Huidige Prijzen Voor Gebruikte Videokaarten

Pagina: 1
Acties:

• rasfire
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-01 21:41
Ik heb nu al een hele tijd mijn zinnen gezet op één of twee GTX780's of TI varianten.
Echter valt het mij op dat nu al maanden deze gebruikte en inmiddels gedateerde kaarten voor zeer hoge vraagprijzen verkocht worden. Ik heb zelf tussentijds twee 290X in crossfire gehad en constateerde hier hetzelfde qua prijzen. Ik vind dat men veels te veel vraagt voor hardware, die wel degelijk aan slijtage en dergelijke onderhevig is. Deze huidige trend vind je bij heel veel hardware terug. Watskeburt.. Misschien kan iemand uitleg verschaffen waarom dit hedendaags zo is.

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:45
Basis Economie: vraag en aanbod. Blijkbaar willen mensen de kaarten kopen voor een hogere prijs.

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

Vraag > aanbod

^ Post is hierboven!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:31
Zou je om de discussie te voeden ook voorbeelden kunnen noemen van prijzen en wat jij juiste prijzen zou vinden? Welke waardedaling per tijdsperiode vind jij reëel?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
780's gedateerd? Slijtage? Ze doen nu rond de 250,- toch? Gezien de performance die ze geven toch niet hele rare prijs? Performance in games iets onder de 970 en in compute op hetzelfde niveau als de 970.

Voor 250 euro heb je geen nieuwe nvidia kaart met interessante specs of performance, dat zal ook wel meespelen.

Dan is meer dan 300 euro voor een originele titan grappiger (want dat is "gewoon" een 780 met extra vram en dezelfde prestaties) Maar ook daar, als men het er voor over heeft dan kun je nog zo hard willen dat het minder zou zijn...verspilde energie.

Ook hilarisch is de vraagprijs voor een 690 die je soms ziet, terwijl je 590's scoort voor 100 euro.

specs

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
idd. Wat is veel te veel. Ik heb gisteren nog een 3 maanden oude MSI GTX 970 verkocht voor €290 dat is toch zo'n €80 onder de huidige nieuwwaarde.
De kaart was weg in een heartbeat, dus misschien was ie nog wel 1 of 2 tientjes meer waard.

Het is maar net wat mensen er op dat moment voor over hebben. En wat er op dat moment nieuw verkrijgbaar is tegen vergelijkbare prijzen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-01 13:13

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik dacht al dat ik de enige was. Ik vind het ook echt ronduit belachelijk, maar het gaat niet alleen voor videokaarten. Speur marktplaats maar eens af naar meubels.
Zodra ze het woordje koloniaal of antiek erbij zetten is het ineens 3x de hoofdprijs.
"10 jaar geleden gekocht, nooit een krasje op gekomen, altijd goed onderhouden" lijkt tegenwoordig dé reden om dan maar 20 euro van de huidige nieuwprijs.
Mensen kijken altijd naar waar zij het voor gekocht hebben en blijven daar zo dicht mogelijk bij, in plaats van dat ze kijken wat de huidige nieuwprijsis en daar naar ratio vanaf wijken.
Een auto die 20K nieuw kost, kost ook geen 19900 euro 2e hands.
Daarbij, als jij een kaart die 350 euro kost bij Afuture (4 dagen levertijd), en em dan toch bij een informatique koopt die em voor 420 euro omdat ie daar verkrijgbaar is, vind ik het niet fair dat je dan nog 400 euro vraagt wanneer je em gaat verkopen.

Maar ja, ik denk dat idd dat aantallen+verkrijgbaarheid een product geliefd/minder geliefd maken en daar de prijs op gebaseerd is.

Ik heb zelf een EVGA GTX 970FTW+ gekocht 2e hands. 3 maanden oud, kassabon erbij, EVGA registratie e.d. Hij had em gekocht voor 439 euro, de kaart was extreem slecht verkrijgbaar en ik kon de kaart voor 320 euro overkopen, terwijl ik em bij Alternate.de voor 379 zo kon krijgen. Ik had net zo goed een zeer goed verkrijgbare MSI GTX 970 kopen voor 349 euro bij Alternate.de, maar toch koos ik ervoor om die 2e hands EVGA te kopen (past beter in mijn kast). Op zich wilde ik dit compromis dit keer wel maken, maar normaliter stuit het me gewoon tegen de borst als ik een 2e hands product voor bijna de nieuwprijs zou moeten kopen en dan ga ik altijd voor de nieuwe.

Het mag duidelijk zijn dat ik bijna nooit 2e hands producten koop ;)

Maar ja....wij Nederlanders willen alles zo goedkoop mogelijk, dus al moeten we 150km ervoor rijden...als we t 5 euro goedkoper krijgen, kopen we het, want dan hebben we het goedkoper gekregen dan in de winkel.

Ik heb ooit een vriend gehad die zijn JVC CRT TV voor een vriendenprijsje van 450 euro aan me wilde verkopen. Het was zo'n goeie TV, nooit problemen mee gehad, altijd goed onderhouden...Voor 600 euro had ik een fullHD TV...

Conclusie: iedereen moet zelf weten wat ie zich vraagt voor zijn 2e hands spullen. Ik zal nooit een eigenaar worden van je spullen als je prijzen hanteert die zo dicht bij de nieuwwaarde liggen, noch zal ik ooit op deze manier iets verkopen.
Ik heb mijn 17-55 lens ook gekocht voor 800 euro...nieuw kost ie nu 700 euro, dus ik zou me nu nooit 700 euro ervoor durven vragen. Ik zou eerder in de buurt van 500 euro gaan zitten. Noem me dan maar dief van mijn eigen geld, op zijn minst verkoop ik iets eerlijker en dat is me wat meer waard.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het blijft een kwestie van vraag & aanbod - en wat de gek ervoor geeft. Als er blijkbaar genoeg gekken zijn die veel geld over hebben voor antieke, koloniale videokaarten, zijn ze gewoon veel waard, punt.

Zolang iedereen open en duidelijk is over wat ze verkopen en welke staat het in verkeert, is er niets 'oneerlijks' aan.

Vind je de prijzen te hoog? Dan moet je zelf wat slimmer zijn en kijken naar wat je echt nodig hebt en wat daaraan voldoet. Vaak zal een 2e hands high-end kaart duurder zijn dan een nieuwe mid-range kaart, maar presteren ze bijna gelijk en zal de nieuwe kaart vrijwel altijd zuiniger, dus stiller, zijn. Je bent dan dom als je toch per se die oudere 2e handsje wil. Blijkbaar zien veel mensen dat niet in, waardoor de prijzen voor de oudere kaart hoog blijven - maar jij hoeft niet mee met die kudde.

Bovendien heb je domme verkopers die ofwel te laag inzetten (maar die zijn snel weg) danwel zodanig veel (typ)fouten in hun advertentie hebben dat mensen de spullen niet vinden. Je kunt daar als koper profijt uit halen als je ze wel vindt.

In ieder geval koop ik zeer veel spullen, van auto's tot meubels tot computeronderdelen, 2e hands, maar deel jouw ervaringen niet. Als ik 2e hands koop, doe ik dat voor een (voor mij) goed prijs. Is de prijs niet wat ik wil? Dan ga ik niet zeueren maar stem ik met mijn portemonnaie en koop ik niet. Gewoon zakelijk bekijken en niet emotioneel erover doen. Man up! :P

Oslik blyat! Oslik!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Iemand mag vragen wat ie wil. De koper bepaald in deze wat een 2e hands product waard is. Vraag je als verkopende partij te veel, dan blijf je er gewoon mee zitten.

Ik vind het dan ook geen probleem dat 2e hands producten zogenaamd "te hoog" zijn. Je hoeft het niet te kopen.
Ik heb veel meer problemen met mensen die bij de verkopers gaan klagen dat ze te veel vragen voor hun product, of gewoon snert biedingen plaatsen terwijl de vraagprijs duidelijk aangegeven wordt. En vervolgens verontwaardig zijn dat er niet op hun "bod" wordt ingegaan. En dat gebeurd zo vaak op bv. Marktplaats, maar ook hier op V&A.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@dion_b; ik doe hier en daar wel eens mijn beklag (o.a. in dit topic) over de (vaak absurd) hoge 2e hands prijzen die bijna nieuwprijzen zijn. Maar ik ga absoluut niet mensen die iets te koop aanbieden aan hun kop zeuren dat ik het te duur vind. Ik ben dan net zoals jij: dan koop ik het gewoon niet.
Als ik 2e hands spullen koop, doe ik dat ook voor een prijs die ons beide goed uitkomt; in het geval van mijn videokaart bijvoorbeeld vond ik het het waard om een compromis te sluiten. Ik wilde voor rond de 300 euro (eigenlijk wat minder) een 2e hands GTX970 kopen, en heb daar in het sluiten van een compromis 20 euro bovenop gegooid en de verkoper heeft 20 euro van zijn originele vraagprijs afgehaald. Win-Win :)
Als ik echt graag iets wil hebben 2e hands dan vraag ik t wel altijd eerst aan de verkoper, maar wanneer het niet lukt, dan probeer ik het nog eens bij een andere verkoper; lukt t dan nóg niet, dan koop ik t gewoon nieuw.
Dus kwaad maken of in tranen uitbarsten zul je me niet zien doen ;)

En idd snert-biedingen plaatsen is uiteraard ook het andere uiterste; als ik op marktplaats of V&A iets te koop zet, zet ik reacties en biedingen altijd uit en zet altijd de vaste prijs erbij. Je hoeft je GTX970 ook niet voor 150 euro te koop te zetten ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Ik dacht er vandaag nog aan om een topic te openen over precies dit onderwerp.. 8)7 En de absurde prijzen zie je niet alleen bij tweedehands videokaarten maar bij bijna alles wat aangeboden wordt op vraag&aanbod.

Ik zit nu een tijdje rond te kijken voor een 2dehands SSD.. maar het zijn zo goed als nieuwprijzen waarvoor de SSD's worden aangeboden.

Vroeger had je op tweakers een topic lopen met de titel "hoeveel is mijn hardware nog waard?" ( of iets vergelijkbaars).. en wat ik me daar nog van kan herinneren is dat men meestal uitging van 75% van de huidige nieuwprijs. Dit zie je echter allang niet meer terug in Vraag&Aanbod.. en het begint steeds meer op marktplaats te lijken helaas.

Nu klopt het inderdaad dat dit simpelweg het principe van vraag en aanbod is..en hoeveel iemand voor iets over heeft.. maar dan lijkt het wel of er steeds meer "domme" kopers zijn die bijvoorbeeld een tweedehands SSD willen kopen voor zeg 90 euro.. terwijl de nieuwprijs maar een paar euro hoger ligt.. :X

Daarnaast heb ik ook steeds vaker het gevoel dat er meer "hobby-handelaren" actief zijn op tweakers. Want er zijn gelukkig nog altijd eerlijke / goede koopjes te vinden op tweakers, maar die zijn vaak binnen no-time weg. Vaak zie je zulke producten snel weer terug in Vraag&Aanbod maar dan voor een hogere prijs..

Nu is hier in principe niks mis mee.. maar dat maakt het voor tweakers die niet de tijd hebben om heel de dag advertenties langs te lopen een stuk lastiger om leuke koopjes te vinden....

Edit: om nog een voorbeeld te geven: ongeveer 2 jaar geleden heb ik via V&A een Core i7 2600K inclusief highend moederbord gekocht voor een prijs die een stuk lager was dan waar ze nu voor aangeboden worden... :S

Edit2: Een huidig voorbeeld: V&A aangeboden: EVGA GeForce GTX 780 Ti 3GB Dual Classified Hydro Copper Wate...

650 euro voor een videokaart terwijl je voor 350 een nieuwe en betere GTX970 koopt. Maarja deze is wel "zeldzaam" en voor de "liefhebber" 7(8)7 |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Tyranium op 28-11-2015 22:18 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Tyranium schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 21:58:
650 euro voor een videokaart terwijl je voor 350 een nieuwe en betere GTX970 koopt. Maarja deze is wel "zeldzaam" en voor de "liefhebber" 7(8)7 |:(
Leuke tekst ook die erbij staat:
"Ook hier geldt weer dat ik geen reacties hoef dat er snellere kaarten voor minder te krijgen zijn, het is voor de liefhebber die begrijpt hoe exclusief deze kaart is."

Tja kijk, dit is niet dezelfde situatie als een 205 GTI in perfecte staat kopen of een NES Legend of Zelda factory sealed (heb ik ;))...Dus dit is idd een goed voorbeeld van "hier heb ik x voor betaald en wil nog zeker y ervoor hebben, vanwege exclusiviteit".
Sorry nee, maar er is wat mij betreft geen enkele business case die deze koop zou rechtvaardigen over deze: pricewatch: Gigabyte GV-N98TWF3OC-6GD

Maar het kán natuurlijk zijn dat iemand perse 2 van deze kaarten wil en er toevallig nog ene zoekt...

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:44
In het geval van cpu's moet je ook kijken naar de gedaalde wisselkoers van de euro ten opzichte van de dollar. Hierdoor zijn de nieuwprijzen van cpu's met zeker 20% of meer gestegen wat indirect invloed heeft op 2e hands prijzen, immers zijn die gebaseerd op de relatieve performance.

Die extreme prijzen die je soms wel eens ziet (zoals het voorbeeld hierboven) zijn gewoon het resultaat van mensen die geen kennis hebben over de waarde van hun producten. Een veelgemaakte fout is dat men kijkt naar de aanschafprijs, iets wat niet werkt bij technologische producten die onderhevig zijn aan een economische levensduur. Wat ook altijd wel grappig is, is als mensen de nieuwprijs aanhouden bij een EOL product die bij nog maar 1 aanbieder in voorraad is voor een drie keer zo hoge prijs.

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Wat betreft de wisselkoers van de euro ten opzichte van de dollar heb je helemaal gelijk. Toch heb ik het gevoel dat de tweedehands prijzen op V&A relatief harder gestegen zijn (of minder gezakt zijn) dan de koers dat is. Maar misschien dat ik het fout heb.

Wat denk ik ook een reden is, is dat tweakers.net al een hele tijd steeds minder een site is voor "tweakers" en steeds meer een casual publiek bediend. Dit merk je aan de reviews, aan de topics op GoT en ook aan V&A..

Als je bijvoorbeeld naar het subdeel "Overclocking & Tweaking" van GoT kijkt, daar is de laatste reactie van alle topics op 27-11 gepost. Dus al 2 dagen lang is in heel dat deel van GoT gewoon niks gepost. Toepasselijk dat dat deel van GoT, Overclocking & Tweaking heet..

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:30
Tyranium schreef op zondag 29 november 2015 @ 00:28:
Wat betreft de wisselkoers van de euro ten opzichte van de dollar heb je helemaal gelijk. Toch heb ik het gevoel dat de tweedehands prijzen op V&A relatief harder gestegen zijn (of minder gezakt zijn) dan de koers dat is. Maar misschien dat ik het fout heb.

Wat denk ik ook een reden is, is dat tweakers.net al een hele tijd steeds minder een site is voor "tweakers" en steeds meer een casual publiek bediend. Dit merk je aan de reviews, aan de topics op GoT en ook aan V&A..

Als je bijvoorbeeld naar het subdeel "Overclocking & Tweaking" van GoT kijkt, daar is de laatste reactie van alle topics op 27-11 gepost. Dus al 2 dagen lang is in heel dat deel van GoT gewoon niks gepost. Toepasselijk dat dat deel van GoT, Overclocking & Tweaking heet..
Dat komt wellicht doordat de meeste mensen naar de black friday topic zijn verhuisd ;) Ipv overclocken een nieuwe cpu aan de haak slaan.
Pagina: 1