nieuwe GPU of nieuw systeem?

Pagina: 1
Acties:

• knurk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 08:38
beste tweakers,

ik overweeg een GPU upgrade om recente games te kunnen draaien (1080p max), maar vraag mij af of ik niet beter in een nieuw systeem kan investeren. De 6850 gaat nog erg goed mee maar ik gok dat ik voor een game als shadow of mordor iets beters nodig heb.

Huidige setup:

Windows 10 Pro 64-bit
CPU
AMD Athlon II X4 635
Propus 45nm Technology
RAM
8.00GB Dual-Channel DDR3 @ 669MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. M4A88T-M/USB3 (AM3)
Asus EAH 6850 1GB DDR5 790mhz.

gebruik: multimedia en games.
budget: max 150 euro voor een gpu upgrade

Zou een saphire hd7950 naar jullie mening een goede upgrade zijn, of loop ik dan tegen de beperkingen van de CPU aan? Ik twijfel aan een upgrade naar een phenom x6 omdat ik dan relatief veel geld kwijt ben voor een oude generatie chip. Wat zou ik voor deze kast nog kunnen vragen, incl. 1tb HDD en 250gb SSD?

Bij voorbaat dank.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02 16:31
Een 7950 is wel een prima upgrade zou ik zeggen en goedkoop 2e hands te krijgen. Natuurlijk zou die kaart iets beter presteren met een flinkere CPU, maar ik denk dat je er ver op vooruit gaat. Je systeem zal niet zoveel waard zijn, beter nog even rekken en dan over 1-3 jaar helemaal over.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-02 10:06

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eens met bovenstaande, een nieuwe CPU zal wel schelen, maar niet genoeg om het op je budget interessant te maken. De Phenom is amper een upgrade, tenzij je zeker weet dat je die extra cores nuttig kunt inzetten (zelden het geval).

De 7950 is de grootste stap die je nu kunt zetten, die dingen zijn goedkoop (relatief dan), en gaan nog goed mee. Mocht je dan in de toekomst een tweedehands i5 + moederbord kunnen scoren (waarbij je je geheugen houdt) dan kun je dat alsnog inzetten, maar die zijn nog duur...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

De cpu kan je ook nog een overklok geven, afhankelijk welke koeler erop zit. Een topflow koeler is een must omdat daarmee ook de fases gekoeld worden. Zelf heb ik een X4 640 met een oc naar 3,6 GHz. Wordt gekoeld door een pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile. In Unigine Valley heb ik daarmee een 15% hogere fps dan op de stocksnelheid van 3,0 GHz icm een HD7850 . De cpu wordt niet warmer dan 53 graden.

• knurk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 08:38
Heel hartelijk dank iedereen voor de nuttige adviezen! Overclocken vd CPU durf ik me nog niet aan te wagen met mijn gebrek aan kennis op dit gebied, maar mocht ik deze PC nooit meer kwijtraken dan kan ik het eens overwegen :)