Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik ben bekend met allerlei certificaten op het gebied van projectmanagement, beheer, security en netwerken (Cisco, ITIL, CompTIA, etc). Er is ook genoeg informatie te vinden over de diverse certificaten en de toegevoegde waarde op de arbeidsmarkt. Vrijwel alle topics hier op GoT gaan over dat soort certificaten.

Ik kan alleen weinig vinden over certificaten voor (aankomende) developers. Ik weet van het bestaan van de Oracle-certificaten, maar ik heb begrepen (en iirc ook hier op GoT gelezen) dat de toegevoegde waarde daarvan weinig is. Ik zou graag willen weten met welke certificaten iemand (met een HBO in een totaal ongerelateerde richting) het best aan de slag zou kunnen als developer. De persoon in kwestie staat open voor alle talen en platformen (web, app, windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Het ligt eraan waarin de persoon in wil programmeren. Op het .Net platform zijn een aantal certificaten te behalen die in het bedrijfsleven erg (over) gewaardeerd worden.

Zie de pagina van Microsoft in de type certificaten die te behalen zijn.
https://www.microsoft.com...g/mcsd-certification.aspx

Er zijn een aantal type certficaten te behalen voor verschillende producten van Microsoft (SharePoint, Azure, Windows Apps) of wat generieker (ASP.net Web Applications).

Zelf studie is prima mogelijk en certificaten zijn redelijk betaalbaar (rond 150 euro per examen geloof ik).
Ik zou geen klassiekale trainingen doen als je niet bij een bedrijf werkt die dit voor je betaald. Deze zijn vaak erg duur (1500-2000 euro voor 5 dagen training) en zijn vaak alleen handig voor mensen die helemaal nog niets kennen van een bepaald platform of ontwikkelmethode.

Er zijn specifieke boeken voor de meeste examens of online learning, voorbeelden:

http://blog.pluralsight.c...h-c-microsoft-exam-70-483
http://www.wrox.com/Wiley...productCd-1118612094.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
De eerste vraag is welke smaak?
Grofweg heb je .net (microsoft) talen en Java. Daarnaast is er nog een groepje Delphi aanhangers dat niet kapot te krijgen is.

Microsoft biedt voor .netters diverse trajecten aan. Voor javanen heb je ook certificeringen maar daar weet ik minder de weg.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
DeveloperNL schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:49:
Het ligt eraan waarin de persoon in wil programmeren. Op het .Net platform zijn een aantal certificaten te behalen die in het bedrijfsleven erg (over) gewaardeerd worden.
Mijn ervaring is juist dat bedrijven weinig interesse hebben in dergelijke certificaten. Je leert er misschien wat nuttige taal specifieke kennis mee maar je leert er niet mee programmeren.
Ankona schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:50:
De eerste vraag is welke smaak?
Grofweg heb je .net (microsoft) talen en Java. Daarnaast is er nog een groepje Delphi aanhangers dat niet kapot te krijgen is.
Er is ook zo'n taaltje...iets met een J. Draait in de browser en de back end. Schijnt ook best veel gebruikt te worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Hydra op 27-11-2015 15:50 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
DeveloperNL schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:49:
Het ligt eraan waarin de persoon in wil programmeren.
Er is nog niet echt een voorkeur. Ze wil dat vooral van 'de markt' af laten hangen.
Zelf studie is prima mogelijk en certificaten zijn redelijk betaalbaar (rond 150 euro per examen geloof ik).
Ik zou geen klassiekale trainingen doen als je niet bij een bedrijf werkt die dit voor je betaald. Deze zijn vaak erg duur (1500-2000 euro voor 5 dagen training) en zijn vaak alleen handig voor mensen die helemaal nog niets kennen van een bepaald platform of ontwikkelmethode.
Dat is goed nieuws en goed advies! :)
Ankona schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:50:
Microsoft biedt voor .netters diverse trajecten aan. Voor javanen heb je ook certificeringen maar daar weet ik minder de weg.
Ja, zoals die van Oracle. Ik ben alleen niet overtuigd van de waarde daarvan.
Hydra schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 15:49:
[...]
Mijn ervaring is juist dat bedrijven weinig interesse hebben in dergelijke certificaten. Je leert er misschien wat nuttige taal specifieke kennis mee maar je leert er niet mee programmeren.
Waar is dan volgens jou wel interesse naar? Alleen volledige hbo opleidingen in de juiste richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisheke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 19:22
Voor de Javaantjes:
- Oracle certs (waarde zeker niet overschatten, maar ze zijn toch _iets_ waard meestal).
- Spring certs (zeker waardevol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesiebo1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-03 14:22
Ik heb jaren geleden java certificering gedaan (Sun tijdperk) en daar had ik heel veel aan. Maar ik had daarvoor ook al lang goed leren programmeren (wat je bij syntax cursussen niet leert). Mijn werkgever vond die heel waardevol en ook nu is er zeker waardering voor. Het valt echter in het niet bij werkervaring. Helaas is daar geen certificaat voor.

Wel aan te raden (makkelijk te halen en kost weinig) is een SCRUM certificaat. Wordt erg gewaardeerd. Daarnaast zou ik eens gaan zoeken op cursusmateriaal van Javascript (Angular/React) en CSS3 wat op het moment werkelijk SUPER in de markt ligt. Responsive websites en zo. Voor Javanen en .NET'ers is er altijd wel werk, veel legacy zooi in gemaakt. Het is het nieuwe Cobol geworden.

Wat Java betreft: Let op! Er is al een tijdje een omslag gaande. Websites met Java maken (Spring-MVC, Liferay Portal e.d.) zou ik niet veel energie meer in steken net als SOAP wegservices tenzij je het niet erg vindt om op legacy systemen gezet te worden. Front-end gaat naar HTML5, services naar REST API platformen (JAX-RS e.d.).

[ Voor 18% gewijzigd door ceesiebo1 op 27-11-2015 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Waarde van certificaten is toch al beperkt. Voor een detacheerder is het waardevol omdat het de verkoopbaarheid van de profielen verbetert. Voor een beginnende programmeur is het een leuke leidraad om te volgen bij het leren van de technieken.

Maar of iemand het programmeren echt snapt en de juiste mentaliteit heeft kun je niet aan certificaten zien. Ook iemands ervaring valt er niet aan af te lezen. Dus eigenlijk zegt het weinig over iemands skills, het is vooral een stukje opmaak om aantrekkelijk over te komen voor niet vakinhoudelijke inkopers.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Voor Java kun je de Oracle certificaten doen, voor .NET kun je MCSD doen.

Scrum is ook gevraagd.

Het is geen vervanging voor een informatica opleiding, maar het is altijd beter dan niets.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
In het geval van software ontwikkelaars zou ik meer geinteresseerd zijn in opgeleverd werk, code dan in certificaten.

Dat zou ook een mooi eigen project kunnen zijn.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
SH4D3H schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 16:16:
Waar is dan volgens jou wel interesse naar? Alleen volledige hbo opleidingen in de juiste richting?
Het probleem is dat de belangrijkste skill van een developer het kunnen ontwikkelen van software is. Dus van requirements naar een werkend product. En dat is nu net iets waar je gewoon geen certificaten in hebt. Ik zeg zeker niet dat certificaten nutteloos zijn, voor een ervaren dev zijn dingen als SCRUM en Spring (in het geval van Java) certificaten zeker nuttig. Net zoals het gaan naar conferenties nuttig is; je steekt er zeker dingen van op.

Alleen zijn het extratjes, "icing on the cake" en geen vervanging voor de hele taart.

Dus als je als junior aan de slag wil is het of een opleiding, of opgedane ervaring (en het liefst natuurlijk beide). Wat je met relatief weinig ervaring en geen relevante opleiding het beste kan doen is veel programmeren en je projecten op github zetten. Dan heb je tenminste een portfolio die je aan potentiele werkgevers kan laten zien. Daarnaast laat het zien dat je programmeren leuk vindt en het niet alleen doet omdat 't relatief goed betaalt.

Mijn eerste 'relevante' werkervaring was voor een klein PHP ontwikkelbureautje in Hengelo. Mijn hele sollicitatie bestond eigenlijk uit het showen van de code van een eigen ontwikkeld project (een user profile scraper voor een bekend forum). Dat was tijdens m'n informatica opleiding, in m'n 3e jaar.

Verder zou ik ook proberen richting consulting te gaan. Ik ben wat dat betreft niet objectief maar ik ben blij dat ik die richting in gegaan ben een jaar of 10 geleden. Door bij veel klanten te komen leer je gewoon ontzettend veel. Stukken meer IMHO dan wanneer je jaren achtereen aan exact dezelfde software werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door Hydra op 28-11-2015 10:43 ]

https://niels.nu

Pagina: 1