Vreselijke performance met 5820k

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 20:30
Ben er eindelijk aan toegekomen om Ubuntu 15.10 op mijn PC te installeren.

Met de volgende specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 407,01€ 407,01
1MSI X99S SLI PLUS€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N98TD5-6GD-B€ 779,-€ 779,-
1Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M4A2666C15€ 192,95€ 192,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.378,96

De installatie van Ubuntu ging snel en vlekkeloos. Helaas daarna niet meer. In eerste instantie dacht ik dat ik gewoon de GPU driver en CPU driver aan moest zetten. (Processor Microcode Driver en de laatste NVidia driver) Maar dit hielp ook niets. Het systeem blijft enorm traag en langzaam reageren. Door middel van wat hulp op het askubuntu forum kwam ik erachter dat de CPU op 434MHz draait.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    analyzing CPU 0:
  driver: intel_pstate
  CPUs which run at the same hardware frequency: 0
  CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 0
  maximum transition latency: 0.97 ms.
  hardware limits: 1.20 GHz - 3.80 GHz
  available cpufreq governors: performance, powersave
  current policy: frequency should be within 1.20 GHz and 3.80 GHz.
                  The governor "performance" may decide which speed to use
                  within this range.
  current CPU frequency is 434 MHz.
  boost state support:
    Supported: yes
    Active: yes

code:
1
2
cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
performance

Hiervoor stond de governor op powersave, deze heb ik veranderd naar performance. Ook de score hier:
code:
1
2
cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpuinfo_cur_freq
437636

is enorm laag.

Na het uitschakelen van de processor microcode firmware voelt het weer iets sneller aan. De CPU frequency is nu 2.66GHz, en de score in mijn cpuinfo_cur_freq is nu 1707105.

Ook werd op internet aangeraden om in de bootflag "intel_pstate=disable" toe te voegen. Zodat hij niet meer van de pstate driver gebruik zou maken. Dit heb ik nu ook gedaan. Maar maakt helaas geen verschil. Hierbij werd ook aangegeven dat Ubuntu dan gebruik zou gaan maken van de acpi-cpufreq driver. Helaas geeft hij nu driver: unknown.

Komt iemand dit bekend voor of weet iemand hoe ik de acpi-cpufreq driver kan enablen? Heb ik hier bijvoorbeeld wat aan? https://access.redhat.com..._Guide/cpufreq_setup.html

Heb geen idee of de acpi-cpufeq driver standaard in Ubuntu zit? Dan lijkt het me dat ik deze gewoon kan wijzigen met modprobe?

[ Voor 4% gewijzigd door Zenety op 25-11-2015 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb hier op werk een i7-5600U in m'n laptop zitten, maar merk met Debian eigenlijk nergens wat van. De frequentie die ik terug krijg is 2 GHz (en wisseld redelijk veel, zo staat er 1,7, dan weer 2,6).

Als het een nieuwe installatie is, kan je dan eens kijken wat je met Debian Testing bijvoorbeeld krijgt? Of Fedora. Misschien heb je een bug die specifiek voor Ubuntu is te pakken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 20:30
Hero of Time schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:34:
Ik heb hier op werk een i7-5600U in m'n laptop zitten, maar merk met Debian eigenlijk nergens wat van. De frequentie die ik terug krijg is 2 GHz (en wisseld redelijk veel, zo staat er 1,7, dan weer 2,6).

Als het een nieuwe installatie is, kan je dan eens kijken wat je met Debian Testing bijvoorbeeld krijgt? Of Fedora. Misschien heb je een bug die specifiek voor Ubuntu is te pakken.
Ik had toevallig ook Ubuntu 15.10 op een HP EliteBook 840 G2 geinstalleerd, daar zit dus een i7-5500U in. Daar heb ik echt geweldige performance op. En geeft hij ook duidelijke de juiste snelheden weer. Bij die laptop maakte ik ook gebruik van de Processor Microcode Driver, en dat werkt gewoon goed.

Ik zal vanavond gewoon nog even wat andere distro's proberen en kijken of er veel verschilt :)

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 15:44
Die CPU frequentie is natuurlijk wel een momentopname, met een tool als "powertop" krijg je in elk geval te zien of en hoelang de CPU op de verschillende snelheden zit.

Je kunt ook nog een nieuwere mainline kernel uittesten, zoals hier beschreven staat: https://wiki.ubuntu.com/Kernel/MainlineBuilds Bijvoorbeeld: http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v4.3-unstable/

.edit: Als je nog niet de nieuwste BIOS gebruikt, zou dat mogelijk ook kunnen helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door Elijan9 op 26-11-2015 14:32 ]

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic