Ratelend geluid Pomp of Ventilator?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:53
Sinds 2 dagen in het bezit van een Nepton en begin me nu al kapot te ergeren aan een ratelend geluid dat begint wanneer de temps oplopen (Zo rond de 1700RPM(Fan speed) begint het)

Ik heb het als volgt aangesloten op een ASRock Z77 Extreme 4 moederbord

Fan splitter zit op de CPU1 fan header (4 pin) en hier zitten vervolgens beide fans aangesloten, de pomp zit aangesloten op de CPU2 fan header (3 pin, pomp beschikt ook maar over 3 pins, de 4de is leeg)

Ik heb het geluid opgenomen, echter is bij het converteren een deel van de geluidskwaliteit verdwenen maar het ratelende geluid is nog goed te horen: Geconvert online te luisteren

Origineel bestand dat je moet downloaden

Ik heb zelf het idee dat het geluid door de ventilator wordt veroorzaakt(ga in ieder geval vanavond nog even één voor één de ventilatoren unpluggen, maar het is nogal lastig testen omdat de temps niet bepaald snel oplopen)

Mocht het inderdaad de fan zijn, is er dan nog iets waar ik op moet letten bij het aanschaffen van nieuwe fans? Zit zelf te denken om dan deBe Quiet Silent Wingss aan te schaffen, omdat deze mooi aansluiten qua looks op de rest van de fans/kast (Be Quiet! silent base 600)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 19:09

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Ik zou zeggen trek je fan connector uit je mobo en je weet het.
Of haal em eraf en sluit em aan op je voeding met molex naar fan aansluiting dan draait ie volgas.

Zo sluit je het makkelijkst uit welke het is , je pomp of je fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het kan zijn dat je pomp geknepen wordt op de CPU2 fan header; de pomp moet in je bios op 100% RPM worden ingesteld zodat hij het maximale wattage krijgt. Ze willen nog wel eens ratelen als ze bijv. op 50-80% draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
stin00 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:09:
Het kan zijn dat je pomp geknepen wordt op de CPU2 fan header; de pomp moet in je bios op 100% RPM worden ingesteld zodat hij het maximale wattage krijgt. Ze willen nog wel eens ratelen als ze bijv. op 50-80% draaien.
is het dan misschien een idee dat ik de pomp via de fan controller laat lopen? (Zitten geen andere ventilatoren op en kan ik dus op 12v zetten)
Japiegsxr schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:01:
Ik zou zeggen trek je fan connector uit je mobo en je weet het.
Of haal em eraf en sluit em aan op je voeding met molex naar fan aansluiting dan draait ie volgas.

Zo sluit je het makkelijkst uit welke het is , je pomp of je fan
Beschik helaas niet over een 4 pin connector om hem rechtstreeks op mijn voeding aan te sluiten, maar ben vandaag even aan het testen geweest en als de fans op max draaien dan is het geluid weer weg, ga dus kijken of ik de pomp ergens anders kan aansluiten zodat deze altijd maximaal draait.

[ Voor 40% gewijzigd door Azerion op 28-11-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
Ok conclusie is dus de ventilatoren ratelen wanneer deze tussen de 1700 RPM en 2000 RPM zitten, daarboven stopt het ratelen, maar goed dan is alle rust iig al weg 8)

Maar een goede vervanging zouden pricewatch: be quiet! Silent Wings 2 120mm, 120mm zijn? of moet ik nog specifiek naar een bepaalde waarde kijken?