Toon posts:

Verschil resolutie merkbaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb een vraag over mijn monitor.

Op dit moment heb ik een 22mp55 monitor van LG. Deze heeft een resolutie van max 1920x1080.

Nu ben ik er achter gekomen dat mijn video kaart met zijn HDMI uitgang 4096x3112 ondersteund. (als ik de specificaties goed heb gelezen)

http://www.sapphiretech.c...5DE-1732CC9C443D&lang=eng

Mijn vraag:
Is het nu verstandig om een nieuwe monitor te kopen met een hogere resolutie, of ga ik dat verschil niet merken?

Systeem Spec:

Intel Core i5 4460
B85 G41 PC mate
Dual-X R9 280 3G D5

PC wordt voornamelijk gebruikt voor spellen.

Gr J.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-02 11:17

TommieW

Numa numa.

De een vindt 1080P op 27 inch prima, de ander vindt FullHD op 5,5 inch magertjes. Je vraag kan je echt alleen zelf beantwoorden. Het ligt er aan hoe groot het scherm is, de resolutie, hoe ver je er vanaf zit, hoe goed je ogen zijn en natuurlijk je eigen mening.

Persoonlijk vind ik FullHD op 24 inch prima. Een hogere resolutie zou wel leuk zijn, maar in games gaat mijn videokaart het gewoon niet trekken. Tenminste, niet met alles op ultra. Ik speel liever alles op FullHD op ultra/high dan op een lagere kwaliteit maar met een hogere resolutie.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ja het verschil is enorm, met een 2560 x 1440 of Ultra HD resolutie heb je enorm veel meer pixels.
Bij een dergelijke resoluties is een 27" monitor wel minimaal gewenst, anders wordt het wel erg klein allemaal.

Is het verstandig een nieuwe monitor te halen? Nee. Je huidige videokaart voldoet goed voor 1920 x 1080p, maar op WQHD of UHD gaat hij tekortkomen; het kost je videokaart veel meer moeite om al deze pixels aan te sturen.

Ik zou dus in jouw geval niet een andere monitor halen.
Verder moet je vooral even jezelf inlezen over andere resoluties ;)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦