Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:42
Ik heb een iPad 2 (hebben we nog steeds), Air (verkocht) en nu een Air 2 (128GB+Cell). Bij de 2 en Air was ik tevreden over de accuduur en lette ik eigenlijks nergens op: bluetooth bleef aan, scherm op 100%, etc. Bij mijn Air 2 gaat de batterij echter zo snel leeg dat ik steeds meer op ga letten. Ik zit nu op een punt dat ik denk: dat kan toch niet goed zijn? Bij normaal gebruik haal ik die 10 uur bij lange na niet. Ik zit nu iedere keer manueel allerlei accu besparende acties uit te voeren: bluetooth uit als ik het niet gebruik, scherm helderheid terug, ververs op achtergrond uit voor sommige apps, etc. Dat getweak vind ik echt niet des Apples en het lijkt allemaal niet veel te helpen.

Ik heb nu alles uitgezet waarvan ik denk dat het veel v/d accu kan vragen. Mobiele data uit, bluetooth uit, ververs op achtergrond uit voor alle apps, mail niet meer ophalen, agenda's en contacten niet synchroniseren en brightness op 50%. Ik haal dan 4u57 met 50% acculading, dus dan zou ik krap aan de 10 uur kunnen halen. Maar zo is een tablet niet bedoeld natuurlijk. Het enige wat ik overigens doe is wat browsen, mailen en boeken lezen. Bij batterijgebruik in instellingen zie ik niets raars.

Ik heb hem al een paar keer helemaal naar 0% laten gaan en weer volledig opgeladen, en weet dat de accu van de Air 2 minder is dan van vorige iPads, maar wat denken jullie: is dit normaal? Zijn er goede tools/benchmarks apps voor de accu? (krijg zo nog niets gevonden dat de accu kan benchmarken en het liefst vergelijken met andere users).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Geekbench 3 gedraaid: score van 5693 en een runtime van 9:29:20. Dat is boven het gemiddelde van, hier, maar weer lager dan veel scores hier.

Aparte test ook, de omschrijving is "The new battery test is designed to measure the battery life of a device when running processor-intensive applications (such as games)" maar hij gaat juist naar een hele lage brightness en lijkt niet veel meer te doen dan het scherm aan te houden. De runtime is dan logischerwijs een stuk hoger dan bij normaal gebruik.

Nog niet veel wijzer dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zoals je al aangeeft is het getweak niet des Apples. Gewoon terug naar de winkel ermee en zeggen dat hij de beloofde accuduur niet haalt en vragen om een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
VantageR schreef op zondag 29 november 2015 @ 10:40:
Zoals je al aangeeft is het getweak niet des Apples. Gewoon terug naar de winkel ermee en zeggen dat hij de beloofde accuduur niet haalt en vragen om een goede oplossing.
Ja, als ik weet dat de mijne echt slechter is dan het gemiddelde dan zal ik dat zeker doen. Probeer daar eerst een gevoel voor te krijgen (er wordt nogal wat geklaagd over de accuduur van de Air 2).

Zijn er Tweakers die geebkbench ook gedraaid hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 709853

Hey Stiggy,

Heb je op zijn minst eens de iPad hersteld via iTunes? Ik lees nergens iets terug over dat je zelf een oplossing gezocht hebt, maar dit is het makkelijkst en gratis zelf te doen natuurlijk ( herstellen via iTunes ).
Er hoeft maar net iets niet lekker te lopen in iOs en hij gaat je accu drainen.

Zelf haal ik namelijk veel langer met een air 1 / air 2. Maar bij mij staat dan wel Bluetooth standaard uit ( maar zolang die niet non stop aan het zoeken is kan dat ook niet echt een battery drainer zijn ).

Ik zou zeggen, probeer eens op zijn minst de iPad te herstellen via iTunes. Zet dan ook niet direct je back-up terug erop via icloud of itunes, maar probeer even met een schone lij te beginnen, uiteraard wel de apps erop zetten die je normaal ook wenst te gebruiken maar dan niet door middel van een back-up.
Indien je vanaf dat moment merkt dat die inderdaad veel langer mee gaat dan plaats je de back-up terug erop.

Gaat nadat je de back-up terug erop gezet hebt weer de accu snel leeg, weet je direct waar het probleem zit.

Ik heb vaker mensen in de zaak gehad die zijn naar Apple terug gegaan, nieuw apparaat gekregen, en weer hetzelfde probleem doordat ze een ''slechte'' backup terug erop plaatsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Hi DoctorPhone. Bedankt voor het meedenken. De Air 2 is nog maar een paar weken oud, en vers geconfigureerd. Heb juist expres geen backup teruggezet.

Je schrijft dat jij veel langer met een air 1 (ik ook) en air 2 haalt. Hoe lang dan? Heb je wel eens een goede meting gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Op 50% helderheid, wat energiebesparende handelingen, zou je dus de 10u halen. Naar wat ik weet haal je ook nooit de accuduur opgegeven door de fabrikant zonder deze handelingen en dan met name qua helderheid. Volle bak verlichting kost ontzettend veel energie.

Toch ook niet stiekum een app die constant synchroniseert of dat probeert en dat dit niet lukt (bug) en zo dus de CPU op de achtergrond niet in diepe slaap houdt?

Wellicht dat de accu niet goed gecalibreerd is, dit kan ook aardig wat schelen. Dit zou je zelf kunnen doen volgens mij met een paar simpele handelingen..

[ Voor 15% gewijzigd door ToFast op 29-11-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

Croga

The Unreasonable Man

10 uur op een acculading is behoorlijk normaal, lijkt mij....

Mijn iPad 2, 64GB/cel, moet 1 of 2 keer per week aan de oplader. Dat betekend dat ik een uur of 2 per dag dat ding gebruik, klinkt me vrij redelijk in de oren.

Als je hem continue vol aan het gebruiken bent zou dat iets meer moeten zijn (gezien overhead van continue cel/BT aan hebben staan) maar heel veel verschil gaat dat niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Natuurlijk verbruikt een scherm vol aan veel energie en moet je opgaven van fabrikanten met een korreltje zout nemen (Apple is daar wel aardig correct in vind ik). Maar dat is niet het punt. Het gaat mij vooral om het verschil met de andere iPads die ik heb/gehad heb. De Air 2 zie je gewoon leeg lopen als je wat zit te browsen en gaat gevoelsmatig echt veel sneller leeg dan de Air 1 en iPad 2. En wij zijn behoorlijk ervaren iPad gebruikers in ons huishouden kan ik wel zeggen ;-)

Calibratie heb ik overigens al gedaan.

@ToFast: Een app die stiekem toch synchroniseert, of een bug in een mail server die er voor zorgt dat hij niet in diepe slaap komt heb ik ook al aan gedacht, maar hoe controleer je dat? Het standaard overzichtje van accugebruik onder settings is daar niet uitgebreid genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:45

page404

Website says no

Stiggy schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:35:
Hi DoctorPhone. Bedankt voor het meedenken. De Air 2 is nog maar een paar weken oud, en vers geconfigureerd. Heb juist expres geen backup teruggezet.
Ik zou 'm toch eens even resetten naar fabrieksinstellingen en één voor één je veelgebruikte apps installeren en accounts configuren. Kan namelijk wel eens helpen, en als het dan nog niet naar je zin is kan je altijd nog terug naar de winkel.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 16:47
Het komt wel een voor dat de image die de fabriek erop heeft gezet heeft niet lekker is en dan kan je batterij prestatie ernstig beinvloeden (heb ik zelf met een iPad gehad, ana wat gezeur gaf Apple dit schorvoetend toe). Dus: een keer de software erop zetten "from scratch", en niet een backup (!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
OldSchoolPhoto schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 20:07:
Het komt wel een voor dat de image die de fabriek erop heeft gezet heeft niet lekker is en dan kan je batterij prestatie ernstig beinvloeden (heb ik zelf met een iPad gehad, ana wat gezeur gaf Apple dit schorvoetend toe). Dus: een keer de software erop zetten "from scratch", en niet een backup (!).
Really? Dat lijkt me onmogelijk. Bovendien zijn er al iOS updates geweest, dus het image dat ik er op heb staan is exact hetzelfde als die van ieder ander met iOS 9.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldSchoolPhoto
Really? Dat lijkt me onmogelijk. Bovendien zijn er al iOS updates geweest, dus het image dat ik er op heb staan is exact hetzelfde als die van ieder ander met iOS 9.1.
Blijkbaar werkt het onderwater niet zo, een update verrvangt nl nooit alles. Ik heb het inmiddels een keer bij een ipod en een ipad gedaan, en beide keren maakte het idd een aanmerkelijk verschil (25%+!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
OldSchoolPhoto schreef op woensdag 02 december 2015 @ 08:32:
[...]
Blijkbaar werkt het onderwater niet zo, een update verrvangt nl nooit alles. Ik heb het inmiddels een keer bij een ipod en een ipad gedaan, en beide keren maakte het idd een aanmerkelijk verschil (25%+!).
En wat bedoel je dan met de software erop zetten from scratch?
Terug naar fabrieksinstellingen (dan heb je nog steeds de software die apple erop gezet heeft, alleen je eigen apps niet meer). Welke handelingen heb je precies verricht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldSchoolPhoto
Stiggy schreef op donderdag 03 december 2015 @ 07:16:
[...]

En wat bedoel je dan met de software erop zetten from scratch?
Terug naar fabrieksinstellingen (dan heb je nog steeds de software die apple erop gezet heeft, alleen je eigen apps niet meer). Welke handelingen heb je precies verricht?
Wat ik doe is iPad aan een pc/mac hangen, iTunes starten en dan de iPad opnieuw installeren door ook eerst alle software opnieuw te downloaden. Het heet herstel/restore.
https://support.apple.com/en-us/HT201252

Als dat niet lukt (last resort!)
https://support.apple.com/en-us/HT201263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Probeer voor de reset eens een battery kalibratie:

Sluit je iDevice aan de originele lader met de originele USB-kabel
• Druk de thuis- en aan/uit knop gelijktig in tot de het Apple logo verschijnt
• De batterij wordt nu voor de eerste keer gekalibreerd

Laat de batterij nu tot 100% opladen. Je zal merken dat de laatste procenten tot de 100% heel langzaam verlopen. Dit is het balanceer-proces, de cellen worden ontladen en geladen tot ze de eindspanning van 4,20V hebben bereikt.

Wanneer je iDevice de capaciteit van 100% heeft bereikt laat je jouw iDevice nog ongeveer 60 tot 90 minuten aan de lader hangen. Je zal merken dat je iDevice de batterij nu volledig kan benutten en iets langer mee zal gaan.

Stomp niet af, blijf slijpen

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Bij mijn iPad Air 2 ook geen problemen met de accu, hij gaat hier makkelijk 10 uur mee!
Denk dus dat het aan jou exemplaar ligt!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Bij mij gaat hij nu ineens ook weer wat langer mee (wtf?). Begon voor de update naar iOS 9.2 en is met 9.2 in ieder geval niet slechter geworden. Ik heb ondertussen heel wat geëxperimenteerd en het is duidelijk dat het ophalen van mail & agenda's (4 accounts) of background updates niet de schuldige zijn van het snel leeglopen (bijna geen verschil met alles aan of uit).

Ik haal ondertussen ook weer de 10 uur, maar moet dan wel de brightness echt een flink stuk terug zetten. De Air 2 lijkt hier veel, veel gevoeliger voor dan de Air 1 en de iPad 2 (wat op zich ook wel weer logisch is met een kleinere accu, maar zuiniger SOC: scherm wordt dan relatief groter aandeel in stroomverbruik).

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-06 13:31
Ik heb ook een iPad Air 2 en bij rustig verbruik doe ik er een week mee. Ik denk niet dat ik de 10 uur screen-on tijd haal. Helaas kun je via de settings niet echt goed nagaan hoe lang het scherm daadwerkelijk aan is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK89
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-06 18:35
De technische dienst van een APR* en natuurlijk de Genius bij Apple kan een zogeheten AST test uitvoeren. Hiermee kunnen ze diverse testen uitvoeren op iOS apparaten, waaronder ook een batterij test. Misschien dat eens laten doen?!
* bij elke ivizi (Limburg) kan je dit laten uitvoeren
Pagina: 1