Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bedrijfswagen of loonsverhoging (Belgie)

Pagina: 1
Acties:

• Ubahnub
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-02 14:43
Beste Tweakers,

Ik heb een paar dagen geleden een vernieuwd contract aangeboden gekregen met de optie voor een bedrijfswagen of een loonsverhoging.

De huidige situatie is:

Bruto: 2220 euro
Onkosten vergoeding: 125 euro
Sociaal abonnement: 97 euro
13de maand

De nieuwe voorstellen zouden zijn:

Bruto: 2500 euro
13de maand

of:

Bruto: 2220 euro
Sociaal abonnement: geen
13de maand
Budget bedrijfswagen: 630 euro

Jammer genoeg heb ik geen enkele ervaring met dit soort zaken, dus ik weet niet of de optie met een bedrijfswagen een goede is. De zaak zou alle kosten qua verzekering, belasting en onderhoud voor zichzelf nemen. Natuurlijk scheelt dit op jaar basis een aanzienlijk bedrag dat ik niet zelf hoef te betalen, maar ik weet niet zeker of dit het waard is.

Heeft er iemand hier ervaring met de Belgische regelgeving hieromtrent, of zijn er rekenwonders die kunnen helpen bij het berekenen? :)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

(Belg hier):
Enkele afwegingen:

Krijg je een tankkaart? Wat is het gebruik? Mag ie ook in het buitenland mee?

Dan: je bruto stijgt niet, dus je pensioenopbouw blijft hetzelfde, je 13de maand stijgt niet, je vakantiepremie ook niet.

En: let op, een wagen heeft een voordeel aller aard. Dit zorgt ervoor dat als je intekent dat je netto naar beneden gaat, hoeveel hangt af van cataloguswaarde en CO2 uitstoot! (denk eraan, je hebt dan ook geen sociaal abbo meer)

Eerlijk: ik zou het doen. Beste loonsverhoging die je krijgt in Belgie.

[ Voor 5% gewijzigd door Snake op 27-11-2015 09:33 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51
Ik weet niet hoe het in België zit met de fiscale regels rondom een auto van de zaak, maar als je eerlijk gaat kijken naar je huidige auto, wat deze kost aan afschrijving (/sparen voor nieuwe auto), onderhoud, brandstof, belasting, verzekering, hoe hoog kom je dan uit?

Trek daar de vergoeding vanaf die je krijgt voor zakelijk gereden kilometers (Wat zegt je werkgever over privékilometers?), en kijk of je daarmee boven of onder de 12x € 280 zit :)

Als de auto van de zaak 'duurder' is kun je overwegen of het voordeel van een nieuwe auto en geen gezeik je dat geld waard is :) Welke van de twee je ook kiest, je gaat er (mits je nu al een auto hebt en deze de deur uit doet :P ) op vooruit :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Ubahnub
Snake schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:32:
(Belg hier):
Enkele afwegingen:

Krijg je een tankkaart? Wat is het gebruik? Mag ie ook in het buitenland mee?

Dan: je bruto stijgt niet, dus je pensioenopbouw blijft hetzelfde, je 13de maand stijgt niet, je vakantiepremie ook niet.

En: let op, een wagen heeft een voordeel aller aard. Dit zorgt ervoor dat als je intekent dat je netto naar beneden gaat, hoeveel hangt af van cataloguswaarde en CO2 uitstoot! (denk eraan, je hebt dan ook geen sociaal abbo meer)

Eerlijk: ik zou het doen. Beste loonsverhoging die je krijgt in Belgie.
Jammer genoeg zit er nog geen tankkaart bij. Dit zou binnen 6-12 maanden besproken kunnen worden, maar dat vonden ze wat teveel van het goede meteen.

Het voordeel aller aard wordt gelimiteerd tot 104 euro bruto, wat netto ongeveer 60 euro minder zou betekenen.

Verder zijn ze zeer soepel in het gebruik. Prive gebruik in buitenland is toegestaan, zolang ik maar onder de 45k kilometer per jaar blijf. Jaarlijks maak ik ongeveer 29k kilometer aan woon-werk verkeer, maar ik wil ook graag met de wagen op vakantie kunnen. Dit mag dus.
Paul schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:34:
Ik weet niet hoe het in België zit met de fiscale regels rondom een auto van de zaak, maar als je eerlijk gaat kijken naar je huidige auto, wat deze kost aan afschrijving (/sparen voor nieuwe auto), onderhoud, brandstof, belasting, verzekering, hoe hoog kom je dan uit?

Trek daar de vergoeding vanaf die je krijgt voor zakelijk gereden kilometers (Wat zegt je werkgever over privékilometers?), en kijk of je daarmee boven of onder de 12x € 280 zit :)

Als de auto van de zaak 'duurder' is kun je overwegen of het voordeel van een nieuwe auto en geen gezeik je dat geld waard is :) Welke van de twee je ook kiest, je gaat er (mits je nu al een auto hebt en deze de deur uit doet :P ) op vooruit :)
Als ik eerlijk naar mijn huidige auto kijk, ga ik het enorm jammer vinden om hem weg te doen. Ik rijd momenteel rond in een oude Jaguar en iets vergelijkbaars ga ik met het huidige budget niet kunnen krijgen. Langs de andere kant.. het is een oud beestje. Al rijd ie nu nog prima, er gaat iets kapot gaan. Is bij Jaguar jammer genoeg geen kwestie van of, maar wanneer. Herstellingen zijn peperduur, gaat sowieso al naar de 1000+ euro gaan.

Mijn huidige auto kost mij ongeveer:

Brandstof: 200 euro/m
Verzekering: 75 euro/m
Belasting: 46 euro/m
Banden: 500 euro/j
Onderhoud: 600 euro/j
Herstellingen: moeilijk in te schatten

Op maandbasis ben ik nu ongeveer 413 euro kwijt voor mijn huidige auto. Dit kan verminderd worden naar 150 per maand (zuinigere auto, geen kosten meer). Dus ongeveer 263 euro per maand verschil + onderhoudskosten.

Ik verlies:

VAA: ~60 euro
Loonsverhoging: ~130 euro
Totaal: ~287 euro

Beide opties zitten volgens mij erg dicht bij elkaar in de buurt.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Die 287 is dan netto neem ik aan? Kun je daarvoor een eigen auto rijden? Zo te zien niet. En verminderen naar 150 per maand??? Alleen aan belasting en verzekering betaal je al 121 euro en dan heb je in je berekening de afschrijving niet eens meegerekend. Reken er maar op dat een auto -hoe klein en zuinig ook- je minstens 500-600 per maand kost.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die 150 zijn de kosten die hij verwacht aan de bedrijfswagen (ik gok omdat hij daar dus zelf de brandstof van moet betalen).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51
Ubahnub schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:01:
Jammer genoeg zit er nog geen tankkaart bij.

[..]

Verder zijn ze zeer soepel in het gebruik. [..] zolang ik maar onder de 45k kilometer per jaar blijf.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar je moet zelf de brandstof betalen (ook voor de zakelijke kilometers!?) , wat volgens mij veruit de grootste variabele post is, en dan nog leggen ze beperkingen op aan de afstand?

Je maakt al 29k km woon/werk, bedrijfswagens krijg je zelden alleen voor woon/werk dus ik neem aan dat je ook nog regelmatig op pad moet, is die 45k dan voor alleen je zakelijke kilometers niet al krap?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Ubahnub
Paul schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:18:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar je moet zelf de brandstof betalen (ook voor de zakelijke kilometers!?) , wat volgens mij veruit de grootste variabele post is, en dan nog leggen ze beperkingen op aan de afstand?

Je maakt al 29k km woon/werk, bedrijfswagens krijg je zelden alleen voor woon/werk dus ik neem aan dat je ook nog regelmatig op pad moet, is die 45k dan voor alleen je zakelijke kilometers niet al krap?
Ik maak geen zakelijke kilometers. Ik werk gewoon netjes in een kantoortje aan de Zaventem luchthaven. Vandaar dat ik de brandstof momenteel nog zelf betaal, maar op termijn gaan ze een ongelimiteerde tankkaart aanbieden als extra loonsverhoging op basis van resultaten.

Ik heb dus 16k kilometer speling die ik prive, buiten woon-werkverkeer nog mag opmaken. De limiet van 45k is door de leasemaatschappij opgelegd om de duur van het contract te kunnen bepalen.
Icephase schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:08:
Die 287 is dan netto neem ik aan? Kun je daarvoor een eigen auto rijden? Zo te zien niet. En verminderen naar 150 per maand??? Alleen aan belasting en verzekering betaal je al 121 euro en dan heb je in je berekening de afschrijving niet eens meegerekend. Reken er maar op dat een auto -hoe klein en zuinig ook- je minstens 500-600 per maand kost.
De 287 is inderdaad netto per maand wat ik aan inkomsten verlies met deze deal. Je hebt gelijk dat ik hier nog geen afschrijving bij heb meegeteld, maar ik denk niet dat mijn oude beestje waar ik nu in rondrijd nog veel in waarde gaat verliezen. Vandaar dat ik verwacht dat ik voor dit bedrag dus wel degelijk in mijn huidige auto kan blijven rijden, mits er geen gigantische kosten voor onderhoud komen.

De 150 euro is, zoals Orion84 terecht stelt, inderdaad de kosten voor de brandstof die zouden verminderen. Een Jaguar is niet zo zuinig. :)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ubahnub schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:30:
[...]

Ik maak geen zakelijke kilometers. Ik werk gewoon netjes in een kantoortje aan de Zaventem luchthaven. Vandaar dat ik de brandstof momenteel nog zelf betaal, maar op termijn gaan ze een ongelimiteerde tankkaart aanbieden als extra loonsverhoging op basis van resultaten.

Ik heb dus 16k kilometer speling die ik prive, buiten woon-werkverkeer nog mag opmaken. De limiet van 45k is door de leasemaatschappij opgelegd om de duur van het contract te kunnen bepalen.

[...]

De 287 is inderdaad netto per maand wat ik aan inkomsten verlies met deze deal. Je hebt gelijk dat ik hier nog geen afschrijving bij heb meegeteld, maar ik denk niet dat mijn oude beestje waar ik nu in rondrijd nog veel in waarde gaat verliezen. Vandaar dat ik verwacht dat ik voor dit bedrag dus wel degelijk in mijn huidige auto kan blijven rijden, mits er geen gigantische kosten voor onderhoud komen.

De 150 euro is, zoals Orion84 terecht stelt, inderdaad de kosten voor de brandstof die zouden verminderen. Een Jaguar is niet zo zuinig. :)
Maar met een bedrijfswagen kun je wél een nieuwe auto rijden. En een zuinigere auto moet je ook kopen, zelfs op een oudere 2e hands wagen verlies je wel 1000-1500 per jaar aan waarde (= afschrijving). Ik zou het dus toch maar meerekenen. Feitelijk is afschrijving niets anders dan het bedrag dat je jaarlijks/maandelijks opzij zet om op die manier -wanneer de tijd daar is- een andere wagen aan te kunnen schaffen.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
http://financien.belgium....fait_en_werkelijke_kosten

Ik zou altijd voor een persoonlijke auto gaan. Je rijdt dan wel een eigen wagen maar je moet verder kijken als dat. 2200 Bruto is gewoon een hongerloon.

Als je 2500 Bruto hebt betaal je welliswaar meer belastingen maar je kan ook meer aftrekken later.
Er is veel meer als alleen die auto

[ Voor 20% gewijzigd door Chevy454 op 27-11-2015 11:29 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-11 22:54

DSK

boeiend...

Maak je nu uitvoerig gebruik van je sociaal abonnement? Als dit niet het geval is, kan je dat niet echt rekenen als een verlies.

Verschil netto tussen €2500 bruto en €2200 bruto is ongeveer €100 netto.
Jouw VAA zal een invloed hebben van ongeveer €30 denk ik.

Het verschil is dus €130 en als je puur naar prijs kijkt, dan denk ik niet dat je gelijk welke auto kunt rijden voor €130 per maand. Bovendien hoef je je ook geen zorgen meer te maken. Hoge kosten aan de auto bestaan niet meer en je kan je huidige wagen verkopen en dat geld gebruiken.

@Chevy454. Zelfs met een bedrijfswagen, heb je recht op de aftrek van het forfait. De werkelijke kosten moeten dus al een heel stuk hoger liggen dan het forfait om een privéwagen interessant te maken. Wegens de leeftijd van de auto van de TS zal de aankoop waarschijnlijk ook niet echt meer ingebracht kunnen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door DSK op 27-11-2015 11:43 ]

Blog (Linux-related)

Pagina: 1