GPO updaten na slaap of hibernate

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In ons bedrijf wordt veelal Dell XPS gebruikt, omdat mensen vaak van vestiging wisselen tijdens werktijd word de lid van de laptop gesloten. Printers worden d.m.v. GPO (update) gekoppeld op subnet van het netwerk, zitten ze op plek A dan krijgen ze printer A, zitten ze op plek Z krijgen ze printer Z en verdwijnt printer A.

Nu zijn er veel mensen die niet netjes hun laptop afmelden of afsluiten als ze van vestigingen naar vestiging hoppen maar klappen zij hun beeldscherm dicht. Hierdoor worden de printers niet lekker gekoppeld. Helaas krijg ik het in de organisatie niet door dat ze netjes hun laptop moeten afsluiten/ afmelden zodra ze bij een vestiging weggaan.

Internet al lekker wezen afstruinen maar enige wat ik veelal tegen kom is gpupdate /force of via GPMC remote policy doorvoeren, dit zijn handmatige acties en dat wil ik niet :).

Weet niet of mijn verhaal duidelijk is maar ben op zoek naar tips hoe het koppelen van printers (en ook andere gpo's) toch goed gaat na het hoppen van vestiging zonder opnieuw aan te melden of te herstarten.

Hebben jullie tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 23:43
Ik heb in het verleden vergelijkbare problemen gehad en onze oplossing was simpel : laat de gebruikers maar normaal aan en afloggen op de machines (dit ook ivm het missen van sommige policies als zij dit niet doen).
Je kunt uiteraard Scheduled Tasks aanmaken via een GPO / GP Preference (of via PS) om bv na het unlocken van de machine een gpupdate /target:User te doen maar ik blijf er altijd bij : pak het probleem bij de bron aan en dat is users die zich niet correct aan en afmelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-09 18:27
Ik ben het volledig eens met Killah_Priest. Veel van dit soort zaken los je op door gebruikers op te voeden. Als het opvoeden echt niet lukt, zou je wellicht ook iets met RES Workspace Manager kunnen doen. De express editie is gratis te gebruiken en daarmee kun je ook printers toewijzen, op basis van locatie (IP subnet). Op het moment dat iemand zijn laptop uit stand-by haalt op een andere locatie, vindt er een refresh van de workspace plaats, waarbij ook de juiste printer wordt gekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt waarschijnlijk niet goed genoeg gezocht, want met een halve minuut had ik al http://superuser.com/ques...rnate-resume-and-shutdown gevonden.

@Killah_Priest, weet je hoeveel moeite dat is? En moet ik dan echt m'n trein/bus/tram/metro/pond gaan missen omdat de laptop zo vreselijk traag is met afsluiten, terwijl het veel makkelijker en sneller is om alles open te laten en de volgende ochtend weer verder te kunnen met kattenfilmpjes kijken? :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben het volledig met jullie eens dat de gebruikers gewoon moeten uitloggen. Helaas krijg ik het er op dit moment niet door. Ik ben gegaan voor Killah Priest zijn workaround. Over een maand nog maar eens een nieuwe poging doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 17:14
Ik weet niet hoeveel smaakjes printers je in huis hebt, maar je zou wat printen betreft eens kunnen kijken naar follow-me printing systeem. dan ben je af van verschillende printers koppelen. De eindgebruiker bepaald dan zelf waar hij zijn printje ophaalt.

Een werkwijze door de strot heen duwen bij eindgebruikers werkt niet. Werkt vaak averechts en roept alleen maar frustraties op.

[ Voor 20% gewijzigd door PROnline op 25-11-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Killah_Priest schreef op woensdag 25 november 2015 @ 10:17:
Ik heb in het verleden vergelijkbare problemen gehad en onze oplossing was simpel : laat de gebruikers maar normaal aan en afloggen op de machines (dit ook ivm het missen van sommige policies als zij dit niet doen).
Je kunt uiteraard Scheduled Tasks aanmaken via een GPO / GP Preference (of via PS) om bv na het unlocken van de machine een gpupdate /target:User te doen maar ik blijf er altijd bij : pak het probleem bij de bron aan en dat is users die zich niet correct aan en afmelden).
Kwenie hoor, maar je zet op zo'n manier je IT-afdeling toch wel aardig te kijk als een toko die er niet in slaagt om met z'n tijd mee te gaan. Laptop open en dichtklappen geeft al sinds Windows XP keurig een event, waaraan je actie kunt koppelen. Waarom heb je dat al twaalf jaar op de plank laten liggen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 23:43
Brahiewahiewa schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:29:
[...]

Kwenie hoor, maar je zet op zo'n manier je IT-afdeling toch wel aardig te kijk als een toko die er niet in slaagt om met z'n tijd mee te gaan. Laptop open en dichtklappen geeft al sinds Windows XP keurig een event, waaraan je actie kunt koppelen. Waarom heb je dat al twaalf jaar op de plank laten liggen?
Heb je mijn antwoord wel gelezen? Of loop je alleen selectief te reageren met de bedoeling om mij te bashen??
Ik gaf juist aan hoe het opgelost kan worden zonder de "user" hiermee lastig te vallen (lees maar eens wat je zelf gequote hebt ik zeg toch juist scheduled task die gelinked is aan een event?), feit blijft wel dat ook een heleboel updates en GPO's niet actief worden zolang een user niet reboot (er zijn genoeg GPO's die alleen actief worden na een reboot).
Daarom dus ook het advies om het probleem bij de bron aan te pakken (de gebruiker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Killah_Priest schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:38:
[...]Of loop je alleen selectief te reageren met de bedoeling om mij te bashen??
Nee, ik loop te bashen tegen collega's die de beroepsgroep een slechte naam geven; puur eigenbelang.
, feit blijft wel dat ook een heleboel updates en GPO's niet actief worden zolang een user niet reboot (er zijn genoeg GPO's die alleen actief worden na een reboot).
Als die GPO's ècht zo belangrijk zijn, kun je een reboot schedulen, natuurlijk.
Lijkt mij een betere oplossing dan je gebruikers meerdere malen per dag 5 minuten van hun werk te houden
Daarom dus ook het advies om het probleem bij de bron aan te pakken (de gebruiker).
Vanuit de optiek van de gebruiker is het gewoon luiheid of onkunde van de IT-afdeling
(Voor de zekerheid: ik beschuldig jou niet van luiheid of onkunde; ik geef alleen maar aan wat de gemiddelde gebruiker geneigd is te denken.)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste optie lijkt mij toch om de gebruikers op te voeden. Maar als dat niet werkt ben ik het met Killah_Priest eens, met een kleine aanvulling. Ik zou er dan eerst een policy op los laten dat laptops bij dichtklappen automatisch vergrendeld worden, dan kun je in de taakplanner een geplande gpupdate /force taak maken die start met als startoptie “Bij ontgrendelen van werkstation”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik ga volledig mee met Brahiewahiewa... Hibernation en sleep is gewoon standaard functionaliteit van een laptop of werkplek.

Er zijn maar een paar policy's die foreground processing nodig hebben (software installatie, Folder Redirection, Microsoft Disk Quota en GP Preferences Drive Mapping). Daar probeer je dan ook tijdens de inrichting zoveel mogelijk rekening mee te houden.

Het mappen van printers via een GPP valt hier ook niet onder, dit kan prima als background refresh. De oplossing om via een scheduled task een gpupdate door te voeren is voor TS dan ook een prima oplossing.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 22:42

Eagle Creek

Breathing security

"Gebruikers opvoeden" vind ik (zeker anno nu) niet de juiste insteek. De tijd dat IT bepaalt en dat gebruikers moeten volgen klinkt meer als jaar 2000 :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gebruikers opvoeden is prima als ze iets doen dat echt verkeerd is. Maar als het een kwestie is van standby gebruiken zodat ze snel verder kunnen werken dan ligt het probleem niet bij de gebruikers. Afsluiten en opstarten kan bij elkaar zo 10 minuten kosten, dat wil je toch ook niet afnemen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, nu is het zeker klant is koning en de gebruikers bepalen wat IT moet doen? Oftewel, de gebruiker krijgt elk >1 TB aan storage, is local admin, heeft geen beperking voor internet gebruik en kan het hele internet leegtrekken als ze willen met torrents e.d. Dream on, dat wil je gewoon niet. Gebruikers moeten nog steeds doen wat IT zegt dat ze mogen doen, niet andersom.

Dat IT kijkt of er een oplossing is voor het roamen icm printers is heel wat anders dan maar lukraak doen wat de gebruiker wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hero of Time schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:32:
Dat IT kijkt of er een oplossing is voor het roamen icm printers is heel wat anders dan maar lukraak doen wat de gebruiker wil.
Hero of Time schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:32:
Gebruikers moeten nog steeds doen wat IT zegt dat ze mogen doen, niet andersom.
Ho ho... Niemand zegt dat IT alles maar moet doen, het is een wisselwerking...

In het geval van het opnieuw automatisch koppelen van printers na hibernation zijn er gewoon oplossingen en methoden voor te implementeren. Een IT-er die dat niet wil doen is veel te kortzichtig in mijn ogen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Question Mark schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:47:
[...]

[...]

Ho ho... Niemand zegt dat IT alles maar moet doen, het is een wisselwerking...

In het geval van het opnieuw automatisch koppelen van printers na hibernation zijn er gewoon oplossingen en methoden voor te implementeren. Een IT-er die dat niet wil doen is veel te kortzichtig in mijn ogen.
Mijn hele verhaal trek je nu uit z'n fatsoen door in de verkeerde volgorde te quoten. Niet handig. Er staat duidelijk hoe en wat ik bedoel, jij maakt daar nu iets heel anders van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Sorry, maar zo heb ik het niet bedoeld. Ik heb niet bewust in de verkeerde volgorde gequote.

Toch ben ik het nog steed niets eens met de zin dat gebruikers maar moeten doen wat IT wilt. Het blijft nl. een wisselwerking...

IT is en blijft fasciliterend. Het beleid bepaalt wat er wel en niet gebeurd. Als het goed is heeft IT een redelijke vinger in de pap bij het opstellen van het beleid, dus zouden zij het eens moeten zijn met die besluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klopt, maar mijn stelling was juist ook om extremen te tonen. Is IT er om als slaaf van de gebruiker te werken, of moet de gebruiker doen wat er vanuit IT is besloten? In dat erg simplistische zwart/wit verhouding is het wel duidelijk: de gebruiker heeft maar te slikken wat er vanuit IT komt, niet andersom. Dat er wat meer nuance is tussen gebruiker en IT zijn we 't over eens. Dat geef ik ook duidelijk aan: IT kijkt wat er mogelijk is om roaming printers bij suspend/resume mogelijk te maken, ipv stug te reageren met 'herstart maar'.

Pagina: 1