Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC valt op willekeurige momenten uit.

Pagina: 1
Acties:

• yannickbev
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik heb een probleem met mijn pc. op volledig willekeurige momenten schakelt hij uit, waarna hij alleen weer aan te krijgen is door de 24-pin voedingskabel uit het moederbord te trekken en terug in te steken.

Ik zeg willekeurig omdat het niet gebeurt tijdens het opstarten van een bepaald programma, soms gebeurt het direct na het opstarten van de pc, soms in een game of gewoon als ik aan het browsen ben.

Ik vermoed zelf dat de fout in het moederbord zit, maar aangezien ik weinig troubleshoot ervaring heb leg ik het eerst even aan tweakers voor alvorens een nieuw moederbord aan te schaffen. (hetgeen overigens niet zo erg zou zijn aangezien ik al langer mijn processor wilde upgraden).

mijn configuratie is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 179,70€ 179,70
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 97,99€ 97,99
1Gigabyte GV-N98TG1 GAMING-6GD€ 718,99€ 718,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 67,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,-€ 88,-
1Noctua NH-D15€ 87,-€ 87,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 38,95€ 38,95
1XFX ProSeries 1250W€ 200,50€ 200,50
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 45,95€ 45,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,-€ 80,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.605,03

Bij voorbaat dank

groet, Yannick

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Hoe lang duurt het voordat die uitvalt? of is dat ook willekeurig?
Wat heb je zelf al geprobeerd?
Zo kunnen we er makkelijker achterkomen anders zijn er wel duizenden mogelijkheden.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
denk eerder geheugen of voeding.
misschien ook wel cpu :)

Nukezone FTW

• lukeInl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-11 00:19
Heb je ergens een overclock op? wat zijn de temperaturen tijden operatie?
Heb je al geprobeerd of dit ook voorkomt met een "kale" pc? Dus bijvoorbeeld alleen boot ssd, 1 stick ram en alleen toetsenbord muis en monitor?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

"waarna hij alleen weer aan te krijgen is door de 24-pin voedingskabel uit het moederbord te trekken en terug in te steken."

De stekker uit de voeding (of schakelaar op uit als deze erop zit), en daarna de powerknop even ingedrukt houden (seconde of 10), zou hetzelfde effect moeten hebben (moederbord wordt spanningsloos). Niet dat hiermee je probleem is opgelost maar het is net wat eenvoudiger dan de stekker van het moederbord te moeten verwijderen?

Zit CPU koeler goed op de cpu? Heb je deze problemen direct na ingebruikname van het systeem of is dit na goed gewerkt te hebben "spontaan" voor de dag gekomen?

[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 26-11-2015 19:55 ]

Testing, one, two ...

• yannickbev
de tijdsinterval tussen twee storingen varieert, soms slaat hij meteen weer af binnen de seconde, over het algemeen zit er een paar uur tussen en soms gaat het een dag lang goed. Ik heb afgelopen juni de videokaart geplaatst, dit is de laatste keer dat het systeem open is geweest. Tot enkele (2) weken geleden heeft de pc altijd prima gewerkt.

De CPU koeler zit correct geinstaleerd, ik zie geen afwijkende temperaturen (max 45 CPU en max 69 GPU als black ops 3 draait). er is niets ge-overclocked, tenzij we de auto- boost van de 980Ti meetellen.

Komt ook voor op een "kale"PC, heb geprobeerd alle factoren die van invloed zouden kunnen zijn te elimineren.

Mijn punt met die processor was niet dat ik dacht dat daar het probleem in zat, maar dat ik liever naar een intel CPU wil (4790K/6600K). Als het probleem dus in het moederbord zit zoals ik zelf vermoedde is het opgelost door een nieuw moederbord, ram en prosessor te kopen, hetgeen toch al op het lijstje stond.

Edit: ik zal je truc met de powerknop eens proberen, is inderdaad makkelijker dan steeds het zijpaneel eraf trekken.

Edit II: mogelijk helpt het ook te weten dat ik windows 10 draai?

[ Voor 11% gewijzigd door yannickbev op 26-11-2015 20:05 ]

• JohnKarma
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-07 15:17
Er zijn ook nog wel dingen die makkelijk te checken zijn met een diagnostics cd zoals ultimate boot cd, denk aan geheugen en ssd/hdd schijven.
Het snelst is het controleren van het geheugen wat bij mij meerdere keren voor willekeurig booten heeft gezorgd. Dit kan prima met memtest.
Als je meerdere reepjes hebt eerst met beide testen als je errors hebt dan apart van elkaar controleren.
Mocht je ergens nog een ubuntu live hebt liggen dan is het controleren van de schijven eenvoudig te doen vanuit een terminal venster met:

badblocks -v -s /dev/sda

en dan sda veranderen in de betreffende schijf (die vind je met het commando df -h)

• yannickbev
Ik heb mijn ram in de andere twee slots gestoken, en tot nu toe nog geen herhaling van het probleem. te kort dag om te zeggen dat dit het was, we zullen zien. in ieder geval bedankt voor het meedenken :)

Edit: dit was natuurlijk het noodlot verzoeken, binnen 30 minuten viel ie weer uit :F

ik denk dat ik het er maar op gooi dat het hem in het moederbord of ram zit, hetgeen opgelost is door te upgraden naar een nieuwe processor/moederbord/ram combi, wat toch voor december op de planning stond. als het probleem dan nog aanhoud stuur ik mijn voeding terug. volgens mij kan het verder nergens aan liggen

[ Voor 52% gewijzigd door yannickbev op 27-11-2015 18:10 ]

Pagina: 1