• maussie95
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01-2022
Hoi allemaal,

In het afgelopen jaar heb ik een aantaal Kingston SSDNow 300's verkocht. Van de ~20 die ik tot een halfjaar geleden heb verkocht heb ik er de laatste 3 weken er 4 terug gehad. Allemaal problemen met een niet opstartbare computer, ook met een SATA naar USB adapter vallen ze niet meer uit te lezen.

Ik kan nergens de uitval-rate vinden van deze schijven. Volgens een aantal benchmarks zouden de schijven het nog niet mogen begeven, gezien ze gebruikt werden voor voornamelijk browsen en Microsoft Office. Natuurlijk vallen deze schijven nog binnen de garantie, maar het valt wel op dat ik ineens in de laatste paar weken 1/5de van de schijven terug krijg.

Is het puur toeval dat de schijven stuk gaan of speelt er iets anders?

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

Anoniem: 15758

Het zijn onbeschermde SSDs met Sandforce controller, dus die kunnen corrupt raken. Dat vertaalt zich inderdaad in problemen als het niet kunnen opstarten. Je kunt de SSDs in die gevallen vaak wel middels een secure erase procedure weer geschikt maken voor herinstallatie.

Dat gezegd, 1/5e failure rate (20%) is wel veel. Zeer waarschijnlijk meer dan het gemiddelde. Dat kan inderdaad pech zijn, maar het kan ook zijn dat je bovenmatig veel unexpected power-loss hebt. Dit kun je zien in de SMART gegevens - althans veel SSDs houden dit bij. Je kunt dit uitlezen met een programma als CrystalDiskInfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-05 22:36

Ursamajor

Astrofotograaf

Ik vrees dat de disk die ik in de laptop van m'n moeder heb gezet het nu na slechts 3,5 jaar ook kapot is...
Zelf had ik een ocz die na 5 jaar de geest gaf en een patriot usb stick die na 5 jaar niet meer te lezen viel...
Leuke techniek die ssd's, maar een goede backup strategie is wel erg belangrijk...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@Ursamajor Hoezo is dat een maar specifiek voor SSD's? Persoonlijk heb ik nog geen enkel soort opslag gehad zonder units die na verloop van tijd stuk gingen. Back-ups van belangrijke data zijn altijd nodig, anders is de data niet belangrijk.

Hm, ook mooi schopje op een anderhalf jaar oud topic...

[ Voor 12% gewijzigd door dcm360 op 27-05-2017 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-05 22:36

Ursamajor

Astrofotograaf

Met draaiende disks heb ik eigenlijk weinig problemen gehad en als een disk begon te tikken, kon je er altijd wel data afhalen.
Maar zelfs na al die jaren ontwikkeling van ssd's, lijkt de levensduur beperkt.
Dus ja, een inkoppertje om een goede backup te hebben...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:18

br00ky

Moderator Harde Waren
@Ursamajor
Waarom dit topic hiervoor gekickt moet worden is mij niet helemaal duidelijk. Dicht. Als je denkt een case te hebben kan je dit prima in Het grote SSD topic ~ Deel 9 aan de kaak stellen. Zorg dan wel dat je de merken, types en gebruiksstatistieken paraat hebt. Nu lijkt het vooral een post uit frustratie.

[ Voor 63% gewijzigd door br00ky op 28-05-2017 10:08 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.