Vlucht online geboekt met nummer oude, verlopen paspoort

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Vraagje, misschien hebben sommigen hier meer ervaring mee.

Ik moest vorige week onverwacht dringend een vlucht naar Peking boeken voor binnen een paar weken.

Mijn paspoort was echter verlopen, dus eerst snel naar het stadhuis even een nieuw paspoort aanvragen. Zou een weekje duren. Prima, aangezien ik pas binnen een paar weken vlieg.

Dan snel vlucht online geboekt. Vroeg uiteraard passagier details en ook paspoort nummer. De combinatie van mijn oude paspoort nummer/geldigheidsdatum werd niet aanvaard door de website want datum in het verleden, uiteraard en paspoort details waren verplicht. Dus heb ik mijn oude paspoort nummer ingegeven en geldigheidsdatum een jaar opgeschoven om de website tevreden te stellen en het ticket uberhaupt geboekt te krijgen. Wachten op het nieuwe paspoort kon ik niet want dan waren de goedkope tarieven uiteraard al lang weg.

Gisteren bericht dat ik mijn nieuwe paspoort kan ophalen, wat ik vanmiddag ga doen.

Nu heb ik dus een vlucht geboekt op mijn naam, maar met een oud paspoortnummer met verkeerde geldgheidsdatum. Nu zal dat soort situaties nog wel voorkomen, en ik vroeg me af of jullie dit ooit al voorgehad hebben.

Wat zou ik het beste doen? Contact opnemen met de helpdesk van de luchtvaartmaatschappij en de situatie uitleggen, veronderstel ik? Online kan het niet aangepast worden.

Voor ik "actie" onderneem wou ik toch even polsen wat jullie ervaringen zijn hiermee. Met de huidige nogal nerveuze situatie op luchthavens en bij grenzen en zo, ben ik liever wat voorzichtig.

Ik kan uiteraard het oude paspoort ook meenemen naar de luchthaven om aan te tonen dat ik het wel degelijk ook ben op dat "oude paspoortnummer" (in Vlaanderen mag je je oude, verlopen paspoort houden als "souvenir" - ze knippen er enkel een hoekje uit).

Dank!

UPDATE: vlieg via Hong Kong (visa on arrival), waar ik een twee nachtjes stopover heb (heb er wat dingetjes te regelen) en waar ondertussen een Chinees visum voor me geregeld wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door demichel op 27-11-2015 08:54 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online

Freedive

] Ken sent me _

Ik zou even bellen met de luchtvaartmaatschappij, weet je gelijk waar je aan toe bent :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:34
Als het goed is kun je bij het inchecken je paspoortnummer etc wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou me meer zorgen maken over een correct visum voor China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Paspoortnummer kun je meestal gewoon wijzigen als je inlogt bij de luchtvaartmaatschappij. Anders even bellen. Geen probleem iig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Aha, OK, dank voor jullie reacties! Ik bel ze deze namiddag op zodra ik mijn nieuwe paspoort heb.

Ik zag het al zo voor me op Zaventem, van het kastje naar de muur gestuurd worden, lege info balies (want is een kleine Chinese maatschappij waar ik mee vlieg), enz, enz...

Relax! Telefoontje naar helpdesk, tokkel tokkel tokkel op de computer en alles in orde en relaxte vlucht naar Hong Kong, regelrechte bestemming eerst en vooral naar mijn favoriete dim sum tent en dan hotel :-)

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gewoon bellen naar de luchtvaartmaatschappij. Vorig jaar moesten we de paspoorten nog aanvragen voor onze trip naar de US.
Tickets geboekt met ID-kaart en toen we onze paspoorten hadden gebeld en laten omzetten...
Was geen probleem. Was zelfs wat de luchtvaartmaatschappij zelf ook aanraadde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
teigetjuh schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:22:
Gewoon bellen naar de luchtvaartmaatschappij. Vorig jaar moesten we de paspoorten nog aanvragen voor onze trip naar de US.
Tickets geboekt met ID-kaart en toen we onze paspoorten hadden gebeld en laten omzetten...
Was geen probleem. Was zelfs wat de luchtvaartmaatschappij zelf ook aanraadde.
Boeken met enkel ID-kaart kon online niet. Nu goed, ik bel ze deze namiddag op, komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

demichel schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:17:
Aha, OK, dank voor jullie reacties! Ik bel ze deze namiddag op zodra ik mijn nieuwe paspoort heb.

Ik zag het al zo voor me op Zaventem, van het kastje naar de muur gestuurd worden, lege info balies (want is een kleine Chinese maatschappij waar ik mee vlieg), enz, enz...
Dat is inderdaad wat je bij een budget carrier zou kunnen verwachten.

Heb al eens (te lang...) achter iemand gestaan die niet met z'n echte naam maar met een roepnaam geboekt had. Diegene had pech, mocht niet vliegen punt, want naam op kaartje kwam niet overeen met naam in paspoort.

Of een non-budgetcarrier er zo zwart-wit in zou staan weet ik niet, maar ik zou hoe dan ook zorgen dat je dit geregeld hebt ruim voordat je gaat reizen.
Relax! Telefoontje naar helpdesk, tokkel tokkel tokkel op de computer en alles in orde en relaxte vlucht naar Hong Kong, regelrechte bestemming eerst en vooral naar mijn favoriete dim sum tent en dan hotel :-)
Laten we hopen dat je dat nog kunt regelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Is nog wel even iets anders dan een andere naam dan in het paspoort he, Dion. Plus, ik heb ook nog het oude paspoort met het nummer dat ik ingegeven heb, met uiteraard mijn naam en foto erop. Nu goed, ik haal maandag het nieuwe paspoort op en bel ze dan even op met het nieuwe nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

demichel schreef op zondag 29 november 2015 @ 09:01:
Is nog wel even iets anders dan een andere naam dan in het paspoort he, Dion. Plus, ik heb ook nog het oude paspoort met het nummer dat ik ingegeven heb, met uiteraard mijn naam en foto erop. Nu goed, ik haal maandag het nieuwe paspoort op en bel ze dan even op met het nieuwe nummer.
Nee, het is niet wat anders. Alle personalia in paspoort moeten bij vertrek exact overeen komen met boeking. Een ander paspoortnummer en geldigheidsdatum is net zo fout als een ander naam. Zeker aangezien je geboekt hebt met een fictieve geldigheidsdatum, dus het klopt ook niet met het oude paspoort.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:12

Tomatoman

Fulltime prutser

dion_b schreef op zondag 29 november 2015 @ 00:39:
[...]

Dat is inderdaad wat je bij een budget carrier zou kunnen verwachten.

Heb al eens (te lang...) achter iemand gestaan die niet met z'n echte naam maar met een roepnaam geboekt had. Diegene had pech, mocht niet vliegen punt, want naam op kaartje kwam niet overeen met naam in paspoort.

Of een non-budgetcarrier er zo zwart-wit in zou staan weet ik niet, maar ik zou hoe dan ook zorgen dat je dit geregeld hebt ruim voordat je gaat reizen.
Naam is bij alle maatschappijen een probleem. Een jaar geleden was er zelfs een low-budget carrier (Arkefly???) die ermee adverteerde dat je bij hen een verkeerd gespelde naam gratis mocht wijzigen. Bij vrijwel iedere andere maatschappij is dat alleen tegen betaling mogelijk. En niet last-minute, wellicht om dat het dan lastig te organiseren is om de passagierslijst nog aan te passen. Hoe dan ook is een naamswijziging in een ticketboeking al enige tijd een melkkoe voor carriers.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet een melkkoe. Sta even stil bij de verplichtingen die een carrier heeft tov beveiligingsdiensten. Zij moeten exacte passagierslijsten doorgeven en evt wijzigingen ook. Dat kost gewoon tijd en geld. Die kosten worden doorberekend. Of er helemaal geen winst op gemaakt wordt is een tweede, maar het is zeker niet zo dat zo'n naamswijziging zuiver winst is voor de carrier.

Het is niet voor niets dat je bij iedere online bookingsformulier zeker twee keer (bij invullen en nogmaals voor definitief akkoord) erop gewezen wordt dat ingevulde personalia EXACT moeten kloppen met je reisdocumenten. Je bent dan ook een ongelofelijke oen als je dat niet doet.

Bedenk daarbij dat we het in NL nog makkelijk hebben, aangezien er muv een verdwaalde trema hier of daar geen accenttekens voorkomen. Je hoeft niet verder dan Duitsland om grotere problemen te krijgen. Boekingssystemen gebruiken zuiver ASCII. Moet je een Umlaut weglaten van een letter bij boeking? Of weglaten en een 'e' erachter plakken? En dan hebben we het nog niet eens over transliteratie van namen in andere alfabetten...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dion_b schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:14:
Het is niet voor niets dat je bij iedere online bookingsformulier zeker twee keer (bij invullen en nogmaals voor definitief akkoord) erop gewezen wordt dat ingevulde personalia EXACT moeten kloppen met je reisdocumenten. Je bent dan ook een ongelofelijke oen als je dat niet doet.
Het enige gegeven dat ik bij een online boeking van de SAS laatst heb moeten invoeren dat op mijn ID-kaart staat was mijn naam. Maar geen documentnummer, nationaliteit of wat dan ook. :? En het werd niet eens gecontroleerd :X

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 29-11-2015 11:29 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Tomatoman schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:01:
[...]

Naam is bij alle maatschappijen een probleem. Een jaar geleden was er zelfs een low-budget carrier (Arkefly???) die ermee adverteerde dat je bij hen een verkeerd gespelde naam gratis mocht wijzigen. Bij vrijwel iedere andere maatschappij is dat alleen tegen betaling mogelijk. En niet last-minute, wellicht om dat het dan lastig te organiseren is om de passagierslijst nog aan te passen. Hoe dan ook is een naamswijziging in een ticketboeking al enige tijd een melkkoe voor carriers.
Het verbeteren van een verkeerd gespelde naam is wel vaker gratis (Ryanair (binnen 24 uur), KLM, easyJet), maar niet altijd (Transavia, Emirates).
dion_b schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:14:
Niet een melkkoe. Sta even stil bij de verplichtingen die een carrier heeft tov beveiligingsdiensten. Zij moeten exacte passagierslijsten doorgeven en evt wijzigingen ook. Dat kost gewoon tijd en geld.
Het zou me niet verbazen als dit automatisch zou gaan, zodat het nooit vergeten kan worden. Aangezien je tot twee uur voor vertrek een reis kunt boeken, zou het mij ook niet verbazen als de complete lijst dan pas wordt doorgestuurd.
De werkelijke reden is dat men wil voorkomen dat je een ticket doorverkoopt. Er moet dus onderscheid gemaakt worden tussen het corrigeren van oprechte vergissingen en het compleet veranderen van een naam. Daar zal altijd wat mensenwerk aan te pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raven schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:27:
[...]

Het enige gegeven dat ik bij een online boeking van de SAS laatst heb moeten invoeren dat op mijn ID-kaart staat was mijn naam. Maar geen documentnummer, nationaliteit of wat dan ook. :? En het werd niet eens gecontroleerd :X
Gokje: interne vlucht binnen EU. Gelden andere regels voor ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dion_b schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:32:
[...]

Gokje: interne vlucht binnen EU. Gelden andere regels voor ;)
NL<->NO, maar dan nog, is het checken van of de naam klopt en invoeren documentnummer niet vereist? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 29-11-2015 11:34 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tomatoman schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:01:
[...]
Hoe dan ook is een naamswijziging in een ticketboeking al enige tijd een melkkoe voor carriers.
Da's heel relatief. Zoals Dion_b zegt hangt er wel wat meer aan vast dan even een lettertje flippen.

Vroeger (toen de dieren nog spraken) kon je je naam op een ticket niet alleen wijzigen maar zelfs gewoon je ticket overdragen naar iemand anders.

Tegenwoordig doen de meeste maatschappijen niet moeilijk over één of een paar letters, dat hangt af van maatschappij tot maatschappij. Meestal heb je ook nog een 'bedenktijd' van 24u (of soms zelfs 72u) waarin je kosteloos je naam kan laten corrigeren.

In de regel kan je ervan uitgaan dat hoe goedkoper de maatschappij zich profileert, hoe meer je moet dokken voor een gegevenswijziging.
Raven schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:34:
[...]

NL<->NO, maar dan nog, is het checken van of de naam klopt en invoeren documentnummer niet vereist? :?
Bij bv. Brussels Airlines moet je gewoon klikken. Bij Easyjet, net hetzelfde. Bevestig je boekingsnummer en de naam op de boeking en you're good to go.

Ryanair daarentegen vraagt je de kleren van het lijf, en verplicht (net zoals Easyjet trouwens) online check-in. Maar zij maken er een sport van om hun klanten te pesten >:)

Uiteindelijk is het aan de reiziger (of de boeker) om te zorgen dat zijn informatie correct is, niet aan de maatschappij.

[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 29-11-2015 11:38 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

NO hoort voor dit soort zaken bij de EU, het is zelfs lid van Schengen.

Toch zou ik je afraden om een foute naam in te voeren en daarmee te proberen te vliegen, documentnummer of niet :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Nee. Binnen Schengen is er vrij verkeer van personen en maakt 't allemaal niks uit. De airlines zijn niks verplicht.

Sommige doen 't nog steeds wel om te checken of degene die 't ticket gekocht heeft, ook degene is die reist (en zo niet, een nieuw ticket te verkopen) maar dat is allemaal gebaseerd op omzet en niet op wetgeving.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Ik pik het nieuwe paspoort morgenmiddag op, morgennamiddag dan een telefoontje naar de maatschappij en een update hier hoe het afgelopen is. Ik ben er relaxed bij, komt wel goed.

Nog een bedenking: ik herinner me niet dat ik ooit bij een boeking van een vliegtuigticket, zowel online als op het kantoor van bijvoorbeeld Airstop of Connections zelf, een paspoortnummer heb moeten opgeven. Correcte naam zoals in het paspoort wel natuurlijk, daar wordt altijd op gehamerd, en terecht, maar - ik kan verkeerd zijn hoor - herinner me niet dat ik ooit een paspoortnummer gevraagd werd. Nu goed, zoals ik zei, komt wel goed..

UPDATE: en trouwens, die hoeven in eerste instantie zelfs gewoon niet van die verkeerde geldigheidsdatum af te weten, is in eerste instantie ook niet relevant als er niet expliciet naar gevraagd wordt (en in dat geval geef ik wel tekst en uitleg, zo speciaal is de situatie nu ook weer niet). Ik bel ze morgen gewoon op, "Hallo juffrouw, ik heb deze vlucht geboekt, maar heb ondertussen een nieuw paspoort gekregen. Kunt U dit effe updaten zodat alles in orde is?".

[ Voor 82% gewijzigd door demichel op 29-11-2015 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Ziezo. Net gebeld naar de luchtvaartmaatschappij. Vriendelijk Chinees juffrouwke. Kwartiertje aan de telefoon en inderdaad tokkel tokkel tokkel ("sorry, computer is traag") en update was uitgevoerd. Voila, nog een "to do" item van de lijst geschrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

Mx. Alba

hen/die/zij

Veel plezier in de Noordelijke Hoofdstad! :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1