[Synology]ssh niet als root, geen sudo, geen su

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:07
Ik ben stom geweest, dat is duidelijk.

Hoe dan? Ik heb /etc/passw aangepast zodat root en admin bash gebruiken ipv ash. Waarom? Voor de kleurtjes...

Alleen bleek dat in Synology dsm 5.1 bash niet werkte. Toen dus een probleem. Alleen een user account waarmee ik binnenkom via ssh. Want permit rootlogin staat uiteraard uit.

Upgraden naar dsm6 bèta heeft er voor gezorgd dat bash wel werkt en ik dus ook weer als admin in mag loggen. Alleen kan ik files als /etc/passwd en /etc/group niet aanpassen (644 root:root) en werkt su niet (755 root:root). Ik krijg een permission denied.

Hoe kan ik nu toch op de een of andere manier root-access krijgen? Boot-level aanpassen lukt niet, omdat het headless is en ik daar geen invloed op heb.

Factory reset doe ik uiteraard liever niet...

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

hardeschijf op een ander apparaat zetten files aanpassen

>.< >.< >.< >.<

• Paultje3181
Is op een raid-schijf, dus ben bang dat dat ook niet lukt. Daarnaast weet ik niet of /etc wel op de harde schijf staat in DSM, of dat het op intern geheugen staat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 15:44
Dit zou toch moeten werken om een root shell te kunnen starten?
code:
1
su -s /bin/ash

Zie http://man7.org/linux/man-pages/man1/su.1.html

Of dit:
code:
1
sudo /bin/ash

[ Voor 40% gewijzigd door Elijan9 op 26-11-2015 11:43 ]

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Paultje3181 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:33:
Is op een raid-schijf, dus ben bang dat dat ook niet lukt. [...]
Ik ben bang dat het veel gerommel wordt maar niet lukken?

Elijan9's opmerking over su zou het waarschijnlijk ook moeten doen. Wat een stukje makkelijker is :)

[ Voor 21% gewijzigd door daft_dutch op 26-11-2015 12:30 ]

>.< >.< >.< >.<

• Paultje3181
Bij su krijg ik permission denied, sudo is niet geïnstalleerd. En dus werken ze allebei niet

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 15:44
Als su niet werkt en je kunt ook niet met ssh inloggen als root, dan denk ik niet dat je nog heel veel opties overhoudt... Ik denk eerlijk gezegd dat er iets anders aan de hand is met jouw systeem, want su hoort geen "permission denied" te geven als je het goede wachtwoord intypt. Dat verandert niet door een andere shell op te geven. Eerlijk gezegd vermoed ik dat je misschien de password hash per ongeluk hebt aangepast?

Ik neem aan dat een eventuele USB stick ook met nosuid wordt gemount, anders zou je nog een USB stick als ext4 kunnen formatteren op een ander Linux systeem en daar een script op kunnen zetten, met bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
#!/bin/ash
vi /etc/passwd
passwd

en dan:
code:
1
chmod 4755 ./script
Daarna deze USB stick in de NAS, maar succes niet gegarandeerd :/

Een andere omweg is om te kijken of je met de SDK een eigen package kan maken voor jouw NAS en daarmee een suid script neerzetten... :?

p.s.: Ik neem aan dat admin niet /etc/ssh/sshd_config mag aanpassen om een root login vanaf ssh toe te
staan? Tenminste als het root wachtwoord nog wel klopt...

.edit: Via telnet mag je misschien wel als root inloggen, mitst het wachtwoord nog werkt dan ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Elijan9 op 26-11-2015 15:17 ]

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:02
Dat updates je terugzetten naar Ash is inderdaad vrij irritant. Niet dat je er nu veel aan hebt, maar in dit topic staan goede tips om Bash veilig te draaien (met ASh als back-up optie):

http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=90&t=73239

Misschien nuttig voor als je NAS weer draait...

• Paultje3181
JA, Telnet did the job. Nu werkt ssh weer voor root en kan ik dus verder kijken waarom su niet meer werkt.

Even kijken of de users in weel zitten.
Pagina: 1