Altijd aan PC voor kantoor, programmeren en misschien foto's

Pagina: 1
Acties:

• pvrij
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-05 08:51
Ik zoek een nieuwe PC voor thuiswerk en hobby (programmeren, fotografie).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC staat bij voorkeur altijd aan, zodat hij als printserver kan dienen en om bestanden mee uit te wisselen. (Geen streaming van muziek of video overigens). Het thuiswerk met citrix kost geen enkele hedendaagse computer moeite. Ik gebruik daarnaast gewone programma's als word en excel. Programmeren in python vereist ook geen zware computer, maar compileren of een ingewikkelde berekening moeten wel vlot gaan. Ik wil experimenteren (hobby) met linux in een virtuele machine. De bedoeling is dat de PC lang mee gaat.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Meer dan 1000 euro krijg ik er hier niet door. Maar ik verwacht daar ruim onder te kunnen blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De scanners en printers blijven. Deze zijn aangesloten via USB (2.0) en een laserprinter (bedraad) op het netwerk. De monitor blijft ook (1920x1200 resolutie). Deze spreekt HDMI, DVI en VGA. De monitor is al enkele jaren oud maar doet het nog prima. Ik gebruik nu de VGA via een KVM switch, maar dat mag de keus niet bepalen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een skylake i5. Van een lichtere cpu krijg ik spijt denk ik (zelfs als het best zou kunnen werken). Met het oog op de toekomst lijkt me de 10 GB usb variant nuttig. Volgens mij zijn de cpu-graphics voldoende.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vanwege altijd-aan en de plaats onder mijn bureau graag zuinig en stil. Maar wie wil dat niet?

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag jullie oordeel over mijn voorstel. Moet ik nog uitbreiden naar 16 GB RAM of een Z170 mobo? Wordt het systeem veel stiller van een andere CPU-koeler? Blijft WD Blue het meest geschikt als de PC altijd aan staat? (Dacht het wel, windows schakelt hem toch uit?)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 194,70€ 194,70
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 90,95€ 90,95
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 147,-€ 147,-
1Corsair Carbide 200R Closed€ 60,95€ 60,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 94,99€ 94,99
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 44,95€ 44,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,33€ 80,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 713,87

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarom niet een i5 NUC? Tenzij je 1337 wil gamen of snoeihard 4k wil renderen is er eigenlijk geen reden om een ATX PC te maken/gebruiken. Qua upgrades ben je even duur uit als je later gewoon een vervangende NUC koopt in plaats van vervangend mobo+cpu+ram.

Verwijderd

johnkeates schreef op donderdag 26 november 2015 @ 01:50:
Waarom niet een i5 NUC? Tenzij je 1337 wil gamen of snoeihard 4k wil renderen is er eigenlijk geen reden om een ATX PC te maken/gebruiken. Qua upgrades ben je even duur uit als je later gewoon een vervangende NUC koopt in plaats van vervangend mobo+cpu+ram.
Waarom zou je wel een NUC willen?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 01:54:
[...]

Waarom zou je wel een NUC willen?
Klein, zuinig, goed geintegreerd, snel, goedkoop.

Verwijderd

Ik weet niet of TS misschien eigenlijk twee systemen in één probeert te bouwen. Aan de ene kant lees ik de behoefte een ultra low performance-systeem dat vooral zuinig moet zijn. Aan de andere kant lees ik een behoefte voor wat meer rekenkracht. Een van de snelste i5's en het overwegen van 15 GB RAM liegen er niet om.

Weet je zeker dat je dat allemaal in één systeem wilt? Of overschat je dan de belasting van het systeem bij zwaardere taken?
johnkeates schreef op donderdag 26 november 2015 @ 01:56:
Klein, zuinig, goed geintegreerd, snel, goedkoop.
Je levert altijd het nodige in met zo'n compact systeem.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Voor 24/7 met 4TB opslag? Zou NUC vergeten.

Leuk lijstje. Ik zou een iets kleinere kast wel overwegen. Silencio 352 met een mATX mobo, of een Define Mini wellicht. Persoonlijk vraag ik mij af waarom je een desktop pc 24/7 gaat draaien als printer server, maar je zal er vast een reden voor hebben. Ik zou wel een beetje cpu koeler overwegen overigens, voor stilte tijdens load en bij 24/7 gaat de stock fan op termijn wel hoorbaar worden.

Ik ben geen linuxer, maar controleer ook even of specifieke merken mobo-maker beter met linux drivers om gaan. Dat weet ik niet.

Verwijderd

Foritain schreef op donderdag 26 november 2015 @ 02:03:
Ik ben geen linuxer, maar controleer ook even of specifieke merken mobo-maker beter met linux drivers om gaan. Dat weet ik niet.
Als je virtueel gaat maakt dat niet zoveel uit.

• pvrij
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-05 08:51
Dank voor jullie nachtelijke reacties.

Ik had eerder inderdaad een lichtgewicht mini systeempje voor de 24/7 taak; destijds bijvoorbeeld een Via Eden mini-ITX systeem in een klein kastje, nog voordat NAS populair werd. Dus het klopt dat ik twee gedachten/taken/systemen aan het samenvoegen ben. Mijn gevoel is, dat het tegenwoordig misschien wel kan, omdat een gewoon desktop systeem al behoorlijk zuinig is.

Als ik een i5 systeem bouw voor het werk, heeft het dan zin om daarnaast een atom systeem voor het 24/7 stuk te zetten? Ik zou overigens niet meer voor een minikastje kiezen. Ik wil er dan wel een ouderwetse harde schijf in kwijt.
Pagina: 1