Micro hdmi door Ø16mm flexibele electrabuis

Pagina: 1
Acties:

• WD3003
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:01
Beste tweakers,

Even een klein stukje voorgeschiedenis om de oorzaak van het komende vraagstuk te omschrijven :).

Door een lastige indeling in mijn woonkamer heb ik mijn TV volledig zwevend aan de muur hangen, zonder dat er een tv-meubel onder staat. Alle kabels zijn weggewerkt in een electrabuis, welke in de muur is gefreesd.

Momenteel zit ik bij Ziggo, waar ik niet zo heel tevreden mee ben, maar aangezien zijn een CI+ module hebben zit ik daar noodgedwongen. Ik kan namelijk geen settopbox kwijt bij mijn TV.

In deze buis zitten nu een coax- en utp kabel, wat net past.

Nu zat ik laatst te denken: wat als ik nu de settopbox ergens anders in de kamer plaats, een gat in de vloer boor en daar de hdmi kabel richtin de tv voer. Dan kan ik naar een andere

Nu gaat een standaard HDMI kabel, en zelfs een mini-hdmi kabel niet passen door mijn kabelbuis. Daarvoor zijn de gripjes om de connector te groot zijn.

Nu heb ik twee mogelijk oplossingen:
• een micro-hdmi kopen.
• zelf een kabel in elkaar zetten.

Nu durf ik dus niet te zeggen of een micro-hdmi kabel wel door de buis krijg. Ik weet hier namelijk niet de exactie afmetingen van. Jullie? O-)

Zelf een kabel in elkaar zetten is ook een optie, solderen gaat mij alleen niet lukken. Nu is er een soldeervrije variant, maar daarvoor heb je wel een speciale hdmi krimptang nodig. Laat ik die nu net niet hebben. En om nu 240 euro(!) uit te geven om deze één keer te gebruiken 8)7 .

Een utp > hdmi converter is helaas ook geen optie, aangezien deze altijd voeding nodig hebben en ik geen stopcontact meer over heb |:( .

Om nu een lang verhaal kort te maken.

Wie van jullie weet de exacte afmetingen van een micro-hdmi? Niet van de connector, dat zal zo'n 6mm zijn, maar van de behuizing daar omheen. En zou, mocht het nodig zijn, nog wat van af te schuren zijn.

Of nog mooier, wie van jullie heeft een HDMI krimptang en is mij bereidt hiermee te helpen :). Uiteraard valt er te spreken over betaling in geld of een kratje bier O-) . Mogelijke brandstofkosten worden uiteraard vergoed, haha.

Mochten jullie nog andere ideën hebben, ik hoor ze graag _/-\o_ .

Alvast bedankt.

Gr,
Wouter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:32
Denk ook alvast waar je die set-up box neer zet, want als je wilt zappen moet die wel kunnen bereiken ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• WD3003
LordSinclair schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:10:
Denk ook alvast waar je die set-up box neer zet, want als je wilt zappen moet die wel kunnen bereiken ;)
In de vensterbank, 2 meter van de tv :).

• WD3003
Dat is inderdaad ook een goeie :). Mocht een micro-hdmi niet passen, dan is dat zeker een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:25

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Met dit soort connectoren of zelf een kabel maken zou ik met HDMI voorzichtig zijn. Niet omdat je schade kan veroorzaken, maar omdat HDMI extreem gevoelig is voor de nauwkeurigheid waarmee de kabel gemaakt is. Door de extreem hoge datasnelheden (voor 1920×1200p/60 Hz zit je op bijna 4Gb/s en een frequentie van 165 MHZ) zijn hele kleine verschillen in lengte tussen verschillende aders in een kabel al genoeg reden tot storing en uitval.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• WD3003
deepbass909 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:21:
[...]

Met dit soort connectoren of zelf een kabel maken zou ik met HDMI voorzichtig zijn. Niet omdat je schade kan veroorzaken, maar omdat HDMI extreem gevoelig is voor de nauwkeurigheid waarmee de kabel gemaakt is. Door de extreem hoge datasnelheden (voor 1920×1200p/60 Hz zit je op bijna 4Gb/s en een frequentie van 165 MHZ) zijn hele kleine verschillen in lengte tussen verschillende aders in een kabel al genoeg reden tot storing en uitval.
Bedoel je dat een foutieve HDMI kabel schade kan veroorzaken aan bijvoorbeeld mijn tv?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:09
Hij zegt niet omdat je schade kan veroorzaken. Tot je de pinnen/kleuren door elkaar haalt natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:25

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

WD3003 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:23:
[...]

Bedoel je dat een foutieve HDMI kabel schade kan veroorzaken aan bijvoorbeeld mijn tv?
Nee, dat niet, de kans dat je tv kapot gaat is heel klein, maar HDMI is extreem storingsgevoelig. Helemaal als je met langere kabels gaat werken (ik neem aan dat je langer dan 2 meter nodig gaat hebben). Dat is ook de reden dat er zoveel kwaliteitsverschil zit tussen een goedkope en dure kabel. De duurdere kabels zijn nauwkeuriger geproduceerd, waardoor data beter doorkomt en hogere resoluties mogelijk zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Voor preciese afmetingen van een micro HDMi connector zou ik gewoon een mailtje naar een webshop sturen die die dingen verkoopt.
Je kunt natuurlijk met onderstaande plaatje aan de slag en via meten en schalen de afmetingen ongeveer achterhalen.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/HDMI_Connector.jpg

Ik zag ook dat er licht en geluid bedrijfjes(bv. rfsystems of J&H shop zijn die veel verhuren al stond een dergelijke tang niet op hun verhuurlijst, maar misschien dat ze wel bereid zijn die te verhuren. Anders kun je natuurlijk een tang kopen en die "netjes" uitpakken en binnen 14 dagen retourneren. Erg netjes is dat natuurlijk niet.

• WD3003
3xhaas schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:49:
Anders kun je natuurlijk een tang kopen en die "netjes" uitpakken en binnen 14 dagen retourneren. Erg netjes is dat natuurlijk niet.
Heb ik aan gedacht, maar persoonlijk vind ik dat ook niet heel netjes.

Verhuur is misschien een optie inderdaad, ik zal ze vandaag eens gaan bellen.

Na het in PS even te hebben uitegemeten zou breedte ongeveer tussen de 11,2 ~ 12,2 mm moeten liggen. Zou in principe dus moeten passen.

[ Voor 14% gewijzigd door WD3003 op 26-11-2015 11:02 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

deepbass909 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:40:
[...]

Nee, dat niet, de kans dat je tv kapot gaat is heel klein, maar HDMI is extreem storingsgevoelig. Helemaal als je met langere kabels gaat werken (ik neem aan dat je langer dan 2 meter nodig gaat hebben). Dat is ook de reden dat er zoveel kwaliteitsverschil zit tussen een goedkope en dure kabel. De duurdere kabels zijn nauwkeuriger geproduceerd, waardoor data beter doorkomt en hogere resoluties mogelijk zijn.
Ach, er bestaat ook nog zoiets als foutcorrectie en daarbij zie je snel genoeg of het wel of niet werkt. Als het werkt, is dat ook direct voor de volle 100% omdat het een digitaal signaal is. Zijn er artifacts of verkeerde kleuren o.i.d. is de bandbreedte niet hoog genoeg (of er zijn teveel fouten).
Ik heb in het verleden een 10 meter 1.3a HDMI kabel van € 15,- met veel plezier gebruikt, dus het kan zeker wel 'op budget'.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hoeveel ruimte heb je echter je TV? Zou je niet de settopbox achter de pc kunnen plakken/schroeven? UTP heb je er al naar toe liggen namelijk :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Momenteel zit ik bij Ziggo, waar ik niet zo heel tevreden mee ben.
Wat is de reden dat je niet heel tevreden bent als ik vragen mag? Als dat op te lossen is hoef je ook geen ingewikkelde veranderingen te bedenken :z

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Je hebt ook draadloze HDMI extenders.

En uiteraard ook HDMI kabels met verwijderbare connectors, speciaal om door een buis te trekken, zoals bijvoorbeeld https://www.kabeltje.com/...losse-hdmi-pluggen-124119

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• WD3003
nooberke schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:48:
[...]

Wat is de reden dat je niet heel tevreden bent als ik vragen mag? Als dat op te lossen is hoef je ook geen ingewikkelde veranderingen te bedenken :z
Voornamelijk prijs / kwaliteit. Ik heb nu 40 down / 4 up, 30 HD zenders en geen interactieve TV voor 46 piek.
Bij Vodafone bijv: 100 / 100, 60 HD zenders en interactieve TV voor 50 piek.

Verder is de router die Ziggo gebruikt, en niet vervangen kan worden, waardeloos.

• WD3003
Hooglander1 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:47:
Hoeveel ruimte heb je echter je TV? Zou je niet de settopbox achter de pc kunnen plakken/schroeven? UTP heb je er al naar toe liggen namelijk :)
Had ik inderdaad ook al naar gekeken, maar gaat niet passen. Ik gebruik een Samsung Ultra Slim kit, heb max 2 cm ruimte achter de TV.

• WD3003
real[B]art schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:01:
Je hebt ook draadloze HDMI extenders.

En uiteraard ook HDMI kabels met verwijderbare connectors, speciaal om door een buis te trekken, zoals bijvoorbeeld https://www.kabeltje.com/...losse-hdmi-pluggen-124119
Klopt, mooie dingen, maar € 180,- en meer voor de meters die ik nodig heb. En ze passen niet in een 16mm buis.

• WD3003
Ondertussen heeft iemand een micro-hdmi voor mij opgemeten en op het breedste punt is deze 10mm, mocht dat zelfs nog niet lukken, dan kan ik misschien nog wel een mm van de rubberen grip af kunnen schuren.

Daarna is het op hoop van zegen met vaseline en een trekveer :).

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
De plug uit het plaatje hierboven kan wellicht NOG kleiner, er zit immers plastic om de connector. Hier kan vaak nog wel een paar mm vanaf (voorzichtig wegsnijden met hobbymes).

Edit: Wat je zelf dus ook net al zegt :P

Vaseline zou ik niet doen, wordt een dikke smeerboel. Een flexbuis is overigens wel je grootste vijand, wat een drama om daar kabels doorheen te trekken. Een gladde buis is in dat opzicht 10x makkelijker werken.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2015 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:56
Is een RJ45 naar HDMI converter niet een oplossing? Overigens zelf geen ervaring mee...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
Een RJ45-connector is even groot, zo niet groter, dan de microHDMI die hierboven werd afgebeeld.

• WD3003
ThinkPadd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:54:
Een RJ45-connector is even groot, zo niet groter, dan de microHDMI die hierboven werd afgebeeld.
Klopt, maar de UTP is destijds zonder connectors door getrokken. Die connectors eraan zetten stelt niet zoveel voor.

• WD3003
TimC schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:53:
Is een RJ45 naar HDMI converter niet een oplossing? Overigens zelf geen ervaring mee...
Held! Daar ga ik eens verder naar kijken.

Iemand toevallig wel ervaring hiermee?

• WD3003
ThinkPadd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:50:
De plug uit het plaatje hierboven kan wellicht NOG kleiner, er zit immers plastic om de connector. Hier kan vaak nog wel een paar mm vanaf (voorzichtig wegsnijden met hobbymes).

Edit: Wat je zelf dus ook net al zegt :P

Vaseline zou ik niet doen, wordt een dikke smeerboel. Een flexbuis is overigens wel je grootste vijand, wat een drama om daar kabels doorheen te trekken. Een gladde buis is in dat opzicht 10x makkelijker werken.
Klopt, achteraf gezien vervloek ik dat ding dan ook :(. Klein beetje vaseline zou wel goed moeten komen. Kabeltje met ontvetter schoonmaken zou wel moeten lukken denk ik :). En anders de kabel nooit meer aanraken O-)

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Talkpoeder wordt ook vaak aangeraden om het kabeltrekken gemakkelijker te maken. Zelf echter geen ervaring mee.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
WD3003 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:31:
[...]

Voornamelijk prijs / kwaliteit. Ik heb nu 40 down / 4 up, 30 HD zenders en geen interactieve TV voor 46 piek.
Bij Vodafone bijv: 100 / 100, 60 HD zenders en interactieve TV voor 50 piek.

Verder is de router die Ziggo gebruikt, en niet vervangen kan worden, waardeloos.
Als je glasvezel kan krijgen is dat inderdaad interessant ja, Router kan je prima vervangen

Modem kan in bridge modus en dan eigen Router erachter

• WD3003
nooberke schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:39:
[...]

Als je glasvezel kan krijgen is dat inderdaad interessant ja, Router kan je prima vervangen

Modem kan in bridge modus en dan eigen Router erachter
Klopt, heb ik nu ook gedaan. Deze hangt er achter: http://tweakers.net/price.../asus-rt-ac66u-zwart.html

Toch moet ik regelmatig de router van Ziggo herstarten omdat er weer eens geen signaal doorgestuurd word.

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-06 09:41
endness schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:19:
Talkpoeder wordt ook vaak aangeraden om het kabeltrekken gemakkelijker te maken. Zelf echter geen ervaring mee.
Talkpoeder werkt inderdaad zeer goed!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

WD3003 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:03:
[...]

Wel zakelijk met de actieve varianten van http://www.cypeurope.com/.../category/6000/Extenders/
En die werken echt super.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
WD3003 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:03:
[...]

Ik heb zo'n setje dat HDMI naar Cat5 omzet en weer terug aan de andere kant. Heb hiermee mijn STB in de kelder staan, je kan er namelijk ook direct een IR oog op aansluiten. Werkt prima hier.

http://www.monoprice.com/product?p_id=8122

• WD3003
Megamind schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:44:
[...]

Ik heb zo'n setje dat HDMI naar Cat5 omzet en weer terug aan de andere kant. Heb hiermee mijn STB in de kelder staan, je kan er namelijk ook direct een IR oog op aansluiten. Werkt prima hier.

http://www.monoprice.com/product?p_id=8122
Is dat een beetje gelijk aan dit? Behalve de prijs dan :9: http://www.ebay.com/itm/H...p-up-to-30M-/251956951669

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Moet je wel 2 cat kabels trekken :P En heb je geen IR support dus moet je STB wel ergens staan waar je AB hem kan zien

• WD3003
Megamind schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:57:
[...]

Moet je wel 2 cat kabels trekken :P En heb je geen IR support dus moet je STB wel ergens staan waar je AB hem kan zien
Klopt, STB zet ik in de vensterband, gaatje in de vloer boren en vanuit daar onder het huis richting de buis achter de tv :).

Denk dat we al een aardig eindje zijn nu :). Twee utp-kabels door de buis kan sowieso. Met een beetje geluk ook nog wel een derde, zodat ik niet de WiFi van de TV hoef aan te spreken O-).

Mocht dat niet lukken, dan geen brand, ben al blij genoeg met wat ik van jullie allemaal te horen heb gekregen _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door WD3003 op 26-11-2015 17:02 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• WD3003
Kan, maar is wel heel priegelig, en aangezien ik nog niet eerder wat heb gesoldeerd is dit mijn laatste optie.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:13

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik vond dit nog: http://www.diytrade.com/c...Micro_HDMI_Connector.html

Iemand afmetingen hebben:
Afbeeldingslocatie: https://qph.is.quoracdn.net/main-qimg-19b6c8f5ff3eedcef7535d942a4b5cd3?convert_to_webp=true

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1