Toon posts:

Is een ssd perse nodig voor een game pc build?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De naam zegt het al. Is een ssd perse nodig? Ik bedoel ik kan zeker wel wat geld besparen als ik niet een 250gb ssd koop. Als ik windows bijv op een hdd zet dan duurt het toch alleen maar een paar seconden langer thats all?

En misschien kan ik altijd wel een 128gb ssd kopen en daar dan alleen windows opzetten en wat kleine dingetjes i.p.v een 250gb ssd?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Het is niet nodig, de pc kan wel opstarten zonder SSD ;)
Maar het verschil tussen een i7 met HDD en een i3 met SSD is al zo groot (in het voordeel van de SSD) dat je eigenlijk niet meer zonder kan.
Het leukste van een SSD is de snelheid, dus Windows erop betekent dat opstarten en afsluiten sneller gaat, maar ook in computer gebruik starten programma's sneller en voelt je systeem een stuk krachtiger.
128GB is overigens af te raden, met Windows erop en een paar programma's vul je dat al erg snel en past er geen spel meer bij... Met 250GB kan je in ieder geval een paar spellen erop kwijt :)

Overigens zit er wel nog een verschil bij wat voor game pc je in elkaar wilt zetten ;)
Is het een Pentium 4 build of high-end met quad-sli? Oftewel: wat zijn de componenten?

[ Voor 12% gewijzigd door RGAT op 26-11-2015 17:52 ]

Fixing things to the breaking point...

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:03
Game PCs hebben jarenlang perfect gewerkt zonder SSDs, dus nee, een SSD is niet per se nodig. Het maakt het gebruik van zo'n ding wel veeeeel aangenamer.

• DeppOx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-07-2024

DeppOx

l33t lurker

Koop gewoon een kleine SSD voor windows en een aantal programma's, en installeer je games gewoon op een HDD :) Dan voelt je systeem iig lekker snel aan.

BOOOOOORRRRRRRRRIIIIIIIINGGGGGGGGGGGGG

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
DeppOx schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:54:
Koop gewoon een kleine SSD voor windows en een aantal programma's, en installeer je games gewoon op een HDD :) Dan voelt je systeem iig lekker snel aan.
kleine ssd is dan wel 128gb.
maar met 250gb kan je ook gewoon een paar games kwijt, die dan dus ook sneller laden/saven etc.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Powrskin schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:55:
[...]

kleine ssd is dan wel 128gb.
maar met 250gb kan je ook gewoon een paar games kwijt, die dan dus ook sneller laden/saven etc.
ja dat is waar maar ik ben 15 jaar en moet leven van verjaardagen en spullen verkopen haha. Moet ook nog een monitor komen en een toetsenbord/muis mat al die dingen.

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:51:
Het is niet nodig, de pc kan wel opstarten zonder SSD ;)
Maar het verschil tussen een i7 met HDD en een i3 met SSD is al zo groot (in het voordeel van de SSD) dat je eigenlijk niet meer zonder kan.
Het leukste van een SSD is de snelheid, dus Windows erop betekent dat opstarten en afsluiten sneller gaat, maar ook in computer gebruik starten programma's sneller en voelt je systeem een stuk krachtiger.
128GB is overigens af te raden, met Windows erop en een paar programma's vul je dat al erg snel en past er geen spel meer bij... Met 250GB kan je in ieder geval een paar spellen erop kwijt :)

Overigens zit er wel nog een verschil bij wat voor game pc je in elkaar wilt zetten ;)
Is het een Pentium 4 build of high-end met quad-sli? Oftewel: wat zijn de componenten?
weet de componenten nog niet helemaal. ben van plan een systeem te bouwen voor 700 euro max

• SL3Y4R
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-12 19:25
Ik heb in mijn eerste build geen ssd geplaats, zolang je hem niet hebt mis je niks. Ik zou meer geld inversteren in een bijv. goede grafische kaard. Een spel laden duurt alleen een beetje langer.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Geen SSD inbouwen. Het is luxe en als je het geld niet hebt gewoon lekker niet doen.

Rustig sparen terwijl je geniet van je systeem met alleen HD. SSD kan altijd later.

(Beetje lief Sinterklaas/kerstman aankijken kan trouwens nooit kwaad)

Verwijderd

Topicstarter
__R__ schreef op donderdag 26 november 2015 @ 18:22:
Geen SSD inbouwen. Het is luxe en als je het geld niet hebt gewoon lekker niet doen.

Rustig sparen terwijl je geniet van je systeem met alleen HD. SSD kan altijd later.

(Beetje lief Sinterklaas/kerstman aankijken kan trouwens nooit kwaad)
Ik denk dat ik dat dan maar ga doen ja. Je kunt altijd nog windows en games overzette van hdd naar ssd hoop ik? Maar helaas doen wij niet aan sinterklaas aangezien ik de jongste ben.

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:55
Dit is zeker mogelijk, alleen is een clean install doen wel wat makkelijker om je OS over te zetten naar een andere schijf. In ieder geval vond ik dat minder gedoe geven met system restore en dat soort dingen.

Een SSD geeft alleen in spellen zoveel voordeel omdat het laden veel sneller gaat (bij Battlefield kan het zo maar eens de helft schelen, 1 minuut ipv 2 minuten voordat een level is geladen). Daarbij zou ik voor een 250GB gaan, deze kost ongeveer 10 tot 15 euro meer tenopzichte van een 128GB SSD. De goedkoopste SSD van 250GB is echter alweer voor 80 euro te krijgen.

En niet lullig bedoelt, maar een bijbaantje kan ook wonderen doen voor je bankrekening ;). Hierdoor kon ik op die leeftijd mijn eigen xbox360 betalen enzovoorts (en brommer maar dat is weer een heel ander verhaal). Moet je wel de zin hebben om te gaan werken natuurlijk.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-12 13:18

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dit is simpelweg gewoon aankoopadvies. Dus verplaatst naar CAA.

Daarnaast raad ik aan om dan maar enkel een ssd van 250GB te doen en geen harde schijf. Het is veel makkelijker om dan later een harde schijf toe te voegen voor opslag.

Het verschil tussen een ssd van 250GB (80 euro) en een harde schijf van 1TB (50 euro) is maar 30 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Yamotek schreef op donderdag 26 november 2015 @ 18:42:
Dit is zeker mogelijk, alleen is een clean install doen wel wat makkelijker om je OS over te zetten naar een andere schijf. In ieder geval vond ik dat minder gedoe geven met system restore en dat soort dingen.

Een SSD geeft alleen in spellen zoveel voordeel omdat het laden veel sneller gaat (bij Battlefield kan het zo maar eens de helft schelen, 1 minuut ipv 2 minuten voordat een level is geladen). Daarbij zou ik voor een 250GB gaan, deze kost ongeveer 10 tot 15 euro meer tenopzichte van een 128GB SSD. De goedkoopste SSD van 250GB is echter alweer voor 80 euro te krijgen.

En niet lullig bedoelt, maar een bijbaantje kan ook wonderen doen voor je bankrekening ;). Hierdoor kon ik op die leeftijd mijn eigen xbox360 betalen enzovoorts (en brommer maar dat is weer een heel ander verhaal). Moet je wel de zin hebben om te gaan werken natuurlijk.
Moet nog maar even sparen denk ik. Ik ben nogal druk met school,fitness en gamen maar heb al gesolliciteerd en wacht nog op een belletje als die ooit gaat komen. Maar misschien verkoop ik mijn 40" smart tv wel voor heel veel en kan ik zo een ssdtje er in doen ;)

• SL3Y4R
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-12 19:25
Wat je misschien kunt doen, is een partie van 250 gb aan make, deze gebruiken als 'ssd' dan kun je laterna letterlijk kopieren...

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-12 21:39
Als je dan toch een bijbaantje zoekt, zou ik zeker eens een aanvraag in een fabriek doen voor bandenwerk. Zeer eentonig werk, maar ik weet nog dat ik toen ik een jaartje ouder was dan jou in de zomervakantie 2 maanden aan de band had gewerkt, 5/7, 7 uren per dag. In dien twee maanden had ik mooi 4000 euro bij elkaar gesprokkeld... Ik zou dus zeker eens op zoek gaan naar zo'n bijbaantje en dat uurtje van je pc of xbox dan afhouden, spijt krijg je daar zeker niet van ;).

Ik zou ook eerst een hdd kopen met dat budget, ssd is een luxeproduct. Wel moet ik zeggen dat ik niet graag leden zie die zeer weinig aan de randapparatuur besteden. Randapparatuur (monitor, toetsenbord, muis) geven je immers het luxegevoel van je pc. Dan mag je nog zo'n dure pc hebben, als je maar basic randapparatuur hebt, stel ik mij altijd grote vraagtekens bij de eindervaring. Een degelijk toetsenbord, muis, scherm gaat trouwens makkelijk 10 jaar mee, veel langer dan een pc. Ik blijf erbij, besparen op de randapparatuur zie ik echt niet graag, je moet er jarenlang mee leven. Ikzelf heb 400 euro voor mijn randapparatuur uitgetrokken (800 euro voor het systeem), maar ik moet zeggen dat ik ook echt een luxegevoel heb als ik de pc gebruik :).

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-12 10:27
Een SSD is deels een luxe, maar het maakt wel meer verschil dan alleen de laadtijden van Windows. Om te beginnen openen àlle programma's sneller en is de pc een stuk sneller (tot het punt dat ik eerder een SSD zou nemen en dan maar wat besparen op de processor). Specifiek voor games, is het nog zo dat open world games zoals GTA V vrij veel gebruik maken van de pagefile, en als je die op de SSD hebt staan, rijd je veel vlotter rond in de spelwereld. Een voorbeeld waar ik zelf veel verschil merkte is Batman Arkham Knight. Die game is niet zo goed geoptimaliseerd en het batmobile gedeelte vond ik op SSD een stuk aangenamer dan op HDD (het was voor velen eigenlijk niet te doen met pagefile op HDD). Maar denk nu niet dat het alleen slechte consoleports zijn die de pagefile graag op de SSD hebben.

Zoals al eerder is gezegd, een 250GB SSD is maar iets duurder dan een 1TB HDD. Doe het dan voorlopig zonder HDD, op een 250GB SSD kun je toch ook wat games kwijt. Ik heb hetzelfde gedaan met de pc van de broer van mijn vriendin, de eerste maanden met een 250GB SSD en daarna had hij genoeg gespaard voor een 3TB HDD. Die upgrade was heel eenvoudig, het houdt geen steek om het omgekeerd te doen.

En ik wil niet lullig doen, maar als jij als 15-jarige een 40" smarttv hebt staan, heb je niet te klagen over geldgebrek (wat je daar zei over sinterklaas vond ik heel flauw, ik denk dat het merendeel van de jongeren op hun 15de niets meer voor sinterklaas krijgt), en moet je weten wat je wilt. Als jij een goede game pc wilt, dan moet dat misschien ten koste van je tv, maar het is in elk geval goed dat je er voor wilt werken.

[ Voor 5% gewijzigd door MacPoedel op 27-11-2015 00:27 ]

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Kort antwoord, nee.

Ik heb GTA V zelf op een USB 3.0 3TB HDD staan en speelt prima. Initiële laadtijden zijn misschien langzamer, maar tijdens het spelen merk ik er niks van.

Maar heb ik het liever op de SSD staan? Ja als het zou passen 100% zeker. SSD heeft bij mij de prioriteit.

Zou eerst voor een SSD kiezen van minimaal 250GB (~€80,-). Daar passen best een paar spellen op. Een 128GB SSD heeft echt te weinig capaciteit (met spellen van ~30GB).
En later extra schijfruimte toevoegen met een 1, 2 of 3TB HDD. Net wat je budget is. Een 1TB Seagate heb je al voor ~€45,- dus zo super lang zal je er niet voor hoeven sparen denk ik zo.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Het is maar net waar je wensen liggen, als jij geen behoefte hebt aan een snelle vlotte pc, neem je een hdd. Ik zelf heb een soort SSD verslaving en heb een 250gb en een 500gb SSD in mn pc :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1