Nieuwe stille Game PC behuizing

Pagina: 1
Acties:

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:55
Stille game pc behuizing
Ik ben op zoek naar een stille game pc behuizing. Op dit moment heb ik een Corsair 500R maar ik ben er niet echt blij mee. Hij maakt denk ik meer geluid dan een game behuizing hoeft te maken. Ik wil de stilste game pc behuizing die er is. Belangrijk is dat hij ruimte biedt voor high end videogame kaarten. De grootte van de kast is dus ook belangrijk.

Ongeveer €150
Ik wil maximaal 150 euro uitgeven voor de game behuizing.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur, wel al rond gekeken en Fractal lijkt de beste. Is dat ook zo? Ik vind het wel jammer dat de R5 te klein is voor bijvoorbeeld een G1 versie van de GTX 980. Dat klinkt mij niet future proof.

Systeem
I73770K, MSI GTX 980, 16 gig ddr3 ram, HDD, SSD (1) binnenkort een 2de SSD.
CPU koeler = Mugen 3 Rev.B, losse fans zijn allemaal van Zalman of Noctua.

in de toekomst wellicht waterkoeling. Nu nog lucht gekoeld.

[ Voor 6% gewijzigd door MetalSonic op 26-11-2015 21:07 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-02 23:10
Wanneer de bovenste HDD cage is verwijderd, passen er (grafische) kaarten in van maximaal 440mm

ik zie niet in je systeem dat je überhaupt een ssd/hdd heb(ga er wel even vanuit). dan past dat dus prima.
mits je meer dan 3 hdd's gebruikt.

anders heb je de pricewatch: Fractal Design Define S - Window
of een http://tweakers.net/product/391340/phanteks-enthoo-pro/ of de pricewatch: Phanteks Enthoo Luxe Zwart

Maar ipv van kijken naar een andere kast welke cpu koeler gebruik je bv. en welke casefans zitten er in? gebruik je een fan controller? of draaien ze gewoon op 100%?

[ Voor 15% gewijzigd door loki504 op 26-11-2015 21:05 ]

• MetalSonic
loki504 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 20:57:
Wanneer de bovenste HDD cage is verwijderd, passen er (grafische) kaarten in van maximaal 440mm

ik zie niet in je systeem dat je überhaupt een ssd/hdd heb(ga er wel even vanuit). dan past dat dus prima.
mits je meer dan 3 hdd's gebruikt.

anders heb je de pricewatch: Fractal Design Define S - Window
of een http://tweakers.net/product/391340/phanteks-enthoo-pro/ of de pricewatch: Phanteks Enthoo Luxe Zwart

Maar ipv van kijken naar een andere kast welke cpu koeler gebruik je bv. en welke casefans zitten er in? gebruik je een fan controller? of draaien ze gewoon op 100%?
Sorry mijn openingspost mocht nog wat uitgebreider. Ik gebruik een Sycthe Mugen 3 CPU koeler (typo's). Verder begin dit jaar nog naar de Mycom geweest en ervoor gezorgd dat de casefans van Zalman of Noctua zijn. Mijn HDD is al een stillere en is ook nog eens in een omhulsel voor extra stilte.

Videokaart is onhoorbaar want MSI GTX 980 dus das 't ook niet. Voeding zou ook stil moeten zijn: System Power 7 700W

• loki504
welk onderdeel hoor je dan wel? en hoe zijn de casefans aangesloten? 5/7/v molex? of pwm via mobo?

tuurlijk kan een andere kast het geluid minderen. en maar stuk voor stuk de probleem onderdelen aanpakken is in mijn ogen effectiever.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Behuizingen dempen hooguit, 'killen' nooit geluid. Luide componenten in een 'stille' behuizing is dan ook weinig zinvol, en onhoorbaar stille componenten (en dat zijn er veel tegenwoordig) in een grotendeels open behuizing zorgen alsnog voor een onhoorbaar systeem. De enige factor waar je rekening mee moet houden is de geluidsproductie van de ventilatoren (Welke je zelf wat aan kan doen icm fan controllers, undervolting, fans vervangen door modellen die altijd stil zijn.). Uiteraard moet je rekening houden of de airflow voldoende is om je componenten koel te houden, maar ook dat is zelden een issue meer tenzij je heel extreem gaat.

Een 500R met aggressieve fan controle zal stiller zijn dan een R5 met alle ventilatoren op volle toeren, dus ik denk dat je je idee van 'ik koop even de stilste case' een beetje moet relativeren. Goed nakijken waar het geluid nu vandaan komt, en vervolgens de oplossing uitzoeken. Zou best kunnen dat de relatief 'so-so' stock fans van je 500R inmiddels wat versleten zijn waardoor een nieuwe case met nieuwe fans, of nieuwe fans los kopen, niet per se een slecht idee is.

Uitgaande van redelijk fan controle is een R5 zeker geen slecht idee. Alternatief is een CM Silencio 652, of een BQ Silent Base 800 (closed), de laatste is voor sommigen wel wat opvallend, maar dat is wel echt je-van-het als het op stilte aan komt.

http://tweakers.net/produ...EUWWJOUpW0UqGpkYmSrG1tbUA

108 euro voor de zwarte variant is ook best een scherpe deal. Hou wel rekening mee dat die geen fancontroller heeft, dus of moederbord moet headers genoeg hebben, of je moet een fancontroller overwegen.

• MetalSonic
loki504 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 21:21:
welk onderdeel hoor je dan wel? en hoe zijn de casefans aangesloten? 5/7/v molex? of pwm via mobo?

tuurlijk kan een andere kast het geluid minderen. en maar stuk voor stuk de probleem onderdelen aanpakken is in mijn ogen effectiever.
Ik heb geen last van een vervelend geluid. Beter zelfs, vrienden vinden mijn computer al best stil. Maar de 500R heeft geen geluidsdempend materiaal en ik wil mijn computer gewoon helemaal meer horen of echt dat hij nauwelijks te horen is.

Wat ik hoor is een zacht gezoem van de fans, eigenlijk is elke fan wel vervangen behalve de grote casefan die bij de 500R werd meegeleverd.

Wat betekent de aansluiting? 5/7 molex? pwm? ik ken deze begrippen niet. Ik weet wel dat de grote casefan links is aangesloten op het moederbord. Dit was vervelend want toen Mycom mijn fancontroller installeerde gaven ze aan dat ze deze fan dus niet op de controller konden aansluiten ;(

• MetalSonic
Foritain schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:07:
Behuizingen dempen hooguit, 'killen' nooit geluid. Luide componenten in een 'stille' behuizing is dan ook weinig zinvol, en onhoorbaar stille componenten (en dat zijn er veel tegenwoordig) in een grotendeels open behuizing zorgen alsnog voor een onhoorbaar systeem. De enige factor waar je rekening mee moet houden is de geluidsproductie van de ventilatoren (Welke je zelf wat aan kan doen icm fan controllers, undervolting, fans vervangen door modellen die altijd stil zijn.). Uiteraard moet je rekening houden of de airflow voldoende is om je componenten koel te houden, maar ook dat is zelden een issue meer tenzij je heel extreem gaat.

Een 500R met aggressieve fan controle zal stiller zijn dan een R5 met alle ventilatoren op volle toeren, dus ik denk dat je je idee van 'ik koop even de stilste case' een beetje moet relativeren. Goed nakijken waar het geluid nu vandaan komt, en vervolgens de oplossing uitzoeken. Zou best kunnen dat de relatief 'so-so' stock fans van je 500R inmiddels wat versleten zijn waardoor een nieuwe case met nieuwe fans, of nieuwe fans los kopen, niet per se een slecht idee is.

Uitgaande van redelijk fan controle is een R5 zeker geen slecht idee. Alternatief is een CM Silencio 652, of een BQ Silent Base 800 (closed), de laatste is voor sommigen wel wat opvallend, maar dat is wel echt je-van-het als het op stilte aan komt.

http://tweakers.net/produ...EUWWJOUpW0UqGpkYmSrG1tbUA

108 euro voor de zwarte variant is ook best een scherpe deal. Hou wel rekening mee dat die geen fancontroller heeft, dus of moederbord moet headers genoeg hebben, of je moet een fancontroller overwegen.
Ik heb in de 500R ook een grote case fan (stock).. Die blaast tegen alles in één keer aan. Is deze fan overbodig? Sommige kasten hebben op die plek gewoon een glas plaat. Maakt deze grote fan naar verhouding ook veel geluid (waar hij veel lucht verplaatst?).

• loki504
http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html

simpel gezegt 5v is 50% van de snelheid 7v 75% en 12v 100%(om het makkelijk te zeggen).
PWM wil zeggen de snelheid aanpassen aan de temp van je cpu. zodat ze minimaal draaien als je cpu niets aan het doen is. en richting de 40/50% als je aan het gamen bent(dit kan je instellen tot net wel/net niet hoorbaar). en 100% als je bv benchmarks aan het draaien bent. op die manier gaan je meer leveren op de momenten dat het moet.

je heb 3pins(voltage geregelt) en 4pins PWM geregelt.

en meen dat de meeste fan controlers geen 4pin aansluitingen heeft.

de silentbase 800 is een mooie en stille kast.

over het algemeen hoe groter de fan hoe minder dBA per x hoeveelheid luchtverplaatsing.

maak anders even wat foto's van je pc(inc binnenkant). en eventuele temps van je computer(hardware monitor) is een prima progje om het uit te lezen.

[Geluid] Het stille PC topic deel IV

Nog wat leesvoer😃

[ Voor 4% gewijzigd door loki504 op 27-11-2015 20:00 ]

• MetalSonic
loki504 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 16:56:
http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html

simpel gezegt 5v is 50% van de snelheid 7v 75% en 12v 100%(om het makkelijk te zeggen).
PWM wil zeggen de snelheid aanpassen aan de temp van je cpu. zodat ze minimaal draaien als je cpu niets aan het doen is. en richting de 40/50% als je aan het gamen bent(dit kan je instellen tot net wel/net niet hoorbaar). en 100% als je bv benchmarks aan het draaien bent. op die manier gaan je meer leveren op de momenten dat het moet.

je heb 3pins(voltage geregelt) en 4pins PWM geregelt.

en meen dat de meeste fan controlers geen 4pin aansluitingen heeft.

de silentbase 800 is een mooie en stille kast.

over het algemeen hoe groter de fan hoe minder dBA per x hoeveelheid luchtverplaatsing.

maak anders even wat foto's van je pc(inc binnenkant). en eventuele temps van je computer(hardware monitor) is een prima progje om het uit te lezen.

[Geluid] Het stille PC topic deel IV

Nog wat leesvoer😃
Een mooie maar ook de beste/ stilste? Het is voor mij trouwens ook belangrijk (weet niet of dat te combineren valt) dat ik er een fancontroller in kan doen. Denk je dat dat mogelijk is? Ik heb bij mijn huidige fancontroller namelijk van die draaiknoppen die uitsteken.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
beetje moederbord heeft goede fancontrollers on-board..

• MetalSonic
Reepje schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 18:45:
beetje moederbord heeft goede fancontrollers on-board..
GA-Z77X-D3H .

• MetalSonic
Nog iemand tips? Terwijl ik dit typ hoor ik de fans zachtjes zoemen. Mijn kast is op verschillende plaatsen open. Onder andere aan de bovenkant, zo gaat geluid natuurlijk weg. Mijn fancontroller zorgt ervoor dat de CPU op lage toeren blijft draaien. Ik hoor graag wat er mogelijk is. Of moet ik een nieuwe game kast nemen en dan niet in combinatie met een fancontroller? Al mijn fans zijn stil/ goed, mijn voeding is van Be Quiet, mijn CPU fan is van een stil merk en mijn video kaart is een goede versie van de MSI GTX 980 echt onhoorbaar.

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 09:52
Zelf onlangs een Nanoxia Deep Silence 5 gekocht.

Ik wilde ook een redelijk stille kast en zat met mn R9 290X Vapor-X videokaart die nogal erg lang is.
Een hele hoop kasten vielen direct daardoor al af. Tevens waren er een hoop die slechts een halve cm speling gaven wat ik te weinig vond.

Van wat nog over bleef vielen er weer een deel af omdat daar de videokaart alleen in paste als ik een HDD cage zou verwijderen en dat wilde ik niet.

En toen bleef dus eigenlijk zo een beetje alleen de Nanoxia Deep Silence 5 over.

Erg degelijke kast. Meer ruimte dan ik ook nodig zal hebben. Lekker stil. Regelbare fansnelheden. Voldoende mogelijkheid voor extra (water)koeling mocht je dat willen etc etc etc.

Echt een hele mooie kast. Geen toeters en bellen, maar gewoon strak en tijdloos design. En oerdegelijk.
Tevens voldoende ruimte om je kabels netjes weg te werken. En modulaire HDD cage constructies.

Ik kan er niks negatiefs over vertellen eigenlijk.

Valt misschien net wel een tientje ofzo boven je budget.

http://nanoxia-world.com/...-5-rev.-b-dark-black?c=90

:9~ :9~ :9~

[ Voor 5% gewijzigd door vosss op 01-12-2015 19:54 ]

• MetalSonic
vosss schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:54:
Zelf onlangs een Nanoxia Deep Silence 5 gekocht.

Ik wilde ook een redelijk stille kast en zat met mn R9 290X Vapor-X videokaart die nogal erg lang is.
Een hele hoop kasten vielen direct daardoor al af. Tevens waren er een hoop die slechts een halve cm speling gaven wat ik te weinig vond.

Van wat nog over bleef vielen er weer een deel af omdat daar de videokaart alleen in paste als ik een HDD cage zou verwijderen en dat wilde ik niet.

En toen bleef dus eigenlijk zo een beetje alleen de Nanoxia Deep Silence 5 over.

Erg degelijke kast. Meer ruimte dan ik ook nodig zal hebben. Lekker stil. Regelbare fansnelheden. Voldoende mogelijkheid voor extra (water)koeling mocht je dat willen etc etc etc.

Echt een hele mooie kast. Geen toeters en bellen, maar gewoon strak en tijdloos design. En oerdegelijk.
Tevens voldoende ruimte om je kabels netjes weg te werken. En modulaire HDD cage constructies.

Ik kan er niks negatiefs over vertellen eigenlijk.

Valt misschien net wel een tientje ofzo boven je budget.

http://nanoxia-world.com/...-5-rev.-b-dark-black?c=90

:9~ :9~ :9~
Wat bedoel je met regelbate fansnelheden? Is er een fancontroller ingebouwd? Hoe zit het precies? 10tje boven het budget is prima, als het maar een stille kast is :)

Edit: YouTube: #1596 - Nanoxia Deep Silence 5 Case Video Review awesome review ben bijna verkocht mbt deze case _O_

Waar heb je hem btw besteld?

[ Voor 6% gewijzigd door MetalSonic op 02-12-2015 17:05 ]

• vosss
MetalSonic schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:45:
[...]

Wat bedoel je met regelbate fansnelheden? Is er een fancontroller ingebouwd? Hoe zit het precies? 10tje boven het budget is prima, als het maar een stille kast is :)

Edit: YouTube: #1596 - Nanoxia Deep Silence 5 Case Video Review awesome review ben bijna verkocht mbt deze case _O_

Waar heb je hem btw besteld?
Er zitten 2 schuifjes achter een deurtje waarmee je afzonderlijk de snelheid van de 2 fans aan de voorkant en aan de achterkant in kan stellen. Je kan er nog meer fans aanhangen als je wilt. Ik heb dat niet :)

• vosss
Overigens is dat de eerste versie en niet Rev. B.

Rev. B heeft onder meer een HDD bay waar je 3 gewone HDD's in kwijt kan of 6 SSD's.

Verder een iets andere verdeling (bay van 5 en 2 van 3 waarvan 1 dus ipv 3 6 SSD's kan handelen).

Ik heb hem gekocht bij Alternate. Die hadden hem echter niet op voorraad en zouden pas na het weekend kunnen leveren. Ik wilde voor het weekend hebben en toen hebben zij hem bij hun duitse vestiging besteld en rechtstreeks door naar mij gestuurd.

In Duitsland was ie wel een stuk goedkoper, maar rechtstreeks daar bestellen en naar Nederland verzenden ging niet ofzo.

:)

YouTube: TLR Review - NANOXIA DEEP SILENCE 5 CASE REV.B
YouTube: Nanoxia Deep Silence 5 Rev B PC Case Review

Hier zie je de HDD bays van Rev B. De eerste versie kan je nergens meer kopen denk ik; is allemaal Rev B.

Ik ben er in elk geval heel blij mee.

Als hij gewoon aanstaat dan hoor ik hem echt nauwelijks (bij wat internetten).
Als ik aan het gamen ben dan hoor ik hem wel, maar een stuk minder dan de Antec Performance P180 die ik hiervoor had die toch ook redelijk te boek stond als stille kast.

Videokaart is een R9 290x Vapor-X. Stille videokaart in idle, maar tijdens gamen kan die best luidruchtig zijn evengoed, maar dan nog valt het allemaal zat mee. Als je aan het gamen bent heb je toch geluid aan staan en dan hoor je hem toch niet.

Ik ben er in elk geval heel blij mee :)

Andere opties waartussen ik twijfelde waren de Phanteks Enthoo Pro en de Corsair Graphite 760T/780T.
Of die beter/fijner zijn weet ik niet, want ik heb dus de Nanoxia gekocht :+

[ Voor 49% gewijzigd door vosss op 02-12-2015 18:16 ]

• MetalSonic
vosss schreef op woensdag 02 december 2015 @ 18:03:
[...]

Er zitten 2 schuifjes achter een deurtje waarmee je afzonderlijk de snelheid van de 2 fans aan de voorkant en aan de achterkant in kan stellen. Je kan er nog meer fans aanhangen als je wilt. Ik heb dat niet :)
Is het moeilijk om de fans aan te sluiten op de fancontroller? Zit er een duidelijke handleiding bij?

• vosss
http://nanoxia-world.com/..._rev_b_manual_english.pdf

Deze handleiding zit er bij in de doos in kleur.

Op pagina 13 staat hoe het aangesloten moet worden :)
En het is heel makkelijk. Misschien een beetje onduidelijk in de handleiding, maar als je de stekkers er bij hebt in de kast dan wijst het zich helemaal vanzelf.

Ik heb nooit eerder een fancontroller aangesloten gehad en het werkt als een tierelier.

Ik dacht in het begin dat ik het niet goed gedaan had, want ik hoorde geen enkel verschil tussen schuifjes omhoog en omlaag (snel en langzaam).

Zo stil is de kast dus. Ik heb met mijn hand moeten voelen of de fans wel harder gingen draaien :D

Wat ik tijdens gamen hoor is overigens puur en alleen mijn videokaart. Die is hoewel het een stil(ler) exemplaar moet zijn van de reference 290X nog altijd redelijk luidruchtig.

Ik heb hem in het zwart :)

[ Voor 67% gewijzigd door vosss op 02-12-2015 19:25 ]

• MetalSonic
vosss schreef op woensdag 02 december 2015 @ 19:22:
http://nanoxia-world.com/..._rev_b_manual_english.pdf

Deze handleiding zit er bij in de doos in kleur.

Op pagina 13 staat hoe het aangesloten moet worden :)
En het is heel makkelijk. Misschien een beetje onduidelijk in de handleiding, maar als je de stekkers er bij hebt in de kast dan wijst het zich helemaal vanzelf.

Ik heb nooit eerder een fancontroller aangesloten gehad en het werkt als een tierelier.

Ik dacht in het begin dat ik het niet goed gedaan had, want ik hoorde geen enkel verschil tussen schuifjes omhoog en omlaag (snel en langzaam).

Zo stil is de kast dus. Ik heb met mijn hand moeten voelen of de fans wel harder gingen draaien :D

Wat ik tijdens gamen hoor is overigens puur en alleen mijn videokaart. Die is hoewel het een stil(ler) exemplaar moet zijn van de reference 290X nog altijd redelijk luidruchtig.

Ik heb hem in het zwart :)
Hartelijk dank voor je uitgebreide en duidelijke reacties. Ik heb wat videoreviews gekeken en ik heb hem net besteld. Een goede vriend van mij heeft al eerder een pc in elkaar gezet dus ik ga samen met hem de hardware van mijn huidige behuizing naar de nieuwe verplaatsen. 8)

Dit is mijn eerste game pc waarbij het budget (niet arrogant bedoelt) niet echt een rol speelde. Maar toen ik hem kocht hield ik helemaal geen rekening met geluidsproductie. Mijn videokaart was een XFX 7970 GHZ, over pokkeherie gesproken 8)7 8)7 .........

Anyway, als ik straks deze behuizing heb en eindelijk een kast met dempend materiaal verwacht ik meer stilte :) Ik kijk er al naar uit :D

• vosss
MetalSonic schreef op woensdag 02 december 2015 @ 19:32:
[...]

Hartelijk dank voor je uitgebreide en duidelijke reacties. Ik heb wat videoreviews gekeken en ik heb hem net besteld. Een goede vriend van mij heeft al eerder een pc in elkaar gezet dus ik ga samen met hem de hardware van mijn huidige behuizing naar de nieuwe verplaatsen. 8)

Dit is mijn eerste game pc waarbij het budget (niet arrogant bedoelt) niet echt een rol speelde. Maar toen ik hem kocht hield ik helemaal geen rekening met geluidsproductie. Mijn videokaart was een XFX 7970 GHZ, over pokkeherie gesproken 8)7 8)7 .........

Anyway, als ik straks deze behuizing heb en eindelijk een kast met dempend materiaal verwacht ik meer stilte :) Ik kijk er al naar uit :D
Geen dank :)

Post wat fotootjes van de klus zou ik zeggen. Of als jullie klaar zijn. :)

• MetalSonic
vosss schreef op woensdag 02 december 2015 @ 19:42:
[...]

Geen dank :)

Post wat fotootjes van de klus zou ik zeggen. Of als jullie klaar zijn. :)
En net binnen, super snelle levering via Afuture (even gratis verdiende reclame voor hen :> ).

Kast is iets breder en iets hoger dan mijn Carbide 500R, ik weet via video recensies al dat ik voorzichtig moet zijn met de kapjes aan de voorkant en dan vooral de ventilator bakken die je opent met een breekbaar klikmechanisme..

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten bij de installatie? Dingen die je over het hoofd ziet of nouja weet ik 't.. Tips?

• loki504
regel je kabel manage ment gelijk goed.(als er ruimte is in de kast achter het mobo). koop eventueel wat tie ripjes bij de bouwmarkt. en bind ze netjes aan elkaar als je klaar bent. en bouw je koeler eerst op je mobo. en dan pas je mobo in je kast. maar dat zijn eigenlijk basic tips:P.

• MetalSonic
loki504 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:17:
regel je kabel manage ment gelijk goed.(als er ruimte is in de kast achter het mobo). koop eventueel wat tie ripjes bij de bouwmarkt. en bind ze netjes aan elkaar als je klaar bent. en bouw je koeler eerst op je mobo. en dan pas je mobo in je kast. maar dat zijn eigenlijk basic tips:P.
Basic tips zijn ook zeer welkom, dus
1) koeler op moederbord monteren alvorens moederbord te installeren
2) kabels aan de achterkan vastbinden met tie wraps

Nog andere tips?

• vosss
MetalSonic schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:24:
[...]

Basic tips zijn ook zeer welkom, dus
1) koeler op moederbord monteren alvorens moederbord te installeren
2) kabels aan de achterkan vastbinden met tie wraps

Nog andere tips?
Een paar fotootjes schieten van je Nanoxia :P

Welke kleur heb je gekocht? :)

• MetalSonic
Kleur zwart, ik heb hem net in elkaar gezet. Aantal dingen werken aantal nog niet.
Werkende: beeld, geluid, usb apparaten worden herkend etc

Wat niet werkt: het duurt 25 seconden voordat WIndows 10 is opgestart, heeft dit ermee te maken dat de SSD in een andere SATA ingang op het moederbord moet? Hij zit nu in een SATA 3 ingang (daarvan zijn er nog 2 over). Iemand tips?
Pagina: 1