Externe harde schijf ontoegankelijk parameter onjuist

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Didyoumeetmax?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-01 17:29
Ik heb een externe harde schijf die niet meer te openen valt onder windows. Als ik hem open krijg ik de melding: K:\ is niet toegankelijk de parameter is onjuist.

Ik heb nu al een tijdje zitten stoeien met dit probleem en onder andere met Activea Partition Recovery en GetDataBack vastgesteld dat ik al mijn data nog kan benaderen en kan kopieëren. So far so good. Echter is dit een schijf van 3TB die voor 70% gevuld is, dus moet ik een nieuwe schijf aanschaffen om dat allemaal kwijt te kunnen. Het feit dat de data gewoon beschikbaar is wekt bij mij de indruk dat het een software matig probleem is wat op te lossen is.

Ik heb onder Active Partition Recovery al een volledige scan uitgevoerd maar eerlijk gezegd geen idee wat ik daar vervolgens mee kan. In leken taal: van de 57232 blocks zijn er 2 geel en 2 oranje :+ .
De aller eerste en de allerlaatste zijn geel, die worden gekenmerkt als boot sector.

Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/1xx69s.jpg

Ik heb dus ook nog even onder de partition boot sector recovery options gekeken of daar wat te halen viel, maar alles oogt in orde.
Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/33kqj2c.jpg

Ik zit nu al een tijd te googlen maar heb nog niet het juiste topic of youtube filmpje of website gevonden om dit op te lossen.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Herkent Windows de partitie tabel wel goed?

• Didyoumeetmax?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-01 17:29
Bedoel je de status in diskmgmt.msc?

Ik dacht dat daar alles in orde was, maar nu ik er nog eens naar zit te kijken zie ik dat de schijf ineens wordt weergegeven als RAW in plaats van NTFS.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Niet echt, denk ik. Je schijf heeft 4k sectoren. De partitietabel geeft ook start- en eindsectoren van iedere partitie. Als om de een of andere reden Windows uitgaat van de klassieke sector maat van 512 bytes, krijg je dus een partitie van 1/8 van zijn echte grootte, die ook nog eens op de verkeerde plaats begint. Die kun je niet mounten.

Dus als de schijf een enkele partitie bevat die een factor 8 te klein of te groot is, kan dat hieraan liggen. (Niet dat ik weet hoe je dat dan oplost).
Ik dacht dat daar alles in orde was, maar nu ik er nog eens naar zit te kijken zie ik dat de schijf ineens wordt weergegeven als RAW in plaats van NTFS.
Weer wat extra google inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:37
Check ook de smart waardes eens met bv crystaldiskinfo. Misschien is die hdd toch defect.