Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke snelheid netwerk en wifi

Pagina: 1
Acties:

• Olrac.Srednjim
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-10-2022
Beste Allen,

Ik heb sinds kort een nieuwe laptop waar op wifi 802.11ac zit (Dell XPS 15 9550).

Nu mijn vraag, wat moet ik doen om de optimale netwerk snelheid te halen?

Ik heb een standaard upc/ziggo router (cisco) waarop ik WLAN 802.11 b/g/n en 2.4ghz en 5ghz frequenties kan instellen.

Verder staat er bij mij op zolder een NAS die bekabeld is met cat.5e en daarbij een 2x 1 gigabite switch.

Opstelling is als volgt;

Vanuit de meterkast / ziggo Cisco router verterkken 2 kabels =>

Kabel 1 gaat naar de woonkamer > deze kabel in de woonkamer gaat naar een gigabite switch > vanuit de gigabite switch vertrekken 3 cat.5e kabels >
1. 1x cat.5e naar de PS4
2. 1x cat.5e naar de mediaplayer
3. 1x cat.5e naar de zolder

De kabel die naar zolder loopt zit daar weer in een gigabite switch > vanuit de gigabite switch vertrekken 2 cat.5e kabels >
1. 1x cat.5e naar de NAS
2. 1x cat.5e naar de wifi router (i.v.m. bereik)

Kabel 2 gaat naar de slaapkamer > 1x cat.5e naar de mediaplayer (dit is geen gigabyte netwerk).

Wat moet/kan ik optimaliseren en wat moet ik nieuw erbij kopen voor sneller wifi en om een gigabyte netwerk op de slaapkamer te krijgen?

Dell XPS 15 9550 FHD

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
vanuit de gigabite switch vertrekken 3 cat.5e kabels >
1. 1x cat.5e naar de PS4
2. 1x cat.5e naar de mediaplayer
Kabel 2 gaat naar de slaapkamer > 1x cat.5e naar de mediaplayer (dit is geen gigabyte netwerk).
Gigabyte switches bestaan voorlopig nog niet. Beperk je tot gigabits.

Kabel 2 vertrekt uit een gigabit switch. Waarom is het geen gigabit bij aankomst?

• Olrac.Srednjim
Uhhmm... kabel 2 verterkt van uit de cisco router van ziggo? dit is geen gigabit poort..?

Dell XPS 15 9550 FHD

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is niet wat ik (of Mijzelf) leest in je topicstart. Misschien wat duidelijker zijn (evt tekening)...

Maar goed, maakt niet zo uit, in principe heb je overal Cat5E en Gigabit apparatuur staan, muv die ene mediaplayer.

Je laptop heeft WiFi-ac en je wilt het optimale eruit halen. Dan moet je zorgen voor WiFi-ac AP's in huis. Als je nu twee AP's nodig hebt (je hebt het over routers maar hopelijk bedoel je AP's :o )

Welke je nodig hebt hangt af van de specs van je laptop. Voor optimale performance wil je minimaal evenveel antennes als op je laptop, liefst eentje meer. Bovendien is het handig om te weten welk chipset erin zit om risico op compatibility issues te minimaliseren. Meest voorkomende chipsets zijn Intel AC-7260 en Broadcom BCM4360 en BCM4362, maar je ziet ondertussen aardig wat Realtek en Mediatek verschijnen. De BCM4360 is een 3x3-oplossing (3 antennes), de andere twee zijn 2x2 (2 antenens) en je vindt van alles en nogwat bij de rest, tot en met gare 1x1 en 1x2 prutdingen.

In het algemeen zou ik stellen: als je een Broadcom chip in je laptop hebt, kun je best AP's kiezen op basis van Broadcom, in andere gevallen zou ik eerder neigen naar Qualcomm-Atheros based AP's, maar begin dus door uit te zoeken wat je nu hebt in dat ding.

Oslik blyat! Oslik!

• Olrac.Srednjim
dion_b schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:30:
Dat is niet wat ik (of Mijzelf) leest in je topicstart. Misschien wat duidelijker zijn (evt tekening)...

Maar goed, maakt niet zo uit, in principe heb je overal Cat5E en Gigabit apparatuur staan, muv die ene mediaplayer.

Je laptop heeft WiFi-ac en je wilt het optimale eruit halen. Dan moet je zorgen voor WiFi-ac AP's in huis. Als je nu twee AP's nodig hebt (je hebt het over routers maar hopelijk bedoel je AP's :o )

Welke je nodig hebt hangt af van de specs van je laptop. Voor optimale performance wil je minimaal evenveel antennes als op je laptop, liefst eentje meer. Bovendien is het handig om te weten welk chipset erin zit om risico op compatibility issues te minimaliseren. Meest voorkomende chipsets zijn Intel AC-7260 en Broadcom BCM4360 en BCM4362, maar je ziet ondertussen aardig wat Realtek en Mediatek verschijnen. De BCM4360 is een 3x3-oplossing (3 antennes), de andere twee zijn 2x2 (2 antenens) en je vindt van alles en nogwat bij de rest, tot en met gare 1x1 en 1x2 prutdingen.

In het algemeen zou ik stellen: als je een Broadcom chip in je laptop hebt, kun je best AP's kiezen op basis van Broadcom, in andere gevallen zou ik eerder neigen naar Qualcomm-Atheros based AP's, maar begin dus door uit te zoeken wat je nu hebt in dat ding.
Bedankt voor de info tot zover.
Dell xps 15 9550, deze is voorzien van een broadcom 1830.

Dell XPS 15 9550 FHD

• Olrac.Srednjim
dion_b schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:30:

Ik heb even gekeken welke snelheid ik nu met de laptop haal als ik 1000mb naar de NAS kopieer..
http://imgur.com/HyDgM5X

Rond de 3 mb, hoe kan ik deze snelheid omhoog krijgen?

Tekeningentje met hoe de kabels lopen komt eraan.

Dell XPS 15 9550 FHD

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:11
Olrac.Srednjim schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:32:
[...]

Ik heb even gekeken welke snelheid ik nu met de laptop haal als ik 1000mb naar de NAS kopieer..

Tekeningentje met hoe de kabels lopen komt eraan.
Wet welke wifi zender ben je verbonden?

Je bent verbonden met 802.11a (geen AC dus!) en dat is een zeer verouderde standaard voor de 5Ghz band...je verbind dus maar op 54Mbit terwijl bijvoorbeeld N 300Mbit is en AC nog hoger ;)

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-11 20:40
Je bent verbonden met een 802.11a netwerk. Dit is wel 5GHz, maar slechts 54Mbps. Kijk eens in je router/AP of je de netwerkstandaard kan verhogen naar 802.11a/n of misschien zelfs 802.11n only. Dat zou je in ieder geval tot maximaal 450Mbps moeten krijgen. Als je router/AP al 802.11ac doet, dan moet je dit natuurlijk instellen ;)

• Olrac.Srednjim
Xudonax schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:36:
Je bent verbonden met een 802.11a netwerk. Dit is wel 5GHz, maar slechts 54Mbps. Kijk eens in je router/AP of je de netwerkstandaard kan verhogen naar 802.11a/n of misschien zelfs 802.11n only. Dat zou je in ieder geval tot maximaal 450Mbps moeten krijgen. Als je router/AP al 802.11ac doet, dan moet je dit natuurlijk instellen ;)
Thanks ik ga het even bekijken....

Onderstaand een simpele schets van het verloop.

http://imgur.com/QLPltTz

Dell XPS 15 9550 FHD

• Olrac.Srednjim
Als ik de ziggo router instel als alleen 802.11n dan kan ik geen verbindening maken met deze router?

stel ik misschien wat verkeerd in? (http://imgur.com/dOpXwZz)?

Dell XPS 15 9550 FHD

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Olrac.Srednjim schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 01:34:
[...]

Bedankt voor de info tot zover.
Dell xps 15 9550, deze is voorzien van een broadcom 1830.
Broadcom heeft geen 1830, dat is een Dell 1830 adapter met Broadcom chip. Blijft de vraag exact welke, er lijken verschillende 1830s te zijn (de 1830t heeft een BCM43225, de 1830tz een BCM43227 - maar dit zijn WiFi-n adapters, dus als je ac hebt, is het zeker een andere).

In ieder geval lijkt het wel een Broadcom-adapter te zijn, dus als je betere AP's wilt, kun je best AP's kiezen op basis van Broadcom chips. Wat je minimaal nodig hebt om volle performance van je laptop te halen is nog niet duidelijk aangezien we nog niet exact weten welke netwerkadapter erin zit. Dat gezegd, met een goede 2x2 AP kun je makkelijk 400Mbps halen, dus meer dan dat is waarschijnlijk overkill.
Olrac.Srednjim schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:32:
[...]

Begin met goed op te letten mbt hoofdletters. Jij schrijft nu "3 mb", maar in je plaatje staat 3.46MB/s en 31.3Mbps. 1 Byte (B ) is 8 bit (b). Meet geen appels met peren. Dat je met 31.3Mbps maar 3.46MBps haalt (en niet 3.91MBps) heeft te maken met overhead en foutcorrectie, dat is normaal en onvermijdelijk. Zorg dat je in ieder geval volledig consequent bent met hoofdletters, anders zit je er zomaar een factor 8 naast :o

Maar je haalt dus niet '3 mb' maar rond de 30Mbps. Nog steeds traag, maar helemaal niet zo gek, afhankelijk van je exacte apparatuur. Dat is dan wel een interessante vraag: in je topicstart heb je het over "een standaard upc/ziggo router (cisco)", maar je bent verbonden met WIFi-a en niet WiFi-n. Dat is niet met elkaar te rijmen aangezien alle UPC/Ziggo Cisco modem/routers minimaal WiFi-n ondersteunen.
Olrac.Srednjim schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 13:03:
Als ik de ziggo router instel als alleen 802.11n dan kan ik geen verbindening maken met deze router?

stel ik misschien wat verkeerd in? (http://imgur.com/dOpXwZz)?
Does not compute...

Je bent volgens je eerdere plaatje met WiFi-a (wat per definitie op 5GHz werkt) verbonden, maar je post nu een plaatje uit een Cisco EPC3925 die alleen 2.4GHz doet. Het is dus niet mogelijk dat de verbinding waar je net een plaatje met ~30Mbps postte liep over de modem/router waar deze screenschot van is :o

Mogelijk was je op dat moment met de "Wifi AP Sweex" verbonden. Kun je wat meer info over dat ding geven?

Ervan uitgaande dat de Sweex AP oud en brak is (meestal een veilige aanname bij Sweex) is de oplossing vrij eenvoudig:

1) Koop twee Broadcom-based WiFi-ac AP's met minimaal 2x2 MiMo.
2) De Sweex AP met een van de twee AP's vervangen.
3) De andere AP beneden neerzetten. Dat kan in de meterkast, maar dat is voor WiFi helemaal niet zo'n goede plek (tenzij je graag in de meterkast zit met je laptop 8)7 ) - allicht is het een beter idee de AP in de woonkamer te plaatsen. Als het een AP is met een UTP aansluiting sluit je hem aan op de switch die daar al staat. Heeft de AP 4 aansluitingen, dan kun je de switch door de AP vervangen.
4) Gezien de EPC3925 ook oud en brak is qua WiFi kun je het best de WiFi daarop gewoon uitschakelen.

Dan de vraag welke AP... begin eens met je budget te noemen. Verreweg de beste betaalbare WiFi-ac AP is de KPN WiFi versterker dualband, die je voor EUR 50 kunt kopen, ook als je geen KPN-klant bent. Twee van deze en je bent voor EUR 100 klaar. Vind je dat te duur? Dan kun je beter tevreden zijn met wat je nu al hebt, want wat je voor minder dan EUR 50 per stuk koopt is gewoonweg prut.

Heb je meer geld dan dat over en wil je gewoon beste wat je kunt krijgen, dan kun je twee kanten op:
1) jezelf ontzorgen: Ubiquiti UniFi AC Lite. Alle AP's in huis kun je via een website beheren. Is idiot-proof, maar presteert an sich iets minder dan de KPN hierboven en kost EUR 99/stuk, dus twee ker zoveel.
2) maximale performance: ga voor 4x4 MiMo (dus 4 antennes). Dan ga je richting EUR 150/stuk (Asus EA-87U) als je alleen 5GHz nodig hebt. Wil je ernaast ook nog 2.4GHz (meestal wel...) dan begint het bij EUR 175/stuk (Netgear R7500v2)...

Oslik blyat! Oslik!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
AC-Lite is 2x2, AC-PRO is 3x3

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klopt, daarom dat ik zeg dat de Lite potentieel minder zal presteren dan dat KPN-geval dat wel 3x3 is. Ervan uitgaande dat de laptop max 2x2 doet betekent dat niet zozeer lageren maximumsnelheden bij goed signaal, maar minder dekking, en minder dekking op hoge snelheden door het huis. Of dat echt doorslaggevend zal zijn is een tweede. Ik heb hier eenmaal 4x4 in de woonkamer staan en eenmaal 3x3 boven en ik merk simpelweg geen verschil als ik met m'n werklaptop (MacBook Pro met BCM4360 3x3) door het huis ga. Dat gezegd, de 3x3 is een AC66U met zelfde BCM4360, de 4x4 is een Quantenna QSR1000. Broadcom chips zijn geen sterren qua interop en zullen doorgaans dus beter presteren vs een andere Broadcom.

[ Voor 54% gewijzigd door dion_b op 27-11-2015 17:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Olrac.Srednjim
dion_b schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:50:
[...]

Begin met goed op te letten mbt hoofdletters. Jij schrijft nu "3 mb", maar in je plaatje staat 3.46MB/s en 31.3Mbps. 1 Byte (B ) is 8 bit (b). Meet geen appels met peren. Dat je met 31.3Mbps maar 3.46MBps haalt (en niet 3.91MBps) heeft te maken met overhead en foutcorrectie, dat is normaal en onvermijdelijk. Zorg dat je in ieder geval volledig consequent bent met hoofdletters, anders zit je er zomaar een factor 8 naast :o

Maar je haalt dus niet '3 mb' maar rond de 30Mbps. Nog steeds traag, maar helemaal niet zo gek, afhankelijk van je exacte apparatuur. Dat is dan wel een interessante vraag: in je topicstart heb je het over "een standaard upc/ziggo router (cisco)", maar je bent verbonden met WIFi-a en niet WiFi-n. Dat is niet met elkaar te rijmen aangezien alle UPC/Ziggo Cisco modem/routers minimaal WiFi-n ondersteunen.

[...]

Does not compute...

Je bent volgens je eerdere plaatje met WiFi-a (wat per definitie op 5GHz werkt) verbonden, maar je post nu een plaatje uit een Cisco EPC3925 die alleen 2.4GHz doet. Het is dus niet mogelijk dat de verbinding waar je net een plaatje met ~30Mbps postte liep over de modem/router waar deze screenschot van is :o

Mogelijk was je op dat moment met de "Wifi AP Sweex" verbonden. Kun je wat meer info over dat ding geven.

Ervan uitgaande dat de Sweex AP oud en brak is (meestal een veilige aanname bij Sweex) is de oplossing vrij eenvoudig:

1) Koop twee Broadcom-based WiFi-ac AP's met minimaal 2x2 MiMo.
2) De Sweex AP met een van de twee AP's vervangen.
3) De andere AP beneden neerzetten. Dat kan in de meterkast, maar dat is voor WiFi helemaal niet zo'n goede plek (tenzij je graag in de meterkast zit met je laptop 8)7 ) - allicht is het een beter idee de AP in de woonkamer te plaatsen. Als het een AP is met een UTP aansluiting sluit je hem aan op de switch die daar al staat. Heeft de AP 4 aansluitingen, dan kun je de switch door de AP vervangen.
4) Gezien de EPC3925 ook oud en brak is qua WiFi kun je het best de WiFi daarop gewoon uitschakelen.

Dan de vraag welke AP... begin eens met je budget te noemen. Verreweg de beste betaalbare WiFi-ac AP is de KPN WiFi versterker dualband, die je voor EUR 50 kunt kopen, ook als je geen KPN-klant bent. Twee van deze en je bent voor EUR 100 klaar. Vind je dat te duur? Dan kun je beter tevreden zijn met wat je nu al hebt, want wat je voor minder dan EUR 50 per stuk koopt is gewoonweg prut.

Heb je meer geld dan dat over en wil je gewoon beste wat je kunt krijgen, dan kun je twee kanten op:
1) jezelf ontzorgen: Ubiquiti UniFi AC Lite. Alle AP's in huis kun je via een website beheren. Is idiot-proof, maar presteert an sich iets minder dan de KPN hierboven en kost EUR 99/stuk, dus twee ker zoveel.
2) maximale performance: ga voor 4x4 MiMo (dus 4 antennes). Dan ga je richting EUR 150/stuk (Asus EA-87U) als je alleen 5GHz nodig hebt. Wil je ernaast ook nog 2.4GHz (meestal wel...) dan begint het bij EUR 175/stuk (Netgear R7500v2)...
http://imgur.com/STeoJuk Zie plaatje als ik de andere optie selecteer dan is er wel de mogelijkheid om 5ghz te kiezen.

Hoe kan ik kiezen om wifi 802.11N te verbinden?

[ Voor 5% gewijzigd door Olrac.Srednjim op 27-11-2015 19:28 ]

Dell XPS 15 9550 FHD

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je kunt 5GHz selecteren op sommige EPC3925 modems van oud-UPC, maar als je dat doet raak je 2.4GHz kwijt. Dat staat geheel los van de keuze tussen N of BGN, en zoals je het net aangaf was je echt op 5GHz *ergens* mee verbonden terwijl die Cisco op 2.4GHz werkte...

Maar goed, doet er niet zoveel toe, de EPC3925 is een oud brak ding qua WiFi dat bovendien op een slechte plek staat (de meterkast) en boven heb je een low-end prutding van Sweex. Als je het maximale uit die laptop wilt halen, en als die laptop daadwerkelijk een WiFi-ac adapter heeft, dan heb je gewoon twee andere AP's nodig.

Oslik blyat! Oslik!

• Olrac.Srednjim
dion_b schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 20:04:
Je kunt 5GHz selecteren op sommige EPC3925 modems van oud-UPC, maar als je dat doet raak je 2.4GHz kwijt. Dat staat geheel los van de keuze tussen N of BGN, en zoals je het net aangaf was je echt op 5GHz *ergens* mee verbonden terwijl die Cisco op 2.4GHz werkte...

Maar goed, doet er niet zoveel toe, de EPC3925 is een oud brak ding qua WiFi dat bovendien op een slechte plek staat (de meterkast) en boven heb je een low-end prutding van Sweex. Als je het maximale uit die laptop wilt halen, en als die laptop daadwerkelijk een WiFi-ac adapter heeft, dan heb je gewoon twee andere AP's nodig.
Voor op de zolder laat ik de sweex staan, deze koppelt alleen de iphone en iPad.
Boven ga ik de switch weg halen en deze in de meterkastplaatsen zodat de mediaplayer op de slaapkamer ook gigabit netwerk wordt.
Tevens gaat de NAs ook naar de meterkast beneden.

In de woonkamer ga ik een nieuw AP plaatsen ie aangesloten zit op de gigabit switch.

Wifi op de cisco ga ik zoals je aangeeft uitzetten.

Dell XPS 15 9550 FHD

Pagina: 1