3D render PC €2700,-

Pagina: 1
Acties:

• Omakipje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03-2021
Op dit moment werk ik 5 jaar met Mac. Aangezien ik meer 3D rendering wil uitvoeren en de Mac Pro al enige tijd niet is ge-update. Ben ik van plan over te stappen naar Windows.
Ook heb ik zelf nog nooit een PC in elkaar gezet, maar ik verwacht dat mij dat wel gaat lukken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Intensief gebruik van C4D, After Effects, Premiere, Photoshop. Waarbij rendering zowel in C4D zelf gedaan wordt als in combinatie met plugins als Octane waarbij er gebruik gemaakt wordt van de GPU.
Ondanks ik geen gamer ben wil ik er af en toe wel een spelletje spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Totaal mag het rond de 2700,- kosten. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de PC zelf ga assembleren of dit laat doen. (Wellicht dat ik het laat doen in verbant met garantie?)
Zelf woon ik dicht bij Azerty en ben van plan het in ieder geval bij hun aan te schaffen, waardoor ik geen verzendkosten heb en een fysieke winkel heb om langs te gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik een Dell U2713HM monitor (27 ultrasharp), deze wil ik vervangen door 2x U2515H monitoren zodat ik meer werkruimte heb.
Verder gebruik ik een Wacom Intuos Pro M als muis, maar zou er nog wel een muis bij moeten om af en toe een spelletje te kunnen spelen.
Op dit moment maak ik dus gebruik van OS X met mijn apple wireless keyboard. Het lijkt me beter om deze te vervangen in verband met het verschil in toetsen.
Het "platte design" van zowel het keyboard als toetsen bevalt goed en het numerieke gedeelte vind ik geen must.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 5820K Boxed€ 414,90€ 414,90
1Asus X99-A€ 254,99€ 254,99
1EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked ACX 2.0+€ 724,79€ 724,79
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Fractal Design Define S€ 77,95€ 77,95
2Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 306,95€ 613,90
1Scythe Mugen 4€ 36,95€ 36,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 275,95€ 275,95
1Corsair RM1000i€ 183,80€ 183,80
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,33€ 80,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.708,51

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur wel moeten het betrouwbare, duurzame en stabiele A-merken zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau moet laag zijn. Energieverbruik maakt mij niet zoveel uit.

Moederbord:
-Meerdere videokaarten in SLI voor de toekomst als er een extra videokaart bij komt voor de GPU rendering.
-Goed geluid voor aansturen studio monitoren.

Koeler:
-Moet stil zijn, aangezien in een slaapkamer staat en veel moet renderen.
-Goed koelen ;) .

Videokaart:
-krachtig voor het GPU renderen.
-2x 1440p monitoren kunnen aansturen en wellicht 3X 1440p voor in de toekomst als er een extra U2515H monitor bij komt.

Werkgeheugen:
-Heb vaak veel tegelijk openstaan.
-Moet genoeg zijn voor Adobe enz.

Harde schijven:
1T aan opslag voor oude 3D projecten, media enz.

SSD: Een snelle schijf voor recente 3D projecten, programma's en games.

Muis+toetsen:
-Cleane game muis zonder veel fansy poespas, ben Apple gewent ;).
-Clean toetsenbord, zonder numeriek gedeelte om werkruimte te besparen op desk.

Case:
Strakke case met optimale airflow.

Voeding:
-Stil en stabiel

Ga je overklokken?
Totaal geen ervaring mee, aangezien ik van Mac kom.
Misschien moet ik mijn vingers er niet aan branden?

Wat verwacht je van ons?[i]
-Welk moederbord is het beste toegespitst op mijn gebruik? Ik ben niet echt een overklokker.
-Advies voor opslag.
-Keuze van de juiste videokaart voor rendering en voor de meerdere monitoren.
-
-
-Hulp bij het totaal plaatje, optimalisaties, goedkoper?, advies.

• timicool
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

(overleden)
Als je maar 2 beeldschermen neemt en ooit misschien nog een 3e toevoegt misschien een iets minder sterke videokaart nemen en dit investeren in een betere CPU (hier word namelijk vooral op gerenderd)...

Bij videorendering is het vooral heel belangrijk om te letten op een 256 bit geheugen bus (dit helpt erg veel).

Verder misschien een kleinere voeding nemen?

Tenzij je echt 3 videokaarten gaat draaien ga je nooit 1000 Watt nodig hebben (en je hebt ook prima platinum voedingen die maar 500 Watt leveren (wat voor jou voldoende is))

Ik kan als videokaart misschien een oudere versie Titan aanraden. (dus de Nvidia GeForce GTX Titan)
Deze zijn gebouwt op de zelfde architecture als quadro kaarten (wat voor speciale render pc's gebruikt word)

Deze kaart kan je zo goed als nieuw 2e hands kopen voor zeg 400 a 500 euro!

Misschien wil je bij zo'n dure build een 500 Gb SSD (de MX 200 is erg aan te raden)?

Verder kan je ook wel wat extra TB'jes gebruiken aan HDD (misschien 2x 2 TB in raid 0 schakelen voor zowel veel als snelle opslag als je gaat renderen naar de HDD's)

Ziet er verder uit als een prima build ;)

[ Voor 14% gewijzigd door timicool op 27-11-2015 16:16 ]

• Scy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-09 09:45

Scy

¯\_(ツ)_/¯

@timicool Anders dan jouw thread wilt de OP "af en toe spelletjes gaan spelen" dus een iets zwaardere kaart dan een GTX 950 is wel interessant voor de OP. Maar welke spellen gaat die dan spelen? Want dat bepaald de belasting van de grafische kaart, het renderen bepaalt voornamelijk de belasting voor de processor.

Maar om dan meteen te kiezen voor een GTX 980 Ti is een beetje overkill als de hoofdtaak bestaat uit renderen.
GTX 970 heeft bijv. 1664 Cuda cores welke een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft dan GTX 980 Ti met 2816 Cuda cores.

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

(overleden)
Scy schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 16:21:
@timicool Anders dan jouw thread wilt de OP "af en toe spelletjes gaan spelen" dus een iets zwaardere kaart dan een GTX 950 is wel interessant voor de OP. Maar welke spellen gaat die dan spelen? Want dat bepaald de belasting van de grafische kaart, het renderen bepaalt voornamelijk de belasting voor de processor.

Maar om dan meteen te kiezen voor een GTX 980 Ti is een beetje overkill als de hoofdtaak bestaat uit renderen.
GTX 970 heeft bijv. 1664 Cuda cores welke een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft dan GTX 980 Ti met 2816 Cuda cores.
Een GTX 950?

De GTX Titan is echt een zware kaart die zich dik qua game performance kan meten met de GTX 970 (die op 1440p games trouwens prima draait)

Het is een best snelle 6 GB GDDR5 kaart... (pricewatch: Nvidia GeForce GTX Titan)

Ja de kloksnelheid van de kaart is misschien iets lager, maar dat maakt hij dubbel en dik goed in het aantal rekenkernen en in zijn ram geheugen. Verder is de Titan ook echt een veel sterkere keuze in het renderen dan een Nvidia GeForce GTX 970 ;)

Allemaal rekening mee gehouden bij deze keuze dus :+

[ Voor 21% gewijzigd door timicool op 27-11-2015 16:38 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Met dit budget en de wens voor gpu renderen met octane is natuurlijk de 980 ti de enige logische keuze. Even snel als een titan x of m6000. Die laatste 2 neem je alleen als je niet uit komt met 6gb vram..

Een 5820k niet overclocken is eigenlijk niet zo heel interressant als je hem vergelijkt met een 6700k. Alleen met cpu renderen in c4d zal de 5820k iets sneller zijn. Voor werken zelf met apps heb je vaak liever de snellere cores van de 6700k..

specs

• Omakipje
timicool schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 16:13:
Als je maar 2 beeldschermen neemt en ooit misschien nog een 3e toevoegt misschien een iets minder sterke videokaart nemen en dit investeren in een betere CPU (hier word namelijk vooral op gerenderd)..
@timicool
C4D gebruikt inderdaad de CPU, de plugins die ik gebruik renderen op de GPU. Oftewel ik gebruik ze beide.
waardoor ik dus ook voor krachtige GPU kies.
Tenzij je echt 3 videokaarten gaat draaien ga je nooit 1000 Watt nodig hebben (en je hebt ook prima platinum voedingen die maar 500 Watt leveren (wat voor jou voldoende is))
@timicool
wellicht dat ik in de toekomst een extra kaart in zou zetten om extra GPU render kracht te behalen.
Maar het is dus wel overkill?
Ik kan als videokaart misschien een oudere versie Titan aanraden. (dus de Nvidia GeForce GTX Titan)
Deze zijn gebouwt op de zelfde architecture als quadro kaarten (wat voor speciale render pc's gebruikt word)

Deze kaart kan je zo goed als nieuw 2e hands kopen voor zeg 400 a 500 euro!
@timicool
Voor deze build wil ik alleen maar nieuwe onderdelen gebruiken. Dat voelt gewoon wat beter en brengt denk ik ook minder risico's met zich mee.
Misschien wil je bij zo'n dure build een 500 Gb SSD (de MX 200 is erg aan te raden)?

Verder kan je ook wel wat extra TB'jes gebruiken aan HDD (misschien 2x 2 TB in raid 0 schakelen voor zowel veel als snelle opslag als je gaat renderen naar de HDD's)
@timicool
Ja misschien is een grotere SSD wel prettig en wat meer HHD opslag
@scy en @timicool
Gamen is niet de hoofdzaak, aangezien het een krachtige machine wordt vind ik het gewoon leuk om wat nieuwste games als bijvoorbeeld Far Cry erop te zetten.

Nogmaals ik ga soms renderen op alleen de CPU en soms op de GPU. Dus beide zullen krachtig moeten zijn.

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

(overleden)
In dat geval zou ik een grotere HDD (of 2 stuks om in raid schakelen) toevoegen, een grotere SSD toevoegen en een 750 Watt PSU (zat voor 2 kaarten, momenteel overkill maar als je nog opties over wil halen best prima) nemen en dan op die mooie bestel knop drukken...

Valt verder gewoon weinig op aan te merken...

Oww ja heb je nog een besturingssysteem nodig of gebruik je linux oid?

• Omakipje
Met dit budget en de wens voor gpu renderen met octane is natuurlijk de 980 ti de enige logische keuze. Even snel als een titan x of m6000. Die laatste 2 neem je alleen als je niet uit komt met 6gb vram..
@maratropa
De keuze voor een GTX980 ti is is zo goed als definitief. Welke merk raden jullie aan heb zelf een EVGA geselecteerd.
Een 5820k niet overclocken is eigenlijk niet zo heel interressant als je hem vergelijkt met een 6700k. Alleen met cpu renderen in c4d zal de 5820k iets sneller zijn. Voor werken zelf met apps heb je vaak liever de snellere cores van de 6700k..
@maratropa
Had inderdaad gelezen dat een 5820K sneller is in C4D, vandaar deze keuze. Ik vraag me af of dat overklokken lastig is en risico's zoals onstabiliteit met zich mee brengt. Heb namelijk geen ervaring met overklokken.

• Omakipje
Denken jullie dat alle componenten in de Define S gaat passen? Dit leek me wel een mooie case aangezien deze een betere airflow heeft als de R5.

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

(overleden)
Ja hoor, zijn allemaal standaard componenten. Past prima!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Matig overclocken is supereasy tegen woordig. 5820k met oc zou de beste prijs/preatatie keuze zijn.

Punt is dat als je niet overclocked het werken zelf met c4d meer kan hebben op een 6700, maar dat cpu renderen met c4d wat sneller is op de 5820k. Allround is imho de 6700 beter. Cpu renderen kun je altijd nog een boost geven met een extra bak aan het netwerk.

specs

Pagina: 1