Toon posts:

Corsair AF140MM stopt met draaien tijdens 3D programma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers

Eind oktober heb ik de Corsair Air Flow 140MM fan (quiet edition) gekocht die dient als front intake fan voor mijn Corsair Obsidian 250D.
Deze is aangesloten via een 3 pin splitter (x4), die rechtstreeks is aangesloten op het moederbord.
Op deze splitter zijn ook nog 2 AF120MM fans aangesloten die dienen als sidefans.

Het probleem luidt als volgt:
De AF140MM stopt na een tijdje CS:GO of Fallout 4 te spelen, met draaien. Hij toont dan enkel korte schokjes, maar maakt geen draaibeweging meer. Een reboot van het systeem lost het probleem zelden op, maar soms ook weer wel. Wat meestal wél werkt is de fan unpluggen uit de splitter en 3, 5 of soms zelf 8 keer opnieuw aansluiten op diezelfde splitter, terwijl ik iedere keer reboot. Wonder boven wonder begint hij dan soms terug te draaien, tot de volgende game sessie want dan houdt die het weer voor bekeken.

De overige AF120MM fans hebben nog nooit gestopt met draaien, die werken dus goed.
De standaard (en ietwat luidruchtigere) 140MM fan van Corsair (standaard casefan dus) blijft ook altijd draaien. Het ligt naar mijn gevoel dus toch echt wel aan de AF140MM (quiet edition).
Ik heb ook de AF140MM fan in alle 3 pin plugs ingestoken van de splitter (dat zijn er 4), maar het probleem blijft zich voordoen. Bovendien heb ik de AF140MM fan ook in een Noctua 4 pin splitter fan gestoken, maar weer na een halfuur a uur stopt de fan met draaien als ik ermee game. Tijdens idle blijft die altijd draaien. Tot slot heb ik de AF140MM fan rechtstreeks op het moederbord aangesloten (waardoor de twee AF120MM natuurlijk niet konden draaien), maar dat lost het probleem ook niet op.

Mijn systeem:
Corsair Obsidian 250D
Gigabyte H170N-WIFI
I5 6400
8GB DDR4 ram
GTX 960
Corsair AF 120MM (quiet edition, side case fans)
Corsair AF 140MM (quiet edition, front intake fan)

Wat kan het probleem zijn? Ik heb zo het gevoel dat ik al heel veel heb geprobeerd, maar ik geraak er zelf niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:44
RMA sturen? Je zou nog kunnen kijken als je hem direct op de voeding via molex aansluit. Maar vermoed dat het weinig uitmaakt. Anders waren je mobo en fan controller "kapot". En dat acht ik toch klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt loki504 voor je antwoord.

Daar knelt een beetje het schoentje vrees ik.

Ik heb de computer helemaal zelf samengesteld en kocht mijn onderdelen bij verschillende computerwinkels.
Waar ik de AF140MM fan heb gekocht, heb ik ook de cpu, windows licentie en het ram gekocht, inclusief de 2 andere AF 120MM fans.

Ik had al een mail gestuurd en kreeg als antwoord dat ik de hele computer zou moeten meebrengen en dat zij hem willen testen vooraleer ik een nieuwe fan krijg. Indien de fan als defect wordt beschouwd krijg ik een nieuwe mee, maar moet ik wel werkuren betalen omdat de winkel de computer niet heeft samengesteld en ook omdat er onderdelen inzitten van andere computerwinkels.

Dit begint natuurlijk meer naar het shoppingforum thuis te horen dan (recht?), aangezien werkuren nooit betaald moeten worden door de klant als een product nog onder garantie valt.
Daarbij heb ik geen zin om hetzelfde te horen als wat ik zelf al heb geconstateerd en wat ook jij suggereert, namelijk dat de fan daadwerkelijk kapot is.

Ik wil nog wel eens proberen direct een fan toegestuurd te krijgen zonder zelf met mijn computer langs de winkel te moeten passeren.

Wat stellen jullie voor, Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:53
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:07:
Bedankt loki504 voor je antwoord.

Daar knelt een beetje het schoentje vrees ik.

Ik heb de computer helemaal zelf samengesteld en kocht mijn onderdelen bij verschillende computerwinkels.
Waar ik de AF140MM fan heb gekocht, heb ik ook de cpu, windows licentie en het ram gekocht, inclusief de 2 andere AF 120MM fans.

Ik had al een mail gestuurd en kreeg als antwoord dat ik de hele computer zou moeten meebrengen en dat zij hem willen testen vooraleer ik een nieuwe fan krijg. Indien de fan als defect wordt beschouwd krijg ik een nieuwe mee, maar moet ik wel werkuren betalen omdat de winkel de computer niet heeft samengesteld en ook omdat er onderdelen inzitten van andere computerwinkels.

Dit begint natuurlijk meer naar het shoppingforum thuis te horen dan (recht?), aangezien werkuren nooit betaald moeten worden door de klant als een product nog onder garantie valt.
Daarbij heb ik geen zin om hetzelfde te horen als wat ik zelf al heb geconstateerd en wat ook jij suggereert, namelijk dat de fan daadwerkelijk kapot is.

Ik wil nog wel eens proberen direct een fan toegestuurd te krijgen zonder zelf met mijn computer langs de winkel te moeten passeren.

Wat stellen jullie voor, Tweakers?
Ik zou bellen naar die webshop en melden dat die fan stuk is, ik mag hopen dat een webshop wel een systeem heeft staan waar ze even een fan op aan kunnen sluiten.... Als zij vervolgens nog steeds weigeren zou ik ze aan de hoogste schandpaal nagelen die je kan vinden.

Je hebt gewoon het recht om één onderdeel van de bestelling retour te sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Azerion op 27-11-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Fan gewoon RMA sturen. Je hebt volgens mij geconstateerd dat ie het zowel op de twee splitters, als op het moederbord niet werkt.

Dat zou ik doorgeven, en daarbij vermelden dat zij met de rest van de computer niks te maken hebben.
Werkuren berekenen (onderzoekskosten) mag alleen als zij er bij het testen achter komen dat de fan correct werkt. Maar als ook zij erachter komen dat er iets mis mee is, dienen ze dit onderdeel kosteloos te vervangen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als de winkel echt zo irritant doet kan je ook met Corsair zelf contact opnemen.
Ze hebben een kantoor in Nederland ook waar je de fan dan heen moet sturen.

https://corsair.secure.force.com/ ==> Account aanmaken --> Ticket aanmaken --> Factuurtje uploaden.

Ik vind het, schandalig genoeg, in veel gevallen prettiger om zaken te doen met de fabrikant zelf.
Webshops hebben een winstoogmerk, terwijl de fabrikant soms nét een stapje extra doet om een klant te behouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik heel wat mee!
Ik laat jullie iets weten wat de winkel mij laat weten ivm de RMA.

Fingers crossed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update 20/12

Op 27 november heb een mail gestuurd naar de winkel met de uitleg die hierboven staat vermeld én dat ik niet van plan ben om mijn hele pc mee te sleuren naar de winkel voor één fan die niet werkt. Zoals Azerion zei heb ik gewoon het recht om voor één onderdeel een RMA aan te vragen.

De Belgische winkel in kwestie, Tones(.be), heeft tot nog toe niet gereageerd op mijn mail. Ondertussen verwacht ik geen antwoord meer. Service: onbestaande.
De mail werd trouwens als een reply gestuurd naar de hoofdverantwoordelijke technische dienst in Mechelen, dus de mail moet hij sowieso ontvangen hebben.

Omdat Tones nog steeds niet had gereageerd, heb ik op aanraden van stin00 contact opgenomen met Corsair begin december. Ik kreeg direct een goedkeuring én een pre-paid shipping label omdat ik als Belg naar Nederland moet versturen en dat kost nu eenmaal veel (net iets minder dan de helft van de aankoopprijs van de fan zelf). Sinds afgelopen donderdag heb ik een nieuwe AF140MM fan ontvangen van Corsair Nederland en na wat testen dit weekend kan ik bevestigen dat deze fan het wél doet en dat de vorige dus simpelweg defect was.

Al bij al een vlotte afhandeling van Corsair Nederland en mooi dat ze een pre-paid label geven om te verzenden. Die Belgische winkel ga ik in ieder geval een slechte beoordeling geven hier op Tweakers en bij de buren zodat toekomstige (Belgische) klanten weten waaraan ze beginnen als ze een product kopen bij deze winkel. Daarbovenop komt nog eens dat ik bij die desbetreffende winkel de helft van mijn computeronderdelen heb gekocht. Ik kan dus alleen maar hopen dat ik altijd rechtstreeks met de fabrikant de garantie kan afhandelen want dat doet Tones dus allesbehalve.

Aan iedereen nog eens bedankt voor de hulp en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mooi om te horen dat Corsair in ieder geval wél behulpzaam was; ik heb zelf ook goede ervaringen met hun serice en dienstverlening :)

Wel raar dat Tones.be niet haar verplichtingen nakomt; bij een niet deugdelijk product binnen de garantieperiode horen zij de zaak op te lossen. 'Officieel' gezien hoeft Corsair niets te doen aangezien zij het product niet direct aan je verkocht hebben; dit heeft Tones gedaan als (officiële) retailer.

Maar in ieder geval mooi dat het is opgelost nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stin00 schreef op zondag 20 december 2015 @ 12:50:

Wel raar dat Tones.be niet haar verplichtingen nakomt; bij een niet deugdelijk product binnen de garantieperiode horen zij de zaak op te lossen. 'Officieel' gezien hoeft Corsair niets te doen aangezien zij het product niet direct aan je verkocht hebben; dit heeft Tones gedaan als (officiële) retailer.
Inderdaad, heel erg vreemd. Ze hebben namelijk in het verleden wél gereageerd per mail over dit onderwerp, maar vanaf het moment dat ze effectief iets moeten doen hoor je niets meer van hen.

Klopt ook, officieel kan ik niet bij Corsair aankloppen voor garantie, maar moet ik als klant aankloppen bij de winkel die mij het product heeft verkocht. Dus absoluut top van Corsair dat ze zo ver gaan om een klant tevreden te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:44
stin00 schreef op zondag 20 december 2015 @ 12:50:
Mooi om te horen dat Corsair in ieder geval wél behulpzaam was; ik heb zelf ook goede ervaringen met hun serice en dienstverlening :)

Maar in ieder geval mooi dat het is opgelost nu!
Niet helemaal. in dit geval is zowel de winkel als corsair verplicht garantie te verlenen. Tones.be omdat ze hem verkocht hebben. en corsair omdat ze zelf ook met 2 jaar fabrieksgarantie adverteren. dus in dit geval kon mad kiezen. wel stom van tones niet reageren om een fan. weet je in ieder geval dat je daar niet terug hoeft te komen:P
Pagina: 1