Ik dacht al dat ik de enige was. Ik vind het ook echt ronduit belachelijk, maar het gaat niet alleen voor videokaarten. Speur marktplaats maar eens af naar meubels.
Zodra ze het woordje koloniaal of antiek erbij zetten is het ineens 3x de hoofdprijs.
"10 jaar geleden gekocht, nooit een krasje op gekomen, altijd goed onderhouden" lijkt tegenwoordig dé reden om dan maar 20 euro van de huidige nieuwprijs.
Mensen kijken altijd naar waar zij het voor gekocht hebben en blijven daar zo dicht mogelijk bij, in plaats van dat ze kijken wat de huidige nieuwprijsis en daar naar ratio vanaf wijken.
Een auto die 20K nieuw kost, kost ook geen 19900 euro 2e hands.
Daarbij, als jij een kaart die 350 euro kost bij Afuture (4 dagen levertijd), en em dan toch bij een informatique koopt die em voor 420 euro omdat ie daar verkrijgbaar is, vind ik het niet fair dat je dan nog 400 euro vraagt wanneer je em gaat verkopen.
Maar ja, ik denk dat idd dat aantallen+verkrijgbaarheid een product geliefd/minder geliefd maken en daar de prijs op gebaseerd is.
Ik heb zelf een EVGA GTX 970FTW+ gekocht 2e hands. 3 maanden oud, kassabon erbij, EVGA registratie e.d. Hij had em gekocht voor 439 euro, de kaart was extreem slecht verkrijgbaar en ik kon de kaart voor 320 euro overkopen, terwijl ik em bij Alternate.de voor 379 zo kon krijgen. Ik had net zo goed een zeer goed verkrijgbare MSI GTX 970 kopen voor 349 euro bij Alternate.de, maar toch koos ik ervoor om die 2e hands EVGA te kopen (past beter in mijn kast). Op zich wilde ik dit compromis dit keer wel maken, maar normaliter stuit het me gewoon tegen de borst als ik een 2e hands product voor bijna de nieuwprijs zou moeten kopen en dan ga ik altijd voor de nieuwe.
Het mag duidelijk zijn dat ik bijna nooit 2e hands producten koop
Maar ja....wij Nederlanders willen alles zo goedkoop mogelijk, dus al moeten we 150km ervoor rijden...als we t 5 euro goedkoper krijgen, kopen we het, want dan hebben we het goedkoper gekregen dan in de winkel.
Ik heb ooit een vriend gehad die zijn JVC CRT TV voor een vriendenprijsje van 450 euro aan me wilde verkopen. Het was zo'n goeie TV, nooit problemen mee gehad, altijd goed onderhouden...Voor 600 euro had ik een fullHD TV...
Conclusie: iedereen moet zelf weten wat ie zich vraagt voor zijn 2e hands spullen. Ik zal nooit een eigenaar worden van je spullen als je prijzen hanteert die zo dicht bij de nieuwwaarde liggen, noch zal ik ooit op deze manier iets verkopen.
Ik heb mijn 17-55 lens ook gekocht voor 800 euro...nieuw kost ie nu 700 euro, dus ik zou me nu nooit 700 euro ervoor durven vragen. Ik zou eerder in de buurt van 500 euro gaan zitten. Noem me dan maar dief van mijn eigen geld, op zijn minst verkoop ik iets eerlijker en dat is me wat meer waard.