Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Macbook pro 2015 13 inch voor student

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een student HBO Informatica en zou dringend een laptop moeten kopen om dagelijks mee te nemen naar school en voor hobby photo editing en illustrator en af en toe wat league of legends on the go of andere lichte games te spelen. Thuis heb ik mijn zelfgebouwde high end gaming desktop voor de zware games.

Waarom mijn voorkeur sowiso naar een macbook pro gaat:

-heb nog nooit een mac gehad, wel al enkele keren geprobeerd bij vrienden en wil er ook goed mee kunnen werken

-het scherm en design (nuff said)

-portability

-volgens mij perfect voor wat ik hem ga gebruiken

-levensduur (minder malware,hoge kwaliteit bouw en onderdelen,..)

Ik heb max 2100 euro te besteden (heb wel 220euro studentenkorting via de apple store).
Daarme neem ik de 512gb versie wat de prijs op 1800euro brengt.

Bij het configureren van de macbookpro kan ik (binnen mijn budget) nog kiezen voor een cpu upgrade van i5 naar i7 of 8gb/16gb RAM.

Ik denk dat 8gb ram wel zal voldoen maar vraag me af of dit binnen 4-5 jaar nog voldoende zal zijn voor mijn gebruik?

En beide i5/i7 zijn dualcore, betekent dit dan dat zowel de i5 en i7 hyperthreading ondersteunen of enkel de i7?

Dus met wat krijg ik het meeste performance en future proof? Ram of cpu upgraden???

Bedankt voor jullie tijd!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-11 17:34
Ram upgrade lijkt mij het meeste lonen. CPU s zijn beide enorm krachtig.

Moet je voor je opleiding niet een hoop met Windows doen ? Bijv ontwikkelen met .net

Misschien is een Apple dan niet ideaal.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry had dit nog moeten vermelden maar. We kunnen voor die vakken gerust ook een computer op school gebruiken, is meer om na school in de bib te leren, thuis is het soms wat druk de laatste tijd :-P. En ook handig om al mijn documenten/taken rechtstreek op de laptop te plaatse.

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 20:31
Zou voor het RAM gaan. Op het moment dat die i5 echt een bottleneck gaat vormen is je laptop echt alweer rijp voor een upgrade.

Ik zou dan btw nog even wachten met de aankoop. Of je wacht op een gunstige deal i.c.m. black friday (morgen), of je wacht tot de aankondiging van de nieuwe generatie Macbook's.
Macrumours raadt het kopen van een macbook op dit moment af.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Dit is aardig lastig, De i5i5-5287U is een Dualcore Ultrabook processor en de i7 4870HQ is een Quadcore processor. De laatste is een stuk krachtig maar de Dualcore is een stuk zuiniger. Het is dus aan jou om te kijken welke het beste bij jou past.

Referentie:MacBook Pro Wikipedia

[ Voor 17% gewijzigd door Berlinetta op 26-11-2015 03:04 ]

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ga je voor de 13" of de 15"?

Ik doe ook Informatica, ik heb beide laptops in bezit. De 13 inch beschikt over dual core CPU's met hyperthreading, terwijl de 15 inch modellen over een quad core cpu beschikt met hyperthreading.

Persoonlijk zou ik je echt aanraden om voor de 15" te gaan, omdat ik vind dat het meer voor je geld biedt. Daarnaast is werken op een 13 inch zeker met deze opleiding echt lastig. Display is zo klein, en de scaling is 1440 x 900 als je op retina resolutie wilt gaan werken (kan je nog altijd aanpassing, maar dan wordt alles kleiner geschaald + je belast de iGPU op de 13")

Daarnaast als je wilt upgraden, als je die mogelijk hebt, dan is RAM het eerste vereiste wat upgrade moet worden. De 15 inch beschikt standaard over 16GB RAM terwijl de 13 inch standaard 8GB RAM heeft.

Voor nu is 8GB altijd genoeg, maar voor in de toekomst (neem aan dat je hem toch een tijdje gaat gebruiken, dan is 16GB toch de investering waard, aangezien de RAM vast gesoldeerd is - futureproof). Als tweede optie is de SSD. De SSD is vervangbaar, alleen zijn er geen SSD's beschikbaar voor de 2015 modellen, behalve die van Apple zelf, maar die zijn erg erg erg erg duur.

Processor upgraden hoeft niet, die zijn op zich al krachtig genoeg, daarnaast zal je het verschil niet merken. Steek dat geld liever in je RAM en SSD. Dat is toch wel het belangrijkst.

[ Voor 3% gewijzigd door MysticX op 26-11-2015 04:47 ]

hi!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de 13" wel leuk en lijkt me zeer handig om mee te nemen, moet me dagelijks met de fiets verplaatsen, dus past die 15" wel gemakkelijk in een eastpack rugzak waar al een tweetal mappen in zitten?

Opzich past een 15 inch wel in men bugdet maar dan alleen de 256GB, vraag me toch af of dit wel voldoende is voor een windows 10 VM, foto's/games/muziek en lightroom/photoshop en illustrator.

Bedankt voor de snelle reacties
Pagina: 1