Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Pc valt random uit.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week een Pc samengesteld en zelf in elkaar gezet.
Lijst:
-Zalman z11+ (behuizing)
-Asus M5A97 EVO R2.0
-AMD Fx 8350
-Be Quiet Dark Rock 3
-Corsair Vengeance Pro 2 x 8 GB DDR3 (in totaal 16 GB)
-MSI GTX 970
-LEPA MAXBRON 800W ATX24 (voeding)
-Seagate Desktop 1TB 2700rpm, 64MB, SATA
-Kingston SSDNow V300 120 GB 2,5" SATA3

Na een paar uur alle updates, games en andere software downloaden viel hij ineens uit. Ik moest de stroom er af halen via de switch achterop de voeding voordat ik de computer opnieuw aan kon zetten. Na een half uurtje / drie kwartier gebeurde het weer.
De computer even laten rusten, en de volgende dag het weer geprobeerd. Weer de stroom er af via de switch. Opnieuw aangezet en gaan gamen. Na een uurtje/anderhalf uur viel hij weer uit..
Weer hetzelfde probleem. Ik heb de meeste onderdelen bij Alternate gekocht, dus ik bracht mijn pc daarheen om na te laten kijken. Nu ben ik gebeld door hun en ze hebben niks kunnen vinden...
Volgens hun is het een probleem met een extern apparaat, dat daardoor mijn pc dus uitvalt.
-Samsung T24E390EW (beeldscherm)
-Corsair Strafe RedCherry (keyboard)
-Corsair M65 RGB (muis)
-Corsair H2100 Wireless (headset)

Kan het zijn dat mijn pc uitvalt door één van deze apparaten?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:43

Mavamaarten

Omdat het kan!

Het eerste waar ik aan denk is de voeding. Ik ben niet bekend met LEPA, en wat googlen leert dat ze snel kapotgaan (als je reviews op newegg mag geloven).
Dat je computer uitvalt door wat USB-apparaten en een beeldscherm lijkt me sterk.

Heb je ergens een andere voeding waarmee je kan testen? Oja, en wat zijn je temps?

[ Voor 4% gewijzigd door Mavamaarten op 26-11-2015 11:41 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

Topicstarter
Het maximale wat mijn CPU is geworden is 56 graden, dat was met testen hoeveel die aan kon. Mijn GPU is hoogstens 65 graden geworden, dat was ook met het testen.
Ik heb nu geen andere voeding waarmee ik kan testen.

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Heb je een waterkoeling op je cpu? Zoja, test met een extra ventilator die je direct op de vrm richt deze kunnen erg warm worden bij geen goede airflow

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 16:10
@hierboven: Hij heeft een dark rock 3 koeler (luchtkoeling)

Valt de pc echt uit of start deze opnieuw op?
De voeding staat ook bovenaan mijn lijst als oorzaak, ik ken het merk niet en kan weinig echte tests vinden.
Probeer eerst maar eens een andere voeding. Waarom heb je gekozen voor een 800Watt? een 500Watt zou voldoende moeten zijn voor je setup.

Heb je de laatste bios geinstalleerd? zo niet zou je dat ook nog even kunnen doen.

En om antwoord te geven op je andere vraag; Ja het zou kunnen dat een usb apparaat dit veroorzaakt als lijkt het me heel sterk ook gezien de omschrijving die je geeft. Meestal als een usb apparaat zoiets veroorzaakt is het een driver probleem en dan zou je pc dus herstarten met 9/10 keer een BSOD maar niet zomaar helemaal uitvallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Axewi op 26-11-2015 12:32 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:32
Mavamaarten schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:41:
Het eerste waar ik aan denk is de voeding. Ik ben niet bekend met LEPA, en wat googlen leert dat ze snel kapotgaan (als je reviews op newegg mag geloven).
Dat je computer uitvalt door wat USB-apparaten en een beeldscherm lijkt me sterk.

Heb je ergens een andere voeding waarmee je kan testen? Oja, en wat zijn je temps?
Nou de topic starter geeft aan dat alternate er naar gekeken heeft, indien het systeem daar probleemloos aan blijft staan etc, dan kan het vrijwel alleen nog maar iets zijn wat bij de tweaker thuis anders is. (rand apparatuur en de stroombron dus ).

Maar goed indien de tweaker aangeeft: het kan na 1 a 2 uur pas uitvallen, en alternate er vervolgens 10 minuten naar kijken dan heeft alternate het natuurlijk fout aangepakt.

Echter is mijn aannamen dat alternate naar de klacht geluisterd heeft en erna gekeken heeft.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat zegt de event viewer? Meestal nadat er een critical event van de reboot geweest is komen er wat andere event meldingen met wat er geconstateerd is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
De pc valt niet helemaal uit, in mijn behuizing zitten led lampjes en die blijven branden, en ik kan hem niet anders uit zetten dan door de switch op de voeding over te halen. Ik heb geen waterkoeling op mijn cpu, ik heb de Be Quiet dark rock 3 er op zitten, ik neem aan dat de airflow prima is ivm 2 fans op mn gpu en 5 fans in mn behuizing

Ik heb mijn setup geprobeerd met een 500W voeding en daar start de pc niet mee op

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-11 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hangt je pc aan een geaard stopcontact en/of heeft hij verbindingen naar buiten (netwerk bijv.)? Grote kans dat je storing komt door een aardingsprobleem. Als hij niet op een geaard stopcontact staat en er zit een netwerkkabel in, staat daar waarschijnlijk een potentiaalverschil van 110volt tussen, wat op den duur iets triggert en de pc laat vastlopen.

Zeker in het verleden (toen ik nog tech support deed) heb ik heel veel vage storingen en vastlopers met pc kunnen herleiden tot dat punt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
Hoe hoog worden je temperaturen ?
heb je de standaard koelpasta gebruikt?

• MaartenTweakers
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04-2020
eerlijk gezegd lijkt het mij ook iets met de voeding en/of stroomaanvoer te zijn. Je zou met een multimeter steeds een stapje verder kunnen meten om te kijken waar nog spanning op staat om de bron van de verstoring te lokaliseren.

Iets heel anders dat ik zelf in het verleden heb gehad was een defecte geheugenmodule. Deze was niet zo stuk dat deze het geheel niet meer deed maar deze was niet meer betrouwbaar. Was eenvoudig te testen met memtest en met een testfunctie in het bios. Dit zorgde voor onverklaarbare problemen maar meestal geen gehele uitval maar wel een BSOD.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:43

SA007

Moderator Tweaking
Move naar OH, is een betere plaats voor problemen waar geen soldeerbout aan te pas komt.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:04:
Ik heb mijn setup geprobeerd met een 500W voeding en daar start de pc niet mee op
Een 500W voeding bestaat niet, het gaat bij voedingen vooral om de kwaliteit, verschil tussen de ene 500W en de andere kan dan ook heel erg groot zijn.

De Lepa Maxbron gemaakt door Yue-Lin staat dan ook bekend als een voeding met heel veel problemen. Je had voor hetzelfde geld als je voor deze hebt betaald ook een high-end 400/500W voeding kunnen halen wat sowieso een veel beter idee was geweest.

Hier bijvoorbeeld een review met een aantal problemen met deze voedingen: http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=413

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1