Toon posts:

Geen warm geluid uit.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers.

Sinds gisteren heb ik via marktplaats een onkyo tx-sr503e 7.1 receiver overgenomen.
Met 2x studiocraft 300ST. Het klonk super bij hem in huis een mooi warm geluid.

Nu heb ik hem thuis aangesloten op de pc met een analoge aansluiting.
Maar ik krijg er geen mooi warm geluid uit het bas is ineens een stuk minder dan dat het bij hem was.
Toen ik hem heb getest bij hem in huis was het ook gewoon een analoge aansluiting via een mobiel.

Waar kan het probleem zitten?

groetjes dion

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Jij hebt thuis exact dezelfde acoustiek als dat hij heeft?....

39

Verwijderd

Topicstarter
Fietsbel schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 09:37:
Jij hebt thuis exact dezelfde acoustiek als dat hij heeft?....
Bij hem hebben we hem getest in een smalle gang en hier staat het in een woonkamer ( niet zon hele grote)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 09:38:
[...]

Bij hem hebben we hem getest in een smalle gang en hier staat het in een woonkamer ( niet zon hele grote)
En trouwens hier zijn er twee extra speakers bij toegevoegd dus 2x aiwa 180 front speakers en 2x studiocraft 300st

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Akoestiek of een equalizer / tooninstelling. Meerdere bronnen geprobeerd?

Ik geef Akoestiek de grootste kans.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Akoestiek inderdaad. Ik neem aan dat alle minnen en plussen goed zijn aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Toon instelling heb ik geprobeerd equalizer nog niet maar die heb ik ook zo niet.

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:45

Bestla

Viking Kvinne

Staan de speakers op de grond ,of staan ze op een kastje? Dat allemaal heeft invloed.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 09:46:
Akoestiek inderdaad. Ik neem aan dat alle minnen en plussen goed zijn aangesloten?
De aiwa's zijn goed aangesloten dat weet ik zeker.
De studiocrafts weet ik niet zeker omdat ik daar kabels aan heb zitten waar je geen onderscheid kan maken tussen + en -

De aiwa's hangen aan de muur en de studiocrafts staat op een kast achter mij

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 09:46:
Goede tip! Speakers goed aangesloten?

Sowieso, gebruik gewoon alleen die studiocrafts en draai als test bij een speaker plus en min om om te vergelijken.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 28-11-2015 10:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 09:59:
[...]

Goede tip! Speakers goed aangesloten?
De aiwa's hebben duidelijke plus en min dus die zijn prima.
Over de studiocraft speakers weet ik niet die hebben identieke kabels en maken geen onderscheid in plus en min.

Alles klinkt wel super zuiver dat wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal daarlijk is een optische kabel kopen.
Dat signaal is vaak wat sterker.

De analoge aansluiting is ook niet erg optimaal aangesloten
( Jack in mijn pc met uiteinde naar tulp die twee tulp stekkers zitten in een ander soort plugje met daar weer tulp in en dan weer tulp naar mijn receiver (beetje apart ik weet het) 8)7

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 10:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 10:01:
[...]

De aiwa's hebben duidelijke plus en min dus die zijn prima.
Over de studiocraft speakers weet ik niet die hebben identieke kabels en maken geen onderscheid in plus en min.

Alles klinkt wel super zuiver dat wel.
Dat kan een hele hoop schelen. Even een klein batterijtje pakken en draden op de plus en min polen zetten. Komt de woofer naar buiten dan heb je de goede min en plus te pakken. Als de woofer naar binnen gaat dan zitten ze verkeerd om.
Als je nu dus bij de ene speaker het wel goed hebt en bij de ander niet dan heffen ze elkaar op.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 10:21:
[...]

Dat kan een hele hoop schelen. Even een klein batterijtje pakken en draden op de plus en min polen zetten. Komt de woofer naar buiten dan heb je de goede min en plus te pakken. Als de woofer naar binnen gaat dan zitten ze verkeerd om.
Als je nu dus bij de ene speaker het wel goed hebt en bij de ander niet dan heffen ze elkaar op.
goede tip ! dat ga ik is proberen bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Heb allen nu met een batterij gecheckt.
Alle speakers zitten nu goed aangesloten maar hoor niet echt verschil

het is wel raar als ik de volume harder doe dan 42 dan slaat die af.
probleem opgelost lag aan het kabeltje dus hij slaat niet meer af nu

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 10:37 ]

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 14:31
Dat heb je ook getest bij degene waar je hem hebt gekocht? (volume harder dan 42)

Verwijderd

Topicstarter
spokje schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 10:39:
Dat heb je ook getest bij degene waar je hem hebt gekocht? (volume harder dan 42)
Ja dat heb ik maar iets maakte kort sluting met mijn speaker kabeltje dus dat is opgelost was mijn eige fout haha.

• spokje
Gelukkig :) wat is je bron? Een PC?

Als dit zo is, zit deze dan aangesloten op het moederbord (onboard sound) of heb je een goede geluidskaart eraan hangen? Mijn ervaring is dat geluid wat uit onboard chips komt veel vlakker is dan een dedicated (goede) geluidskaart van een paar tientjes. Wat voor bron werd gebruikt bij degene waarbij je hem kocht toen hij je de set liet horen?

Verwijderd

Topicstarter
spokje schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 10:43:
Gelukkig :) wat is je bron? Een PC?

Als dit zo is, zit deze dan aangesloten op het moederbord (onboard sound) of heb je een goede geluidskaart eraan hangen? Mijn ervaring is dat geluid wat uit onboard chips komt veel vlakker is dan een dedicated (goede) geluidskaart van een paar tientjes. Wat voor bron werd gebruikt bij degene waarbij je hem kocht toen hij je de set liet horen?
De bron is idd onboard geluid van een pc. heb helaas geen aparte geluidskaart.
De man waar ik hem van heb gekocht had hem aangesloten op een iphone met een jack aansluting.

Misschien dat ik hem beter optisch kan aansluiting ? dat ondersteund mijn moederbord.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 10:47 ]

• spokje
Toen je deze set nog niet had, wat had je toen voor speakers op je pc aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
spokje schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 10:48:
Toen je deze set nog niet had, wat had je toen voor speakers op je pc aangesloten?
ik heb allerlei dingen gehad.

Hiervoor had ik een andere versterker van yamaha er aan hangen van 30 jaar oud.
Dat was een stereo versterker met 35w per kanaal en deze is 100w per kanaal.

Daarvoor had ik de edifier 5.1 set aan mijn pc waar ik niet tevreden over was en daar weer voor had ik de logitech z906 waar ik ook niet tevreden mee was.

Verwijderd

Als alles netjes en goed is aangesloten en er is geen verandering dan zal dat ook niet significant anders gaan worden met andere oplossingen.
Accepteer dat een ruimte anders is en dat je dan dus ook een ander geluid krijgt.

In alle topics waar men om advies vraagt qua luisteren naar speakers en aankopen zeggen we er ook allemaal bij dat het geluid op locatie altijd anders is dan bij jezelf thuis. Die situatie is hier niet anders.

• spokje
Hmm ok.

Je zou optisch kunnen proberen. Dan handelt je versterker natuurlijk het omzetten van het digitale --> analoge signaal af. Dit zou uit kunnen maken. Het kan zijn dat je Yamaha versterker gewoon veel warmere klank standaard produceerde en deze nieuwe versterker toch een wat warmere bron nodig heeft. Heb je misschien nog een andere bron? Zoals een mp3 speler die je even kan aansluiten? Of toevallig ook eenzelfde iphone :P

Verwijderd

Topicstarter
spokje schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 10:52:
Hmm ok.

Je zou optisch kunnen proberen. Dan handelt je versterker natuurlijk het omzetten van het digitale --> analoge signaal af. Dit zou uit kunnen maken. Het kan zijn dat je Yamaha versterker gewoon veel warmere klank standaard produceerde en deze nieuwe versterker toch een wat warmere bron nodig heeft. Heb je misschien nog een andere bron? Zoals een mp3 speler die je even kan aansluiten? Of toevallig ook eenzelfde iphone :P
de yamaha versterker klonk ongeveer het zelfde en die had ook een vlak geluid niet echt warm zeg maar.
optisch ga ik daarlijk proberen moet ik even een kabeltje kopen.

ik heb geen iphone maar wel een andere goedkope telefoon waar ik het even op kan testen ik zal het gelijk is ff proberen.

ik heb even geprobeerd maar krijg mijn oude telefoon niet aan de praat.
volgende week kan ik het wel testen dan krijg ik mijn nieuwe s6 binnen.

ik ga nu even een optische kabel halen hier in de buurt en even kijken of dat iets uitmaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 10:57 ]

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04-2025
hoe zit het met de instellingen van de pc?

als je analoog aansluit op een pc, dan kan dat ook nog best eens tegenvallen. je kunt ook de Aiwa's loskoppelen, staat mij niet van bij dat het een top hifi merk is, misschien dat die weinig goed doen.

Verder kun je de set even in een andere ruimte zetten om te kijken en de andere kant is: zet ook de muziek gewoon een uur aan, soms is het ook wennen!

Verwijderd

Topicstarter
Smithkj schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 10:56:
hoe zit het met de instellingen van de pc?

als je analoog aansluit op een pc, dan kan dat ook nog best eens tegenvallen. je kunt ook de Aiwa's loskoppelen, staat mij niet van bij dat het een top hifi merk is, misschien dat die weinig goed doen.

Verder kun je de set even in een andere ruimte zetten om te kijken en de andere kant is: zet ook de muziek gewoon een uur aan, soms is het ook wennen!
dank voor de tip. heb even het b kanaal uit gedaan waar de aiwa's aan zijn aangesloten en dan klinkt het idd beter hoe komt dat?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hebt toch ook meer speakers aangesloten geef je aan? Zet het eens net zo neer als bij die vriend van je. ALs het dan totaal anders klinkt dan is er of iets met je bron aan de hand, of iets met de akoestiek.

Een optisch kabeletje gaat dat soort verschillen niet maken.

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:07:
Je hebt toch ook meer speakers aangesloten geef je aan? Zet het eens net zo neer als bij die vriend van je. ALs het dan totaal anders klinkt dan is er of iets met je bron aan de hand, of iets met de akoestiek.

Een optisch kabeletje gaat dat soort verschillen niet maken.
Heb nu een optische kabel aangesloten en klinkt echt veel warmer zoals het bij hem bijna was moet het alleen nog even fine tunen.

(waarschijnlijk lag het aan het dak van mijn moederbord)

• damluc
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-01 18:32
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:24:
[...](waarschijnlijk lag het aan het dak van mijn moederbord)
Je bedoelt waarschijnlijk DAC ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Denk eerder dat die kabel of het moederbord kapot is. Verschil tussen in fase en uit fase niet horen en dan verschil tussen optisch en analoog aansluiting als een wereld van verschil beschrijven... Er kan best een klein beetje verschil zijn, maar veel minder dan het verschil tussen in en uit fase.

Dan was er ook geen sprake van "geen warm" geluid, maar gewoon totaal schraal geluid.

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 28-11-2015 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
damluc schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:28:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk DAC ;)
Ja dat ja :)

Schraal was het geluid niet het klonkt wel erg zuiver.
Maar nu klinkt die toch anders nou ik die optische kabel heb aangesloten het klinkt wat warmer op een of andere manier

Alleen de 2 aiwa's die ook zijn aangesloten komt geen geluid meer uit

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 11:39 ]

• timal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-11-2025

timal

hey

Waar komt geen geluid meer uit? Uit je 2 aiwa's of uit geen enkele speaker?
En heb je alles stereo (2 kanaals) of quadrafonisch (4 kanaals) geconfigureerd?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik durf 't bijna niet te vragen .... Maar kun je op die 7.1 Receiver eens een directe bron aansluiten (CD/DVD/BR speler / Tape deck / Phono.... ) en dan voor stereo (2.0) weergave kiezen? FM gedeelte van de receiver zou zelfs ook al voldoende moeten zijn om je FRONT speakers nétjes aan te sturen.

Lijkt mij persoonlijk zo te zijn dat je PC op het moment de grootste veroorzaker is van het mindere luistergenot.

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 28-11-2015 15:41 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-01 19:01
Vermoedelijk had de verkoper een equalizer op zijn telefoon ingesteld, heb ik zelf ook om het voller/warmer te maken.

Heb je al met de equalizer van je PC/receiver gespeeld?
Dit kan erg veel verschil maken.

Ik weet niet of je Google Chrome gebruikt, maar daar kun je een equalizer plugin installeren (Audio EQ dacht ik) om eens met wat Youtube video's te testen ;)

Edit: Veel moederborden hebben een Realtek audio processor, hier zit een instelling waar je kunt aangeven of je speakers full range zijn of niet, dit maakt ook veel verschil.

[ Voor 19% gewijzigd door Loei123 op 28-11-2015 16:00 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19

Jag

Het kunnen 101 dingen zijn, ruimte instellingen enz. Dacs hebben geen klank, die voegen alleen een beetje ruis toe (normale omstandigheden onhoorbaar), dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn :)

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-01 23:27

Franko P.

Hit it.

Heeft de verkoper met zijn telefoon misschien een soort van beats audio aangehad waardoor het laag wat extra versterkt werd?
Het lijkt dan wel wat voller te klinken.

EDIT: ik moet beter lezen, wat Loei123 dus schreef.

[ Voor 14% gewijzigd door Franko P. op 28-11-2015 19:04 ]

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Franko P. schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 19:03:
Heeft de verkoper met zijn telefoon misschien een soort van beats audio aangehad waardoor het laag wat extra versterkt werd?
Het lijkt dan wel wat voller te klinken.

EDIT: ik moet beter lezen, wat Loei123 dus schreef.
Mag ik vragen waarom je een "telefoon" met software gebruikt om een versterker/receiver te manipuleren?

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:45

Kryziek

bb || !bb

Ik heb zelf een TX-ST507 en daar zit audyssey op.
Een soort preset eq van Onkyo zelf. Misschien dat de verkoper dat aan had staan.
Daarmee krijg ikzelf een veel warmer geluid namelijk.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-01 16:29
Klinkt de set in warmte het zelfde via de analoge uitgang van de PC als met de analoge uitgang van je eingen smartphone?

Ik heb een soortgelijk fenomeen gehad wat bleek te komen door een aardlus tussen de coax ingang van mijn receiver en de (slechte) aarde van mijn PC. De lus ontstond via de massa van de Cinch-Jack interlink tussen receiver en koptelefoonuitgang van de PC. Als ik de coax kabel er uit trok werd het geluid gelijk stukken beter.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

wimmel_1 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 19:12:
[...]

Mag ik vragen waarom je een "telefoon" met software gebruikt om een versterker/receiver te manipuleren?
Nou, omdat ts dit schreef:
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 09:35:
Toen ik hem heb getest bij hem in huis was het ook gewoon een analoge aansluiting via een mobiel.
Mijn oude htc had standaard beats audio aan staan als je er een hoofdtelefoon/jack plug in stak.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Franko P. schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 19:54:
[...]

Nou, omdat ts dit schreef:

[...]

Mijn oude htc had standaard beats audio aan staan als je er een hoofdtelefoon/jack plug in stak.
Misschien dat ik je eens mag verzoeken om bijvoorbeeld "Money for Nothing" als CD én LP te gaan beluisteren op de bijbehorende dragers...

De LP klinkt...... ànders :P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19

Jag

Ow klassiek, een LP VS cd discussie :+

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

wimmel_1 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 20:02:
[...]

Misschien dat ik je eens mag verzoeken om bijvoorbeeld "Money for Nothing" als CD én LP te gaan beluisteren op de bijbehorende dragers...

De LP klinkt...... ànders :P
Ik zeg ook niet dat het wel of niet goed is, ik ken het nummer op beide geluidsdragers. ;)

Maar omdat ts zich afvraagt waarom het thuis anders klinkt gaf ik dat als mogelijke oorzaak aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Franko P. op 28-11-2015 20:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
alle problemen zijn verholpen ik heb eens goed in de handleiding gekeken :) het klinkt mooi en warm nu.

nu maar is kijken voor een subwoofer ;) !

Verwijderd

En wat heb je dan gedaan ?
Leuk voor de mensen die in de toekomst iets op zoeken hier op tweakers
Pagina: 1