Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-09-2023
Hallo Tweakers, Ik ben van plan om een nieuwe videokaart aan te schaffen. Deze zal mijn GTX 660 gaan vervangen. Ik heb mijn oog laten vallen op een GTX 970, nu is mijn vraag kan ik deze gewoon klakkeloos vervangen voor mijn GTX660?

Mijn componenten zijn als volgt:
CPU: Intel Core i5 3350P @ 3.10 Ghz
RAM: 8GB DDR3 RAM
Moederbord: Acer Predator G3620

Mijn vraag is dus of ik een GTX 970 gewoon in de plaats kan zetten van mijn GTX 660.

Alvast heel erg bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 09:21
Dat zou geen probleem moeten zijn.
Beide videokaarten maken gebruik van pci-e 3.0 dus hetzelfde slot, maar zelfs op pci-e 2.0 kan je de kaart volledig benutten.

Enigste waar je op moet letten is de drivers opnieuw installeren (al weet ik niet helemaal zeker of dit ook moet voor een upgrade van nvidia naar nvidia.
En of het in je behuizing gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:22

br00ky

Moderator Harde Waren
Enkel product, schopje naar CAA.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 27-11-2015 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Bedankt Brandon, dat was alles wat ik wou weten, en hij zal in mijn behuizing passen heb deze meermaals open gehad. De drivers installeren is geen probleem, ik wou alleen even weten of mijn moederbord compatibel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk ook even of de voeding het wel aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Goede opmerking ik geloof dat ik een 500W voeding heb en deze moet ruim voldoende zijn. Ik heb gelezen dat een 300 watt voeding het zelfs al moet redden. Al denk ik dat je dan wel krap komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
500W zegt niet echt wat. Je hebt 500W voedingen die 500W stabiel kunnen leveren en 500W voedingen die nog geen 250W stabiel kunnen leveren. Verder even goed kijken of de voeding de juiste aansluitingen heeft. Als een voeding 1x 6 pins heeft en je hebt er 2 nodig wil je niet met verloopjes gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Electrotechniek schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 21:28:
Goede opmerking ik geloof dat ik een 500W voeding heb en deze moet ruim voldoende zijn. Ik heb gelezen dat een 300 watt voeding het zelfs al moet redden. Al denk ik dat je dan wel krap komt te zitten.
Kun je anders een foto van het label van de voeding maken?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Excuses voor de afwezigheid van mijn reacties, ik zal proberen om morgen een foto te maken van de voeding en deze hier achter laten.

Ik heb op een aantal forums gelezen dat het niet mogelijk is om een GTX970 in deze desktop te bouwen omdat Acer dit niet toestaat. Het advies was als volgt:
''1) Disable secure boot option (Only available to window 8..duh acer ppl was like yay window 8 f*** off w7)
2) Get a new MoBo
3) Smash acer predator to bits and burn it with fire from hell and never touch acer again. Built a new rig from scratch''

De desktop die ik op dit moment gebruik is deze Acer Predator: pricewatch: Acer Aspire Predator G3620 (DT.SJPEH.042)

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Upgraden naar een sterke videokaart zit er blijkbaar niet meer in. Betekend dit dat ik het zo lang moet uithouden met deze desktop, totdat ik het geld bij elkaar heb voor het bouwen van een nieuwe game PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-06 19:05
Acer niet toestaat? Een PCI-e device kan niet zomaar worden geblokkeerd lijkt me. Enigste wat het zou kunnen betekenen is dat het niet ondersteund is en je te weinig power krijgt via PCI-e. Overigens ben ik benieuwd welk type je voeding nu daadwerkelijk is en hoe de aansluiting daarop zijn. Gezien het om een OEM PC gaat zijn die meestal net voldoende voor de hardware die erin zit en een GTX 970 vraagt meer dan de GTX 660 denk ik.

Wat je kunt doen is als je de videokaart online besteld via een webshop hem gewoon uitproberen, als die niet werkt/past kan je hem terugsturen dat recht heb je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kan wel, probleem dat je vaak ziet is dat het BIOS te oud is om om te gaan met videokaarten met UEFI boot. Stop je in zo'n geval een UEFI videokaart in het moederbord met verouderd BIOS, dan blijft de PC hangen tijdens de POST of start helemaal niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Wat is jullie advies in mijn situatie? Ik wil graag een upgrade van videokaart maken zodat ik weer op High/Ultra graphics kan gamen. Op het moment speel ik Fallout 4 op Medium settings.

Ik heb wat foto's gemaakt van de binnenkant van de PC & van de voeding.
http://imgur.com/a/TrgXg

Graag jullie reactie!

[ Voor 32% gewijzigd door Jordakoes op 03-12-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Heren, kunnen jullie mij een advies geven?
Ik wil graag upgraden maar weet niet welke middelen ik hiervoor nodig heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:27
Wat ik er zover over vind is dat als je Windows 8 draait je secure boot moet uit zetten.
De vraag is welke Windows draai je ?

Mocht het dan toch niet werken kan je wel er een ander moederbordje inzetten.....

Edit: ik zie maar 1x 6pins aan je voeding zitten, een Gtx 970 heeft er 2 nodig, je zou eventueel een molex --> 6pins verloop kabeltje kunnen kopen.

Ik zie ook dat er niet heel veel ruimte is voor de lengte van de videokaart, meet dit eerst eens even op voor dat je er een aanschaft om teleurstelling te ver komen ;)

[ Voor 43% gewijzigd door dylan111111 op 05-12-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Ik draai windows10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Liever geen verloopjes, maar dat hoeft ook niet. Een videokaart zoals de ASUS GTX 970 Strix heeft maar één PEG connector nodig.

Hoe lang mag de videokaart eigenlijk zijn?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
De gtx970 zou gewoon moeten passen. Ik heb nog enigszins speling met de 660.
Misschien kan ik het beste naar een computerzaak in de buurt gaan, en daar vragen of ik een upgrade kan uitvoeren.

De pc is ongeveer 2 jaar oud. Je zou toch zeggen dat het moederbord en de processor een upgrade wel zouden moeten toestaan. De 500W voeding moet ook genoeg zijn voor een nieuwere videokaart naar mijn weten.

Misschien dat het dan geen splinternieuwe 970 wordt maar een wat oudere kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Oudere videokaarten hebben ook een mindere prestatie per watt. En doordat je vast zit aan één PEG connector heb je niet heel veel keuze. Een GTX 960 of 970 met één PEG connector is toch wel de meest logische upgrade, anders kun je de voeding ook vervangen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Maar het probleem is dus dat mijn voeding niet de goede aansluiting heeft om een sterke videokaart te voeden? Of ligt het probleem ergens anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:40
Ik lees snel op meerdere topics op het internet dat gpu upgrade niet mogelijk is vanwege het moederbord dat de boel limiteerd. Ik zou voordat je een andere kaart aanschaft eerst kijken of je een gpu kan lenen om te testen of een gpu change uberhaubt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:51

Harrie

NederVlaming

Ik zou eerst eens kijken of je de "secure boot"optie uberhaupt kan vinden in je BIOS/UEFI settings.
Of iets als UEFI boot wat je kan veranderen naar Legacy boot.
Zou best kunnen dat ze de mogelijkheid om die uit te zetten er gewoon uit hebben gelaten...
Als je die wel kan vinden heb je nog wel een kans dat het gaat lukken. Maar ik zie ook reacties van mensen die deze optie niet konden vinden.

Ineens het moederbord mee vervangen lijkt ook geen optie, want ik heb de indruk dat de afmetingen van het moederbord in je case ook niet standaard zijn.....
Afbeeldingslocatie: http://cdn3.bigcommerce.com/s-bvotghn/products/4238/images/6868/1302a__90209.1427922912.1280.1280.jpg?c=2

dat zou dus ook ineens een andere case beteken...
Bijvoorbeeld V&A aangeboden: Asus H61M-K + V&A aangeboden: Cooler Master N300 (KKN1, closed).
Maar ja, dan ben je al weer 50 euro verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:27
Ineens het moederbord mee vervangen lijkt ook geen optie, want ik heb de indruk dat de afmetingen van het moederbord in je case ook niet standaard zijn.....
Wat is er niet standaard aan ?
Die schroef gaten zijn gewoon voor een Atx moederbordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:51

Harrie

NederVlaming

dylan111111 schreef op zondag 06 december 2015 @ 12:58:
[...]

Wat is er niet standaard aan ?
Die schroef gaten zijn gewoon voor een Atx moederbordje.
Ja, je hebt gelijk. Ik heb het nog eens goed vergeleken met bijvoorbeeld deze: http://www.brilliantstore.com/pimagesl/l_ma-mb-dh55tcb.jpg en het lijkt inderdaad overeen te komen met een mATX bordje.

Maar op dit bordje lijkt de onderste rij schroef gaten toch weer net iets anders te zitten... 8)7
http://ic.tweakimg.net/ext/i/1383831926.jpeg

Verschil lijkt te zitten in mATX borden met 3 of 4 sloten?
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/Q/W/448088/original/ATX-FORM-FACTORS.png

[ Voor 62% gewijzigd door Harrie op 06-12-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Ik heb de PC wederom geopend en heb weer wat prachtige foto's gemaakt te vinden op: http://imgur.com/a/ldlcG

Ik heb 1 foto gemaakt waarop naar mijn idee 2 PEG connector's te zien zijn.
Dit zou betekenen dat ik een nieuwere kaart kan voorzien van voeding? Of zit ik dan totaal verkeerd te denken?

Ook heb ik een foto gemaakt van mijn BIOS waarin te zien is dat ik inderdaad en gelukkig ook maar, de optie heb om de secure boot in en uit te schakelen.

Ik hoop snel iets van jullie te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:13
Houd er wel rekening mee dat je voor een GTX 970 een 8 pins en 6 pins PEG connector nodig hebt. Waarschijnlijk heeft jouw voeding 2x 6 pins. Je zult dan nog een adaptertje moeten aanschaffen, want een 6 pins gaat niet passen in een 8 pins. Voorbeeld van zo'n adapter: Afbeeldingslocatie: https://www.salland.eu/newfiles/product/07/50/75084.jpg

Ik zie net dat een aantal modellen van de GTX 970 8 + 6 pins nodig hebben, maar sommige alleen 2x 6 pins. Dit is wel iets om naar te kijken. pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G heeft in ieder geval 8 + 6 pins nodig.

V&A advertenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Ik ben nu zelfs aan het overwegen om het nog uit te gaan houden met deze acer predator en hem over een tijdje te verkopen. Ik zie ze op Marktplaats staan voor tegen de 400euro. Mocht ik er 350 voor krijgen ben ik er al blij mee. Dan investeer ik wat geld en zet ik zelf een PC in elkaar met een gtx970 en een moederbord dat hem ''future proof'' maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Dat is ook een optie natuurlijk, maar voor een nieuwe PC ben je wel meer kwijt als 350 ;).

V&A advertenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Ik heb net even wat onderdelen bij elkaar gegooid zonder erg goed te zoeken naar aanbiedingen. Ik denk dat ik een PC naar mijn wensen in elkaar kan zetten voor rond de 850euro. Dit met een nieuwe Skylake processor en een GTX970 4GB VRAM.

Mocht ik inderdaad 350euro terug krijgen voor dit machine, dan rest mij 500euro.
Ik was in eerste instantie van plan om een upgrade uit te voeren die me 350euro ging kosten, voor 150 euro extra heb ik een compleet nieuw machine in huis. Waar ik weer wat jaartjes upgradeloos mee door kan..

Het blijft erg lastig om een keuze te maken. Maar het upgraden van grapische kaart lijkt door Acer onmogelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Een nieuw systeem heeft zeker een groot voordeel: het is futureproof en waarschijnlijk sneller als alleen de videokaart upgraden. Acer Predator's verkopen nog goed op Marktplaats, niet zo zeer om de specs maar om het uiterlijk. Grote kans dus dat je die voor 350 kan verkopen.

V&A advertenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Vind het wel jammer, maar wat u zegt klopt. Dan geef ik alle onderdelen een upgrade in plaats van alleen de grafische kaart. Dan zal er waarschijnlijk ergens begin volgend jaar een puntfijne acer predator op marktplaats te vinden zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar de sterkste videokaart die geschikt is voor mijn huidige systeem?

Wat is je budget?
Max 350.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben tevreden over Nvidia GeForce kaarten, ben ook van plan de sterkste gtx kaart te kopen die in dit systeem past.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik kan wel alle specs gaan uit typen maar op tweakers heb ik exact mijn systeem gevonden, alleen heb ik er een SSD in gebouwd.
Link: pricewatch: Acer Aspire Predator G3620 (DT.SJPEH.042)

Ik ben dus opzoek naar de sterkste videokaart die binnen dit systeem past, of is het verstandiger het hele systeem te verkopen en een nieuw systeem in elkaar te zetten?

Ik heb 2x 6 pin aansluiting op mijn voeding zitten hierdoor ben ik bij de sterkere kaarten enigszins beperkt.

De voeding is 500W brons +80

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, op het moment kan ik alle games wel runnen. Maar of op 60fps met slechte resolutie, of 30fps met framedrops.... Niet te doen dus 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit kan toch prima verder in Videokaart geschikt voor Moederbord?, voor we weer het hele riedeltje over "welke voeding is het dan exact?" etc gaan herhalen? Merge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Ja, alleen kreeg dit topic totaal geen aandacht meer, ik wil zo snel als mogelijk iets weten zodat ik verder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Na 24u mag je straffeloos bumpen, dus dat had niks uitgemaakt :).

Wat is er mis met de eerder aangedragen 970? Die kan prima in je huidige systeem. Een pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 heeft daarbij genoeg aan 1x8pin. Ik zou persoonlijk dan niet gaan goochelen met 6->8pin converters, maar gelijk de psu mee vervangen. Ben je een paar tientjes duurder uit, maar loop je niet de kans dat er iets gaat smelten. Die neiging willen die converters immers nog wel eens hebben.

Overigens wil een 6 pin in een 8pin connector ook nog wel eens gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
De hele voeding vervangen voor een voeding met een 8 pin connector + de grafische kaart = ca 400 euro. Is het dan niet verstandiger om gelijk een hellemaal nieuwe pc in elkaar te zetten?

[ Voor 86% gewijzigd door Jordakoes op 03-01-2016 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Nou ja, jij hebt het over dat je geen 8 pins hebt. Dan zou je je voeding kunnen vervangen door een exemplaar die wel een 8pin PEG heeft. Dat zou voor mij persoonlijk een betere oplossing zijn dan gaan werken met verloopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Ben ik met je eens, maar dan gaat de prijs ook weer met een 50euro omhoog. En zit ik met een onbruikbare voeding die ik voor een tientje te koop mag zetten.

Maar het is inderdaad een goede oplossing, je gaat er ook vanuit dat het moederbord etc. dit allemaal ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Pre-builds zoals deze willen nog wel eens whitelisten (alleen specifieke onderdelen ondersteunen). Daar zou je nog eens in kunnen duiken, maar sec genomen zou het moeten kunnen.

En een andere voeding, tja, als die 5 tientjes de dealbreaker gaan zijn bij een GPU tot 350 euro... Imo is dat de enige fatsoenlijke oplossing. Anders ga je immers naar flink mindere kaarten (zoals een 960). Dat is ook een keus natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Nou ten opzichte van de gtx660 die er nu in zit is denk ik een gemiddelde aardappel sterker in het leveren van grafische performance. Zoals je al aangeeft is het inderdaad jammer dat dit een prebuid is waardoor upgraden soms een beetje lastig word gemaakt.

De gtx970 is wel een geweldig sterke kaart waarmee ik nog een heel tijdje kan door gamen, het is natuurlijk altijd afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
ok bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:51
Ik snap eigenlijk niet waarom het niet hebben van een 8 pin connector een probleem is. Er zijn meerdere GTX 970's te vinden die voldoende hebben aan 2 x 6 pin connector (http://tweakers.net/categ...aVSbK2OkrGBkQGSuBFQsLYWAA). Kies er daar ééntje uit en klaar.

Voor de duidelijkheid, 1 x 8 pin kan evenveel vermogen leveren als 2 x 6 pin, nl 150W, met daarnaast nog de 75W van het PCIe slot. En moest er een GTX 970 met 1 x 6 pin + 1 x 8 pin zijn, zoveel vermogen kan die kaart nooit trekken (zou 300W zijn en de power limit zit bij de meeste 970's op 130% ofwel ongeveer 180W...). Ik zou in dit geval zeker eens proberen gewoon een 6 pin connector in die 8 pins te steken.

Je zou zelfs een GTX 980 kunnen nemen moest je willen. http://tweakers.net/categ...blSbK2OkrGBkQGSuBFQsLYWAA

Moest je destijds een zelfbouw systeem gemaakt hebben in plaats van een Acer te kopen, had je voor hetzelfde geld hoogstwaarschijnlijk wél die 8 pins connectors gehad, Acer rekent het systeem maar uit op die GTX 660 die er in zat. Whitelist is volgens mij een sterk overroepen probleem, zou me daar geen zorgen over maken, en moest dat wel zo zijn, doe je die videokaart gewoon terug naar de winkel binnen de 2 weken.

[ Voor 29% gewijzigd door MacPoedel op 08-01-2016 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
MacPoedel, Bedankt voor je reactie ik stel deze erg op prijs. Ik zie inderdaad dat deze kaarten 2x 6pins aansluitingen hebben en ik ben van plan inderdaad een van deze kaarten te proberen. Mochten ze werken dan heb ik geluk, en hopelijk nog jaren plezier van mijn dan erg gedateerde Acer Predator.

Mocht de kaart niet werken, en krijg ik het systeem niet aan de gang met de 970. Dan stuur ik de kaart retour en ga ik sparen voor alle onderdelen van een compleet nieuwe pc. (excl ssd)

Groeten en bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney1984
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 13:18
Ik heb ook een asus predator g3620.
(i7 3770) met precies hetzelfde moederbord, had hiervoor een hd 7870.
Deze al enige tijd vervangen door een gtx 970 asus strix. (werkt als een trein)

Voeding die er in zat wel vervangen voor een modulaire voeding, tevens toen ik toch bezig was mijn behuizing vervangen.
Pagina: 1