Hulp nodig bij geluidsinstallatie muziek 65% films 35%

Pagina: 1
Acties:

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:45
Graag zou ik hier wat hulp willen krijgen bij het opzetten van de huiskamer audio/video voor mijn ouders. De situatie ziet er als volgt uit:

- Mijn ouders zijn altijd heel erg van de muziek geweest. Ze zijn alleen niet echt van het vernieuwen van spullen. Hun huidige setup bestaat uit een JVC versterker met 2x Jamo boxen van naar ik schat zo'n 60cm hoog. Het is dan ook belangrijk dat muziek mooi, en vol klinkt. Kneiterhard hoeft het niet te gaan, maar mn moeder wil wel eens een dansje wagen door de huiskamer, met het volume wat verder open.

- Ze gaan nu een nieuwe tv kopen. Zoals met al hun spullen is hun oude tv 20 jaar oud, en dus nog een ouderwetse beeldbuis ipv Flatscreen. De enige plek om deze tv op te hangen is op 4.5 meter tegenover de bank. Er is dus een enorme tv nodig, en er wordt nog getwijfeld tussen 55inch en 65 inch (ook hier zou ik graag over horen wat jullie op zouden hangen).

- De huiskamer is 5 bij 5 meter, en dus niet heel groot.

- Het liefst zou ik ze 1 audiosysteem geven dat ze zowel bij muziek als bij films geweldig vinden. Zoals boven al geschreven: ze houden heel veel van muziek, maar t zijn ook weer geen audiofielen ofzo.

- Ze hebben de iPad inmiddels wel ontdekt, en functies als Airplay en Bluetooth streaming zijn welkom.

- Zelf had ik deze set op het oog: https://rentepunten.ing.nl/productdetails/6415565#81307.
Nadelen hier aan zie ik als volgt: veel speakers, dus veel kabels te trekken. Ik weet niet of mijn ouders er trek in hebben audiokabels voor de rear speakers door de hele kamer te gaan trekken + wegwerken. De grootste twijfel heb ik echter over of ze hun muziek nog wel mooi vinden klinken op dit systeem.

- Iets anders dat ik overweeg is ze hun Jamo speakers laten blijven gebruiken voor muziek, en dan een Soundbar onder de tv op te hangen. Dan overweeg ik alleen topsoundbars zoals bv deze (http://www.cnet.com/products/definitive-technology-w-studio/). Ik kan me echter niet veel anders voorstellen dan dat de Harman Kardon set dit soort bars bij films volledig uit het water blaast. Voordeel is echter wel dat de hele kamer niet vol met speakers komt te staan.

Resumerend zou ik heel graag een geluidsysteem voor ze inrichten dat ze zowel voor muziek als films geweldig vinden. Ik vind t echter heel lastig en hoop dat jullie me jullie 2cents kunnen geven.

• Robbio85
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-01 15:39
Als ik jou was zou ik eerst vaststellen wat voor speakersetup gewenst is. Als ik je verhaal zo lees, zou ik denken dat je ouders het liefst een 2.0 of 2.1 systeem willen (dus alleen front speakers of front speakers + een subwoofer).

Het systeem uit de rentenpuntenwinkel kost zo'n 1000 euro, dus ga ervanuit dat dit je budget is.

Als je deze zaken duidelijk hebt, raad ik je aan om met je ouders te gaan luisteren bij een hi-fi zaak (hoe vaak zal dit al gezegd zijn op GoT... ;)). Smaak qua speakers/receivers verschilt HEEL erg per persoon.

Persoonlijk zou ik eens kijken naar deze receiver: Marantz NR1506 - deze kost 500, en dan heb je nog 500 over voor een setje speakers. Normaal zegt men dat je aan de speakers een veelvoud moet uitgeven van het bedrag van de versterker, maar met een budget van 1000 wordt dat moeilijk. Verder geeft dit je ruimte om later eventueel de speakers te vervangen door duudere/betere exemplaren (of nieuwe front speakers kopen en de huidige speakers als surround of back speakers inzetten). De receiver is in ieder geval voorzien van moderne snufjes zoals HDMI 2.0a / HDCP 2.2 poorten (dit geeft je de mogelijkheid om 4K beelden in 60fps door te geven aan de TV).

Speakers: Ga eens luisteren naar de Dali Zensor serie, of eventueel de bekende Jamo S serie. Voor iets meer budget kun je ook naar de nieuwe B&W S2 serie kijken - volgens mij kun je voor een redelijke prijs het kleinste boekenplank model krijgen. De klank van de genoemde speakers zal heel anders zijn - dus het ligt puur aan de smaak van je ouders. Als je bij een hifi zaak gaat luisteren, probeer er dan voor te zorgen dat ze de speakers op eenzelfde versterker (merk+model) aansluiten als de versterker die thuis staat (of komt) - de combi versterker - speakers heeft veel invloed op hoe het geheel klinkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Robbio85 op 27-11-2015 15:35 ]

Verwijderd

Ik zou denk ik een Sonos Playbar nemen. Als je wilt kun je later ook uitbreiden met de andere Sonos producten, maar dat hoeft niet direct. Je kunt Sonos later altijd uitbreiden. Bijvoorbeeld voor nog meer bas de Subwoofer en losse achterspeakers als de Play 1. Goed voor muziek en films, internetradio, Spotify, etc.

http://www.sonos.com/nl-nl/shop/playbar

Sonos is ontzettend gebruiksvriendelijk en ook te bedienen vanaf je iPad. Kind kan de was doen.

Voor de TV: 55". Plak eens een paar A4's met dat formaat aan elkaar en houdt dat tegen de muur om je ouders alvast een idee te geven. Vaak vinden ze dan 55" groot genoeg, zeker als je van een 27" beeldbuisbak vandaan komt en dat 20 jaar prima vond.