Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 11:38
Sinds 4 jaar hangt er een Mac Mini via HDMI aan mijn TV. Hij wordt gebruikt voor internetten, foto's, films etcetera. Het betreft een Mid 2011 type met 2,3-GHz dual-core Intel Core i5, 8Gb ram 500Gb HD, en Intel HD Graphics 3000-processor met 288 MB DDR3 SDRAM gedeeld met werkgeheugen. Hij heeft altijd prima gefunctioneerd tot enkele weken terug.

Alles werkt zoals de Mac hoort te werken, totdat ik bewegend beeld krijg. Het maakt niet uit of dat een film vanaf de harddisk is, Netflix, of uitzending gemist, na enige tijd zie ik een paar strepen over het beeldscherm, daarna bevriest het scherm en valt de PC uit. Dit kan zijn na een half uur kijken maar het kan ook na langere of kortere tijd.

Er zat wat stof in de PC dit is verwijderd. Ik hoor nooit een ventilator draaien, maar volgens de gegevens draait deze op 1800 toeren. De processor wordt circa 68 graden Celcius en het geheugen ook.

Heeft iemand een tip voor mij wat te doen?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:28
bert pit schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:21:
Sinds 4 jaar hangt er een Mac Mini via HDMI aan mijn TV. Hij wordt gebruikt voor internetten, foto's, films etcetera. Het betreft een Mid 2011 type met 2,3-GHz dual-core Intel Core i5, 8Gb ram 500Gb HD, en Intel HD Graphics 3000-processor met 288 MB DDR3 SDRAM gedeeld met werkgeheugen. Hij heeft altijd prima gefunctioneerd tot enkele weken terug.

Alles werkt zoals de Mac hoort te werken, totdat ik bewegend beeld krijg. Het maakt niet uit of dat een film vanaf de harddisk is, Netflix, of uitzending gemist, na enige tijd zie ik een paar strepen over het beeldscherm, daarna bevriest het scherm en valt de PC uit. Dit kan zijn na een half uur kijken maar het kan ook na langere of kortere tijd.

Er zat wat stof in de PC dit is verwijderd. Ik hoor nooit een ventilator draaien, maar volgens de gegevens draait deze op 1800 toeren. De processor wordt circa 68 graden Celcius en het geheugen ook.

Heeft iemand een tip voor mij wat te doen?
Ik zou allereerst eens je RAM eruit halen en opnieuw plaatsen. Eventueel eens testen met andere RAM-latjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
BLIJFT de CPU ook rond die 70C ? Het klinkt namelijk of deze oververhit raakt, dan schakeld het systeem zich automatisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 11:38
Ik heb het geheugen verwijderd en teruggeplaatst, nu 2 uur gekeken storingsvrij. So far so good. Dank voor de reactie.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Meestal is dit bij Apple computers een ram probleem, meerdere malen al tegengekomen bij reparaties.
Als het blijft aanhouden probeer dan eens ander ram (die getest is voor de mac mini)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:28
Orii schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:40:
BLIJFT de CPU ook rond die 70C ? Het klinkt namelijk of deze oververhit raakt, dan schakeld het systeem zich automatisch uit.
70C is niet uitzonderlijk. Ik zou me pas zorgen gaan maken als de CPU constant rond de 100C blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:05
En zelfs bij 100 graden is het nog geen stabiliteitsprobleem, ik had een QC i7 en die werd bij 100% load 100 graden maar kon dat prima voor een lange tijd volhouden al voelde ik me daar zelf niet prettig bij.

Dit lijkt inderdaad meer op een geheugen probleem. De mini maakt gebruik van het RAM voor de grafische chip en is best wel selectief. Ik heb het meegemaakt dat Corsair Vengeance RAM aanvankelijk prima leek te draaien maar na verloop van tijd rare kuren gaf zoals glitches in het beeld. Na vervangen met Mac specifiek geheugen waren deze problemen weg. Ik geloofde niet zo in Mac geverifieerd geheugen maar dat is hiermee wel veranderd.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Volkan1984 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 06:57:
[...]

70C is niet uitzonderlijk. Ik zou me pas zorgen gaan maken als de CPU constant rond de 100C blijft hangen.
Daarom wilde ik ook weten of t bij 70 bleef of op liep ;)
Maargoed, het probleem lijkt opgelost! Eind goed all goed :)
Pagina: 1