Tarkin schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 18:29:
[...]
Ik deel de mening van Hydra eigenlijk. Je zegt dat outsourcing de toekomst is en dan geef je perfect aan waarom dat het niet is.
2 maand moeten wachten op een ticket en dan waarschijnlijk nog baggercode krijgen. Been there, got the ticket.
De echt goede Indiers, die zitten daar niet in een of ander hok code te kloppen, die worden actief naar Europa/Amerika gehaald om daar voor toplonen te werken. Want ja ze hebben de werkethos (die wij soms minder hebben) en hebben geen problemen om 12-16u per dag te werken.
Wat je dan goedkoop in Inda kan vinden, hetzelfde als wat je hier goedkoop kan vinden, maar dan inclusief cultuurverschillen. Alles kan gedaan worden en zal gedaan worden exact zoals er op het blad staat. Ookal weten ze dat het niet gaat werken. Ga je achteraf klagen dan zeggen ze doodleuk "tja dat is opgeleverd volgens de specs, al de rest is een change request". En dan gaat dus je marge heel snel de deur uit.
Mag ik vragen wat je werktitel is in jouw multinational? Ik heb nl zo'n donkerbruin vermoeden dat je niet echt aan de IT programmatiekant zit.
Outsources gaat goed als de processen goed/standaard geregeld zijn (lees specs goed beschreven zijn met alle ins en outs, oftewel werkinstructies tot in de puntjes beschreven). De reden dat veel outsource trajecten mis gaan, is vanwege de niet-standaard dingen die steeds door het proces lopen. Ook in de multinational waar ik werk, gaat outsourcing duidelijk niet hand in hand

. Dat is ook de reden dat outsourcing weer intern gehaald wordt (ook zoals jullie beamen) omdat het duidelijke niet kosten efficient is. Iedere wijziging kost een bak met geld als je iets outsource/uitbesteed.
Vanuit de aandeelhouders/bestuurders is er wel degelijk een roep om meer winst te maken en de aandeelhouders geven daarom aandelen pakketten/opties aan het bestuur/directie/top van het bedrijf. Dit wordt gedaan in de veronderstelling dat degene die een bonus krijgt hierop, ook zijn best doet om deze waarde te verhogen. Je krijgt namelijk meer geld op het moment dat de aandelenkoers zo hoog mogelijk staat ;-). De uitdrukking: "don't bite the hand that feeds you" is hier van toepassing.
Outsource wordt (vooral) gedaan met die processen die niet tot de kernactiviteiten van het bedrijf behoort en IT is veelal een staff functie die daar onder valt. De bestuurslaag vind personeel en IT vooral een kostenpost ipv iets dat waarde toevoegend en daarom zullen ze manier zoeken om die kosten te drukken (met outsourcing/goedkopere medewerkers etc).
Ondanks dat wij hier met zijn alle weten dat outsource niet de heilige graal is en daarmee zelfs duurder uit zijn, wordt niet gehoord door het bestuur/directie. Die zien alleen cijfertjes en kiezen op basis daarvan wat het goedkoopste is. Ook heeft de directie ook nog eens dedicated personeel rondlopen mocht er iets fout gaat. Zodra een PC van de directie het niet meer doet, staat er binnen 10 minuten personeel bij terwijl het "gewone volk" een ticket kan inleggen en hopen dat het binnen een dag opgelost is. Mij hierom druk maken doe ik (helaas) niet meer.
Ik hoef hier waarschijnlijk niet uit te leggen dat iedereen wil dat het sneller, goedkoper en beter moet. Wij tweakers bestellen ook massaal uit china

en daarom ben ik van mening dat bedrijven steeds manieren zullen verzinnen om goedkoper te zijn wat veelal betekend in landen die goedkoop zijn (personeelwise) hun productie outsourcen/verplaatsen.
Mijn werktitel vertel ik liever niet, die is namelijk uniek te koppelen aan mij als persoon. Laten we zeggen dat ik werk op Finance afdeling met een affiniteit met IT. Het probleem met de tickets is dat we een eerstelijns,tweedelijns en derdelijns IT afdeling hebben en dat in mijn geval ik de kennis van de eerste lijn al heb en toepas

. Helaas werkt het helaas zo dat ik eerst via de eerstelijns iets moet aanvragen en dat kost tijd.
P.s. voor outsource kun je ook verplaatsen lezen, hele afdelingen worden verhuist naar plaatsen waar het goedkoper is (belastingtechnisch of loontechnisch, alleen bij zeer unieke producten danwel specialitische kennis blijf je zitten in een westersland, ASML bijvoorbeeld)
Om toch ontopic te blijven: IT niveau 2 is in mijn ogen weinig (vandaar het codeklopper), mijn excusses voor de vooroordelen die ik gelijk heb. Ik hoop van harte dat DylanDooley (en andere) vooral wil doorstuderen om toch meer te gaan doen dan niveau 2. Persoonlijke limitaties daargelaten en luiheid valt daar niet onder

. Een officieel diploma op MBO niveau 4 en zelfs HBO geven echt meerwaarde bij solicitaties. De LOI/NCOI zijn leuk maar hebben helaas een wat negetieve lading bij de naam, als cursus/aanvulling wel aan te bevelen maar begin eerst met een MBO/HBO papiertje van een normale school.