.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
undeepdiver schreef op maandag 30 november 2015 @ 21:24:
@ Wibra

Een 2500K is geen botelneck voor een 980gtx.
Een 980gtx is geen botelneck op een resolutie van 1980 x 1200

Ik zou een 980TI kopen en gewoon op lucht houden, dan heb je koeling genoeg om je 2500K sky high over te klokken.
Bottlenecking blijft natuurlijk afhankelijk van situatie, ik heb zelf dan sb-e maar kan verklappen dat als je games speelt die maar 4cores pakken en je op 120hz speelt, je zeker een grote fps winst kan zien in verschillende games (en ik heb maar een titan :') )

Is het voor ts geen idee om een kaart van vraag en aanbod met fullcoverblock te scoren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
maks11223344 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:16:
[...]

Bottlenecking blijft natuurlijk afhankelijk van situatie, ik heb zelf dan sb-e maar kan verklappen dat als je games speelt die maar 4cores pakken en je op 120hz speelt, je zeker een grote fps winst kan zien in verschillende games (en ik heb maar een titan :') )

Is het voor ts geen idee om een kaart van vraag en aanbod met fullcoverblock te scoren? :)
Ja Maks dat ben ik met je eens maar een 980TI word helemaal niet warm op 1980 x 1200 dus dan heb je geen waterblock nodig. En voor 670 Euro kan de TS een mooie nieuwe kopen, dus ook nog een future proof met garantie.
Hij heeft maximaal koeling op zijn 2500K en de meeste doen wel 4.8 met redelijke voltages. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
undeepdiver schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:22:
[...]

Ja Maks dat ben ik met je eens maar een 980TI word helemaal niet warm op 1980 x 1200 dus dan heb je geen waterblock nodig. En voor 670 Euro kan de TS een mooie nieuwe kopen, dus ook nog een future proof met garantie.
Hij heeft maximaal koeling op zijn 2500K en de meeste doen wel 4.8 met redelijke voltages. >:)
Ook al ben ik het met je eens dat de kaarten tegenwoordig niet zo luid meer zijn, zou ik alsnog de V&A richting inslaan uit een geld standpunt, en om je kaart nu niet onder water tezetten is ook zonde als je de spullen ervoor heb (mogelijke gpu oc is natuurlijk ook mooi meegenomen)

Cpu oc van ts zal door een gpu+oc niet belemmerd worden, draai zelf i7 3930k 4,8giggles en titan 1290mhz op 360+280rad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
pwillemske schreef op maandag 30 november 2015 @ 19:26:
Fullblock: gpu, vrm, geheugen en andere essentiële onderdelen koeling.
Universal: gpu koeling.

Fullblock koelt dus tevens de vrm's (stroomvoorziening) en als die niet gekoeld wordt heb je kans dat je videokaart kan overlijden bij extreme belasting.
De VRM's hebben altijd koeling nodig. Doe je dit niet gaat de kaart zeker kapot, ook zonder zware belasting.

Bij de meeste stockkoelers is de heatsink van de core en VRM's één geheel. Ga je dan voor een core only waterkoeling oplossing moet je een losse heatsink gaat plaatsen op de VRM's en eigenlijk ook een fan. Dan loop je dus alsnog te prutsen met losse heatsinks en een extra fan. Alleen een heatsink op de VRM's kan wel, maar deze moet of heel groot zijn of het word te heet zonder fan.

Wil je een kaart echt goed koel houden zonder problemen is een full-cover blok altijd de beste optie. Ja het kan goedkoper en voor meerdere nieuwere generaties kaarten maar de VRM's zijn dan altijd een probleem. Als je gaat kijken naar setups van mensen zal zeker 95% van alle kaarten gekoeld zien worden met een full-cover blok. Dit is gewoon altijd de beste optie.

Full-cover blokken zijn helaas duur en meestal maar voor één kaart geschikt. Een core-only oplossing kan meestal wel mee voor meerdere nieuwere kaarten, maar je zit altijd met de koeling van de VRM's en geheugen.

Persoonlijk ga ik altijd voor full-cover blokken. Als dit te duur is kan je je afvragen of je wel aan waterkoeling moet beginnen. Waterkoeling geeft geen bang for the buck om het zo te zeggen. Je geeft heel veel geld uit om iets meer prestaties te krijgen en om een stille setup te krijgen. Ga je kijken naar wat het kost en wat je er voor terug krijgt zal waterkoeling eigenlijk nooit het geld waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Helemaal mee eens @ PilatuS

@ Maks waarom denkt je dat een 980 TI warm wordt als hij een 1980 x 1200 schermpje aanstuurd? Die fans gaan niet eens draaien omdat het pure overkill is, en daarmee is een TI net zo stil als waterkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
undeepdiver schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:01:
Helemaal mee eens @ PilatuS

@ Maks waarom denkt je dat een 980 TI warm wordt als hij een 1980 x 1200 schermpje aanstuurd? Die fans gaan niet eens draaien omdat het pure overkill is, en daarmee is een TI net zo stil als waterkoeling.
Juist het is overkill kom op ik bottleneck in sommige titels mijn titan en er word hier nu een kaart aangeraden die behoorlijk heel veel sneller is ,je kan een kaart van de vorige generatie al voor de helft van het geld verkrijgen?
En het is natuurlijk ook niet waar dat die op deze resoluties koeler blijft zijn zat titels waar je tripple 980ti in sli kan maxen... dus is niet alsof die kaart nooit aan het werk gaat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
Bedankt allemaal voor de reacties, ik had wat schrik dat er geen respons ging komen omdat er de eerste 2 dagen geen antwoord op kwam. Daarna niet meer dagelijks gecontroleerd. Mijn loop is nu ingebouwd en heel stil. ik heb de 2500K laten stressen op prime 95 en hij kwam niet boven de 50 graden uit met een overclock naar 4,4 Ghz.

Hoewel jullie antwoorden inzichtelijk waren (prijs 980+block = prijs 980ti, zover had ik zelf nog niet gedacht) , heb ik geen antwoord kunnen vinden op mijn vragen. Ik snap perfect dat VRMs koeling nodig hebben, vandaar ook mijn vraag naar een Kraken G10 alternatief. Even mijn vragen nog op een rijtje:

(1) fullblock vs universal + VRM koeling op lucht: is er een voordeel voor fullblock?(jullie antwoorden gingen er vanuit dat ik de VRM niet zou koelen)
(2) Hoe universeel zijn universele blokken (futureproof?)
(3) wat zijn goede blokken (EK, aquacool?) die te verkrijgen zijn in europa
(4) zijn er alternatieven voor de Kraken G10?
(5) zijn er dan alternatieven voor de EVGA hydro copper (=kaart met af-fabriek waterblock)?

Ik denk dat er op vragen 1 tot 4 weinig respons komt omdat er niemand ervaring heeft met universal blocks, en vraag 5 waarschijnlijk omdat het antwoord "nee" is.

Ik ben ook de laatste tijd op V&A aan het kijken naar 2dehands kaart+fullblok, dat lijkt me idd de meest economische oplossing.

edit: nog even stellen dat het inderdaad wel heel veel zonde zou zijn om de gpu niet onder water te zetten met 180x540 aan rad-oppervlak (wat dus zelfs groter is dan een 360+280 gezien de breedte van 180). Daar zou ik zelfs triple-sli mee moeten kunnen koelen (wat ik nooit zou doen gezien ik niet voor multi-gpu ben).

[ Voor 10% gewijzigd door wibra op 07-12-2015 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik snap niet zo goed, waarom je op dit moment, nog een aio oplossing voor je GPU zou overwegen. De hele basis van je waterloop heb je al aangeschaft/geïnstalleerd, het enige wat ontbreekt is nog een waterblock.

Daarnaast zou een aoi oplossing voor jouw situatie betekenen dat je maximaal een 120/140 rad kwijt kan in je kast, terwijl je nu een overkill aan rad ruimte beschikbaar hebt voor je CPU alleen. Daarnaast voeg je met z'n aio oplossing een extra pomp toe, die nou niet bekend staan om hun degelijkheid, terwijl je een betrouwbare D5 in je systeem hebt zitten.

Je GPU heeft veel meer baat bij een groot rad oppervlak dan je CPU, dan had je het mijn inziens nog beter andersom kunnen doen: AIO oplossing voor je CPU en een custom loop voor je GPU. Maar dit zou alsnog zonde zijn.

Wat betreft je andere vragen:

Vraag 2: Het gaat niet zozeer om het blok dat universeel is, maar meer om het bracket wat op de kaart moet passen. Dat lijkt bij de Kraken wel vrij future proof te zijn, aangezien ze heel wat generaties van verschillende Nvidia/AMD kaarten ondersteunen.

Vraag 4: Corsair biedt ook z'n bracket waarmee je z'n 'cpu cooler' op je gpu kan monteren, alleen lijkt die minder universeel. (verschillende brackets voor andere type kaarten)

Vraag 5: Kaarten met een echt waterblok vanuit de fabriek zie je niet echt veel. Ik ken er zo snel niet één buiten de hydro copper dan. Je hebt wel van die halve oplossingen zoals een Asus poseidon en MSI Sea Hawk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
hmm, misschien praten we naast elkaar. ik wil helemaal geen AIO. ik overweeg een gpu-only block (geen cpu-block) geassisteerd door de Kraken (of iets dergelijks) voor de koeling van de VRM's. Kraken wordt momenteel inderdaad veel gebruikt om een CPU-AIO op een GPU te zetten, maar dat is mijn doel niet.

In elk geval, gezien de life-cycle van de huidige GPU's (de huidige gtx970 en 980 zijn al langer dan een jaar op de markt) ga ik het waarschijnlijk houden op een GPU op lucht. Van zodra Pascal uitkomt of AMD's antwoord daarop, koop ik die samen met een block (al dan niet full-cover) in het begin van de lifecycle. Ik denk dat mijn vraag naar een gat in de markt leidt. GPU's worden vrij snel uitgewisseld, maar je wil niet steeds opnieuw een block kopen. Een universeel GPU WC-systeem dat past in een custom loop (zoals vandaag het geval is met CPU's) is blijkbaar nog geen gemeengoed.

edit: die Asus Poseidon lijkt mij een perfect alternatief voor een hydro copper, dank! De MSI is een AIO ala Fury X en dus idd niet interessant.

[ Voor 7% gewijzigd door wibra op 07-12-2015 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat mijn vraag naar een gat in de markt leidt. GPU's worden vrij snel uitgewisseld, maar je wil niet steeds opnieuw een block kopen. Een universeel GPU WC-systeem dat past in een custom loop (zoals vandaag het geval is met CPU's) is blijkbaar nog geen gemeengoed.
Dit is gewoon niet te doen. Bij vrijwel alle GPU's zijn de moutingholes iedere keer anders. Dit geld voor zovwel de core als voor de VRM's. Dan zit je ook nog eens met geheugen dat iedere keer op andere plekken zit en de core die van maat en hoogte veranderd. Hier een universeel iets voor maken is zo goed als onmogelijk. Je kan helaas ook geen universeel wiel maken dat op iedere auto, fiets en motor past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
wibra schreef op maandag 07 december 2015 @ 15:36:
Ik denk dat mijn vraag naar een gat in de markt leidt. GPU's worden vrij snel uitgewisseld, maar je wil niet steeds opnieuw een block kopen. Een universeel GPU WC-systeem dat past in een custom loop (zoals vandaag het geval is met CPU's) is blijkbaar nog geen gemeengoed.
Dat zal ook niet snel gaan gebeuren. Videokaarten worden voorzien van de nieuwste technologieën en de chip wordt ook weer een aantal nm kleiner (kleiner procedé). Verder zal Nvidia op de high-end modellen ook stacked HBM gebruiken; dit betekent dat de printplaten korter zullen worden.

Daarnaast mogen fabrikanten een videokaart ontwerp lichtelijk aanpassen; van de VRMs tot coils, er worden wel degelijk veel aanpassingen gemaakt. Om deze reden zie je ook dat er van bijv. de 970 of 980 GTX meerdere soorten full-cover blocken beschikbaar zijn, reference modellen van EVGA en Gigabyte gebruiken hetzelfde block omdat de printplaten gelijk zijn, maar een aftermarket model van EVGA of Gigabyte verschilt wezenlijk onderling. Fabrikanten onderscheiden zichzelf nou eenmaal met andere/meer power phases, koeler, uiterlijk en meerdere zaken. De schroefgaten zitten al niet eens op dezelfde plekken, de printplaat wordt aan alle kanten bewerkt door de fabrikant; alleen de grafische chip is hetzelfde.

EKWB zou waarschijnlijk ook het liefst zien dat ze per videokaart model (970 GTX) slechts 2 blocken hoeven te maken: een reference en aftermarket design. Nu brengen ze echter meerdere waterblocken uit om voor vrijwel elke kaart een waterblock beschikbaar te hebben. Dit kost hen ook gewoon meer werk omdat er meerdere ontwerpen gemaakt moeten worden + geproduceerd moeten worden.

Een custom loop is helaas duur en vergt de nodige investeringen, vooral op waterblock gebied.
We hebben wel weer geluk dat bij Intel de socket 115X compatible is, waardoor een 1150 en 1151 blockje gewoon op beide sockets past. Zelfs een ouder 1155 socket is compatible.

Edit: PilatuS was me net voor maar zegt exact hetzelfde :+
Pagina: 1