Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07-2018
Ik heb een vectrex hier welke een paar minuten werkt en dan de geest geeft. Ik heb het powerboard gewisseld met een werkende vectrex maar de uitkomst is het zelfde, dus het is niet de voeding.

Bij het aan uit zetten werkt alles weer maar steeds korter en korter, waardoor ik op het idee kwam dat iets blijkbaar warm word en na het afkoelen weer gaat werken. Dus een bus met koel spray gehaald en als ik de cpu koel, blijft de boel werken, en als ik met een hete lucht station in de buurt kom is het meteen over.

Normaal verdenk ik een cpu niet zo snel, maar bij een vectrex komt het iets vaker voor, misschien omdat ze standaard een overclock hebben. cpu draaid op 1.6 MHz maar het is een 1.5 Mhz cpu.

Nu heb ik geprobeerd uit te zoeken welke cpu's bruikbaar zijn in de vectrex.

Standaard zit er een HD68A09P in maar er zijn voorbeelden bekend van mensen die een MC68A09P hebben.

Wat ik er nu uit begrijp is een HD een Hitachi en MC is een Motorola. De A versie zou een 1.5 MHz part zijn en de B versie een 2 MHz part en de P zou staan voor plastic. een versie met een E heeft geen oscillator.

Een 2 MHz part zou rustig op 1.6 MHz moeten werken. De pinout gecontroleerd van een A en B versies maar die zijn gelijk, het zelfde geld voor een HD of MC pinout is gelijk.

Ik heb hier net een MC68B09P via ebay binnen gekregen en die doet helemaal niets.

Of ik zie ergens iets over het hoofd, of ik heb een defecte/fake cpu gekregen.

Wat denken jullie?