Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Excel VBA/Userform meerdere gebruikers

Pagina: 1
Acties:

• serdadu
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-11-2024
Hi All,

Ik ben bezig met een projectje waarbij ik een Excel userform wil gebruiken om data in te schieten naar een acces db.
De link naar acces is gemaakt omdat deze meerdere gebruikers tegelijkertijd aan kan.
Bottleneck zit hem nu in Excel. Wetende dat het eigenlijk een platform is voor een enkele gebruiker wilde ik toch informeren hoe ik dit kan omzeilen.
De data wordt namelijk maar 1 seconden opgeslagen waarna een macro een range naar acces schiet.

Dus: Excel Userform > 1 regel data > AccesDB

waarom niet alles meteen in acces denk je nu .. heb mijn code volledig op excel gebouwd met validaties etc. en toen kwam ik dit probleem tegen. tevens is er een link met outlook gemaakt die ik wil behouden.
als ik de workbook in read only open start hij de userform niet. ik denk als ik dit kan omzeilen het wel mogelijk zou moeten zijn aangezien data niet in excel opgeslagne wordt en als front gebruikt wordt.

Iemand een idee?

alvast bedankt _/-\o_

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-10 08:02
Ik snap niet wat je nu wilt of bedoelt, maar goed, om je toch een idee te geven...

Bij mijn weten kan een Excel file maar 1-malig geopend worden voor bewerken. Wanneer een andere user diezelfde file opent komt ie in Read-Only modus. Zolang Macro's enabled zijn kan de 2e user ook gewoon de macro uitvoeren hoor. Heb dat hier net getest op ons netwerk...

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

DeerDitch schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:16:
Bij mijn weten kan een Excel file maar 1-malig geopend worden voor bewerken. Wanneer een andere user diezelfde file opent komt ie in Read-Only modus.
Tenzij je werkmap delen aanzet: dan ondersteunt excel nog een -tamelijke minimalistische- vorm van samenwerking aan hetzelfde sheet.

Dat gezegd hebbende: een Excel front-end voor een Access Back-end? Ik zou er nog geen vijf minuten extra werk in willen investeren. Echt een slecht plan.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• serdadu
Lustucru schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:30:
[...]

Tenzij je werkmap delen aanzet: dan ondersteunt excel nog een -tamelijke minimalistische- vorm van samenwerking aan hetzelfde sheet.

Dat gezegd hebbende: een Excel front-end voor een Access Back-end? Ik zou er nog geen vijf minuten extra werk in willen investeren. Echt een slecht plan.
Is begonnen als userform in Excel. Ging goed. Wil het echter nu upscalen en daar lijkt Excel dus niet voor te zijn gemaakt. Jammer van de code.
Ben nu aan het kijken om userform in Acces te maken. Of is dat ook een no go?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waarom genereer je niet per user een (tijdelijke) Excel userform?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• serdadu
Brahiewahiewa schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:44:
Waarom genereer je niet per user een (tijdelijke) Excel userform?
hoe bedoel je?

Even ter info:

Momenteel voeren werknemers een formatje in in excel. KOpieren dit vervolgens naar ticketsysteem om later nog verwerkt te worden.
Dit ben ik dus nu aan het proberen te versnellen door een userform te maken voor de entry die vervolgens de data naar verschillende bestanden stuurt. Met deze werkwijze was een read only geen probleem.
Echter met een userform dus wel.
Userform vult een regel in en kopieert deze dus nu naar Acces. Bottleneck: 1 user en geen mogelijkheid om userform in read only naar voren te krijgen.

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:33

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Waarom niet een simpel formulier in PHP/Asp ofzo?

Hier trouwens genoeg Excel bestanden waarvan de UserForm gewoon opent als het bestand ReadOnly is.

Coding in the cold; <brrrrr />

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als meerdere users hetzelfde dokument openen, krijgen de tweede en volgende users het in read-only mode. Als je nu een macrotje schrijft wat het dokument eerst kopieert en wegschrijft onder een unieke bestandsnaam, ben je van dat probleem af

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

serdadu schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:42:
[...]
Is begonnen als userform in Excel. Ging goed. Wil het echter nu upscalen en daar lijkt Excel dus niet voor te zijn gemaakt. Jammer van de code.
Ben nu aan het kijken om userform in Acces te maken. Of is dat ook een no go?
Access praat net als Excel VBA. Alleen de objecten zijn anders.

Wat in jouw situatie wijsheid is kan ik niet bepalen. Hangt o.a. van de inrichting van het netwerk, aantal gebruikers, wensen tav remote toegang, soort data, niveau gebruiker etc. etc. Maar uit het feit dat een Access backend al een hele vooruitgang is leid ik af dat een desktopdatabase als Access al voldoet.
Dan kan een formuliertje in Access al een simpele, doeltreffende oplossing zijn.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• serdadu
Waarom niet een simpel formulier in PHP/Asp ofzo?
Geen ervaring mee. Beperkte werkomgeving.
Hier trouwens genoeg Excel bestanden waarvan de UserForm gewoon opent als het bestand ReadOnly is.
Heb je iets aparts gedaan om dit te bereiken ?

• serdadu
Brahiewahiewa schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:09:
[...]

Als meerdere users hetzelfde dokument openen, krijgen de tweede en volgende users het in read-only mode. Als je nu een macrotje schrijft wat het dokument eerst kopieert en wegschrijft onder een unieke bestandsnaam, ben je van dat probleem af
Dit zou kunnen maar dan zitten collega's dadelijk met meerdere kopieen of hoe moet ik dit zien? Het wegschrijven onder unieke bestandsnaam hoeft niet eens. Excel bewaard de data niet. Is slechts portal naar Acces.

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Heb je nog ergens aantekeningen van toen je het in Excel ging opzetten?
Zoek je codeer werk uit en alle validatie noteren en alles naar access importeren.

Access bied een totaal oplossing zowel een GUI als een DB + ingebouwde user management. Heeft ook een Outlook intergratie. Je kunt er ook een webproject als front-end applicatie voor maken.

Op dit moment gebruik je al een AccessDB met een Excel < Formulier. Je hebt twee keuzes of je zet de AccessDB ook over naar 1 gehele Access project. Of je maakt een Access front-end. Volgens mij kunnen validaties meegenomen worden via een Access table import wizard. Je moet alleen de juiste kolommen markeren met de juiste data-type. Of je begint weer van grond met bouwen. Je kan bepaalde dingen heel makkelijk inregelen met Access. Als jij googled op waar jou vba script over gaat dan kan je ongetwijfeld een workarround vinden. Mogelijk kan je zelfs gedeeltelijk de code overkopieren en aanpassen zodat het ook in de Form in Access schil werkt.

• serdadu
Probleem lijk voor nu opgelost. Enableevents=True heb ik als tip gekregen.
Nu ik dit heb ingevoerd bij openworkbook lijkt het probleem opgelost.
Workstations moeten excel dan wel macro enabled maken.
Pagina: 1