Identieke monitors, verschillende kleuren

Pagina: 1
Acties:

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Hallo Tweakers,

Een aantal zullen mijn vorige berichtje wel gezien hebben, waarin ik aan gaf dat ik van plan was om een nieuwe monitor te kopen. De monitor is zojuist bezorgd, maar ik zit al een half uur met de instellingen te klieren want de monitoren geven de kleuren anders weer.

Monitor 1 heeft een blauwere tint (de kleur die ik fijn vind) dan monitor 2.

Ik heb een Radeon R7850 HD, met één HDMI uitgang en één DVI-D Duallink uitgang.
Ik heb een HDMI naar DVI-D Singlelink kabel voor monitor 1 en een DVI-D Dualink kabel voor monitor 2.

De monitoren zijn idekntiek, beide een BenQ GL2450.

Beide monitos zijn gereset naar de standaard waarden. Wat mij echter opviel is dat monitor 2 een extra setting heeft, namelijk "low blue light" die setting staat standaard op "multimedia -30%" Die setting is dus alleen beschikbaar op monitor 2. Bovendien is het niet mogelijk om deze setting te veranderen.

Ik denk zelf dat die Low blue Light setting het probleem is, maar ik heb geen idee hoe ik die setting aan zou moeten passen. Het probleem kan eigenlijk niet aan de kabel liggen want de kabel die ik nu voor monitor 2 gebruik, gebruikte ik vroeger altijd voor monitor 1 en toen was er niets aan de hand. Ook heb ik de AMD Radeon instellingen bekeken en die blijken de schermweergave niet te beïnvloeden.
Alle hulp is welkom!

Mvgr,
Joël

[ Voor 3% gewijzigd door oko2708 op 27-11-2015 16:18 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het komt helaas voor dat hetzelfde type scherm word gemaakt met verschillende panelen. Dan word het een lastig iets om gelijk te krijgen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de setting wel op de ene monitor hebt en niet op de andere, dan zijn ze dus niet identiek.
Misschien zit er zelfs wel een ander revisie paneel in.

De enige manier om het dan lekker te krijgen is door ze te kalibreren met een spider oid.

• oko2708
Ik snap dat ze dus eigenlijk niet identiek zijn, maar ik bedoel natuurlijk dat omdat het hetfzelde scherm is ze identiek horen te zijn.

Wat een spider is zal ik even moeten googelen :D

Edit: Ahh okee, maar ik heb eerlijk gezegd niet zo'n zin om een apparaatje van +- 100 euro aan te schaffen, dan had ik net zo goed 2 nieuwe beeldschermen kunnen aanschaffen.

Is het trouwens mogelijk dat die Blue light optie alleen beschikbaar is met een DVI Duallink kabel?

Edit: Ik heb zojuist de kabels even omgewisseld en het probleem blijft hetzelfde. Ook blijft de Blue Light settings alleen beschikbaar om het nieuwe scherm.

[ Voor 58% gewijzigd door oko2708 op 27-11-2015 16:30 ]

• PilatuS
  • Niet online
Ik snap dat ze dus eigenlijk niet identiek zijn, maar ik bedoel natuurlijk dat omdat het hetfzelde scherm is ze identiek horen te zijn.
Heb je beide schermen tegelijk gekocht of later een 2e erbij ?

Bedrijven die schermen maken kopen panelen voor het scherm in bij een andere partij. Ze kopen zegmaar iets van 100.000 panelen en willen daar een lage prijs voor betalen. Met deze panelen maken ze dan 100.000 schermen en als ze op zijn kopen ze pas weer nieuwe panelen in. Als in die tijd een ander bedrijf goedkopere panelen kan leveren of het productieproces veranderd krijg je een nieuwe batch schermen waar andere panelen inzitten.

Als je 2 schermen koopt kan je deze het beste altijd tegelijk kopen. Dan is de kans het grootst dat je 2 gelijke schermen met dezelfde panelen krijgt. Zo niet kan je de boel omruilen. Ik heb eens tegelijk 2 Samsung schermen gekocht en zelfs toen zaten er 2 verschillende panelen in. Deze waren toen ook met geen mogelijkheid gelijk te krijgen. Koop je het 2e scherm een jaar later is de kans op hetzelfde paneel een stuk kleiner.

• oko2708
Ja dat is inderdaad het geval. Ik denk dat er ongeveer 1,5 jaar tussen de aankoop van de beeldschermen zit.
Ik heb ook even met de klantenservice gebeld en daar werd gezegd dat ze gingen checken of het een software fout was dat die setting niet veranderd kon worden, dus ik hoop dat ik daar binnenkort nog een reactie van krijg.

Maar omruilen is nu zeker beetje zinloos? Ik kan moeilijk vragen of ze nog een scherm uit die oude batch hebben.

Edit:
Toch lijkt het me wel een erg groot kleurverschil. Is dat mogelijk bij een 'batchverschil'
Foto: http://puu.sh/lACcX/e6260f4684.jpg
(Ik weet dat een foto niet de beste manier is om jullie het verschil duidelijk te maken, maar een screenshot werkt ook niet natuurlijk.)

[ Voor 23% gewijzigd door oko2708 op 27-11-2015 17:03 ]

• PilatuS
  • Niet online
Er zit gewoon een compleet ander paneel in met andere backlight. Zo'n beetje het enige wat gelijk is aan deze 2 schermen in de buitenkant.

• oko2708
Okee dan moet ik de klantenservice maar afwachten voor een mogelijke software patch.

• PilatuS
  • Niet online
oko2708 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:32:
Okee dan moet ik de klantenservice maar afwachten voor een mogelijke software patch.
Dit is hardwarematig bepaald. Software kan dit nooit gaan oplossen. Als een backlight een bepaalde kleur heeft gaat software dat hardwarematige nooit veranderen.

• oko2708
Ik bedoel die Blue light setting die nu vast staat, dat moet toch te fixen zijn met een software update.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:54
Misschien kun je met calibratie (spyder) nog wel redelijk in de buurt van een goede gelijkenis komen.

Eventueel kun een spyder lenen of kopen(en verkopen) via vraag aanbod of marktplaats.

Uit de reviews bij deze monitor blijkt ook al dat de kleurweergave niet uitmuntend is.

NB zelfs als zou je 2 gelijke monitoren gekocht hebben, met zelfde paneel en software versie kan het nog zijn dat ze niet eens op elkaar lijken qua kleurweergave.

[ Voor 40% gewijzigd door nachtnet op 27-11-2015 18:25 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

oko2708 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:48:
Ik bedoel die Blue light setting die nu vast staat, dat moet toch te fixen zijn met een software update.
Zelfs al staat die erin, als de kleur van de backlight verschilt, dan nog steeds heb je kleurverschil.
Daarbij lijkt het me dat je ook zelf de kleurtemperatuur kan aanpassen naar die setting.
Pagina: 1