Toon posts:

Futureproof (2-3 jr.) High end game systeem +/- € 2300,-

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Gamen -> o.a. Fallout 4, GTA V, Civilization V. Eigenlijk moet het systeem alles makkelijk aankunnen op 1920x1080. 4K vind ik nog toekomstmuziek, maar wellicht dat ik over een jaartje nog wil investeren in een tweede kaart en een betere monitor.

Wat mag het systeem gaan kosten?

2300 € is het richtpunt, iets er overheen geeft niet, maar als er nog wat over blijft voor vakantie, dan vind ik dat niet erg :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

High end videokaart, acceptabele CPU, watergekoeld i.v.m. snode plannen, dus ook een plankje dat OC mogelijkheden biedt, genoeg RAM, voeding met ruimte voor een eventuele 2e kaart, snelle monitor met goede kleuren (1920x1080 voor nu, groter is wat mij betreft niet altijd beter), kast met voldoende ruimte voor twee kaarten, stil en toch koel, kek toetsenbordje en dito muis. Behalve een SSD heb ik geen extra opslag nodig (alles staat toch op mijn NAS).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Niet bijzonder, maar om de een of andere reden kom ik vaak uit op ASUS producten. Ik heb voor een Cooler Master voeding en waterkoeling gekozen, omdat ik ook een kast van hen in mijn setup heb, hou het maar op OCD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik wil me de komende twee jaar niet beperkt voelen door mijn hardware :)

Ga je overklokken?

Ja, d.w.z.: Ik ga het leren.

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik ben niet super op de hoogte van alle ins en outs van de diverse hardware, ik heb me nu deels gebaseerd op het high end systeem uit de best buy guide van september, en ben daar vanaf geweken als ik dacht kosten te besparen of prestatiewinst te boeken. Hoe dan ook, misschien zie ik dingen over het hoofd? Kan het sneller/beter voor hetzelfde geld of goedkoper bij dezelfde prestaties? Hoe futureproof ben ik met mijn keuze voor een grafische kaart? Grafische kaart is namelijk wel een groot vraagteken met alle berichten over het wel dan niet ondersteunen van dx12 door nVidia, ik zou het wel heel erg balen vinden als ik straks dingen niet kan spelen met mijn brute apparaat, maar ik ben nog niet zover dat ik dan maar voor een Fury X ofzo ga.

Het systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 259,-€ 259,-
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 181,95€ 181,95
1Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING€ 753,-€ 753,-
1Cooler Master CM 690 III Window€ 98,-€ 98,-
1Asus VG248QE Zwart€ 276,81€ 276,81
1Cooler Master Nepton 240M€ 104,80€ 104,80
1Logitech G710+ Brown Mechanical Gaming Keyboard qwerty€ 112,95€ 112,95
1Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse€ 64,95€ 64,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK4/16€ 116,95€ 116,95
1Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold€ 97,-€ 97,-
1Samsung 850 EVO M.2 500GB€ 184,90€ 184,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.250,31

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-11 11:14
opzicht ziet het er allemaal wel goed uit ik zou allen 16 bg geheugen pakken in de uitvoering van 2*8 dan ben je upgrade proof.
en de voeding zou ik wel een 750 nemen vanwege dat je misschien naar 2 videokaarten wilt

Verwijderd

Topicstarter
Yannick-ski schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:05:
opzicht ziet het er allemaal wel goed uit ik zou allen 16 bg geheugen pakken in de uitvoering van 2*8 dan ben je upgrade proof.
en de voeding zou ik wel een 750 nemen vanwege dat je misschien naar 2 videokaarten wilt
Dat van die twee keer 8GB is nog wel een idee, ik had ergens gelezen dat spreiden over 4 slots beter is, maar ik weet niet of dat echt zoveel verschil maakt. Grotere voeding moet ik me even in verdiepen, ik heb geen flauw idee wat dit systeem aan stroom gaat trekken :S wat ik me ook afvraag is of een grotere voeding bij geen belasting meer verbruikt dan een kleinere, en dat het misschien beter is om die later te upgraden als ik evt. ga uitbreiden.

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-11 11:14
hier probeer dezen site eens deze rekent uit wat je nodig zou moeten hebben outervision.com/power-supply-calculator

Verwijderd

Topicstarter
Yannick-ski schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:24:
hier probeer dezen site eens deze rekent uit wat je nodig zou moeten hebben outervision.com/power-supply-calculator
Cool linkje, tnx! Lijkt er op dat ik om genoeg marge te houden dan zels een 850 watt voeding zou moeten aanschaffen. Hmm.

Verwijderd

Het systeem wat je nu hebt samengesteld is zware overkill voor 1080p. Ik zou eerder wat besparen op je koeler, case en RAM en een 1440p monitor kopen.

Verwijderd

De pricewatch: Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold is wat overpriced aan het raken. Mijn keuze zou de pricewatch: Corsair RM550x zijn. Tot 50% belasting volledig stil.

Verwijderd

Ik zou eigenlijk besparen op je muis plus toetsenbord. Ik vind ~200 Euro voor die twee echt weggegooid geld. Koop gewoon voor 60 Euro een combi en je hebt een vliegticket naar ergens in Europa over.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 19:46:
Het systeem wat je nu hebt samengesteld is zware overkill voor 1080p. Ik zou eerder wat besparen op je koeler, case en RAM en een 1440p monitor kopen.
Dat is wel zo, maar dan wil ik eigenlijk helemaal de overstap maken naar 4K, en dan wordt het ineens heel erg veel duurder allemaal. Nu kies ik er voor om de basis goed te hebben, zodat ik zodra ik weer wat gespaard heb de stap kan maken. Het blijft wikken en wegen :s

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 20:24:
De pricewatch: Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold is wat overpriced aan het raken. Mijn keuze zou de pricewatch: Corsair RM550x zijn. Tot 50% belasting volledig stil.
Goeie tip. Maar ik zit nu weer te twijfelen of ik met het oog op een evt. 2e kaart geen zwaarere voeding moet kopen. Lastig.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:20:
Ik zou eigenlijk besparen op je muis plus toetsenbord. Ik vind ~200 Euro voor die twee echt weggegooid geld. Koop gewoon voor 60 Euro een combi en je hebt een vliegticket naar ergens in Europa over.
Je hebt een punt, maar dit setje vind ik gewoon gaaf :)

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
*weg* Dit soort bewoordingen bewaar je maar voor het schoolplein.. Ga ajb minstens op 2560x1440 spelen, liever nog op 3440x1440 of 4k. Dat maakt pas verschil voor je game ervaring.

[ Voor 25% gewijzigd door br00ky op 26-11-2015 07:48 ]

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Tomm13 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:17:
weg. Ga ajb minstens op 2560x1440 spelen, liever nog op 3440x1440 of 4k. Dat maakt pas verschil voor je game ervaring.
Nou nou, laten we het hier vriendelijk houden in plaats van meteen scheldwoorden erin te gooien.

Als de TS'r op 1080p wilt gamen dan doet hij dat toch lekker. Ik heb nagenoeg hetzelfde systeem als de TS'r heeft uitgekozen.

Alleen ik heb 2x8GB vanwege dual channel. Daarnaast game ik ook op 1080p en ik zeg je, met alles wagenwijd open en gamen op warship bijvoorbeeld. Haal ik ook maar 78fps en is mijn cpu nog wel overklokt.

Ik zeg een mooi setje ts'r. Alleen je voeding zou ik wat verhogen voor toekomst perspectief. 850watt met 80 plus gold zit je wel snor. Goeie seasonic of evga doet wel de truuk. Mocht je echt goed advies in voedingen willen hebben dan moet je bij -The Mask- om advies vragen. Hij weet er alles van.

Daarnaast is 4K gaming inderdaad meer toekomst muziek. Zelfs 2x Gtx980Ti hebben moeite om 4K met alle toeters en bellen open goed vloeiend boven 60Fps te draaien. En daar bedoel ik mee gta 5, witcher 3 enz..

Als ik jou was, zou ik gewoon doen wat je van plan bent. Weet wel dat pas de volgende generatie gpu's voor 4K gaming tot zijn recht zal komen. Zoveel pixels vreet veel vram en zelfs 6Gb zal erg crap aan worden.

Daarnaast zullen de volgende generaties ook volledig DX12 ondersteunend zijn tot alle lagen api's. Helaas zijn zelfs de maxwell 2.0 versies dat niet en idem voor de fury x types.

Veel mensen nemen de middenmoot en laten het bij 1440p en daarbij als je echt heel slim bent, ga je voor of 1080p en dan 144Hz met g-sync of 1440p @ 144Hz met G-Sync.
Beiden zullen een wereld van verschil betekenen met games.

Ik zelf wacht op de nieuwe asus 34" g-sync ips scherm. Komt volgend jaar Q1 uit.
Met 4ms g-to-g.

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 26-11-2015 07:49 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Tomm13
Heel mooi om zoveel geld uit te geven om op een klein scherm te spelen. Je game ervaring wordt in de eerste plaats bepaald door beeld en geluid. Investeer dus in je scherm en je speakers. Het systeem is slechts de voeding voor het scherm. En groter is niet altijd beter? Je praat wel anders als je op 3440 bij 1400 speelt.

[ Voor 15% gewijzigd door Tomm13 op 25-11-2015 23:42 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Tomm13 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:41:
Heel mooi om zoveel geld uit te geven om op een klein scherm te spelen. Je game ervaring wordt in de eerste plaats bepaald door beeld en geluid. Investeer dus in je scherm en je speakers. Het systeem is slechts de voeding voor het scherm. En groter is niet altijd beter? Je praat wel anders als je op 3440 bij 1400 speelt.
Niemand zegt dat 4K niet beter is. Het gaat erom of de gpu kracht dit tot op zijn recht komt. En nee, uit alle benchmarks en video's merk je dat overduidelijk.
Feiten liggen daar voor het oprapen. De huidige gpu's zijn er niet voor gemaakt aangezien 4K gaming nu pas langzaam aan de markt komt binnen sluipen.

Nu 4K scherm kopen en met 1 kaart en triple AAA gamen is jezelf voor je voet schieten.
Je weet immers dat je niet de 60Fps gaat halen.

Verwijderd

Topicstarter
Xtr3me4me schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:32:
[...]

Nou nou, laten we het hier vriendelijk houden in plaats van meteen scheldwoorden erin te gooien.

Als de TS'r op 1080p wilt gamen dan doet hij dat toch lekker. Ik heb nagenoeg hetzelfde systeem als de TS'r heeft uitgekozen.

Alleen ik heb 2x8GB vanwege dual channel. Daarnaast game ik ook op 1080p en ik zeg je, met alles wagenwijd open en gamen op warship bijvoorbeeld. Haal ik ook maar 78fps en is mijn cpu nog wel overklokt.

Ik zeg een mooi setje ts'r. Alleen je voeding zou ik wat verhogen voor toekomst perspectief. 850watt met 80 plus gold zit je wel snor. Goeie seasonic of evga doet wel de truuk. Mocht je echt goed advies in voedingen willen hebben dan moet je bij -The Mask- om advies vragen. Hij weet er alles van.

Daarnaast is 4K gaming inderdaad meer toekomst muziek. Zelfs 2x Gtx980Ti hebben moeite om 4K met alle toeters en bellen open goed vloeiend boven 60Fps te draaien. En daar bedoel ik mee gta 5, witcher 3 enz..

Als ik jou was, zou ik gewoon doen wat je van plan bent. Weet wel dat pas de volgende generatie gpu's voor 4K gaming tot zijn recht zal komen. Zoveel pixels vreet veel vram en zelfs 6Gb zal erg crap aan worden.

Daarnaast zullen de volgende generaties ook volledig DX12 ondersteunend zijn tot alle lagen api's. Helaas zijn zelfs de maxwell 2.0 versies dat niet en idem voor de fury x types.

Veel mensen nemen de middenmoot en laten het bij 1440p en daarbij als je echt heel slim bent, ga je voor of 1080p en dan 144Hz met g-sync of 1440p @ 144Hz met G-Sync.
Beiden zullen een wereld van verschil betekenen met games.

Ik zelf wacht op de nieuwe asus 34" g-sync ips scherm. Komt volgend jaar Q1 uit.
Met 4ms g-to-g.
Kijk, hier heb ik wat aan :)

Die voeding ga ik inderdaad maar aanpassen, en ik ga kijken of ik dan misschien toch maar vast een 1440p@144hz schermpje met G-sync erbij moet doen. Jouw verhaal lezend zal ik ik t.z.t. qua grafische kaart(en) en monitor toch helemaal overnieuw moeten beginnen wil ik 4k aankunnen, maar de basis staat er dan in ieder geval wel alvast.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:48:
[...]

Kijk, hier heb ik wat aan :)

Die voeding ga ik inderdaad maar aanpassen, en ik ga kijken of ik dan misschien toch maar vast een 1440p@144hz schermpje met G-sync erbij moet doen. Jouw verhaal lezend zal ik ik t.z.t. qua grafische kaart(en) en monitor toch helemaal overnieuw moeten beginnen wil ik 4k aankunnen, maar de basis staat er dan in ieder geval wel alvast.
Precies, je cpu zal komende 5 jaar zeker meegaan. Kijk maar de 2500k. Beetje overgeklokt en haalt bijna dezelfde fps in games met dezelfde kaart als de 6e generatie cpu's.

Dit is puur dat games meer leunen op gpu kracht. Dus je basis heb je zekers goed.

1440p@144Hz en g-sync is subliem. Geen last van tearing of stotteringen. Zelfs niet in dips onder de 40fps.

De acer model kost bijna 800€ maar is wel gekozen tot gaming monitor die bijna perfect is.
1440p, 144Hz, Ips en g-sync. Ook een scherm waar ik me ogen op gericht heb alleen vind dat glossy omhulsel niet zo denderend en wacht af tot de review van de nieuwe asus 34".

Jij zit met je game systeem net als ik. Mocht me huidige gpu niet meer voldoen, dan verkoop ik hem en ga ik voor de nieuwe gpu als die uit is. De basis staat voorlopig 5 jaar sowieso vast. Dan gaat het dus alleen om de gpu die vervangen hoeft te worden.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Overweeg meer SSD. Ik heb 2 game PCs in huis met 500GB SSD en beiden zijn vol. Games zijn gigantisch tegenwoordig

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:58
Xtr3me4me schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:32:
[...]
Ik vind dat allemaal een beetje overtrokken, als je een paar settings iets lager dan het maximale zet kun je meer dan prima op 4k gamen met een 980ti.
Bv: http://www.gamersnexus.ne...aphics-optimization-guide
(Titan X = 980ti +6GB geheugen)

• Gamebuster
4K op 980TI kan prima.

Bron: Ik heb een 4K monitor op 980TI. SLi/CF voegt input lag toe wat nadelig is voor de performance. Beter je settings iets verlagen :) MSAA/TSAAx1000 is helemaal niet nodig op 4K en kan je lekker op domweg FXAA zetten en dan draait iedere game verder op high/max op 60fps+

Ik vind je moederbord een beetje een dure keuze, voeding ook. Voeding kan prima rond 500 watt zitten met deze setup. 2e videokaart is 700 wel handig inderdaad, maar dat zal ik in algemeen gewoon afraden.

All in one waterkoelers zijn naar mijn mening weinig nuttig. Neem gewoon een dikke luchtkoeler met een handje vol grote Noctua 120mm/140mm fans. Super stil en koelt erg goed. All-in-one waterkoelers brommen met hun pomp.

[ Voor 71% gewijzigd door Gamebuster op 26-11-2015 00:02 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Gamebuster schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:57:
Overweeg meer SSD. Ik heb 2 game PCs in huis met 500GB SSD en beiden zijn vol. Games zijn gigantisch tegenwoordig
Ik heb zelf 256Gb en merk ook aan ruimte gebrek. Denk oohhhh nieuwe game, oei moet ruimte vrij maken...hhmmm welke game moet ik eraf halen.

Best wel frustrerend. Alleen zit te denken om m.2 gewoon te halen a 500Gb. Tenzij ik gewoon de 1 Tb SSD samsung evo.

Lastig lastig. Maar 1Tb is geen slecht advies.

• Gamebuster
Xtr3me4me schreef op donderdag 26 november 2015 @ 00:01:
[...]

Ik heb zelf 256Gb en merk ook aan ruimte gebrek. Denk oohhhh nieuwe game, oei moet ruimte vrij maken...hhmmm welke game moet ik eraf halen.

Best wel frustrerend. Alleen zit te denken om m.2 gewoon te halen a 500Gb. Tenzij ik gewoon de 1 Tb SSD samsung evo.

Lastig lastig. Maar 1Tb is geen slecht advies.
Ik zou gewoon gaan voor de 1TB Samsung. Die M.2 SSDs zijn alleen sneller als het NVMe SSDs zijn (2x zo duur per GB), de SATA M.2's hebben geen meerwaarde. De NVMe snelheidswinst is in praktijk niet heel significant, zeker niet voor een gaming PC. (verschil tussen ultra snel en super snel)

Gewoon lekker een 1TB flashkaartje nemen, dan ben je klaar. Ook niet met RAID kutten ofzo, alleen maar ellende met drivers en extra CPU gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Gamebuster op 26-11-2015 00:05 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

mitsumark schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:58:
[...]

Ik vind dat allemaal een beetje overtrokken, als je een paar settings iets lager dan het maximale zet kun je meer dan prima op 4k gamen met een 980ti.
Bv: http://www.gamersnexus.ne...aphics-optimization-guide
(Titan X = 980ti +6GB geheugen)
Ja en die 6Gb extra doet het hem juist. En 35fps vind ik niet bepaald lekker gamen.

• mitsumark
Xtr3me4me schreef op donderdag 26 november 2015 @ 00:04:
[...]

Ja en die 6Gb extra doet het hem juist. En 35fps vind ik niet bepaald lekker gamen.
Die 6GB doet het hem niet, waar haal je dat vandaan?
https://www.techpowerup.c...eForce_GTX_980_Ti/31.html
Scheelt 4% op 4k.

De 35fps is alleen met alle settings voluit, zoals ik al zei kun je ook een paar settings iets lager zetten en dan haal je prima 50-60fps bij 95% van de games.

• Gamebuster
Xtr3me4me schreef op donderdag 26 november 2015 @ 00:04:
[...]
Een paar settings iets verlagen, AA uit of slechts FXAA nemen, en je hebt prachtige, haarscherpe en vloeiende graphics op 4K op een enkele 980TI. Een 2e in SLi voegt input lag toe en dit merk je in actie-games. Daarbij ondersteunen veel games het slecht of niet. Gewoon niet doen, slecht voor je portemonnee en is alleen leuk als je graag wil opscheppen over je PC (niets mis mee uiteraard)

Ga voor een 1440p monitor (25" 1440p IPS dell monitor heb je voor 300 euro en is prachtig en haarscherp) of verlaag grafische settings een klein beetje. Die games zien er echt alsnog super mooi uit, je hoeft geen raar compromis te sluiten ofzo;

[ Voor 10% gewijzigd door Gamebuster op 26-11-2015 00:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gamebuster schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:57:
Je hebt wel gelijk, GTA V was al 80GB, maar ik speel meestal niet meer dan twee drie games tegelijk en in combinatie met mijn 200mbit verbindingkje en steam niet zo'n enorm probleem. Daarnaast kan ik natuurlijk altijd nog flink wat SSD's extra kwijt in mijn case, mocht het nodig zijn. Ik investeer nu liever in een stevige basis en bewaar jouw tip voor een evt. latere upgrade.

Verwijderd

Topicstarter
Xtr3me4me schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:56:
[...]

Precies, je cpu zal komende 5 jaar zeker meegaan. Kijk maar de 2500k. Beetje overgeklokt en haalt bijna dezelfde fps in games met dezelfde kaart als de 6e generatie cpu's.

Dit is puur dat games meer leunen op gpu kracht. Dus je basis heb je zekers goed.

1440p@144Hz en g-sync is subliem. Geen last van tearing of stotteringen. Zelfs niet in dips onder de 40fps.

De acer model kost bijna 800€ maar is wel gekozen tot gaming monitor die bijna perfect is.
1440p, 144Hz, Ips en g-sync. Ook een scherm waar ik me ogen op gericht heb alleen vind dat glossy omhulsel niet zo denderend en wacht af tot de review van de nieuwe asus 34".

Jij zit met je game systeem net als ik. Mocht me huidige gpu niet meer voldoen, dan verkoop ik hem en ga ik voor de nieuwe gpu als die uit is. De basis staat voorlopig 5 jaar sowieso vast. Dan gaat het dus alleen om de gpu die vervangen hoeft te worden.
Oei, 800,- voor een monitor, die moet dan ergens anders vandaan komen.. Ik overweeg nu zelfs om misschien dan nu maar voor een GTX 970 te gaan... Als ik toch al weet dat ik die ga vervangen.... moeilijk hoor, dit.

• Gamebuster
De 34" 3440x1440 pixels is wel een stuk zwaarder dan 2560x1440 en weer een stuk zwaarder dan 1080p. Met een 970 ga je niet veel lol hebben met die monitor. 3440x1440 pixels zou ik echt een 980 of 980TI aanraden als je settings beetje richting max wil schuiven.

Een 980TI heeft meer moeite met 3440x1440 pixels dan een 970 op 1080p :)

Bron: Ik had een 3440x1440 pixels LG 34UM95P met een 980TI en mijn vriendin heeft de 970 met 1080p. Battlefield 4 draait niet op max settings op 60fps op die resolutie, daarvoor moet je je AA al iets omlaag zetten. Te laag en je gaat je al wel storen aan de relatief grote (in verhouding tot 4K 24") pixels.

[ Voor 53% gewijzigd door Gamebuster op 26-11-2015 00:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gamebuster schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:59:
4K op 980TI kan prima.

Bron: Ik heb een 4K monitor op 980TI. SLi/CF voegt input lag toe wat nadelig is voor de performance. Beter je settings iets verlagen :) MSAA/TSAAx1000 is helemaal niet nodig op 4K en kan je lekker op domweg FXAA zetten en dan draait iedere game verder op high/max op 60fps+

Ik vind je moederbord een beetje een dure keuze, voeding ook. Voeding kan prima rond 500 watt zitten met deze setup. 2e videokaart is 700 wel handig inderdaad, maar dat zal ik in algemeen gewoon afraden.

All in one waterkoelers zijn naar mijn mening weinig nuttig. Neem gewoon een dikke luchtkoeler met een handje vol grote Noctua 120mm/140mm fans. Super stil en koelt erg goed. All-in-one waterkoelers brommen met hun pomp.
Oh, dat van dat brommen wist ik niet, mobo en waterkoeling heb ik gekozen vanwege de OC mogelijkheden, het mobo kwam goed uit de tests, maar daar houdt mijn kennis ook op. Gaat dat overclocken lukken met een luchtkoeler? Ik wilde ook wat ruimte in de kast houden voor het koelen van de grafische kaart.

• Gamebuster
Zover ik weet zijn luchtkoelers altijd stiller dan waterkoelers bij gebruik van dezelfde casefans, simpelweg omdat er een pomp in zit.

Overclocken... Ik weet niet precies wat je van plan bent, ik ben niet zo'n extreme overclocker. Met een goede luchtkoeler kan je tegenwoordig zo'n 250-300 watt koelen met een stevige fan, maar dan is zo'n all-in-one wellicht stiller/efficienter omdat het te koelen gebied groter kan zijn (240mm radiator) en je dus 2 fans op lagere RPM kan gebruiken.

Je kan ook kijken om een watergekoelde videokaart te nemen. Dat is wellicht een stuk interessanter om te waterkoelen, aangezien die ook echt tegen de 300 watt aan warmte produceren met overclock. Je hebt ook all-in-one setups die je kan uitbreiden om je videokaart ook te koelen, zoals de 360mm van Fractal Design uit m'n hoofd.

2 980TI's (of vergelijkbare kaarten) in SLI met luchtkoelers wordt in ieder geval 1 groot warmte-fest en vereist echt creatief casefan management om efficient die 500+ watt aan warmte af te voeren met luchtkoeling zonder al teveel lawaai.

Stock koelers blazen vaak hun lucht naar buiten ipv terug in de kast en, ondanks hun extra lawaai, zijn wel makkelijker koel te houden in SLI/CF. Mocht je uberhaupt twijfelen aan waterkoeling voor je GPU, is het ook handig om te weten er waterblokken beschikbaar zijn voor je eventuele custom PCB van je videokaart, indien van toepassing.

[ Voor 35% gewijzigd door Gamebuster op 26-11-2015 00:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gamebuster schreef op donderdag 26 november 2015 @ 00:32:
Zover ik weet zijn luchtkoelers altijd stiller dan waterkoelers bij gebruik van dezelfde casefans, simpelweg omdat er een pomp in zit.

Overclocken... Ik weet niet precies wat je van plan bent, ik ben niet zo'n extreme overclocker. Met een goede luchtkoeler kan je tegenwoordig zo'n 250-300 watt koelen met een stevige fan, maar dan is zo'n all-in-one wellicht stiller/efficienter omdat het te koelen gebied groter kan zijn (240mm radiator) en je dus 2 fans op lagere RPM kan gebruiken.

Je kan ook kijken om een watergekoelde videokaart te nemen. Dat is wellicht een stuk interessanter om te waterkoelen, aangezien die ook echt tegen de 300 watt aan warmte produceren met overclock. Je hebt ook all-in-one setups die je kan uitbreiden om je videokaart ook te koelen, zoals de 360mm van Fractal Design uit m'n hoofd.

2 980TI's (of vergelijkbare kaarten) in SLI met luchtkoelers wordt in ieder geval 1 groot warmte-fest en vereist echt creatief casefan management om efficient die 500+ watt aan warmte af te voeren met luchtkoeling zonder al teveel lawaai.
Het probleem is dat ik nog nooit zelf waterkoeling heb aangelegd... Ben er ook een beetje huiverig voor (electronica kan niet zo goed tegen water), vandaar de keuze voor die AIO oplossing, ik heb die kaarten met hybride koeling wel voorbij zien komen, die zijn ook meteen al uit de fabriek maximaal overgeklokt, maar als je daar twee van gaat installeren moet je die radiatoren en fans ook nog ergens kwijt. Ik ga er maar eens een nachtje over slapen en morgen een nieuw lijstje opstellen op basis van alle informatie die ik hier heb gekregen. Ben wel een stuk wijzer geworden, maar de keuzes zijn er niet makkelijker op.

• mitsumark
Ik zou persoonlijk ook het waterkoeling verhaal laten zitten, met een goede luchtkoeler mis je misschien 100-200MHz op je maximale overklok, maar dat zal de pret niet drukken.

Iets goedkoper opzetje zonder monitor.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 259,-€ 259,-
1MSI Z170A KRAIT GAMING€ 135,91€ 135,91
1MSI GTX 980TI 6GD5T OC€ 721,99€ 721,99
1Fractal Design Define S - Window€ 87,95€ 87,95
1Scythe Mugen MAX€ 37,95€ 37,95
1Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse€ 64,95€ 64,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 123,95€ 123,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK4/16€ 116,95€ 116,95
1Antec TruePower Classic TP-550C€ 81,95€ 81,95
1Crucial MX200 M.2 60mm 500GB€ 178,95€ 178,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.922,50
Een instap 4k monitor kost 400, een beetje leuke 600-700.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 26-11-2015 00:52 ]

• Tomm13
Hoeft niet 4k maar meer dan 1980 bij 1020 mag wel. Daar heb je geen TI voor nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, even terugkoppeling: ik heb besloten om ietsje neer te schalen. Ik kreeg wat adviezen over de monitor en was wel erg gecharmeerd van de g-sync optie. Aangezien een 980ti echt overkill is om te gamen bij 1920x1080 en de jump naar 2560x1440 qua monitor/graka combi echt veels te duur werd ( die asus monitor gaat voor 700,- over de toonbank) heb ik gekozen voor de 1920x1080 g-sync monitor van Benq in combinatie met de uit de fabriek al stevig overgeklokte GTX 970 van EVGA. Verder de AIO waterkeoling laten vallen en een dikke Scythe 4 erop geplakt. Mobo heb ik ook ietsje goedkoper genomen evenals de SSD. De kast heb ik ook veranderd vanwege iets meer speelruimte en een coole look.

Al met al denk ik nog steeds een vet systeempje over te houden en daarnaast kan ik ook nog op Vakantie :)

De lijst nu (is al besteld, dus afkraken mag, maar ik kan niet meer terug):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 264,51€ 264,51
1Asus Z170 PRO GAMING€ 150,95€ 150,95
1EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0+€ 400,-€ 400,-
1NZXT H440 New Edition Zwart/Zwart€ 124,-€ 124,-
1BenQ XL2420G Zwart€ 479,-€ 479,-
1Scythe Mugen 4€ 36,95€ 36,95
1Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse€ 59,99€ 59,99
1Kingston HyperX Savage Black HX426C13SBK2/8€ 81,43€ 81,43
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95