DDR3 of DDR4

Pagina: 1
Acties:

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 16:37

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Mijn ouder PC is een ASRock 970 Extreme4 met een AMD FX-6100. Deze is alweer van 2011 en aan vervanging toe. Ik heb me een beetje laten inspireren door de afgelopen bbg en het moederbord en processor van het Mainstreamgamesysteem genomen, namelijk de Gigabyte GA-B150M-D3H. Hier moet DDR4-geheugen in en de maximale snelheid die dat bord aan kan is 2133MHz. Ik weet niet of door een toekomstige bios-update hij sneller aan kan. Op zich is 2400MHz geheugen goedkoper, maar dan draait het nog steeds op 2133MHz.

Nu is er ook een uitvoering van dat bord wat DDR3-geheugen aan kan en dit model is in de meeste winkels een tientje goedkoper. Verder is DDR3-geheugen natuurlijk ook goedkoper dan DDR4. Ik zou voor bijna hetzelfde geld een systeem met 8GB DDR4 of 16GB DDR3 kunnen kopen. Ik maak veel gebruik van VM's dus het extra geheugen is best prettig. Van wat ik op internet kan vinden is het verschil tussen DDR3 en DDR4 qua prestaties niet groot. Zeker niet als ik PC3-14900 (DDR3-1866) gebruik t.o.v PC4-17000 (DDR4-2133).

Mijn conclusie is dus dat ik nu beter voor een DDR3-oplossing kan gaan, of zijn er toch goede redenen om voor de DDR4-uitvoering te kiezen die ik over het hoofd zie?

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-11 20:13
Over welk bordje heb je het dan precies? Want de borden met vier DDR3 sloten die ik zie zijn juist net zo duur of duurder.
Ook is de goedkoopste kit van 2x 8GB maar een tientje duurder in DDR4 uitvoering ten opzichte van DDR3.
Crucial CT2K8G4DFD8213 tegen de pricewatch: Crucial CT2K102464BD160B

Dat tientje maak je ruimschoots goed op het moment dat je over een paar jaar je geheugen wil upgraden, DDR4 zal tegen die tijd goedkoper zijn dan DDR3.

Ook raadt Intel het niet bepaald aan om DDR3 met Skylake te combineren. Hier is daar een nieuwsberichtje over: http://nl.hardware.info/n...n-skylake-cpu-beschadigen
Als je toch besluit het te doen is, ondanks dat Gigabyte zegt dat het kan, DDR3L misschien een betere keuze dan gewoon DDR3 geheugen, zoals hier staat beschreven: http://www.tomshardware.c...memory-support,30185.html

Ik denk dat juist als je gebruik maakt van VM's die extra geheugenbandbreedte misschien wel prettig kan zijn, het is geen gigantisch verschil maar de meerprijs is dat ook niet. Maar als je dan toch nog geen behoefte hebt aan nieuwe technologiën zoals DDR4 kan je prima een socket 1150 moederbord met een Haswell CPU halen, zoveel sneller is Skylake namelijk ook weer niet.

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-11 10:18

matthewk

Ubernoob

Ik heb het idee dat dat soort nieuwsberichten gewoon onzin zijn om te pushen.

Wij doen dat ook altijd namelijk :p En dan is het gewoon om de verkoop te s(t)imuleren.

Consultant - Autogek

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 16:37

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
De Gigabyte pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H DDR3 kost bij diverse winkels €83, terwijl de pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H €90 kost. Er is 1 winkel die hem ook voor €83 heeft (ex verzend kosten, maar ze verzenden niet gratis), dus dat geeft een vertekent beeld.

DDR3-geheugen kost €85 pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16 Deze staat ook op de lijst van ondersteund geheugen van Gigabyte.

Het allergoedkoopste 16GB DDR4-geheugen begint ook bij €85, maar staat niet op de lijst van ondersteund geheugen. Ik gebruik liever geheugen wat door de fabrikant getest is, om vage problemen te voorkomen.

Dat Intel DDR3 afraadt in combinatie met Skylake is op zich wel een goede reden om voor DDR4 te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Drobanir op 26-11-2015 23:18 ]

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:13

Tribits

Onkruid vergaat niet

Het zal er vooral sterk vanaf hangen of je voor een gunstige prijs/kwaliteit verhouding wilt gaan of voor een meer modern/toekomstbestendig systeem. Dezelfde BBG raadt namelijk een i5-4460 met een B85 bordje en DDR3 aan voor het basis gaming systeem. Het is echter wel zo dat de verhoudingen sinds het uitkomen van die BBG wat verschoven zijn, het basis systeem is wat duurder geworden en het mainstreamsysteem wat goedkoper.

Overigens gingen die problemen over de combinatie van DDR3 en Skylake moederborden meer over het gebruiken van standaard DDR3 in plaats van DDR3L. Desondanks vind ik het geen logische combinatie, ik zou gewoon voor de budget route gaan en de keuze op Haswell/DDR3 laten vallen, of voor de 'cutting edge' route en voor Skylake met DDR4 gaan.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats