Toenemende upstream behoefte en beleid ISP's (VDSL2)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Met de ontwikkelingen op het gebied van online storage gaan steeds meer mensen een toenemende behoefte krijgen aan grotere upstreamsnelheden van hun internetverbinding. Met verbindingen over kabel en natuurlijk met name bij glasvezel zijn hogere upstreamsnelheden al vrij gangbaar, tot symmetrische snelheden aan toe. Bij DSL verbindingen over de klassieke koperinfrastructuur is dat echter nog beduidend minder. Vooral bij ADSL.

Waar er bij oudere DSL technieken nog een onderscheid was tussen ADSL en SDSL (Asymmetrisch vs. Symmetrisch) waarvan die laatste nooit echt goed gestandaardiseerd is, is bij VDSL2 dat onderscheid min of meer verdwenen als ik wat ik daarover lees goed begrijp. VDSL2 omvat standaard ondersteuning voor zowel asymmetrische als symmetrische functionaliteit in de specificatie.

Wikipedia: VDSL2
ITU-T G.993.2 (VDSL2) is een verbetering tegenover G.993.1 (VDSL) die zowel symmetrische (Full-Duplex) als asymmetrische doorvoersnelheden toelaat tot (som van upload en download) 200 Mbit/s, daarbij gebruikmakende van een bandbreedte tot 30 MHz.
Dit doet vermoeden dat de momenteel in gebruik zijnde hardware dat dus ook wel eens zou kunnen ondersteunen omdat dit simpelweg onderdeel van de standaard is en men hardware zal gebruiken die die standaard adequaat ondersteunt.

Uit een PDFje van het ITU waar de VDSL2 standaard in wordt beschreven haal ik, als ik die snel bekijk (het is 252 pagina's dus even integraal doorlezen doe je niet gauw), dat er acht 'profielen' zijn binnen de VDSL2 standaard maar dat die niet noodzakelijkerwijs allemaal door hardware ondersteund hoeven te worden (sectie 6). In tabel 6-1 staat dan een zg. 'Minimum bidirectional net data rate capability' oftewel MBDC gespecificeerd die bij alle profielen op minimaal 50Mb/s staat en oploopt via 68 naar 100 en 200Mb/s.

Op grond van die informatie ben ik geneigd voorlopig te concluderen dat VDSL2 apparatuur zoals die nu in gebruik zal zijn bij KPN dan ook minimaal in staat moet zijn om 50Mb upstream verbindingen te ondersteunen. Dit is afhankelijk van de afstand tot de DSLAM natuurlijk maar met toenemende verglazing van de infrastructuur tot de wijkkasten met de DSLAMs die dáár dan geplaatst worden wordt die afstand tot de huizen (veel) kleiner en moeten er fors hogere snelheden beschikbaar komen.

Dat opent perspectieven. :P

Wat ik mij dus afvraag is hoe makkelijk het voor de ISP's in samenwerking met KPN is om hun klanten met VDSL2 hogere upstreamsnelheden aan te bieden. Met een huidige DSL contractsnelheid van 20/2 bijv. heb je als klant een totale capaciteit van 22Mb/s. Is het dan niet gewoon ook heel goed mogelijk om dan bijv. 16/6 te krijgen? En met 50/5 in plaats daarvan bijv. 40/15? Zou het niet gewoon mogelijk zijn om mensen via hun account in een soort van "Mijn Internet" instelpagina zelf te laten kiezen hoe ze de hun volgens hun contract beschikbare totale capaciteit willen verdelen tussen downstream en upstream (desnoods met een dag vertraging)? Als de hardware in de centrale het ondersteunt waarom dan niet? Vanaf de centrale loopt glasvezel die er geen moeite mee zal hebben om die data upstream te vervoeren. En elke bit die bij mij downstream binnen komt is per definitie ergens anders als upstream data de internetinfrastructuur opgeduwd. Ik zou dan ook verwachten dat symmetrische bidirectionele transportcapaciteit tot behoorlijk perifeer in de KPN infrastructuur geïmplementeerd zal zijn. Alleszins redelijke kans dat een hedendaagse centrale met VDSL2 ondersteuning dat aan zou moeten kunnen. En ik betwijfel dat de ISP's er veel moeite mee zouden hebben om hun netwerkinfrastructuur die upstream data te laten verwerken. Ik verwacht eigenlijk dat hun hele interne infrastructuur symmetrische snelheden aan zal kunnen.

Als de hardware het inderdaad nu in principe allemaal al aan zou kunnen zou het dus voornamelijk een kwestie van beleid zijn om dit soort zaken mogelijk te maken. Men zal alleen graag willen proberen te verkopen dat we daar dan weer meer voor zouden moeten betalen. Wat bij mij downstream is is zoals gezegd aan de 'andere kant' van de servers upstream. Het maakt denk ik dus allang weinig meer uit welke kant het verkeer op gaat. Extra geld vragen zal denk ik onzin zijn maar dat zal ze er niet van weerhouden het toch te proberen. Daar zullen we dan dus niet in moeten trappen. ;)

Discuss... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 14:21

qless

...vraag maar...

Sowieso gaat iedereen op de zelfde kast hetzelfde profiel krijgen (niet dezelfde snelheid, maar zelfde verdeling in up/down banden) anders werkt vectoring niet.

Bovendien is upstream moeilijker dan downstream in DSL, dus gaat die snelheid nooit gelijk zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door qless op 27-11-2015 14:51 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:40
KPN wholesale gaat 200/60mbit aanbieden:
http://www.kpn-wholesale....ngepaste-wba-annex-2.aspx

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"