Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-12-2024
Hallo,
ik ben aan het kijken voor een nieuwe camera en de keuze is reuze.
Waar moet deze camera aan voldoen / waar wordt de camera voor gebruikt.
op volgorde van belangrijkheid

budget: €600 - €900

1: Binnen (ook bij slecht licht) fotos van de kleine maken
2: vakantie fotos (ook groot kunnen afdrukken)
3: zoombereik
4: video mogelijkheden
5: formaat / gewicht

Naar veel zoeken heb ik de keuze teruggebracht tot een 4 tal camera's
(vooral geselecteerd op sendor grootte en diafragma)

http://tweakers.net/price...065;386018;395325;431354/

volgorde van overweging
pricewatch: Sony DSC-RX10 Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX100 Zilver
pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 III Zwart

Ik heb de neiging om voor de camera's met meer zoom te gaan omdat deze veelzeidiger zijn.
waarbij de Sony RX dan minder licht nodig heeft bij zoom.
ook heeft de sony een ND filter (wel nodig?), maar de Panasonic heeft weer een beter electronishe zoeker
en filmpt in 4k en heeft meer zoom, en zo kun je nog even doorgaan op kleine verschillen.
ik vond de Panasonic LX100 ook erg mooi, maar de censor wordt niet helemaal gebruikt en ik vind het aantal MP wat aan de lage kant.

Voor mijn gevoel zitten deze camera's allemaal erg dicht op elkaar,
wat ik vooral doorslaggevend vind zijn de fotos onder slechte lichtomstandigheden en de veelzeidigheid van de camera. ik ben geen hele goede fotograaf en wil eigenlijk zo eenvoudig mogelijk een zo goed mogelijk reseltaat.

welke van deze camera's zouden jullie dan aanbevelen lettend op de bovenstaande punten

thanx!

[ Voor 0% gewijzigd door mazzl op 26-11-2015 11:02 . Reden: toevoeging budget ]

If you don't stand for something you'll fall for everything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hoeveel mag het maximaal kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 22:31
Dat bij de LX100 de sensor niet helemaal wordt gebruikt, maakt niets uit in dit geval, aangezien je dan nog steeds meer oppervlak overhoudt dan met de concurrentie.
Maar het hele verhaal komt er gewoon op neer dat je moet kiezen tussen: lichtsterkte, zoom, formaat en prijs. En je moet compromissen sluiten.
Waarmee fotografeer je nu? Hoeveel bereik heb je nu daarvoor nodig? Want gezien de soorten fotografie die je nu noemt, heb je echt niet zoveel bereik nodig.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-04 12:39
als je echt waarde hecht aan veelzijdigheid en binnen goed foto's maken plus dat formaat/gewicht het minst belangrijk is, dan ontkom je m.i. niet aan een dSLR. Grote sensor, alle soorten lenzen eropzetten. Zet je er een lichtsterke prime erop als je binnen foto's van de kleine wil maken, en op vakantie knup je er een telelens op. Voor de prijs van een RX10 koop je een prachtge Nikon 3xxx met een 18-105 en een 35 mm 1.8:

http://tweakers.net/price...-105mm-g-ed-vr-zwart.html
http://tweakers.net/price...n-af-s-dx-35mm-f-18g.html

• mazzl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-12-2024
@Sj44k13 €600-€900 is ongeveer de price range, dit komt niet zo nou maar het mag niet te gek worden

@Universal Creatio we fotograferen nu met een:
pricewatch: Canon PowerShot SX200 IS Zwart

hierbij merk ik vooral dat de fotos binnen of te donker zijn of overbelicht doordat de flits te dichtbij is.
daarnaast is de zoom ruim voldoende, maar bij fotograferen van bewegende beelden mislukken de fotos omdat de gefotografeerde objecten nooit scherp zijn.

De rede om toch naar de zoom te kijken (misschien een slecht argument) maar als we toch iets meer aan een camera uitgeven wil je ook graag een veelzijdige camera hebben zodat je er wat langer mee vooruit kan. Zoom heeft niet direct de hoogste prio.

In hoeverre ziet iemand een bezwaar in de 12.8MP van de panasonic LX100 kijkend naar het afdrukken op groot formaat (groot is dan 80x80cm bv.)?

@107mb ik heb een camera met verwisselbare lenzen uitgesloten van selectie omdat ik dan echt
door de bomen het bos niet meer zie, je moet ergens beginnen met schrappen en omdat ik mezelf niet een tas met lenzen zie meesjouwen op vakantie. ik moet zeggen dat ik de prijs voor deze combi wel erg schappelijk vind.
daarnaast heb ik het idee dat deze camera's wat meer onderhoud en voorizchtigheid behoeven, maar dat is misschien niet terecht. ik vind het fotogemak
aanzetten, camera op auto zetten, en plaatje schieten ook best belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door mazzl op 26-11-2015 11:05 . Reden: spelling etc. ]

If you don't stand for something you'll fall for everything

Anoniem: 670812

mazzl schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:01:
In hoeverre ziet iemand een bezwaar in de 12.8MP van de panasonic LX100 kijkend naar het afdrukken op groot formaat (groot is dan 80x80cm bv.)?
Hoeveelheid pixels van de sensor zegt niet alles. De lens voor de camera moet ook nog goed zijn om gebruik te kunnen maken van de hoeveelheid pixels. Hoe groter te sensor hoe minder goed de lens hoeft te zijn.

Zie bijvoorbeeld deze link: http://www.dpreview.com/r...8096&y=-0.588490027110767

Ik vind daar de Panasonic LX100 ondanks zijn minder pixels toch de scherpere van de 4. Dit is echt een moment opnamen van 1 bepaalde mm-er setting van de lens en bij één diafragma. DXOmark heeft ooit eens de RX100 II lens getest en van de 20MP bleven er maximaal maar 6MP over.

Ga anders eens opzoek naar voorbeeld foto's en kijk wat je er van vind. Of ga naar een winkel waar je zelf wat voorbeeld foto's kan maken door een eigen SD kaartje erin te doen. Maar denk dat de LX100 ondanks zijn lagere hoeveelheid pixels de betere van de 4 is als het om beeldkwaliteit gaat.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 22:31
mazzl schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:01:
@Sj44k13 €600-€900 is ongeveer de price range, dit komt niet zo nou maar het mag niet te gek worden

@Universal Creatio we fotograferen nu met een:
pricewatch: Canon PowerShot SX200 IS Zwart

hierbij merk ik vooral dat de fotos binnen of te donker zijn of overbelicht doordat de flits te dichtbij is.
daarnaast is de zoom ruim voldoende, maar bij fotograferen van bewegende beelden mislukken de fotos omdat de gefotografeerde objecten nooit scherp zijn.

De rede om toch naar de zoom te kijken (misschien een slecht argument) maar als we toch iets meer aan een camera uitgeven wil je ook graag een veelzijdige camera hebben zodat je er wat langer mee vooruit kan. Zoom heeft niet direct de hoogste prio.

@107mb ik heb een camera met verwisselbare lenzen uitgesloten van selectie omdat ik dan echt
door de bomen het bos niet meer zie, je moet ergens beginnen met schrappen en omdat ik mezelf niet een tas met lenzen zie meesjouwen op vakantie. ik moet zeggen dat ik de prijs voor deze combi wel erg schappelijk vind.
daarnaast heb ik het idee dat deze camera's wat meer onderhoud en voorizchtigheid behoeven, maar dat is misschien niet terecht. ik vind het fotogemak
12,8MP is meer dan je ogen in 1 blik kunnen waarnemen Dus als je een foto van 80x80 bekijkt op een normale afstand, zul je niet merken dat de foto maar met 12,8MP is gemaakt (met een 1:1 verhouding haal je trouwens geen 12,8MP). Pas als je er dichter op gaat staan, zul je de individuele pixels gaan zien. Het hangt van de soort fotografie af, of dit gebeurt. Bij een portret van je kind, zal dat niet zo gauw gebeuren. Bij een landschap of cityscape met heel veel detail zal dat misschien wat eerder gebeuren.

Wat betreft het bereik is de stap van 12x zoom naar de LX100 misschien wel wat te groot. De RX10 is door zijn grotere sensor wel in staat veel van dat zoombereik te compenseren door hogere kwaliteit. Dus zou ik daar voor gaan in jouw geval. Bedenk wel dat die camera niet bepaald meer compact is.
Een dslr kan over het algemeen behoorlijk veel hebben, dus onderhoud en voorzichtigheid zijn niet meer dan met een RX10. Camera op auto zetten en plaatje schieten ga je niet echt mee wegkomen. Maar... dat is niet anders met de RX10 of met die andere camera's. Ook niet met je huidige camera. Natuurlijk hebben de genoemde camera's meer mogelijkheden en zijn in staat om meer licht naar binnen te trekken, maar als je je niet verdiept in de instelmogelijkheden gaan je foto's niet beter worden en heb je nog steeds onscherpe foto's van bewegende opbject en overbelichting als je de flitser verkeerd gebruikt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1