Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraagtekens accuduurtest "Microsoft Surface Pro 4 Review"

Pagina: 1
Acties:

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-11 15:24
Hoi,

In jullie accuduur test van de Microsoft Surface Pro 4 review komen jullie uit op een accuduur van 5,5 uur, bij browsen (continu browsen en scrollen door websites in Edge).

Dat lijkt erg hoog, zeker in vergelijking met de Surface Pro 3 (7:27 uur). Kijk ik naar Anandtech, dan zie ik in hun review een accuduur van 7:50 uur tegenover 8.05 uur voor de Surface Pro 3.

De delta die jullie hebben tussen de surface pro 3 (35 minuten, ~8%) valt in het niet bij de Surface Pro 4 (140 minuten, ~42%).

Ik zou zeggen dat er iets afwijkt in jullie test tegenover die van Anandtech en dit is een mooie kans om in vast te bijten om te kijken waar dit verschil vandaan komt. Misschien is jullie test niet zuiver, of die van Anandtech niet?

Ik kan me voorstellen dat Anandtecht een redelijke autoriteit is in de techwereld als het op reviews aankomt, dus het zou me niet verbazen als er een sjoemelsoftwaresituatie is hier...

vrede in rust

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:32

WoutF

Hoofdredacteur
Nas T schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:23:

Ik zou zeggen dat er iets afwijkt in jullie test tegenover die van Anandtech en dit is een mooie kans om in vast te bijten om te kijken waar dit verschil vandaan komt. Misschien is jullie test niet zuiver, of die van Anandtech niet?
Ik heb geen uitgebreide kennis van Anandtech's testmethodiek, dus het is erg moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen. Wel weet ik dat veel websites die een browsingtest hebben simpelweg een nieuwe site laden, wachten, en weer een nieuwe pagina laden. Ook onze test laat statische content zien, maar simuleert ook scrollen, waardoor de cpu meer belast wordt en er meer gerenderd moet worden. Dat laatste zorgt er ook voor dat apparaten die gebruikmaken van panel self refresh daar minder baat van hebben dan bij tests met veel stilstaand beeld (en dat is realistischer imho).

Er zijn dus redelijk wat variabelen bij een 'simpele' browsingtest en zonder de ins en outs van Anandtech's test te kennen is het moeilijk vergelijken.

• Nas T
Ik verwacht dat de (continue) panelrefresh inderdaad (mogelijk) roet in het eten gooit.
Een test waarbij continu gescrolld wordt (doet jullie test dat?), is volgens mij ook niet geheel reëel; dan zou ik liever een test zien die wel scrollt, maar niet continu (want zo browset niemand lijkt me).

Je zou eens contact op kunnen nemen met Anandtech om te vragen waar die delta vandaan komt, ze zijn naar mijn weten aardig secuur en nieuwsgierig. Grote kans dat zij benieuwd zijn waardoor de delta ontstaat en jullie gedetailleerde informatie geeft over hun testmethodiek.

vrede in rust

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
We maken inderdaad gebruik van scrolling in de browsetest, maar niet continu. Pagina's worden van boven naar onder door gescrolld en vervolgens blijft de test nog een vaste periode op die pagina staan om echt het lezen van een webpagina te simuleren.
Ik vond de cijfers ook tegenvallen en heb op beide surface-tablets de test meerdere keren gedraaid met 5,5 uur als resultaat.

Daarnaast zie je bij de nieuwste generatie Intelprocessors dat de resultaten tijdens onze browse- en videotest steeds dicht bij elkaar liggen. Hadden die resultaten nou enorm uiteen gelopen, dan zou je ook kunnen vermoeden dat er iets mis is, maar ook dat is niet het geval, dus ik ben er vrij zeker van dat deze cijfers gewoon kloppen (en representatief zijn :))

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Nas T
Ik heb ook de videotest vergeleken.

Het lijkt er op dat de accutests die Anandtech uitvoert structureel rooskleuriger zijn dan bij jullie.
Ik wil/kan geen vingers wijzen, ik ben alleen ontzettend nieuwsgierig hoe dat kan.
Bij de videotest scoort bij jullie de Surface Pro 4 bijna een uur minder dan de Surface Pro 3.
Bij Anandtech scoort de Surface Pro 4 bijna anderhalf uur BETER (er is wel verschil: 720P - 1080P).

Ik vind dit zo vreemd, een logische verklaring zou zijn dat Microsoft de software rekening laat houden met welke test er gedraaid wordt en hier zaken op aanpast. Ik ga proberen dit bij Anandtech aan te kaarten, kijken wat zij er mee doen. Nu is het verschil in testresultaat (video) 5:44 voor jullie tegenover 9:22, dat is 3,5 uur verschil. Zelfs met 720P tegenover 1080P vind ik dat vreemde testresultaten.

Wordt vervolgd...hoop ik.

vrede in rust