Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderaceNL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-08 18:04
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
8 GB geheugen voor mijn recent aangeschafte HP ENVY x360 - 15-w110nd (ENERGY STAR). Zit nu 4 GB in. Volgens de handleiding op de HP website (http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04763031) als volgt te configureren:

Memory Two SODIMM slots - non customer accessible / non-upgradeable
DDR3L-1600 Dual Channel Support
Supports up to 16 GB of system RAM in the following conƭgurations
● 16384-MB total system memory (8192×2)
● 12288-MB total system memory (8192×1) + (4096×1)
● 8192-MB total system memory (8192×1) or (4096×2)
● 4096-MB total system memory (4096×1) or (2048×2)

De opmerking "non customer accessible / non-upgradeable" kan ik niet helemaal plaatsen daar in dezelfde handleiding precies staat hoe het verwijderen/plaatsen van geheugen gaat. Ervaren op dit vlak ben ik niet maar als er zo'n handleiding bij zit durf ik wel een poging te wagen. Maar alle tips (en ook wat absoluut niet te doen :+ ) zijn zeker welkom.

Wat is je budget?
Niet echt relevant daar geheugen niet bijster duur is. Volgens de pricewatch zou ik max zo'n 45 euro kwijt zijn voor een 8 GB module.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf geen voorkeur, wil het wel graag goed. Lees bij Tweakers goede dingen over Crucial, Kingston?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Windows 10, geen bijzonder zwaar gebruik maar vind 4 GB gewoon aan de weinige kant. Aangezien ik wel wat jaren met de laptop wil gaan doen vind ik 8 GB een zinvolle investering.

Kom op Tweakers de Kingston HyperX Impact tegen.
4 GB voor 22 euro pricewatch: Kingston HyperX Impact HX316LS9IB/4
8 GB voor 45 euro pricewatch: Kingston HyperX Impact HX316LS9IBK2/8

Wat ik me afvraag, moet ik de huidige module vervangen, of kan ik er een andere bijsteken? Er zijn 2 slots beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens de manual kun je 8 + 4GB gebruiken, dus dat lijkt me dan een prima optie.Kun je de huidige gewoon laten zitten, er vanuitgaande dat dat 1x4GB is, en niet 2x2GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Als er 2 slots beschikbaar zouden zijn zou er nu helemaal geen geheugen in zitten. Dat lijkt me niet dus. Ik zou eerst even kijken wat er nu in zit.
Grote kans dat dat 2x2 is, dan zul je dus idd 8gb moeten kopen. Misschien kun je wel een module van 2gb laten zitten zodat je daarna 10 hebt, ook al staat het niet aangegeven, dik kans dat dat gewoon werkt.
Als er nu 1x4 in zit (en er dus nog een slot beschikbaar is) zou je ook een module van 4gb erbij kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderaceNL
mcDavid schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:36:
Als er 2 slots beschikbaar zouden zijn zou er nu helemaal geen geheugen in zitten. Dat lijkt me niet dus. Ik zou eerst even kijken wat er nu in zit.
Grote kans dat dat 2x2 is, dan zul je dus idd 8gb moeten kopen. Misschien kun je wel een module van 2gb laten zitten zodat je daarna 10 hebt, ook al staat het niet aangegeven, dik kans dat dat gewoon werkt.
Als er nu 1x4 in zit (en er dus nog een slot beschikbaar is) zou je ook een module van 4gb erbij kunnen zetten.
Dank voor de tip (ook TERW_DAN). Doelde inderdaad op het totaal aantal slots van 2. Ben er over uit, ga een 8 GB erbij kopen. In het ergste geval is dit een verdubbeling van het huidige, als het mee zit kom ik op 10 GB of zelfs op 12 GB uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:37
Ik heb even de door TS gelinkte servicemanual bekeken en het vervangen en uitbreiden van geheugen gaat echt wel heel erg diep de laptop in en is zeker niet zo eenvoudig als het verwijderen van een klepje en een DIMM plaatsen.

Garantie zou zomaar een issue kunnen worden als je de laptop zo ver uit elkaar moet halen.

Er staat niet voor iets op het titelblad van de manual
Maintenance and Service Guide
IMPORTANT! This document is intended for HP
authorized service providers only.

[/b]
Before removing a memory module, follow these steps:1.
Turn off the computer. If you are unsure whether the computer is off or in Hibernation, turn the computer on, and then shut it down through the operating system.2.
Disconnect the power from the computer by unplugging the power cord from the computer.3.
Disconnect all external devices from the computer.4.
Remove the top cover (see Top cover on page 26).5.
Remove thesystem boardd (see System board on page 38).
To remove a memory module:1.
Position the system board upside-down.2.
Press in on either side of the memory cover close to the edge of the system board (1).3.
Lift the cover off the system board (2).
om het systeembord te verwijderen moet je ook nog de volgende onderdelen losmaken:
Remove the system board:
1. Disconnect the following cables from the system board:
(1): Display cable
(2): Touch board cable
(3): USB/card reader board cable
(4): Battery cable
(5): Speaker cable
In de gewone gebruikershandleiding staat dan ook niets over het zelf vervangen van ssd / geheugen of andere hardware. De enige hardware gerelateerde taak voor de eindgebruiker is schoonmaken.
Computer schoonmaken
Gebruik de volgende producten voor het veilig reinigen van uw computer:
● Dimethyl benzyl ammoniumchloride met een concentratie van maximaal 0,3 procent (bijvoorbeeld
wegwerpdoekjes van verschillende merken)
● Glasreinigingsmiddel zonder alcohol
● Oplossing van water en milde zeep
● Droge microvezel-reinigingsdoek of een zeemlap (antistatische doek zonder olie)
● Antistatische veegdoekjes
VOORZICHTIG: Gebruik geen schoonmaakmiddelen die permanente schade aan uw computer kunnen
veroorzaken. Gebruik een bepaald schoonmaakmiddel pas als u zeker weet dat het geen alcohol, aceton,
ammoniumchloride, methyleenchloride of koolwaterstoffen bevat.

[ Voor 98% gewijzigd door nachtnet op 27-11-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderaceNL
[quote]nachtnet schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 19:22:
Ik heb even de door TS gelinkte servicemanual bekeken en het vervangen en uitbreiden van geheugen gaat echt wel heel erg diep de laptop in en is zeker niet zo eenvoudig als het verwijderen van een klepje en een DIMM plaatsen.

Dat heb ik ook gelezen, lijkt me op zich niet zo'n groot probleem aangezien er een letterlijke volgorde van verwijderen bij zit en dit ook is vergezeld van plaatjes (Ikea kast lukt me ook :P ). Maar daarbij moet ik toegeven dat het voor mij wel de eerste keer is zo ver in een laptop te "prutsen". Handig ben ik wel, ervaren op dit vlak niet echt.

Is dit klusje voor mij als relatieve beginner te doen (ervan uitgaande dat het (de)montageschema letterlijk te volgen is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:37
dijkhua schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 19:54:
Is dit klusje voor mij als relatieve beginner te doen (ervan uitgaande dat het (de)montageschema letterlijk te volgen is)?
met relatief weinig ervaring zou ik hier zeker niet aan beginnen.

De laptop moet vrijwel helemaal uit elkaar, uit de tekst van de servicemanual maak ik op dat er zeker 8 kabels moeten worden los en vast gemaakt die zoals ik het kan zien niet erg gemakkelijk los en vast te maken zijn. Daarnaast zal je het systeemboard uit de laptop moeten halen met alle ESD gevoelige componenten daarop als de cpu.

Zeker omdat dit een gloednieuw model is (sinds 24-10-2015 in de pricewatch, en je met het zelf demonteren van de laptop de garantie zal verspelen, zou ik zeggen niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Mijn ervaring is dat je, als je handig bent, dit soort klusjes gewoon kunt doen hoor. Gewoon goed de handleiding volgen of een YouTube tutorial zoeken. Vertrouw je het toch niet, schroef je de boel weer terug en laat je het zitten.

Het verhaal met de garantietermijn moet je natuurlijk wel in overweging nemen. Als er expliciet staat dat het RAM niet user servicable is zou het best kunnen dat daar moeilijk over gedaan wordt bij eventuele problemen. Maar als je laptop met 4gb niet goed bruikbaar is kan ik me voorstellen dat dat je misschien niet zo boeit.

• ThunderaceNL
nachtnet schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 20:55:
[...]

met relatief weinig ervaring zou ik hier zeker niet aan beginnen.

De laptop moet vrijwel helemaal uit elkaar, uit de tekst van de servicemanual maak ik op dat er zeker 8 kabels moeten worden los en vast gemaakt die zoals ik het kan zien niet erg gemakkelijk los en vast te maken zijn. Daarnaast zal je het systeemboard uit de laptop moeten halen met alle ESD gevoelige componenten daarop als de cpu.

Zeker omdat dit een gloednieuw model is (sinds 24-10-2015 in de pricewatch, en je met het zelf demonteren van de laptop de garantie zal verspelen, zou ik zeggen niet doen.
Nog met dank voor de tip. Op basis hiervan toch besloten zelf niet aan de laptop te gaan zitten prutsen en toch maar professionele hulp (niet psychisch...) gezocht, maar voordat het zover was liep de laptop op een hoopje. Na uitvoerig (en erg aangenaam) contact met techsupport van HP blijkt het toch een DOA, laptop retour HP voor omruiling. Verzocht of met bijbetaling ik toch een Spectre X360 kon krijgen welke standaard met 8 GB geleverd wordt. Met dank aan de vriendelijke dame van de HP Store, gezien het ongemak van het defecte product een nog wat vriendelijkere prijs gekregen. Dit bericht tik ik nu dan ook op de Spectre. In vergelijking met de Envy: véél meer premium. Kleiner (13,3" tov 15,6"), maar veel platter, met aluminium ipv plastic veel mooier, en niet te vergeten vele malen lichter. Voor mensen die twijfelen tussen de Envy X360 en de Spectre X360: spaar even door en ga voor de Spectre. Op alle fronten beter.
Pagina: 1