Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 19:18

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Geprobeerd in het Surface Pro topic, maar dat is nog dood dus ik probeer het hier.

Ik heb last van de wifi drivers sinds de TH2 windows 10 update. Na de update wilde de wifi adapter niet meer werken, ipv het wifi icoontje werd het ook het 'lan' icoontje. Na een hoop gekloot heb ik het eindelijk weer werkend gekregen (maar kan niet eens vertellen wat uiteindelijk de oplossing was). Sindsdien heeft de adapter de toevoeging "#2" maar ach, het werkte. Tot de volgende dag...

Er kwam weer iets van een update binnen (mogelijk drivers update via windows update), en na reboot werkte de adapter weer niet. Vermoeiend.

Intussen weet ik wel wat het probleem is: de marvell driver is unsigned en wordt dus niet door windows geladen. De enige oplossing is in het UEFI menu voor geadvanceerde opties te kiezen en '7' te kiezen (bekrachtiging signed drivers uitzetten). Daarna werkt de wifi adapter weer zoals naar behoren... maar deze opstartoptie is tijdelijk, en ook niet de veiligste manier.

Wat ik al heb gedaan:
- Wifi adapter verwijderd (en opnieuw toegevoegd) uit apparaatbeheer
- Drivers proberen bij te werken
- Via safemode driver te reinstalleren
- Sfc /scannow

Ik heb de drivers gebruikt van de Surface Pro ondersteuningssite van MS, dus het zijn in ieder geval de goede. Bijwerken lukt niet, met de melding dat dezelfde versie al is geïnstalleerd (versienummer komt ook overeen).
Verwijderen van apparaat kan, maar de optie van 'stuurprogramma verwijderen' komt niet tevoorschijn, waardoor daar geen vinkje te zetten is.

Handmatig de drivers verwijderen uit de system32/drivers map of vervangen met degene van de MS site, heeft ook geen effect.

Pic van unsigned driver:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IUDljAi.png

Ik kom er even niet meer uit. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hi,

Ik heb eens wat rond zitten kijken en ook de driver welke op de microsoft site wordt aangeboden (https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=49038) is niet gesigned:

PS C:\Users\xxx> Get-AuthenticodeSignature c:\temp\mwlu97w8x64.sys

Directory: C:\temp

SignerCertificate Status Path
----------------- ------ ----
NotSigned mwlu97w8x64.sys

Erg stom! Ik ben ook bang dat er niet echt een workaround voor is; unsigned drivers worden simpelweg niet geladen tenzij je start zoals je zelf al aangaf.
Ik zou eens contact opnemen met Microsoft en kijken wat zij hier van zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Thanks voor je reactie. Hmm, lekker dan :/ Dat klinkt als een bijzonder domme actie van MS dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:28

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hmmm, eerder van Marvell. Ze moeten hun stuurprogramma gewoon aabieden ter signing bij MS. Dat kost wel tijd en mogelijk geld, maar dan heb je als gebruiker wel de garantie dat de hardware stabiel werkt in Windows.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
ElCondor schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:14:
Hmmm, eerder van Marvell. Ze moeten hun stuurprogramma gewoon aabieden ter signing bij MS. Dat kost wel tijd en mogelijk geld, maar dan heb je als gebruiker wel de garantie dat de hardware stabiel werkt in Windows.
Deels mee eens. Waarom stopt Microsoft onderdelen in hun apparatuur waarvan de drivers niet zijn goedgekeurd door hunzelf? En bieden ze ze ook nog op hun eigen website aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:28

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Inderdaad, te kort door de bocht van mij. Het gaat hier om door MS samengestelde hardware. Vreemd idee inderdaad.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Dat maakt het inderdaad nog idioter. MS apparaat, drivers van MS site, en nu dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10
De marvell driver is gesigned hoor alleen t/m Windows 8(.1). Hij is dus gesigned voor de besturingssystemen waarmee de Surface Pro oorspronkelijk geleverd wordt.

Zoals gezegd in het topic moet Marvell (nog steeds) drivers maken die voor Windows 10 gesigned zijn helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:28
Als ik het dus goed begrijp kan ik die laatste update beter niet installeren.

Op mijn surface staat bij de driver (File version zoals in het screenshot van The Inquisitor) nu nog: Digital Signer: Microsoft Windows Hardware Compatibility

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom hij onder TH2 opeens niet meer signed is.

//Update

Als tweaker kon ik het natuurlijk toch niet laten en heb ik geupdate naar TH2, de problemen die de TS heeft heb ik echter niet, Windows zegt nog steeds dat de driver gesigned is.

Het is wel vreemd want ik heb exact dezelfde file versie.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/86827957/Tweakers/Surface-Pro-Win10-TH2-Wireless-01.png

De catologus staat hier op de volgende locatie:

code:
1
C:\Windows\System32\CatRoot\{F750E6C3-38EE-11D1-85E5-00C04FC295EE}\oem8.cat

[ Voor 45% gewijzigd door Sneezydevil op 27-11-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Nou verdomd... .bij jou is het dus wel goed gekomen. Frappante kwestie. Dan heb ik misschien net pech gehad, alleen wat is nu de oplossing voor mij? Wat mijn ideeën zijn even op.

Ik heb contact met de support van MS gehad, maar het enige dat hij kon aanraden was een hard reset. Als het moet, dan moet het, maar dan pas wanneer ik weet dat er niets anders op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
Misschien ontbreekt de cat file wel dan lijkt de file ook unsigned.

Wat geeft sigcheck -i het zelfde als het powershell commando?

https://technet.microsoft...ysinternals/bb897441.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Sneezydevil schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 21:52:
Misschien ontbreekt de cat file wel dan lijkt de file ook unsigned.

Wat geeft sigcheck -i het zelfde als het powershell commando?

https://technet.microsoft...ysinternals/bb897441.aspx
C:\WINDOWS\system32>sigcheck -i c:\windows\system32\DRIVERS\mwlu97w8x64.sys
c:\windows\system32\drivers\mwlu97w8x64.sys:
Verified: Unsigned
Link date: 01:07 24-5-2014
Publisher: n/a
Company: Marvell Semiconductors, Inc.
Description: Marvell 802.11n Windows Miniport Driver
Product: Marvell Dualband 802.11n Adapter
Prod version: 14.69.24054.SM176
File version: 14.69.24054.SM176
MachineType: 64-bit

Kun je hier iets mee?

[ Voor 22% gewijzigd door The Inquisitor op 28-11-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
Weinig, je zou kunnen kijken of je de .inf file kunt vinden en dan kijken of de catalog bestaat. Ik weet alleen niet of er een makkelijke manier is om de .inf file te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Topicstarter
Terugkomend op dit probleem: Ik heb de oorzaak nooit meer kunnen vinden en dus helaas ook geen oplossing. Ik heb ervoor gekozen om W10 te refreshen (dus met behoud van persoonlijke bestanden), voor de minst 'ingrijpende' oplossing. Gelukkig werkt de driver weer naar behoren, en is deze weer gesigned.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uY8HLM0.png
Pagina: 1