Welke hardware voor volgend project?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekibe
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-02 12:36
Ik wil in een soort van low-tech fablab alle machines voorzien van een apparaat dat zorgt voor identificatie van de gebruiker.
Dit gaat vooral over houtbewerkingsmachines, en ik wil dat de gebruikers via RFID (ofzo) zich aanmelden bij de machine, de hardware kijkt op server of de klant die machine mag gebruiken.
De hardware registreert ook hoelang de gebruiker de machine gebruikt.

Dit betekent dat ik op zoek ben naar een toestel volgende zaken aankan:
RFID,
ethernet,
verbinding met relais (noodstop van machine aansturen),
verbinding met stroom meet sensor (om te meten wanneer machine effectief gebruikt wordt)

Dit kan enerzijds via een PLC oplossing, of via een raspberry pi.
Arduino gaan moelijker gaan omdat je daar minder connecties op hebt (lukt RFID + relais + stroom meten +ethernet?)

Welke oplossing is het beste? en welke is de goedkoopste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Van al die dingen is enkel ethernet een significant iets. Een standaard Arduino kan het met een ethernet shield, je hebt ook wat sterkere Arduino's en andere omgevingen (zoals een LPC1768/K64F/Wiznet mbed, die allemaal ethernet aan boord hebben) zijn ook mogelijk. Gezien ik aanneem dat het hier gaat over gewoon een hele simpele TCP request kunnen die dat prima aan.

Verder is RFID en een sensortje monitoren, en een relais om power te onderbreken, iets wat ze allemaal probleemloos kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

bekibe schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:39:
verbinding met relais (noodstop van machine aansturen),
Wellicht had je het al bedacht, maar een machine in de noodstop gooien is niet altijd de meest handige manier om hem stop te zetten. Afhankelijk van het soort machine en de soort bewerking kan het je het werkstuk en / of gereedschap kosten. In zo een geval is het wellicht handiger om bijvoorbeeld een rode lamp op te laten lichten, zodat de gebruiker weet dat zijn tijd op is.
Of als er een harde grens gesteld moet worden (omdat gebruikers nou eenmaal niet altijd te vertrouwen zijn), 3 minuten voor tijd een oranje lamp, 30 seconden voor tijd een rode lamp, daarna alsnog noodstop.

Verder eens met Sissors :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekibe
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-02 12:36
Tuurlijk ga ik niet de noodstop dichtgooien als de machine draait.
Bedoeling is dat er een stroom sensor op komt waardoor ik weet of de machine 'in stand by' staat, of effectief draait. En dan blokkeer ik op juiste moment de noodstop.
En dan nog als er geen andere opties zijn. Sommige machines hebben een sleutel, en bij die machines ga ik dat contact manipuleren

Maar ga dus voor raspberry pi gaan. Zwaardere arduinos (met ethernet onboard) zijn direct al duurder dan de rPi..
En ga de rPi aan een batterij hangen zodat hij niet te snel kapot gaat bij stroomuitval.