Verwijderd

Topicstarter
Ik wist niet goed in welk topic ik mijn vraag moest posten, dus ik hoop dat het ok is dat ik hier een nieuw topic voor open.

Ik zit met de volgende.

Ik heb een aantal jaar met veel plezier gefotografeerd met mijn Canon EOS40D met 17-40L lens. De voornaamste pluspunten waren voor mij de beeldkwaliteit (vooral de kleuren), bedieningsgemak (ik hou van veel knoppen en weinig menu's), focussnelheid en de full time manual focus.

Er zaten ook een aantal minpunten aan de combinatie. Ik vond de set echt veel te groot en te zwaar. Daar ging ik me steeds meer aan ergeren (en na een vakantie gaf dat ook de doorslag om de set te verkopen). Daarnaast miste ik lichtsterkte en de mogelijkheid om onderwerpen goed te isoleren van de achtergrond. Ook het gebruik van een compact flashkaart vond ik een klein nadeel.

Met die dingen in mijn achterhoofd ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Dat is de Fuji X100 geworden. Hoewel ik dit een fantastische camera vind, vind ik het ook heel beperkte camera. Pluspunten zijn voor mij de fotokwaliteit (kleur en scherpte), formaat en het bedieningsgemak. Daarnaast vind ik de zoeker geniaal (de combinatie van de optische zoeker met electronische overlay). Maar, er zijn ook veel minpunten: de autofocus is en blijft traag en de manier van handmatig focussen kan ik niet aan wennen. Daarbij komt ook nog dat mijn stijl van fotograferen wat meer is gaan varieren (ik wil graag meer landschappen en portretten gaan doen en ik ben ook erg benieuwd naar macro fotografie), waardoor het huwelijk tussen mij en Fuji nooit echt een succes is geweest.

Ik ben dan ook van plan om de Fuji te verkopen en met wat bijleggen een nieuwe camera te kopen. Mijn budget staat nog niet vast, maar hou voor het gemak even 1000 euro aan. Ik neig heel erg naar een systeemcamera, voornamelijk vanwege het formaat. Alleen wordt op dat moment de wereld heel erg onoverzichtelijk. Ik vind bijvoorbeeld de Panasonic GX serie erg mooi, maar daar zijn de UWA lenzen erg prijzig voor. Ook kriebelt het om toch weer een Canon te kopen, misschien een 60 of 70d met alvast 1 goede lens. Maar dan zit ik weer met het gewicht. Ook de nieuwe EOS M3 spreekt me wel aan, maar het lensaanbod is erg mager. Dan zit ik straks met een compacte body met alsnog een grote lens erop. Sony vind ik ook leuk, maar de echt goede lenzen zijn vaak prijzig. Mijn vraag is eigenlijk de volgende. Is er een combinatie die aan de volgende kenmerken voldoet?

- Goede fotokwaliteit, zowel in scherpte als in kleur;
- Vlotte autofocus met full time manual focus of vergelijkbaar (vergelijkbaar met de 40d 17-40L);
- Goede zoeker;
- (Redelijk) draagbaar;
- Geschikt voor landschappen en portretten;
- Betaalbare mogelijkheid voor het proberen van macro fotografie (mogelijk combineren met portretlens);
- Veel in te stellen via knopjes en weinig via menus;

Ik heb geen voorkeur voor nieuw of tweedehands.

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:23
Ik weet niet of het iets voor je is, maar kamera express heeft bij inruil van je huidige camera de Sony a7 in de aanbieding. Een Fullframe systeemcamera met een goede lens erop. Voordeel schijnen oa de snelle focus e de zoeker te zijn.
Het nadeel van een kleinere camera is dat er minder knopjes op passen. Dus aan die eis zal hij denk ik niet voldoen, maar het is zeker een leuke optie.

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Verwijderd

Topicstarter
Die Sony is op zich een interessante camera, maar dat is niet helemaal wat ik zoek. Ik ben niet kapot van die lens en met een betere lens erbij gaat het wel heel erg in de papieren lopen. Toch bedankt voor de tip!

edit: ik ben in de war met een andere lens. Ik ga me er nog eens verder in verdiepen...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2015 14:45 ]