Welk 21:9 34" paneel kan ik het beste nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-01 22:06
Ik ben op zoek naar een nieuw beeldscherm en mijn oog is recent gevallen op een 21:9 monitor. Los van mijn design achtergrond is juist voor het programmeren het ultrawide enorm handig. Zo heb je heel eenvoudig meerdere code sheets naast elkaar + het product. Dat is vaak lastig op een 16:9 scherm, imho.

Maar Dell heeft er een aantal en LG maakt het nóg ingewikkelder met maar liefst zo'n 10 verschillende, vrijwel identieke, modellen.

Het probleem is: Ze lijken allemaal zoveel op elkaar dat ik de verschillen niet meer zie.

"Eisen (op volgorde)"
1. 3440x1400
2. Curved (gezien dat formaat wel zo prettig denk ik zo?)
3. Kleurweergave
4. Dunne bezels (links/rechts; onder en boven boeit niet)
5. VESA het liefst, stel ooit te willen ophangen
6. HDMI + Thunderbolt input
7. What else to wish for.. ?

Gaming is totaal niet relevant. Wordt puur gebruikt voor design & programmeren.

Vraag gerust wat kan helpen tot een conclusie.. Dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Sjeefr op 26-11-2015 23:15 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Curved zou ik zeker doen zoals je zelf ook al aangeeft. Met een scherm dat zo breed is werkt het toch een stuk prettiger. Ik heb zelf nu de Dell en had eerst een platte eerste generatie 34 inch van LG.

Nadeel van de Dell is wel de backlightbleeding in de hoeken. Nou weet ik dat dit niet alleen bij Dell het geval is, maar ik zou er zeker wat onderzoek naar doen.

Qua kleuren zit je wel goed omdat het volgens mij allemaal wel zo'n beetje IPS panelen zijn en veel fabrikanten ook hetzelfde paneel gebruiken. Bij LG en Dell bijvoobeeld is het paneel bij een aantal series gewoon gelijk en kijk je dus naar vrijwel hetzelfde beeld.

Ik weet dat Acer net een nieuw model heeft in de 34 inch klasse maar deze is voornamelijk gericht op gaming met dingen als hogere refreshrate en G-Sync. Ga je niet gamen heeft dit geen nut en betaal je extra voor wat je niet gebruikt.

Ik ben zelf erg tevreden met de Dell die ik heb. Bij normaal gebruik valt de backlightbleeding niet echt erg snel op, maar ik vind het toch het grootste minpunt. Verder ben ik er compleet tevreden mee. Vooral gamen vind ik gewelding met 34 inch en 3440x1440, en ook films zijn super. De resolutie van 3440x1440 is trouwens wel een must bij een 34 inch. Er zijn ook goedkopere modellen maar dan mis je gelijk een hoop ruimte om mee te werken en 3440x1440 is precies goed. Het komt neer op een 27 inch van 2560x1440 met stukken er naast.

Kijk even goed welke features je wat aan gaat hebben. Ga je niet gamen ga dan niet voor een scherm wat zich daar op richt, dat is gewoon zonde van het geld. Verder kijk even welke type's het paneel delen. Ook even goed naar de reviews kijken wat betreft backlight bleeding omdat dit wel een groot issue is bij 34 inch schermen.

Edit: Voor zover ik zie heeft Dell er trouwens niet meerdere. Het model wat ik heb is de Dell U3415W. Volgens de pricewatch het enige 34 inch Scherm wat Dell maakt.

Ik zie nu ook je edit van de resolutie. Hoger dan 3440x1440 is nutteloos. Je gaat dit niet zien en maakt het alleen maar moeilijker met dingen als scaling.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 26-11-2015 23:13 ]

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-01 22:06
Thanks vote je reactie! Jammer dat er nog geen advies in zit, want dat is vooral het probleem nu. Maar je noemt wel een aantal belangrijke factoren- dank.

Waarom heb je gekozen voor de Dell en niet een LG bijvoorbeeld? En die BackLight bleeding. Merk je daar overdag veel van? Nee toch?

En ja een aantal dingen voor de duidelijkheid aangepast in m'n OP n.a.v. jouw post. ".. en hoger" was vooral indien er nóg hoger was. Mee eens dat het wellicht niet echt zinvol zou zijn..

[ Voor 25% gewijzigd door Sjeefr op 26-11-2015 23:18 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Advies geven is niet te doen omdat ik zelf maar evaring heb met 2 van deze schermen. Namelijk die eerste generatie non-curved van LG en de Dell die ik nu heb. Ik kan moeilijk zeggen koop deze Dell of deze LG zonder goed te weten wat ik de praktijk de verschillen zijn. Gelukkig zijn er genoeg reviews en daar zou ik ook op af gaan.

Ik weet wel dat bij LG de grote verschillen zitten in de extra toevoegingen voor gamen. Er zijn FreeSync en G-Sync modellen, maar dat boeit niets als je er geen gebruik van maakt.

Ik zou goed kijken welke modellen precies hebben wat je zoekt qua features. Als je perse VESA wil vallen er al een hele hoop af. Vanuit daar zou ik naar de reviews gaan kijken en aan de hand daarvan je keuze maken.

Ik heb voor de Dell gekozen omdat dit de eerste curved 34 inch was. Ik had op dat moment gewoon geen andere keuze. Wel doet Dell het over het algemeen wat beter qua software en ook bij dingen als bouwkwaliteit en dingen als in hoogte verstelbaar. LG zit over het algemeen wat goedkoper maar je krijgt er ook wat minder extra dingen voor terug. Qua paneel zou ik echt even goed gaan kijken wat er nu precies is en wat je zoekt. Grote kans dat in heel veel van deze schermen hetzelfde paneel is. Welke je dan kiest maakt dan heel weinig uit want je kijkt naar hetzelfde beeld.

De backlightbleeding merk ik eigenlijk niets van bij normaal gebruik. Het zit sowieso in de hoeken van het scherm en je kijkt toch altijd wel naar het midden. Ga je het scherm testen en zet je een volledig zwart beeld op het scherm en ga je dan kijken, word je er niet blij van. Ga je vervolgens ook nog eens een foto hiervan maken weet je helemaal niet wat je ziet. Helaas hoort dit op dit moment gewoon erbij. Tot dat iemand met een betere techniek komt is het even niet anders. Persoonlijk merk ik er met normaal gebruik dus niets van.

Edit: Als gamen niet boeit vallen er een hele hoop schermen af en kom je denk ik ergens uit bij Dell of een niet al te extreem model van LG. Waarom LG een hoop modellen heeft is juist voor gaming.

Edit2: Ik heb even voor je in de pricewatch gekeken. Je komt sowieso uit op Dell of LG. De Acer is veel te duur en onzinnig voor je omdat die heel erg op gaming gericht is. Qua LG valt er weer een hoop af ook door extra gaming opties en dingen als geen curve. Als je in de PW dingen gaat aanvinken qua eisen blijven er nog maar iets van 5 modellen over.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 26-11-2015 23:38 ]

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-01 13:05
Ik ben ook opzoek naar een 34" en zit met dezelfde vragen als jij. Al zal ik iets meer gamen maar niet hardcore. ( BF4, Starwars battlefront, Guildwars 2, Star Citizen )

Heb je al een keuze kunnen maken ?
Zo ja, wat zijn je bevindingen.

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:01
Blackvibes schreef op donderdag 26 november 2015 @ 23:17:
Thanks vote je reactie! Jammer dat er nog geen advies in zit, want dat is vooral het probleem nu. Maar je noemt wel een aantal belangrijke factoren- dank.

Waarom heb je gekozen voor de Dell en niet een LG bijvoorbeeld? En die BackLight bleeding. Merk je daar overdag veel van? Nee toch?

En ja een aantal dingen voor de duidelijkheid aangepast in m'n OP n.a.v. jouw post. ".. en hoger" was vooral indien er nóg hoger was. Mee eens dat het wellicht niet echt zinvol zou zijn..
Ik heb ook de Dell staan, en ik vind het best meevallen met backlight bleeding - ik was daar ook wat huiverig voor. Je merkt het als je erop gaat zitten letten en als je een vrij statisch donker beeld hebt, maar anders ook niet.

Wat kleur betreft zou de Dell juist een betere keuze moeten zijn - deze worden namelijk gewoon gecalibreerd afgeleverd. Als je zelf die mogelijkheid niet hebt dan zou dat nog wel een pré kunnen zijn.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:28

br00ky

Moderator Harde Waren
ErwinJ schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:27:
Ik ben ook opzoek naar een 34" en zit met dezelfde vragen als jij. Al zal ik iets meer gamen maar niet hardcore. ( BF4, Starwars battlefront, Guildwars 2, Star Citizen )

Heb je al een keuze kunnen maken ?
Zo ja, wat zijn je bevindingen.
Jouw vraag is anders dus hoort niet hier thuis. Open een nieuw topic en let daarbij ook speciaal op Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.